Omppuvaavien väreistä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Omppuvaavien väreistä

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Kuinka ihmeessä mulle voi tulla tummanvioletin värinen omppuvauva jos mulla silloin muninta aikaan ei ollut kuin tumma burungdi, vaaleanpunainen ja norsunluu?

Akvaariossa josta hain nuo kaikki omput oli toki useampia värejä, mutta siitä haustakin on aikaa ja ne on muninut kyllä useammin ennen tuota munarypästä.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

No värithän tulevat perinnöllisyydestä. vaikka omppu ei olekaan itse tumma, voi se tehdä tummia poikasia. Sama juttu kun ihmisten sinisillä silmillä, hiusten värillä, hiusten kiharuudella jne.

Voi tulla siis mitä tahansa värejä periaatteessa. Riippuen mitä sen suvussa on.

;)
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Pitkään mietin mihin omppu-keskusteluun soluttaudun... ;) Täällä on näitä jo niin monta etten viitsinyt omaa aloittaa.

Onko joku enemmän tutkinut omppujen värien periytymistä? Minua kiinnostaisi kovasti. :) Itsellä ei vaan tila riitä kaikkiin kokeiluihin...

Lisää omppukymysyksiä:
Minkä ikäiset omppuvaavit ovat valmiita "luovutukseen"? Ja kuinka vanhoiksi omppukotilot elävät?
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
AnniinaH
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Kai sen luovutusiän voi itse päätellä, silloin kun ovat n. 1cm kokoisia. Elävät 1-3 vuoteen riippuen siitä millaista vesi on (parhaan iän saa kovalla, emäksisellä ja huoneenlämpöisellä vedellä).

Ja omppujen värien periytyminen kiinnostaa myös minua, genetiikka on mielenkiintoista. :D
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

aquaario kirjoitti:Pitkään mietin mihin omppu-keskusteluun soluttaudun... ;) Täällä on näitä jo niin monta etten viitsinyt omaa aloittaa.

Onko joku enemmän tutkinut omppujen värien periytymistä? Minua kiinnostaisi kovasti. :) Itsellä ei vaan tila riitä kaikkiin kokeiluihin...

Lisää omppukymysyksiä:
Minkä ikäiset omppuvaavit ovat valmiita "luovutukseen"? Ja kuinka vanhoiksi omppukotilot elävät?
Omppuvauvojen luovutusiästä en ole varma mutta peukalonpään kokoisinahan niitä yleensä myydään. Omput elävät 1-3 vuotta veden lämpötilasta riippuen.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Onko normaalia että vaalean väristen kotiloiden "peppu" on rusehtava, kuten näissä kuvissa? Noilla samaisilla sivuilla oli useampikin eri värinen vaalea kotilo ruskealla "pepulla".
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Eikös se ollu niin, että naarailla olis pienempänä tummempi se eka kierros? Vai muistanko ihan päin honkia?
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Ymppään tähän samaan omppuketjuun :P Mulla on omppulassa ensimmäiset muninnat menossa! Vaikka kuinka paljon niitä omenakotilon-
poikas-hävitysvinkkejä on täältäkin lukenut, niin eipä noita ensimmäisiä kyllä henno pakastamaan ruveta :mrgreen: Mielenkiintoisen näköistä toimintaa, se muninta siis. Tänään vaihdoin päivällä vettä omppulaan ja jäi vedenpinta viitisen senttiä alle normaalin ja siitä se sitten lähti!
Hukataan niitä myöhemmin, jos tarve tulee...
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Täällä taas on 2 munarypästä kuoriutumassa, taas. *huoooh*
HP
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HP »

Mulla on nyt vajaan viikon ollu 2 omppua. Eilen huomasin peukalon kokoisen munaryppään.
Kuinkas te olette hävittäneet ne???
Entäs jos ne säästää niin kauan kestää että ne "kypsyy"???
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

HP kirjoitti:Kuinkas te olette hävittäneet ne???
Entäs jos ne säästää niin kauan kestää että ne "kypsyy"???
Pakastimen kautta roskiin.
Kuoriutumisaika riippuu lämpötilasta. N. 2 viikkoa minulla on kestänyt.
96l+38l+20l
HP
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HP »

Jos ne munat tippuu poisto vaiheessa vahingossa veteen niin mahtaako kalat syödä ne ja onko siitä haittaa???
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Ei ole haittaa jos syövät, mutta todennäköisimmin eivät syö.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

AnniinaH kirjoitti:Kai sen luovutusiän voi itse päätellä, silloin kun ovat n. 1cm kokoisia.
En itse luovuttaisi noin pienin, huonoja kokemuksia. Tuo Muffen mainitsema peikalon pää (aikuisen ihmisen) [;)] on parempi mitta.

Kalat eivät syö munaryppäitä, vaikka oikein tarjoaisi. Niissä on jokus semmoinen kaloille vastenmielinen aine suojaamassa rypästä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”