Pintakasvissa kirvoja?
Valvoja: Moderaattorit
Pintakasvissa kirvoja?
Mitä mahtaa olla pistian ja kilpukan yläpinnoilla liikuskelevat punaiset millin kokoiset öttiäiset? Kirvoja?
Ötököitä ei näyttäs olevan pinnan alla olevissa kasveissa.
Altaassa (64L) asukkeina kuparimonnisia, miekkapyrstön poikasia, omppuja ja katkiksia. Lämpötila n 25 astetta.
Ötököitä ei näyttäs olevan pinnan alla olevissa kasveissa.
Altaassa (64L) asukkeina kuparimonnisia, miekkapyrstön poikasia, omppuja ja katkiksia. Lämpötila n 25 astetta.
Ilmeisesti hyppyhäntäiset ovat kyseessä. Meillä oli niitä myös aika paljon silloin, kun pintakasveja oli reilusti, kasvien mukana varmaan tulivatkin. Eipä niistä haittaa ole, ja pienet kalat varmaan niitä syövätkin, mutta minulle jäi sellainen käsitys että ne penteleet purevat/pistävät, koska usein pintakasveja harventaessa käsissä tuntui selkeitä pistoja 

-
- Advanced Member
Juu, minulla oli noita kilpukoissa. Aina kun näin niitä, niin upotin lehden veteen ja pyyhkäisin pinnalta ötskät altaaseen. Kelpasivat hyvin kaloille. Ja ne tosian puree/pistää, minulle tuli pieni punaisia kutisevia pisteitä aina allasta ronkkiessa käsiin. Kunnes siis aloin järjestelmällisesti vainota niitä.
-
- Advanced Member
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Vaikeasti tuntuvat häviävän, mutta kyllä niistä aina on eroon meilläkin päästy (useimmiten amerikankilpukat hävittämällä).
Kuvassa noita punaisia öttiäisiä ja hyppyhäntäisiä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kewl kuva, vaikkakin epämiellyttäviä tyyppejä monesta.Kaizu kirjoitti:Vaikeasti tuntuvat häviävän, mutta kyllä niistä aina on eroon meilläkin päästy (useimmiten amerikankilpukat hävittämällä).
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Junior Member
No sitä se sitten on. Mulla on pistiaa pinta täynnä, ja pieniä tummia ja vaaleita (mahtavatko olla tummien jälkikasvua, kun ovat niin pieniä) lehdet täynnä. Ja tosiaan olen huomannut pistelyä vettä vaihtaessani. Välillä olen ajatellut, että oliko mulla joku haava sormessa vai oliko lampun kupu niin kuuma, että poltti, mutta kirvathan ne varmaan ovatkin.Miikku kirjoitti: minulle jäi sellainen käsitys että ne penteleet purevat/pistävät, koska usein pintakasveja harventaessa käsissä tuntui selkeitä pistoja
-
- Junior Member
Jaajaa, no sehän se vasta looginen selitys olisikin. Mitään kauhean suuri niiden pisto ei onneksi tunnu olvan, koska (ainakaan minulla) kädet eivät jää yhtään kutiamaan tai kirvelemään.sani kirjoitti:Mitämitä... siis eikös pistia pistele käsiä ja aiheuta allergisia reaktioita? Ei ne öttiäiset siis pure vaan pistian karvat aiheuttaa sitä. Mulle sanottiin tuosta aikoinaan jo akvaarioliikkeessä mistä pistiaa ostin.