Eheim 2028:n virtausmittari

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Eheim 2028:n virtausmittari

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Ostin otsikon laitteen, ensimmäinen ulkosuodatin tässä huushollissa. "Upouudesta" laitteesta puuttuu osia, jotka luvattiin hommata mutta virtausmittarille puhelimen päässä naurahdettiin ja sanottiin että sillä ei tee yhtään mitään, siitä ei pysty tulkitsemaan mitään. Ohjeita lukiessani ajattelin että kiva että sellainen on niin voi seurata suodattimen tukkeentumista näin alkuun kun ei yhtään osaa arvata huoltoväliä. Eli: kertokaahan kokeneemmat onko tuolla pienellä valkoisella pallolla merkitystä?

Toinen mitä opastettiin oli että päällimmisen, valkoisen suodatinlevyn voisi hyvin jättää pois. Kuulemma laite tukkiintuu vain nopeammin kun se on paikoillaan. Maalaisjärjellä ajateltuna levy estää liejua menemästä muihin massoihin. Mitä olette tästä mieltä?

Kolmas kysymys: onko jollain käytössä alakorissa laavaa... haluaisin tietää millaista se on käytössä?
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

1: Onhan se kuula siellä kiva olla mutta tekeekö sillä tosiaan mitään ? Mulla suodatin on tuolla kaapissa ja se on sellasessa paikassa ettai sitä muutenkaan näe ilman taskulamppua joten...mun mielestä aika turha härveli mutta kyllä mä sen siihen vaatisin kun se siihen uutena kuuluu. Siis periaate kysymys ostaa "vajaata" tuotetta. Näkeehän tuon virtauksen paremmin altaan suihkuputken päästä kun jostain kuulasta.

2: Onhan tuo totta että se tukkeutuu nopeammin mutta muuten nuo mönjät jotka tarttuvat vanuun, menevät takaisin altaaseen eli kyllä mä sen ainakin olen siellä pitänyt ja puhdistanut/vaihtanut tarvittaessa. Vanu on viimeisenä suodattimessa joten tuo lieju ei mene massoihin vaan tulee massojen läpi vanuun(veden kierto suunta suodattimessa on alhaalta ylös).
Nippi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nippi »

Itselläni on kaksikin 2028:a ja molemmat kaapissa sillai ettei noita virtauspalloja oikein näe kyykkimättä taskarin kans.Toisaalta turhia vempaimia niinku Jorg sanoi mutta kun kerran kuuluu vehkeeseen vaatisin ne kans.
Sen hienosuodatuslevyn oon antanu olla kans just six ettei se hieno moska leijjuis takas altaaseeen. Siittä muuten näkee koska sen on putsattava / vaihdettava kunnei vesi pysy enää kirkkaana .
Laavakivee on molemmissa , periaatteessa vissiin ikuista ,murenee vaa ajankans ja täytyy lisäillä muttaku sitäki ku ostaa ämpärillisen Bauhaussista nii ei tuu kauheen kalliix . :roll:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Eheim 2028:n virtausmittari

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Fisumamma kirjoitti:virtausmittarille puhelimen päässä naurahdettiin ja sanottiin että sillä ei tee yhtään mitään
Ei se nyt ihan turha ole; se pallo toimii takaiskuventtiilinä helpottaen käynnistyspumpun työtä. Pallon tukkiessa virtauksen poistoletkusta suodattimeen vesi pääsee virtaamaan suodattimeen vain imuletkua pitkin jolloin ilma poistuu poistoletkua pitkin.

Meillä nuo pallot on otettu pois molemmista Proffa kakkosista rallatuksen poistamiseksi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

RPekka kirjoitti:
Fisumamma kirjoitti:virtausmittarille puhelimen päässä naurahdettiin ja sanottiin että sillä ei tee yhtään mitään
Ei se nyt ihan turha ole; se pallo toimii takaiskuventtiilinä helpottaen käynnistyspumpun työtä. Pallon tukkiessa virtauksen poistoletkusta suodattimeen vesi pääsee virtaamaan suodattimeen vain imuletkua pitkin jolloin ilma poistuu poistoletkua pitkin.

Meillä nuo pallot on otettu pois molemmista Proffa kakkosista rallatuksen poistamiseksi.
Juu ei lähtenyt käyntiin, letkut eivät täyttyneet :? . Tylsää kun kerran satsaa uuteen laitteeseen ja saa osia ruinata. Kummallista kun heidän piti tilata suodatin kauppaan, olivat loppuneet, ja sitten letkulaatikosta löytyy ko. kaupan vuoden vanha ostoskuitti :frown: . Tässä tuntee itsensä huijatuksi vaikka ehkäpä tähän kaikkeen löytyy selitys. Osa puuttuvista osista tuotiin äsken mutta vieläpä niitä uupuu.

Kiitos kuitenkin avusta, täytyy vaatia se pieni pallerokin!
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Fisumamma kirjoitti:Kiitos kuitenkin avusta, täytyy vaatia se pieni pallerokin!
Onhan sinulla se punainen klipsu jolla pallo lukitaan koloonsa, se jonka muodosta minulle tulee munniharppu mieleen?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

RPekka kirjoitti:
Fisumamma kirjoitti:Kiitos kuitenkin avusta, täytyy vaatia se pieni pallerokin!
Onhan sinulla se punainen klipsu jolla pallo lukitaan koloonsa, se jonka muodosta minulle tulee munniharppu mieleen?
Munniharppu 8O ... On, punainen klipsu on paikallaan.
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

Onko noita virtausmittareita rinnakkain myynnissä kahta eri mallia? Minulla on yksi vanha 2028, jossa on (tai oli) juuri tuo pallo virtausmittarina. Pallo oli kuitenkin aina jumissa ja syöpyikin melko muodottomaksi, joten otin sen jossain vaiheessa pois.

Viime syksynä ostin kaksi 2028:a lisää, ja noissa on molemmissa sellainen jousikuormitteinen punainen "sylinteri" virtausmittarina. Ne ovat ainakin tähän asti toimineet ihan hyvin, ja konsepti tuntuu paljon luotettavammalta suodattimen virtausnopeuden osoittamiseen. Luulinkin, että Eheim on luopunut tuosta pallosta, ja korvannut sen uudentyyppisellä virtausmittarilla. Ilmeisesti molempia systeemejä on kuitenkin myynnissä.

Tietysti kauppojen varastoista voi löytyä vanhoja valmistuseriä. Nimimerkillä: tänä vuonna Made in West-Germany tyyppikilvellä varustetun Eheim 2252:n ostanut. :o
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

JuhaS kirjoitti:Onko noita virtausmittareita rinnakkain myynnissä kahta eri mallia? Minulla on yksi vanha 2028, jossa on (tai oli) juuri tuo pallo virtausmittarina. Pallo oli kuitenkin aina jumissa ja syöpyikin melko muodottomaksi, joten otin sen jossain vaiheessa pois.

Viime syksynä ostin kaksi 2028:a lisää, ja noissa on molemmissa sellainen jousikuormitteinen punainen "sylinteri" virtausmittarina. Ne ovat ainakin tähän asti toimineet ihan hyvin, ja konsepti tuntuu paljon luotettavammalta suodattimen virtausnopeuden osoittamiseen. Luulinkin, että Eheim on luopunut tuosta pallosta, ja korvannut sen uudentyyppisellä virtausmittarilla. Ilmeisesti molempia systeemejä on kuitenkin myynnissä.

Tietysti kauppojen varastoista voi löytyä vanhoja valmistuseriä. Nimimerkillä: tänä vuonna Made in West-Germany tyyppikilvellä varustetun Eheim 2252:n ostanut. :o
Jaa-ha; voisikohan sittenkin olla niin että minun tapauksessani olisi uudemman mallinen virtausmittari ja vanha ohje? En oikein ymmärrä mitä sylinterillä tarkoitat mutta omassani on punainen rinkula ja jousi. Ehkä siihen ei kuulukaan palloa vaikka ohjeissa niin lukee.

Ps. saimme suodattimen toimimaan mutta töitä se teetti enemmän kuin mitä ohjeiden mukaan olisi pitänyt. Kauppa lupasi vaihtaa uuteen kunhan saavat niitä.
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Fisumamma kirjoitti:Jaa-ha; voisikohan sittenkin olla niin että minun tapauksessani olisi uudemman mallinen virtausmittari ja vanha ohje? En oikein ymmärrä mitä sylinterillä tarkoitat mutta omassani on punainen rinkula ja jousi. Ehkä siihen ei kuulukaan palloa vaikka ohjeissa niin lukee.
"Sylinteri" on tosiaan melko epämääräisesti selitetty, mutta en ole tuota vielä itsekään avannut, joten en tarkalleen edes tiedä, minkälainen se jousen päässä oleva virtausnopeutta osoittava punainen osa on. Joka tapauksessa luulen, että jos tuossa mittarissa on jousi, niin ei siinä kuulu mitään palloa ollakaan. Ohjeessa tosiaan voi kummitella tuo vanhanmallinen virtausmittari. (En ole omien uudempien suodattimien ohjeisiin tutustunut, kun suodatin oli tuttu entuudestaan.)

Jos se punainen rinkula laskeutuu suodattimen sammutuksen yhteydessä pohjalle osoittamaan minimivirtausta ja nousee suodatin päälle laitettaessa ylös kohti maksimivirtausta osoittavaa merkkiä, ei siinä sitä palloa kuulu ollakaan. Vanhanmallisessa "pallomittarissakin" on punainen rengas, mutta se toimii tulppana tuolle pallolle ennen letkua, eikä liiku mihinkään. Vanhanmallisessa ei myöskään ole mitään jousta, vaan pallo laskeutuu virtauksen vähentyessä ihan painovoiman avulla (ennenkuin juuttuu pysyvästi jompaankumpaan ääriasentoon).
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Sen verran vielä omaan viestiini jatkan, että surffailin hiukan Eheimin sivuilla ja Aquaristikshopissa, ja näyttää siltä, että Professionel II sarjan suodattimissa (2026 ja 2028) tuo virtausmittari on nykyään saman tyyppinen kuin Professionel 3 suodattimessa (2080). Molemmilla noilla sivuilla Proffa II suodattimien kuvissa oli vielä se vanha pallovirtausmittari, mutta Proffa 3:n kuvissa oleva mittari näyttää kovasti samalta kuin uudemmissa Proffa II suodattimissani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”