Helppohoitoinen akvaario
Valvoja: Moderaattorit
Ihan nätti allas, kovin hidaskasvuisia kasveja kyllä suurin osa, luulisi että runsaampi ja nopeakasvuisempi kasvusto toteuttaisi tuon nitraatin kulutuksen paremmin? Kalaparkahan nyt on ihan väärässä paikassa mutta siitä ovat muut jo saarnanneet ihan tarpeeksi. Itse hankkisin tuollaiseen ehdottomasti katkarapuja, vaikkapa red cherryjä. Tosin näillekin taitaisi saada nitraatti olla alempana. Eivät ne mitään murtovettä sentään tarvitse!
Miksi muuten altaassa on vain tuo 30 litraa vettä?
Miksi muuten altaassa on vain tuo 30 litraa vettä?
JussiTre: sinunko mielestä on moraalisesti ja eettisesti oikein pitää eläimiä vankeudessa? Niinkuin Miikku sanoi, että kalat pysyvät villeinä akvaariossakin. Mitenkä voit tarjota millekkään kalalle luonnollisen ympäristön. Ihminen joka on lasi takana joka päivä katselemassa ei ole kovin luonnollista. Saatika lappoaminen ja veden vaihdot. Kukaan ei edes tiedä millaisia reviirejä kaloilla on. Voivat olla useita metrejä tai jopa satoja.
Haa, löysimpäs tuohonkin vastauksen sivultasi! Eikö kannattaisi mieluummin nostaa valasinta kuin laskea vedenpintaa? Tällöin saisit lisää vettä altaaseen (se on se viisi litraakin noin pienessä paljon) ja tuonne voisi harkita jo ihan kalojakin asukeiksi, vaikkapa parven joitain aivan pikkuisia rasboroita.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Jos tuohon välttämättä juuri kalan haluaa, kannattaisi harkita jotain pientä labyrinttikalaa, joka on kotoisinkin seisovista ja vähähappisista vesistä. Ainakin noiden hoito-ohjeissa on toisinaan, että sopivat myös "suodattamattomiin" altaisiin labyrinttielimensä ansiosta. Ovat yleensä myös reviirikaloja, joten viihtyvät ihan yksinäänkin. Esim. korurihma ei käsittääkseni paljon lääniä kaipaa. Muut vaatimukset ovat sitten tietysti asia erikseen.
Henk.koht olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikkapa omenakotilot sopisivat tuohon paremmin. Eivät ole niin kranttuja seuransa suhteen, hyvin tulevat toimeen kunhan pH pysyy yli seiskan ja rehua ja kalkkia riittää, vetävät anyway sitä ympyrää, oli sitä tilaa vaikka kuinka, mutta niissä on silti myös jotain katseltavaa. Komeita ovat ja helppoja - ihan puhtaasti makeanveden laji myös. Ja tosiaan niitä selkärangattomia, joista ei eläinsuojelulaissa olla ollenkaan niin huolissaan.
Henk.koht olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikkapa omenakotilot sopisivat tuohon paremmin. Eivät ole niin kranttuja seuransa suhteen, hyvin tulevat toimeen kunhan pH pysyy yli seiskan ja rehua ja kalkkia riittää, vetävät anyway sitä ympyrää, oli sitä tilaa vaikka kuinka, mutta niissä on silti myös jotain katseltavaa. Komeita ovat ja helppoja - ihan puhtaasti makeanveden laji myös. Ja tosiaan niitä selkärangattomia, joista ei eläinsuojelulaissa olla ollenkaan niin huolissaan.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Niin, kalat pysyvät villeinä, mutta sehän ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki kalat omaisivat kilometrien kokoisia reviireitä. Vilkkaat, paljon liikkuvat parvikalat tarvitsevat tilaa ja sen parven, ulappakalat eivät hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta sovi akvaarioon suuren tilantarpeensa takia. Jotkut kalat taas saattavat vallata itselleen hyvinkin pienen reviirin jolta eivät juuri poistu, vaikka tilaa olisikin, jotkut taas elävät luonnossakin pienissä lätäköissä. Eipä siis kannata niputtaa kaikkia kaloja samojen kriteerien alle.
Tottahan on, että luonnossa kukaan ei tule kalojen vesiä lappoamaan tai kasveja pahemmin karsimaan, mutta siellä uhkaavat pedot, ympäristömyrkyt, kalastajat, erilaiset luonnonilmiöt, patoaminen jne... Asioita joista akvaariokalat ovat autuaallisen tietämättömiä. Tällä suppealla perustelulla voisin väittää, että lajin elintavat huomioiden reilunkokoisessa ja hyvinhoidetussa altaassa kalat voivat siivoamisista, tuijottavista ihmisistä ja muista pikku häiriöistä huolimatta elää varsin hyvän elämän. Luulen että esmes omat 15. ikävuottaan käyvät vanhukseni ovat ainakin ihan hyvin viihtyneet.
Ja vielä yksi juttu siitä tikrusta, onkohan ketjun aloittajalle tullut mieleen, että huonosti syövä ja liikkuva kala on todennäköisesti sairas?
Tottahan on, että luonnossa kukaan ei tule kalojen vesiä lappoamaan tai kasveja pahemmin karsimaan, mutta siellä uhkaavat pedot, ympäristömyrkyt, kalastajat, erilaiset luonnonilmiöt, patoaminen jne... Asioita joista akvaariokalat ovat autuaallisen tietämättömiä. Tällä suppealla perustelulla voisin väittää, että lajin elintavat huomioiden reilunkokoisessa ja hyvinhoidetussa altaassa kalat voivat siivoamisista, tuijottavista ihmisistä ja muista pikku häiriöistä huolimatta elää varsin hyvän elämän. Luulen että esmes omat 15. ikävuottaan käyvät vanhukseni ovat ainakin ihan hyvin viihtyneet.
Ja vielä yksi juttu siitä tikrusta, onkohan ketjun aloittajalle tullut mieleen, että huonosti syövä ja liikkuva kala on todennäköisesti sairas?
nallu80: Mistähän sait/saitte käsityksen, että haluan pitää kaloja pienessä tilassa. En minä noista pienistä akvarioista tykkää, en sitten yhtään. Hommasin tuon altaan alunperin miljoonakalojen poikasille etteivät aikuiset niitä söisi. Mutta minulla ei ole varaa ostaa uutta isompaa akryyli-allasta. Tänne kämpään kun ei saisi vuokraisännän mukaan tuoda akvaariota ollenkaan vuotovaaran takia. Edellinen kämppä oli aika komero, en muuttaisi takaisin
Akvaariota pidän koska ovat mielenkiintoisia. 
JuuLia:
Kiitos
Tuo konnanputki ja pikkulimaska olisi tarkoitus olla se nopea kasvuinen. Mutta jostain syystä kasvu on nyt tyrehtynyt, ilmeisesti jokin ravinne kulutettu loppuun. Asian selvittäminen on vielä kesken. Sitten kun tiedän mistä kiikastaa, saatan ottaa vielä jotain muitakin kasveja.
Eihän omput ja leväkatkat ainakaan lisäänny makeassavedessä. Pelkään, että niitä myydään makeaanveteen vain rahan takia, vaikkeivät oikeasti sinne kuuluu.
Lampun nostossa tulee pari ongelmaa. Yksi on se, että valo alkaa häikäiseen jos katsoo altaaseen. Ja toinen on noi hyppyhäntäiset, en tiedä selviääkö ne siellä jos voivat vahingossa hypätä altaasta pois. Mutta harkitsen asiaa

JuuLia:
Kiitos

Eihän omput ja leväkatkat ainakaan lisäänny makeassavedessä. Pelkään, että niitä myydään makeaanveteen vain rahan takia, vaikkeivät oikeasti sinne kuuluu.

Lampun nostossa tulee pari ongelmaa. Yksi on se, että valo alkaa häikäiseen jos katsoo altaaseen. Ja toinen on noi hyppyhäntäiset, en tiedä selviääkö ne siellä jos voivat vahingossa hypätä altaasta pois. Mutta harkitsen asiaa

En laittaisi herkkiä katkarapuja altaaseen, josta ei vaihdeta vettä. Vai vaihdetaanko tänä päivänä? Hyppäsin 3 sivua yli keskustelussa
Ravut ovat herkkiä epäpuhtauksille ja raskasmetalleille.
Tuon kokoiseen altaaseen en itse laittaisi kuin kalanpoikasia kasvamaan.
Miksi suuri allas on parempi kuin pieni? Muutamia esimerkkejä:
1. Minulla oli 4 nuolimonnia. Jouduin muuttamaan ne katkarapujen seuraksi 54 litraiseen. 3 kuoli pienen vesimäärän vesiarvojen ailahtelun vuoksi. Siirsin viimeisen 140 litraiseen, se on täysin terve ja elossa.
2. Omistan yhteensä 17 katkarapua. Ne asustelivat ennen 54 litraisessa. Aamulla valojen mennessä päälle tai muutenkin pelästyessään ne kiersivät altaan reunoja jopa useita minuutteja. Ravut muuttivat 140 litraiseen; mitään ahdistuksen merkkejä ei ole havaittavissa.
3. 8 senttinen partamonninaaraani asui ennen 140 litraisessa, pohjapinta-alaltaan 100cmx35cm kokoisessa altaassa. Kala pystyi lyhyessä ajassa haravoimaan koko altaan pohjan ja se pysytteli suurimman osan ajasta piilossa kannossaan. Nyt monni asuu 450 litraisessa, 150cmx60cm. Kala on miltei koko ajan näkyvillä ja puhdistaa kantoja ja kasveja levästä. Tuossa altaassa monni on pirteä, sillä on lääniä vaikka muille jakaa.
Myönnä vain että puhuit itsesi pussiin
Kyllä useimmat akvaristit miettivät joskus tätä luontohommaa. Turha syyllistää, me olemme jo itse käsitelleet aiheen loppuun mielessämme.

Tuon kokoiseen altaaseen en itse laittaisi kuin kalanpoikasia kasvamaan.
Miksi suuri allas on parempi kuin pieni? Muutamia esimerkkejä:
1. Minulla oli 4 nuolimonnia. Jouduin muuttamaan ne katkarapujen seuraksi 54 litraiseen. 3 kuoli pienen vesimäärän vesiarvojen ailahtelun vuoksi. Siirsin viimeisen 140 litraiseen, se on täysin terve ja elossa.
2. Omistan yhteensä 17 katkarapua. Ne asustelivat ennen 54 litraisessa. Aamulla valojen mennessä päälle tai muutenkin pelästyessään ne kiersivät altaan reunoja jopa useita minuutteja. Ravut muuttivat 140 litraiseen; mitään ahdistuksen merkkejä ei ole havaittavissa.
3. 8 senttinen partamonninaaraani asui ennen 140 litraisessa, pohjapinta-alaltaan 100cmx35cm kokoisessa altaassa. Kala pystyi lyhyessä ajassa haravoimaan koko altaan pohjan ja se pysytteli suurimman osan ajasta piilossa kannossaan. Nyt monni asuu 450 litraisessa, 150cmx60cm. Kala on miltei koko ajan näkyvillä ja puhdistaa kantoja ja kasveja levästä. Tuossa altaassa monni on pirteä, sillä on lääniä vaikka muille jakaa.
Myönnä vain että puhuit itsesi pussiin

Kyllä useimmat akvaristit miettivät joskus tätä luontohommaa. Turha syyllistää, me olemme jo itse käsitelleet aiheen loppuun mielessämme.
Elämä on rankkaa.
Omput lisääntyvät todella helposti, näille pitää veden olla hieman kovetettua ja pH:n yli seitsemän. Suurin osa kaupoista myytävistä katkaravuista lisääntyy makeassa vedessä, esim. red cherryt, greenit, bumbble beet, crystal redit... Mutta kuten edellä sanottu nämä eivät juuri epäpuhtauksia kestä.jarno_n kirjoitti: Eihän omput ja leväkatkat ainakaan lisäänny makeassavedessä. Pelkään, että niitä myydään makeaanveteen vain rahan takia, vaikkeivät oikeasti sinne kuuluu.![]()
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Ainakin moraalisesti eettisempää pitää parvi kalaa parvessa isossa akvaariossa, kuin yksistään 30 litran maljakossa? Onko mikään loppupeleissä kovin eettistä? Pidetäänhän niitä ihmisiäkin vastoin tahtoaan esim. mielisairaaloiden suljetuilla osastoilla. Vedotaan siihen, että ovat vaaraksi itselleen ja muille?
Taju: Labyrinttikalat olisivat kyllä mielenkiintoisia. Mutta tarvivatkos ne kuinka hapanta vettä? Jos kovin hapanta niin kotilot kuolee. 
Kodama: Vettä ei vaihdeta nyt, eikä jatkossakaan. Vettä vaihdetaan vain jos siinä esiintyy pilaantumisen merkkejä. Nuo ravuthan olisi juuri hyviä jos kerta ovat herkkiä. Tulisi ainakin lisää todisteita veden puhtaudesta jos pysyvät hengissä.
Ok, myönnän puhuin itseni pussiin 
JuuLia: Täytyy ottaa selvää noista ravuista. Jos ne ihan aikuisten oikeesti sitten on makeanveden rapuja.
JJVi ja Fakkenoo: Pitäisikö sittenkin osallistua siihen kuukauden allas juttuun?

Mielessä on käynyt, mutta milläs asian selvität? Itse epäilen vain, että kalalla on huono näkö. Silloin kun pinnalla ei ole muita roskia tai laseissa kotiloita se näkee ruuan heti. Mutta jos lasissa on kotiloita se ottaa ne suuhunsa ja sylkee pois, siis ruokinta aikana. Eli ei ainakaan erota kotiloa ruuasta. Välillä tuntuu, että se näkee ihan hyvin ja välillä ruoka valuu pohjaan kun se ei näe sitä. Ruoka halu kyllä on ihan hyvä. Tulee aina vastaan etulasille pintaan kun menen ruokkiin.Ja vielä yksi juttu siitä tikrusta, onkohan ketjun aloittajalle tullut mieleen, että huonosti syövä ja liikkuva kala on todennäköisesti sairas?
Kodama: Vettä ei vaihdeta nyt, eikä jatkossakaan. Vettä vaihdetaan vain jos siinä esiintyy pilaantumisen merkkejä. Nuo ravuthan olisi juuri hyviä jos kerta ovat herkkiä. Tulisi ainakin lisää todisteita veden puhtaudesta jos pysyvät hengissä.

JuuLia: Täytyy ottaa selvää noista ravuista. Jos ne ihan aikuisten oikeesti sitten on makeanveden rapuja.
JJVi ja Fakkenoo: Pitäisikö sittenkin osallistua siihen kuukauden allas juttuun?

-
- Advanced Member
jarno_n: Kyllä se haluamisen puolelle kallistuu. Sinulla se valta on, että pidätkö kalaa liian pienessä kipossa vai annatko sen pois. Sinun valintasi se on. Kukaan ei tietääkseni pakota pitämään kalaa liian pienessä akvaariossa. Jos ei ole mahdollisuutta (esim. tässä vuokranantaja kieltää) pitää isompaa akvaariota ja tarjota väljempiä olosuhteita kalalle/kaloille, pitäisi ne luovuttaa pois isompaan akvaarioon. Tätä voisi verrata siihen, jos pitäisi bernhardilaista kerrostaloyksiössä vain siksi, ettei ole varaa hankkia isompaa asuntoa. Koiraa sentään käytetään ulkona tai ainakin pitäisi käyttää. Mielestäni eläimen hyvinvointia pitäisi ajatella ennen omia haluamisiaan. Näin ei kyllä valitettavasti ole useassa tapauksessa.
Itse olen myös pitänyt liian isoksi kasvavia kaloja liian pienessä akvaariossa. Esim. 63 litran akvaariossa oli tiikerinuoliaisia ja toisella kertaa leväbarbeja. Olin tuolloin reilu 10 vuotta nuorempi ja saman verran tyhmempi.
Uskoin kauppiasta enkä käyttänyt maalaisjärkeä. Mutta vastuu oli silti minun. Jälkeenpäin ajateltuna leväbarbin tunkeminen 63 litraiseen oli aivan järkyttävää. Olen sitä monta kertaa päivitellyt mielessäni. Tehty, mikä tehty. Otin opikseni enkä tee varmana uudestaan.
Itse olen myös pitänyt liian isoksi kasvavia kaloja liian pienessä akvaariossa. Esim. 63 litran akvaariossa oli tiikerinuoliaisia ja toisella kertaa leväbarbeja. Olin tuolloin reilu 10 vuotta nuorempi ja saman verran tyhmempi.

"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Jooo menee vähän oudoksi tämä juttu täällä. Kirjottajalla itsellään on pikkupytty jossa parvikala luonnottomasti yksin, ja silti kritisoidaan ylipäätään akvaariota kuinka epäluonnollista se kalalle on jne. On melkosen paljon mielekkäämpää parvikalallekin olla 1,5m. pitkässä akvaariossa jossa voi parvensa kanssa kunnolla uiskennella. Ennemmin antaisin pois sitten kalat joita en voi pitää niille sopivalla tavalla, kuin pitäisi armeliaasti tilapäisesti jossakin.
Kyllähän luonnossakin vesi vaihtuu, ei ne kalat elä(joitakin lukuunottamatta) pienessä hapettomassa lätäkössä. Kyllähän järvessä ym. vesi virtaa ja vaihtuu, sataa lisää jne. Vt. vedenvaihtoihin.
Onhan se akvaario vankila tietysti, mutta kalahan ei sitä tiedä, se on ja elää siinä mitä on. Jos tilaa on paljon, mikäs siinä, mukavaa uiskennella kavereiden kanssa. Koirakin on ihmisen armoilla ja kuten aiemminkin sanottiin, saattaa lähteä ovesta vaikka kissan perään "vankikarkuriksi". Eiköhän nuo kalojen akvaariosta hyppimisetkin ole lähinnä sitä, että hyppivät luonnossakin pinnalle, ja jos ei ole kansilaseja/tilaa hyppiä, lentävät lattialle. Sellaisia kaloja ei tarvitse ottaa itselle jos sitä pitää moralisoida.
Kuitenkin huomauttaisin edelleen, että en napisisi mitään eettisyydestä ennenkuin omilla kaloilla olisi kunnon tilat. Aika turha moralisoida jonkin ihmisen 500l. allasta kun itsellä on sangen epäilyttävät olot yhdellä kalalla.
Itse en ole nähnyt noita aiemmin mainittuja rapuja /omppuja koskaan muualla kuin makeassa vedessä. Eikös noilla ompuillakin ole lähinnä se, että on tarpeeksi kalkkia kuoren tekoon?
Kyllähän luonnossakin vesi vaihtuu, ei ne kalat elä(joitakin lukuunottamatta) pienessä hapettomassa lätäkössä. Kyllähän järvessä ym. vesi virtaa ja vaihtuu, sataa lisää jne. Vt. vedenvaihtoihin.
Onhan se akvaario vankila tietysti, mutta kalahan ei sitä tiedä, se on ja elää siinä mitä on. Jos tilaa on paljon, mikäs siinä, mukavaa uiskennella kavereiden kanssa. Koirakin on ihmisen armoilla ja kuten aiemminkin sanottiin, saattaa lähteä ovesta vaikka kissan perään "vankikarkuriksi". Eiköhän nuo kalojen akvaariosta hyppimisetkin ole lähinnä sitä, että hyppivät luonnossakin pinnalle, ja jos ei ole kansilaseja/tilaa hyppiä, lentävät lattialle. Sellaisia kaloja ei tarvitse ottaa itselle jos sitä pitää moralisoida.
Kuitenkin huomauttaisin edelleen, että en napisisi mitään eettisyydestä ennenkuin omilla kaloilla olisi kunnon tilat. Aika turha moralisoida jonkin ihmisen 500l. allasta kun itsellä on sangen epäilyttävät olot yhdellä kalalla.
Itse en ole nähnyt noita aiemmin mainittuja rapuja /omppuja koskaan muualla kuin makeassa vedessä. Eikös noilla ompuillakin ole lähinnä se, että on tarpeeksi kalkkia kuoren tekoon?
*laa la laa*
-
- Advanced Member
Riippuu aika lailla kalasta. Esim. taistelukala menee vielä vähän yli seiskassakin. Toisaalta taas itsellä on labyrinttiakvaariossa pH käväissyt tuolla 6.2, ja kotiloinvaasio ei tästä kärsinyt nimeksikään. Esim. pienistä labyrinteista korurihma ja suklaarihma vaativat kyllä hyvinkin hapanta vettä.jarno_n kirjoitti:Taju: Labyrinttikalat olisivat kyllä mielenkiintoisia. Mutta tarvivatkos ne kuinka hapanta vettä? Jos kovin hapanta niin kotilot kuolee.![]()
Jos noiden kotiloiden parasta haluaa, niin entistä selkeämmin kääntyisin noihin omppohin ja katkarapuihin. Tässä ketjussa mainitut katkat ovat tosiaan makean veden leväkatkarapuja. Oman käsityksesi tuosta omppujen lisääntymisestä voisit kertoa ystävälleni joka juurikin kiikutti kolmeen eri akvaariokauppaan 80 pikkuomppua 39-litraisesta altaastaan

Mekaanisesti suodattamattomassa, alle 40l altaassa esim. kaksi omenakotiloa voisi mennä mukavastikin, mutta varmuuden vuoksi lisäisin vielä noita kasveja. Esim. vesirutto tai intianvesitähdikki kasvavat myös nopeasti. Tuo limaskahan on erittäin tehokas ravinteidenkäyttäjä, eikä edes menesty vähäravinteisessa vedessä.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
nallu80: Jos löydän tikrulle hyvän kodin toki annan se pois. Mutta en sitä tapa sen takia, että akvaario on liian pieni. Ja akvaario liikkeeseen en taatusti sitä vie - voisi vaikka päätyä kultakalamaljaan. Tampereellakin on ainakin yksi liike, jossa olisivat varmasti valmiita myymään tiikeribarbin kultakalamaljaan.
(Nimeä en mainitse. Olisi vissiin palstan sääntöjenkin vastaista.)
Tittis: Mihinkäs se vesi luonnossa vaihtuu? Vettä haihtuu, mutta ravinteet jäävät veteen. Ja jossain vaiheessa sataa puhdasta tilalle. Ihan niinkuin minunkin akvaariossa. Ja jos vesistöön virtaa puroja sen ravinne pitoisuus vain nousee kokoajan.
Mietippäs syitä minkä takia kala luonnossa hyppäisi järvestä maalle. Montako kertaa olet nähnyt ahvenen hyppäävän järvestä maalle? Sehän on varma kuolema kalalle jos ei pääse hyvin nopeasti takaisin veteen. Millä todennäköisyydellä sitä paitsi olisi kahta järveä/jokea vierekkäin? Poikkeuksena on tietysti vesilätäköt(esim. kuivuneet lammikot) silloin kalalla olisi jotain järkeä kiivetä maalle. Eli tässä tapauksessa se parantaisi kalan selviytymis mahdollisuuksia, kun siis löytäisi lätäkön missä on enemmän vettä. Itselläni joskus ollut useita piikkisilmiä ja käärmekala. Tuttavalla oli aasianmutakala(en ole varma nimestä). Yrittivät aina karata. Ja aina ne löysi jokun raon mistä livahtivat. Enkä tarkoita mitään vahinko hyppyjä. Eli minkä ihmeen takia nämä kalat luonnossa menisivät maalle. Ei siinä ole mitään järkeä. Ja siksi olen sitä mieltä, että meidän lemmikalat todella ovat sen verta älykkäitä, että tajuavat olevansa pienessä määrässä vettä(esim vesilätäkössä). Ja haluavat karkuun.
Ja se koirahan on aivan eri asia. Sehän luulee kuuluvansa laumaan.
Taju: Tosi outoa, olen niin monesti lukenut, että nämä ravut ja omput eivät lisäänny makeassa vedessä.
Taidanpa sitten harkita niitä omppujakin.
Tuo minun limaska ja pistiä tekee hidasta kuolemaa. En ole vain vielä kerinyt noista kasviravinteista ottamaan selvää. Tarvitsisin jotain nestemäistä mitä saisi laimennettua siten, että voisi käyttää päivä annostelua. Haluan pitää tuon veden kuitenkin melko stabiilina. Ja toisekseen, jos laittaa isomman määrän saattaa tuo liete imaista sen sisäänsä. Sitä kun taitaa akvaario pohjalla olla yhteensä 1-2 dl.

Tittis: Mihinkäs se vesi luonnossa vaihtuu? Vettä haihtuu, mutta ravinteet jäävät veteen. Ja jossain vaiheessa sataa puhdasta tilalle. Ihan niinkuin minunkin akvaariossa. Ja jos vesistöön virtaa puroja sen ravinne pitoisuus vain nousee kokoajan.
Mietippäs syitä minkä takia kala luonnossa hyppäisi järvestä maalle. Montako kertaa olet nähnyt ahvenen hyppäävän järvestä maalle? Sehän on varma kuolema kalalle jos ei pääse hyvin nopeasti takaisin veteen. Millä todennäköisyydellä sitä paitsi olisi kahta järveä/jokea vierekkäin? Poikkeuksena on tietysti vesilätäköt(esim. kuivuneet lammikot) silloin kalalla olisi jotain järkeä kiivetä maalle. Eli tässä tapauksessa se parantaisi kalan selviytymis mahdollisuuksia, kun siis löytäisi lätäkön missä on enemmän vettä. Itselläni joskus ollut useita piikkisilmiä ja käärmekala. Tuttavalla oli aasianmutakala(en ole varma nimestä). Yrittivät aina karata. Ja aina ne löysi jokun raon mistä livahtivat. Enkä tarkoita mitään vahinko hyppyjä. Eli minkä ihmeen takia nämä kalat luonnossa menisivät maalle. Ei siinä ole mitään järkeä. Ja siksi olen sitä mieltä, että meidän lemmikalat todella ovat sen verta älykkäitä, että tajuavat olevansa pienessä määrässä vettä(esim vesilätäkössä). Ja haluavat karkuun.
Ja se koirahan on aivan eri asia. Sehän luulee kuuluvansa laumaan.
Taju: Tosi outoa, olen niin monesti lukenut, että nämä ravut ja omput eivät lisäänny makeassa vedessä.

Tuo minun limaska ja pistiä tekee hidasta kuolemaa. En ole vain vielä kerinyt noista kasviravinteista ottamaan selvää. Tarvitsisin jotain nestemäistä mitä saisi laimennettua siten, että voisi käyttää päivä annostelua. Haluan pitää tuon veden kuitenkin melko stabiilina. Ja toisekseen, jos laittaa isomman määrän saattaa tuo liete imaista sen sisäänsä. Sitä kun taitaa akvaario pohjalla olla yhteensä 1-2 dl.

Herranjumala sanoinko että kalat hyppii maalle? Tarkotin sitä, että joillakin kaloilla on tapana hyppiä pinnalle(pyydystää itikoita?), ei maalle. Täälläkin on vaikka kuinka paljon juttuja että tietyt kalat hyppelehtii veden pinnelle. En ole ammattilainen enkä tiedä miksi. MUTTA j okatapauksessa tekevät niin, ja tuskinon mielessä että hyppäänpä tuonne viereiseen jokeen tai tenep äitsemurhan kun on niin ahdasta..
Eiköhän se vesi järvessä vaihdu tyyliin 1/3 kerran viikossa, mutta on kuitenkinkyse semmosesta vesimassasta, ja vesivirtauksista, puroista jotka laskee järveej ja järvestä pois, että kyllä sev vesi takuulal siinä tekee jotain muuta kun seisoo.
Pakko sanoa että suurimmat maljat on saman kokoisia kun tuo sun allas, huonompaa ainoastaan pyöreä muoto...
Kalalle voi myös etsiä kotia vaikka tämän forumin kautta ja ihan itse viedä sen uuteen kotiin, nin pääsee varmasti kunnon asumukseen. Vaikka itsehän sanoit ettei sillä ole väliä kun akvaario on kuitenkin liian pieni kun se ei ole luonto..
Ja tosiaan on kyllä melkosen todennäkösempää että kala pääsee kaupasta isompaan akvaan kuin omasi. Kalan voi myös viedä liikkeeseen joka ei tuon kokoiseen myy.
Eiköhän se vesi järvessä vaihdu tyyliin 1/3 kerran viikossa, mutta on kuitenkinkyse semmosesta vesimassasta, ja vesivirtauksista, puroista jotka laskee järveej ja järvestä pois, että kyllä sev vesi takuulal siinä tekee jotain muuta kun seisoo.
Pakko sanoa että suurimmat maljat on saman kokoisia kun tuo sun allas, huonompaa ainoastaan pyöreä muoto...
Kalalle voi myös etsiä kotia vaikka tämän forumin kautta ja ihan itse viedä sen uuteen kotiin, nin pääsee varmasti kunnon asumukseen. Vaikka itsehän sanoit ettei sillä ole väliä kun akvaario on kuitenkin liian pieni kun se ei ole luonto..

Ja tosiaan on kyllä melkosen todennäkösempää että kala pääsee kaupasta isompaan akvaan kuin omasi. Kalan voi myös viedä liikkeeseen joka ei tuon kokoiseen myy.
*laa la laa*
Minun silmääni tämä kala on vanhan ja aika sairaan näköinen känkkyräisine pyrstöevineen. Lisäksi omistaja on kertonut ettei se käyttäydy lainkaan normaalisti vaan sillä on ongelmia... En ehkä täysin ymmärrä miksi tässä toistuvasti ehdotellaan että kalalle tulisi etsiä uusi koti ja laittaa tällainen kala (vahinko) kiertoon tietämättömälle uudelle omistajalle, sen paikan luulisi olevan parempi tässä altaassa päiviensä loppuun tai sitten nopeasti lopetettuna kalojen taivaassa, soveliaamman kokoista allasta ja lajitovereita kun ei varmaan ole luvassa.
Onhan se noinkin. En vaan käsitä miksi ihminen joka paasaa että akvaario ei ole lähelläkään luonnollista jne jne. Pitää itse kalaa niin luonnottomassa ympäristössä kun pitää voi. Eli siis vilkas parvikala pikkualtaassa. Eli miksi kala ylipäätään on laitettu tuommoseen. Ja että perustellaan kalan tappamista hitaasti sillä, että ei pään katkasukaan tapa kalaa heti
Ja ylipäätään sitten tullaan tänne kertomaan kuinka se voi hyvin, kun tiedetään, että moisesta ei täällä oikein pidetä eikä periaatteessa ole edes laillistakaan (litramääräisesti..).
Jos ketjun aloittaja haluaa keskustella tietynlaisesta akvaarion hoitamisesta, kannattaako kuitenkaan otsikoida tekstiä "helppoa akvaariohoitoa". Eikös aiheen voisi jo otsikoida(niinkuin yleensä onkin) niin, että ihmiset heti tietävät mistä on kyse? Eli esim.vanhavesiakvaarion hoito tm.? Helppoa akvaarionpitoa kuullostaa juuri siltä, että mulla on täs tämmöne pytty jos on kala, enkä mä jaksa sitä hoitaa.
Ja tosiaan kun aletaan sitten itse vouhkaamaan että akvaarionpito on jo itsessään arvluttavaa, mitähän ihminen kuvittelee saavansa vastaukseksi? Etenkin kun hlön oma pytty on sieltä pienimmästä päästä.
Tietysti voi olla että negatiivinen sävy on pelkästään meikäläisen omien korvien välissä.

Ja ylipäätään sitten tullaan tänne kertomaan kuinka se voi hyvin, kun tiedetään, että moisesta ei täällä oikein pidetä eikä periaatteessa ole edes laillistakaan (litramääräisesti..).
Jos ketjun aloittaja haluaa keskustella tietynlaisesta akvaarion hoitamisesta, kannattaako kuitenkaan otsikoida tekstiä "helppoa akvaariohoitoa". Eikös aiheen voisi jo otsikoida(niinkuin yleensä onkin) niin, että ihmiset heti tietävät mistä on kyse? Eli esim.vanhavesiakvaarion hoito tm.? Helppoa akvaarionpitoa kuullostaa juuri siltä, että mulla on täs tämmöne pytty jos on kala, enkä mä jaksa sitä hoitaa.
Ja tosiaan kun aletaan sitten itse vouhkaamaan että akvaarionpito on jo itsessään arvluttavaa, mitähän ihminen kuvittelee saavansa vastaukseksi? Etenkin kun hlön oma pytty on sieltä pienimmästä päästä.
Tietysti voi olla että negatiivinen sävy on pelkästään meikäläisen omien korvien välissä.
*laa la laa*
Tuollaisia seisovia vesiä taitaa olla luonnossa aika vähän, siis sellaisia missä myös kalastoa. Kyllä se vesi useimmiten luonnossa vaihtuu eli vesi virtaa niin sinne vesistöön kuin poiskin. Eivätkä ne ravinteet minnekään vain "jää" tai ravinnepitoisuudet nouse vaan ne myös poistuvat kierrosta ulosvirtauksena, sedimentteihin ja ravintoverkkoihin.jarno_n kirjoitti: Tittis: Mihinkäs se vesi luonnossa vaihtuu? Vettä haihtuu, mutta ravinteet jäävät veteen. Ja jossain vaiheessa sataa puhdasta tilalle. Ihan niinkuin minunkin akvaariossa. Ja jos vesistöön virtaa puroja sen ravinne pitoisuus vain nousee kokoajan.
Tarkoitin sitä mitä kirjotin eli minun mielestäni kalasi on valitettavasti aika huonokuntoisen näköinen. En ehkä valitsisi tuolta näyttävää eläintä mukaan kaupasta josta kaloja ostaisin, enkä toivoisi että esimerkiksi aloittelija saisi heikkokuntoisia kaloja kaupasta mukaan. Mikä kuitenkin tärkeämpää kuin se miltä kala minun silmiini näyttää, on se että itse olet todennut että kala ei voi hyvin ja käyttäytyy epänormaalisti. Ei sellaista kalaa parane muille antaa jonka tietää sairaaksi, ja sellaisen pysyvästi lemmikkinä pitäminenkin lajille liian niukassa tilassa ja ilman lajitovereita on mielestäni turhaa.jarno_n kirjoitti:Maaliskyy: Kuvia laitoin paljon juuri siksi, että pääsette arvioimaan akvaarion kuntoa. Voisitko selittää siis mitä tarkoitat: vanhan ja aika sairaan näköinen känkkyräisine pyrstöevineen. kala (vahinko). päiviensä loppuun tai sitten nopeasti lopetettuna kalojen taivaassa
Tämä kommentti on nyt joka tapauksessa varsinaiseen aiheeseen, eli altaanpitoon ilman vedenvaihtoja, liittymätöntä, mutta mielestäni kaloja myydessä tai antaessa pitäisi lähteä siitä että eläimen ainakin olettaa olevan terve, eikä pitäisi niin nopeasti kehottaa ihmisiä antamaan huononäköinen, vaivalloisesti liikkuva survivor-yksilönsä naapurin terveeseen altaaseen.
Valuu mereen. Vettä vaihtuu aika lailla tehokkaasti joessa. Järvissäkin. Lisäksi järvien ja jokien vesimäärä on aika erilainen verrattuna tuohon sinun altaaseesi.jarno_n kirjoitti:Mihinkäs se vesi luonnossa vaihtuu? Vettä haihtuu, mutta ravinteet jäävät veteen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Laitoin pari videota tikrun ruokailusta tuonne nettisivulle. En tiedä toimivatko muiden koneilla, kokeilkaa.
-
- Junior Member