Murisija- tai korurihma lajiakvaario
Valvoja: Moderaattorit
Murisija- tai korurihma lajiakvaario
Taas olisi uuden altaan hankkiminen ajankohtaista ja päinvastoin kuin useimmat, haluan taas pienemmän altaan kuin aiemmat eli suunnitteilla olisi 60-80 litrainen. (Jo olemassa olevat altaat on 200 ja 125 litraiset.) Itseäni kiehtoo pienet kalat ja sen myötä pienet akvaariot.
Nyt olisi suunnitteilla lajiakvaario, johon tulisi murisija- tai korurihmakaloja. Kuinka monta yksilöä voisi laittaa noinkin pieneen altaaseen rauhaisan yhteiselon takaamiseksi? Pehmeätä, turpeista, lämmintä vettä? Entä kasvillisuus? Runsasta, mitkä kasvit olisi näiden asuinalueelta? Suodatus? Joissain lähteissä mainitaan näiden pärjäävän ilman suodatustakin, seisovassa vedessä. Tai riittääkö, jos on pelkästään ilmastin rikkomassa veden pintaa, kumpi parempi? Mitä muuta pitäisi huomioida näitä pieniä kalasia haaveillessa?
Nyt olisi suunnitteilla lajiakvaario, johon tulisi murisija- tai korurihmakaloja. Kuinka monta yksilöä voisi laittaa noinkin pieneen altaaseen rauhaisan yhteiselon takaamiseksi? Pehmeätä, turpeista, lämmintä vettä? Entä kasvillisuus? Runsasta, mitkä kasvit olisi näiden asuinalueelta? Suodatus? Joissain lähteissä mainitaan näiden pärjäävän ilman suodatustakin, seisovassa vedessä. Tai riittääkö, jos on pelkästään ilmastin rikkomassa veden pintaa, kumpi parempi? Mitä muuta pitäisi huomioida näitä pieniä kalasia haaveillessa?
-Ansku
Tuon kokoiseen voisi koruja laittaa ehkäpä 1 uros ja pari-kolme naarasta. Kutuaikana ovat aika temperamenttisia, tuntui että tuolla 1u+2n kokoonpanolla se "kolmaspyörä" sai kyytiä 200litraisessakin, vaikka kasveja oli vähintäänkin runsaasti. Kasveiksi jotain köynnöstäviä, vedensuosikkia ja intianvesitähdikkiä, pistia on hyvä pinnalla. Virtausta ei juuri tarvitse olla, mutta kun antaa pinnan kasvaa täyteen niin eipä siellä kauheasti virtaakaan. Mitä muita kaloja olet ajatellut koruille kavereiksi? Kannattaa hankkia parvi jotain pientä ja rauhallista kalaa keskiveteen, tuovat "suojaa" koruille, sillä itse ostin akvaariooni ensin pelkät korut ja olivat niin arkoja ettei niitä näkynyt juuri koskaan. Sitten hankin parven rubiinitetroja ja johan reipastuivat korutkin.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
- Muumit
Olin ajatellut pelkästään koruille lajiakvaariota, mutta jos tosiaan tarvitsevat suojakseen jonkun parven, täytyy alkaa miettimään, minkä pientä lajia olevan parven niille laittaisi kaveriksi. Mites jos pohjalla pöllyäisi muutama piikkisilmä, olisiko niiden riehuminen liikaa koruille vai saisivatko mahdollisesti turvaa niistä? Vai piilottelisivatko molemmat lajit jossain pöpelikössä? Mitä muita kivoja pieniä kaloja tuonne voisi laittaa?
-Ansku
No noista piikkisilmistä eivät korut välitä pätkääkään, eikä toisinpäin. Miten olisi parvi jotain kääpiörasboraa? Ovat sieviä, kilttejä ja hyvin pieniä.
Kääpiörasbora Boraras maculatus 3 cm l
Minirasbora Boraras merah 3 cm
Juovaminirasbora Boraras urophthalmoides
Hehkurasbora boraras brigittae 3 cm
Nuo kopsasin suoraan helsingin akvaariokeskusen sivuilta. Omia kokemuksia ko. kaloista ei ole.
Kääpiörasbora Boraras maculatus 3 cm l
Minirasbora Boraras merah 3 cm
Juovaminirasbora Boraras urophthalmoides
Hehkurasbora boraras brigittae 3 cm
Nuo kopsasin suoraan helsingin akvaariokeskusen sivuilta. Omia kokemuksia ko. kaloista ei ole.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
- Muumit
- Muumit
Rasborat on hyvinkin tuttuja, yhdessä altaassa polskii hehku- ja safiirirasboroita. Safiirit voisivatkin sopia korujen kanssa, käyttävät keskivettä hyödykseen, hehkut taas painelevat pintavedessä enemmän. No, täytyy taas alkaa etsimään tietoa erilaisista minikaloista, joita korujen altaaseen voisi pulauttaa. Kiitoksia vastauksista 
-Ansku