Ilmaverho akvaarioon

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vadelma
Starting Member
Starting Member

Ilmaverho akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Vadelma »

Olen ajatellut laittaa tuohon pienempään akvaarioon (60l) ilmaverhon, mutta olen ihan käsi näissä tekniikka-asioissa ja kaipaisin vähän neuvoja.
Akvaario.comissa myytiin Resun ilmaverhoja, ja ajattelin tilata sen 30cm pitkän. Mutta minkätehoinen ilmapumppu siihen? Ja mitä muuta pitää ostaa, ilmaletkua (kuinka paljon?) ja takaiskuventtiili?
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Moi! Itelläni on 60litran altaassa takaseinässä 60cm ilmaverho.. ja ihan Seran Sera Air 110.. eli se pienin... ja hyvin toimii... letku ja virtauksen säädin ja takaiskuventtiili on aika pop.. säätöventtiili siksi, että muuten puskee NIIN mahdottoman paljon ilmaa ettei mitään rajaa..
Vadelma
Starting Member
Starting Member

Mistähän sellaisen virtauksen säätimen saisi? Eikö siinä ilmapumpussa sitten ole sellaista säädintä?
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Niitä voi ostaa erillisessä paketissa.

Mulla kuplaseinäviritys ei oikein toiminut tolla Seran Air 110:llä, teho ei riittänyt.

275R:llä toimii, siinä on muuten tehonsäädin sisäänrakennettuna.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Mikä on ilmaverho? Ihan uusi termi...Kertoisitteko? :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
JEM
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JEM »

Eikö se ole ikäänkuin ilmastinkivi, mutta sellainen pitkä pötkylä jolla saa vaikka koko altaan mittaisen kuplaseinamän?
~ 520 litraa ~
Vadelma
Starting Member
Starting Member

JEM kuvaili oikein, tai ainakin tuollainen käsitys minullakin on ilmaverhosta. Saa nähdä millainen viritys sieltä saapuu ensi viikolla ja osaanko sitä akvaariooni asentaa [:I]
Akvaariot 150l + 60l ja poikasakvat 32l + 10l
aamunilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aamunilo »

voiko sitä ilmaverhoa pitää päällä päiväsaikaa kun olen saanut monenlaista tietoa ja viimeisin oli et vain yöaikaan pitäis pitää päällä et on jotain hyötyä...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

aamunilo kirjoitti:voiko sitä ilmaverhoa pitää päällä päiväsaikaa kun olen saanut monenlaista tietoa ja viimeisin oli et vain yöaikaan pitäis pitää päällä et on jotain hyötyä...
Tottakai voit pitää päivälläkin päällä.
96l+38l+20l
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

aamunilo kirjoitti:voiko sitä ilmaverhoa pitää päällä päiväsaikaa kun olen saanut monenlaista tietoa ja viimeisin oli et vain yöaikaan pitäis pitää päällä et on jotain hyötyä...
Päivällä siitä ei siksi ole hyötyä että happea on silloin kasviakvaariossa muutenkin riittävästi ja se poistaa kasvien kannalta hyödyllistä hiilidioksidia vedestä. Eli päivisin se on vain koriste, yöllä siitä voi oikeasti olla hyötyä.

Mulla oli metrin pitkä ilmaverho 130 cm pitkässä altaassani, mutta poistin sen koska se verhosysteemi jatkuvasti tukkeutui toisesta päästä niin että verho lyheni pariinkymmeneen senttiin. Pidin sitä päällä vain öisin.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Mutta mitä pitää tehdä kun tämä Kuplakoneeni pitää niin paljon ääntä etten voi pitää sitä öisin päällä? Pitäisi olla hiljainen mutta kun mielestäni ei ole :| sen malli on Tetratec APS 300.
Tämä ilmapumppuhan ei ole sama kuin hiilidioksiidikone vai onko?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

monniomistaja kirjoitti:Mutta mitä pitää tehdä kun tämä Kuplakoneeni pitää niin paljon ääntä etten voi pitää sitä öisin päällä? Pitäisi olla hiljainen mutta kun mielestäni ei ole :| sen malli on Tetratec APS 300.
Jotkut ovat koteloineet ilmapumpun tai sijoittaneet sen kaappiin, jolloin ääni vaimenee. Erilaisia vaihtoehtoja tuosta koteloimisestakin on.
monniomistaja kirjoitti:Tämä ilmapumppuhan ei ole sama kuin hiilidioksiidikone vai onko?
Ilmapumpulla ei ole mitään tekemistä hiilidioksidin kanssa. Se ennemminkin vähentää vedessä olevan hiilidioksidin määrää virtauksellaan.
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Yhtenä keinona vaimentaa ilmapumpun pitämää/aiheuttamaa ääntä on ripustaa se roikkumaan kuminauhan/narun varaan. Tai vaimennusmatto/vaahtomuovin palasen päälle.

Noilla konsteilla saa jo äänettömän tai lähes äänettömän toteutuksen aikaan. Itselläni ilmapumppu on kaapinsisällä ripustettuna ja on äänetön.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Ilmapumppu tuottaa siis happea? Olen vaan jossain lukenut että se on virheellinen käsitys että ne tuottaisivat happea...
Itse olen pitännyt sen lähinna ilmavirtauksen vuoksi josta mm. monniset pitävät ja onhan se kauniin näköistäkin.
Miten se koteloiminen tehdään?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

monniomistaja kirjoitti:Ilmapumppu tuottaa siis happea? Olen vaan jossain lukenut että se on virheellinen käsitys että ne tuottaisivat happea...
Ilmapumppu liikuttaa vettä, jolloin happea liukenee veteen, mutta aika vähän se happea kuitenkin veteen saa.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Pete28 kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Ilmapumppu tuottaa siis happea? Olen vaan jossain lukenut että se on virheellinen käsitys että ne tuottaisivat happea...
Ilmapumppu liikuttaa vettä, jolloin happea liukenee veteen, mutta aika vähän se happea kuitenkin veteen saa.
Ilmastamalla saadaan happea liukenemaan kokolailla juuri sen verran kuin veteen sitä liukenee.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Emsku02
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Vadelma kerroppa kokemuksiasi tuosta ilmaverho-viritelmästä. Itse meinasin samanlaisen tilata tosin vähän isompaan akvaan, joten kysytäänpäs ennen kuin tilataan, joskus näinkin päin. :roll:
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
Squism
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Squism »

Voi kun miekin olisin ollut yhtä viksu ja kysynyt, ennenkuin tilaan :mrgreen: Nyt on ostettuna Hagen 58cm Ilmaverho hohkakivisarja. Letku ja viisi kiveä... Tuohon kypsyvään akvaarioon sen törkkään, mutta mutta, mihinkäs minun pitää tuo letku liittää, ei kai se nyt itsekseen ala pulputtamaan :mrgreen: ?

Terveisin tyhmyyden perikuva :mrgreen:
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Hih! :mrgreen: No tarviit siihen lisäksi vielä jonkunlaisen ilmapumpun ennen kuin pulputus alkaa. Näitä myy varmaan lähes jokainen akvaarioliike.
Squism
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Squism »

No jestas, kun mie naurtoin itelleni, kun avasin innoissani pakettia ja sieltä tuli vaan se letku systeemi... :mrgreen: Hyvä etten nakannut akvaarioon j aalkanut ihmettelemään, miksei kupli jo??!!! 8-)

Menee nurkkaan häpeämään omaa hölmöyttään ja kun on selvinnyt tästä traumasta, lähtee nöyränä katselemaan jotakin pumpun tapaista tuohon letkuun liitettäväksi :mrgreen:

Ei oo totta....

-----------------------

Hintaa koko härvelille tulee nyt sitten n.35€ :| Ilmapumppu, letku ja joku pikku nippeli 8-)
Tosin näyttävä siitä tulee, viiden kuplimis pisteen kanssa, mutta silti, ompahan kallita kuplia :mrgreen:
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Elämä on [;)] .
Ja ainakin meikäläisen ilmapumppu on kestänyt monta monta MONTA vuotta, eli kuitenkin pitkäikäinen ostos on kyseessä jos vaan ei ihan mihin tahansa puplittimeen tyydy :) ja kauniitakin nuo kuplat ovat, ehdottomasti minun mielestäni rahansa arvoinen!

Se pikkunippeli on varmaan takaisiniskuventtiili, se estää sen, ettei vesi pääse virtaamaan akvaariosta pois letkun kautta.
Kuvia
317L kalakippo.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Squism kirjoitti:No jestas, kun mie naurtoin itelleni, kun avasin innoissani pakettia ja sieltä tuli vaan se letku systeemi... :mrgreen: Hyvä etten nakannut akvaarioon j aalkanut ihmettelemään, miksei kupli jo??!!! 8-)
OT: itse innokkaana akvaarionoviisina noin 6-7 v sitten menin paikalliseen akvakauppaan ostamaan ilmastinkiveä, että saisin niitä kuplia. Myyjän ilme oli ihan valokuvan arvoinen kun muuten ihan järkevien juttujen lomassa kysyin että kauanko tämä kivi nyt sitten kuplii kerrallaan, ennen kuin menee tukkoon ja pitää liottaa etikassa. Myyjä hädin tuskin uskalsi kysyä että niin, onkos sinulla se letku ja pumppu. No ei ollut [:I] , tuskin tapahtumaa muistaisin jollen olisi tuntenut itseäni niin, niin, nii-iin tyhmäksi :mrgreen: !
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
RPekka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Adrianna kirjoitti:Myyjä hädin tuskin uskalsi kysyä että niin, onkos sinulla se letku ja pumppu. No ei ollut [:I] , tuskin tapahtumaa muistaisin jollen olisi tuntenut itseäni niin, niin, nii-iin tyhmäksi :mrgreen: !
Kipeetä. Siis sekä tapahtumana että varmaan myös muistona. 8O
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
zoikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zoikka »

onko teillä minkälainen letku/kivet siinä pumpun jatkona että saadaa koko seinän pituinen kuplasarja aikaan? itsellänihän on ollut vain yksi kivi letkun päässä ja sehän ei riitä ihan koko seinälle :P

--------------------------

ja sit et onko se takasin iskuventtiili must ku ei mulla ole nytkään tossa yhden kiven kuplasysteemissä:) vaikka kone on matalammalla kuin veden pinta
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

No eihän se takaiskuventtiili must ole, mutta suositeltava, koska muuten ilmapumppu voi rikkoutua, jos vettä pääsee lappoilmiöllä akvasta letkua pitkin itse laitteeseen. Mulla ainakin on kaikissa varmuudeksi takaiskuventtiili, on halpa vakuutus vahingon varalta.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”