Minkälaiset hautajaiset kaloille?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Minulla on muistikuva, että joskus hamalla 80-luvulla kesäaikaan kuolleita kaloja tuli haudattua mummolan pihamaalle. Kerrostaloasujana niitä ei oikein omaan pihaan voinut haudata. Että ymmärrän kyllä, jos nämä meidän nuorimmaiset täällä hieman tuohtuvat noista roskispuheista :)

Nykyään se on kyllä tuo biojäte itselläkin minne ne kuolleet kalaset päätyvät. Onneksi nuo kuolemat ovat sen verran harvinaisia, että eipä tuota tarvitse kovin useasti miettiäkään.

Vähän OT, mutta minua ihmetyttää suuresti tuo vessanpönttö vs. roskis -keskustelu. Jossain muinaisessa topicissa mm. tuskailtiin kun iso kiekko tukki vessanpöntön, kun sitä yritettiin pumpata sieltä viemäristön tukkeeksi. Ja selityksenä siihen, miksi iso kala pitää yrittää väkisin harjanvarrella sulloa pöntöstä alas, oli se, ettei ko. henkilö ehtinyt viemään roskia 8O Ei maar meilläpäin nuo roskakatokset sentään kymmenien kilometrien päässä sijaitse, ihan voin vartavasten lähteä mahdollisen raadon kippaamaan ulos asti, tai vaihtoehtoisesti viedä sen sitten kun muuten tulee seuraavan kerran asiaa ovesta ulos. En oikein ymmärrä tätä logiikkaa, että "ei sitä viitsi päiväkausia sisällä säilyttää". Voi kai sen käydä nakkaamassa ihan itsekseenkin sinne jätesäiliöön asti, jos ei kotona ole vielä biojäteastia tyhjennyksen tarpeessa.

Juu, on tullut valvottua liikaa viime aikoina kun moisia mietin, mutta... :mrgreen:
kalakaveri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakaveri »

Talvella laitan biojätteeseen (olen myös joskus vetänyt pikkusintit vessanpytystä) ja kesällä hautaan pihalle tammen alle. [;)]
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Roskikseen on meillä käynyt kuolleen kalan tie. Ensimmäinen vainaja haudattiin metsään kun ei omaa pihaa ole, mutta sitten sattui iskemään joukkokuolema ja ei ollut oikein aikaa käydä kaivelemassa alvariinsa kuoppia. Sovittiin, että kyseinen hauta edustaa nyt sitten kaikkia meidän kalavainajia. Vaikka eipä siellä kyllä koskaan ole sen jälkeen käytykään.

Kylmä fakta on se, että ei se kala välitä, mihin tulee haudattua. Luonnollisinta olisi varmaan syödä kalanruhot, mutta siihen en ryhdy eikä elättilokkiakaan ole [;)]
Hautaamisella on merkitystä vain jälkeenjääville sielunhoidollisella ja symbolisella tasolla. Hauta on rakkaan vainajan muistomerkki. Siitä päästäänkin siihen, että en minä kalojani rakasta. Minä kyllä välitän niistä ja niiden hyvinvoinnista ja haluan pitää niistä huolta. Tulee paha mieli kun kala kuolee ja itku silmässä olen kituvat yksilöt lopettanut, mutta en minä siltikään kaloja rakasta. Minä rakastan ihmisläheisiäni. Rakastin myös 7 vuotta sitten kuollutta koiraani kun siitä vieläkin mukavanhaikeita unia näen. Rakastan uskoakseni myös perheeni kissaa, mutta senkin näkee ehkä sitten todella vasta kun Vilmasta aika jättää. Kaloista voin kuitenkin ihan varmuudella sanoa, että en rakasta. Siksi hautamuistomerkit olisivat yliampuvia ja turhiakin.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
jph78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jph78 »

Ai mimoiset hautajaiset kaloille. Hautajaiset ovat vain semoiset, että ehtetän roskise. :x
salama3
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja salama3 »

Talvella biojätteisiin ja kesällä lehmuksen alle,mutta onneksi ei ole tarvinnut kovin monta kalaa haudata. [;)]
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Idoon ja isolla huuhtelulla aloitetaan matka Riihimäkeen siirtoviemäriä pitkin...
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Roskiin vaan ja Mustankorkealle.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Iiriva
Junior Member
Junior Member

Re: Minkälaiset hautajaiset kaloille?

Viesti Kirjoittaja Iiriva »

Biojätteeseen menee. Juu, kyllä minäkin pikkulapsena akvaariokaloja hautasin, mutta silloin olikin omakotitalo ja iso piha. Kerrostalossa vuokralla asuessa en vissiinkään rupea kaivelemaan taloyhtiön pihalle yhtään mitään. Surku tulee, kyllä, mutta pitää vain tehdä siten miten se omaan asumismuotoon sopii. Uunissa polttaminenkin kyllä olisi varmasti hyvä keino, mutta kun ei ole sitä puukiuasta, takkaa tai mitään muutakaan. Minäkin uskon, että kuoleman tapahtuessa jää vain tyhjä kuori ja that's it, joten ihan sama miten haudataan/hävitetään, kunhan se vain tehdään. Ei se biojäteastia ole se ajatuksena se mukavin hävittämistapa esim. isolle plekolle, mutta ei tässä elämäntilanteessa muukaan auta.

Osaan kyllä kuvitella, että jos minulla on joskus se oma piha, saatan hyvinkin haudata ne isoimmat ja persoonallisimmat kalat, joihin on kiintynytkin.
1125- ja 200-litraiset seuralat. 120L ja 45L kuivana.
http://liquefied.blogspot.com
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mulla on edelleen tapana haudata kuolleet kalat. Kun on ollut kaloja 7-vuotiaasta asti ja eka kuollut kalahan piti silloin haudata itku kurkussa. Emmä edelleenkään mielellään kalaa vetäisi vessanpöntöstä alas tai heittäisi roskikseen. Jokunen elinkelvoton poikasenrääpäle on joskus mennyt tosin roskikseen/pönttöön, mutta kaikki aikuiset nimetyt kalat saavat kyllä tulla oikeasti haudatuiksi. Ei mullakaan ole omaa pihaa, mutta viitsin kyllä nähdä sen verran vaivaa, että jos kala kuolee, niin käärin sen talouspaperiin, ja otan mukaan haudattavaksi sitten kun menee koiran kanssa lenkille. Ei mulla kuitenkaan kovin pitkä matka ole sellaiseen pieneen metsään, mihin oon useammankin kalan haudannut. Saatan jonkun kukkasen/havunoksan siihen laittaa merkiksi, mutta en nyt aina, kun ei tosiaan ole oma piha kyseessä.
Akvarismia 1992-2014
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Tindra kirjoitti:Mulla on edelleen tapana haudata kuolleet kalat. Kun on ollut kaloja 7-vuotiaasta asti ja eka kuollut kalahan piti silloin haudata itku kurkussa. Emmä edelleenkään mielellään kalaa vetäisi vessanpöntöstä alas tai heittäisi roskikseen. Jokunen elinkelvoton poikasenrääpäle on joskus mennyt tosin roskikseen/pönttöön, mutta kaikki aikuiset nimetyt kalat saavat kyllä tulla oikeasti haudatuiksi. Ei mullakaan ole omaa pihaa, mutta viitsin kyllä nähdä sen verran vaivaa, että jos kala kuolee, niin käärin sen talouspaperiin, ja otan mukaan haudattavaksi sitten kun menee koiran kanssa lenkille. Ei mulla kuitenkaan kovin pitkä matka ole sellaiseen pieneen metsään, mihin oon useammankin kalan haudannut. Saatan jonkun kukkasen/havunoksan siihen laittaa merkiksi, mutta en nyt aina, kun ei tosiaan ole oma piha kyseessä.
Oi miten ihanaa... Meillä kukkapenkkiin kesällä, talvella biojäteastiaan valitettavasti. Tai sitten nimen omanneet pakastimeen ja keväällä hautajaiset. Minulle kalat ovat lemmikkejä - perheenjäseniä ja haluan ne haudata (enkä kuulu kirkkoon, vaikkakin joku tässä ketjussa aiemmin arveli, että kirkkoon kuuluvat haudatkoot kalansa :mrgreen: )
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Talviaikaan roskikseen - kesäaikaan roskikseen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Kyl mulla on kiilakyljet ja kardinaalitetrat mennyt pytystä alas... Varmaan, kun nuo isommat kalat joskus kuolee, joutuu roskikseen heittämään... Aikoinani olen niitä vienyt roskiin ja vetänyt pytystä, riippyen kalojen koosta. Mun näkemys on, jos sinne pyttyyn menee pikkasen tuhdimpaakin jätöstä, voi sinne pikku kalasen heittää. Tuskin kuormittaa viemäriverkostoa yhtään sen enempää, kuin meidän ihmisten tuotokset...
Pikkasen veti suuta hymyyn tuo yksi kommentti kiekkokalan aiheuttamasta viemärintukoksesta... Taas mun sairas mielikuvitus näki tilanteen, jossa kiekkoa yritetään vimmoissaan saada mahtumaan putkistoon... :mrgreen:

"Vähän OT, mutta minua ihmetyttää suuresti tuo vessanpönttö vs. roskis -keskustelu. Jossain muinaisessa topicissa mm. tuskailtiin kun iso kiekko tukki vessanpöntön, kun sitä yritettiin pumpata sieltä viemäristön tukkeeksi"
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”