Malawipoikasista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimi29
Starting Member
Starting Member

Malawipoikasista

Viesti Kirjoittaja Mimi29 »

Omistan sinihuuliahvenia 3 kappaletta, jotka ilmeisesti ovat uroksia. Olen pelastanut nämä kalat varmalta kuolemalta, henkilöltä, joka ei jaksanut kalojen hoitoon paneutua, joten valitan asiantuntemattomuuttani. Uroksista yksi on kasvanut n. 7 cm pitkäksi ja on selkeästi agressiivisin. Kuitenkin rauha altaassa on säilynyt urosten välillä ja muille uroksille on paljon piilopaikkoja. Suurin uroksista on kiivaasti kutemassa, mutta ei kaikeita ole löytänyt kumppania, jos oletetaan, että nämä muut uroksia. (väritykseltään ainakin tuntuvat olevan)Nyt olen siirtämässä ahvenet suurempaan altaaseen ja olen ostanut nyt myös naaraita. Kysymys kuuluu, kuinka kauan pidän näitä ahvenia erillään eri altaissa. Onko mahdollista, että nämä suuret urokset saattavat repiä hengiltä nämä naaraskalat, varsinkin kun nämä ovat vielä kovin pieniä. Eli odotanko, että naaraat kasvavat ja pidän kalat vielä toistaiseksi erillään? Mikä olisi optimi määrä naaraita urosta kohden? Olen jostain lukenut että kaksi per uros. Onko yksi/uros liian vähän?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Sinihuuliahven ei ole niitä kaikkein aggressiivisimpia malawilajeja, joten minusta voit laittaa urokset ja naaraat heti yksiin JOS uudessa altaassa on kylliksi piilopaikkoja. (kuinka pieniä naaraat ovat?). Urosten välinen "äijäily" ja täristely on ihan normaalia eikä välttämättä kerro kutuhaluista vaan on ihan puhdasta reviirien jakoa. Varsinaiset kutuhalut paljastuvat sitten kun niitä tyttöjäkin näkösälle ilmaantuu.

Ihanteellinen kokoonpanohan on haaremi, eli yhtä urosta kohden 3-4 naarasta.

Pareittain pitäminenkin kyllä onnistuu. Itselläni on täällä hetkellä trewoissa ukkovalta, eli naaraita selvästi vähemmän koska osa niistä osoittautui uroksiksi myöhemmin.
Mimi29
Starting Member
Starting Member

No naaraat ovat noin 2.5 cm pitkiä poikasia. Sen verran isoja, että sukupuolen tunnistaa että ovat luultavimmin naaraita.
Kannattaisikö minun sitten ostaa lisää naaraita, mikäli nämä nyt viihtyvät?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minkä kokoinen tämä sinun isompi altaasi on? Onko sinne tulossa muita lajeja?

Voithan aluksi tarkkailla kalojasi tuolla kokoonpanolla, lisää tyttöjä ei ole mikään pakko hommata, jos homma luistaa noinkin. Onko niitä siis nyt yksi naaras yhtä koirasta kohden?
tilkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tilkki »

Mimi29 kirjoitti:No naaraat ovat noin 2.5 cm pitkiä poikasia. Sen verran isoja, että sukupuolen tunnistaa että ovat luultavimmin naaraita.
Mistä sukupuolen voi nähdä noin pienistä?? tai edes vähän isommistaakaan? 8O
Mimi29
Starting Member
Starting Member

No en minä tiedä! Luultavimmin ne ovat naaraita. Ostin ne ainakin naaraina, ainakin myyjä sanoi niin. Jos eivät ole niin se on voi voi. Ei kai niistä varmaksi näekään. :roll: Isommista ainakin yksi on varma uros. Ainakin värit ja ne mitä olen lukenut tuntomerkeistä niin viittaisivat. Sitä piti vielä kysyä, että omaavatko naarat myös vanhemmiten pään sinertymisen varsinkin kun ärhennellään reviiristä?
Anteeksi jos en ole mikään expertti näissä asioissa. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”