Pintakasvissa kirvoja?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lättänä
Junior Member
Junior Member

Pintakasvissa kirvoja?

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Mitä mahtaa olla pistian ja kilpukan yläpinnoilla liikuskelevat punaiset millin kokoiset öttiäiset? Kirvoja?
Ötököitä ei näyttäs olevan pinnan alla olevissa kasveissa.

Altaassa (64L) asukkeina kuparimonnisia, miekkapyrstön poikasia, omppuja ja katkiksia. Lämpötila n 25 astetta.
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Mulla oli samoja ruskeita öttiäisitä. Harmittomia ovat. Voivat syödä pikkasen pintakasveja ei muuta. Mulla hävisivät itsestään. En tiedä mista tulivat.
Tell me why we build castles in the sky?
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ilmeisesti hyppyhäntäiset ovat kyseessä. Meillä oli niitä myös aika paljon silloin, kun pintakasveja oli reilusti, kasvien mukana varmaan tulivatkin. Eipä niistä haittaa ole, ja pienet kalat varmaan niitä syövätkin, mutta minulle jäi sellainen käsitys että ne penteleet purevat/pistävät, koska usein pintakasveja harventaessa käsissä tuntui selkeitä pistoja :?
lättänä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Pitää varmaan yrittää hukuttaa ne jollain tapaa :roll: :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juu, minulla oli noita kilpukoissa. Aina kun näin niitä, niin upotin lehden veteen ja pyyhkäisin pinnalta ötskät altaaseen. Kelpasivat hyvin kaloille. Ja ne tosian puree/pistää, minulle tuli pieni punaisia kutisevia pisteitä aina allasta ronkkiessa käsiin. Kunnes siis aloin järjestelmällisesti vainota niitä.
dm-g
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja dm-g »

ParratonMonni kirjoitti: Kunnes siis aloin järjestelmällisesti vainota niitä.
Siis ne hävisi kaikkiko vainoamalla?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

No ei kovin nopeasti, mutta hävisivät kyllä. Juuri aamulla tarkistin asian, en nähnyt yhtään öttiäistä siellä. Ja niitä oli pahimmillaan todella paljon!
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Vaikeasti tuntuvat häviävän, mutta kyllä niistä aina on eroon meilläkin päästy (useimmiten amerikankilpukat hävittämällä).

Kuvassa noita punaisia öttiäisiä ja hyppyhäntäisiä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Kuvaa katsoessa nouseee niskakarvat pystyyn 8O Saman reaktion sai kun pienenä katsoi mikroskoopilla kirvoja :D Jos omat pintakasvit tuommosia saa niin kyllä roskiin menee. Toivottavasti saat ne pois.
"A day without sunshine is like, you know, night."
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Punaiset öttiäiset ovat kirvoja, otan osaa :(
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kaizu kirjoitti:Vaikeasti tuntuvat häviävän, mutta kyllä niistä aina on eroon meilläkin päästy (useimmiten amerikankilpukat hävittämällä).

Kuvassa noita punaisia öttiäisiä ja hyppyhäntäisiä.
Kewl kuva, vaikkakin epämiellyttäviä tyyppejä monesta.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
luri pahanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Miikku kirjoitti: minulle jäi sellainen käsitys että ne penteleet purevat/pistävät, koska usein pintakasveja harventaessa käsissä tuntui selkeitä pistoja :?
No sitä se sitten on. Mulla on pistiaa pinta täynnä, ja pieniä tummia ja vaaleita (mahtavatko olla tummien jälkikasvua, kun ovat niin pieniä) lehdet täynnä. Ja tosiaan olen huomannut pistelyä vettä vaihtaessani. Välillä olen ajatellut, että oliko mulla joku haava sormessa vai oliko lampun kupu niin kuuma, että poltti, mutta kirvathan ne varmaan ovatkin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mitämitä... siis eikös pistia pistele käsiä ja aiheuta allergisia reaktioita? Ei ne öttiäiset siis pure vaan pistian karvat aiheuttaa sitä. Mulle sanottiin tuosta aikoinaan jo akvaarioliikkeessä mistä pistiaa ostin.
luri pahanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

sani kirjoitti:Mitämitä... siis eikös pistia pistele käsiä ja aiheuta allergisia reaktioita? Ei ne öttiäiset siis pure vaan pistian karvat aiheuttaa sitä. Mulle sanottiin tuosta aikoinaan jo akvaarioliikkeessä mistä pistiaa ostin.
Jaajaa, no sehän se vasta looginen selitys olisikin. Mitään kauhean suuri niiden pisto ei onneksi tunnu olvan, koska (ainakaan minulla) kädet eivät jää yhtään kutiamaan tai kirvelemään.
Tuikki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Mela
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tuikki »

Viikko sitten huomasin omassa altaassani noita ihme hyppijäisiä :D, harvensin pintakasveja ja tuntui käsissä ihmeellistä "kutinaa", lisäsin pintavedenkiertoa ja suurin osa on jo kadonnut, onneksi :D
178 L lätäkkö ja kaks lasta :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”