Vielä kerran hiilidioksidista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Jätin yöksikin hiilidioksidin päälle. Kumpi mahtaa olla parempi levittimenä, difuusori vai tuo Tetran? Kun tuota Tunzea ei nyt tällä hetkellä saa. Miten tuo Tunze toimii?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Kokeilenpa miten tuo Renan sisäsuodatin toimii levittäjänä.

Kaikki tarvikkeet löytyi minulta itselta joten mitään ei joutunut ostamaan lisää.

Tarvikkeet:
Kuva

Korkki jonka liitin limupulloon on lääkepullon ruiskukorkki joka ei hirveitä apteekissa maksa ja kun vedin siitä silikooniletkun läpi ja laitoin pulloon ja kävin kokeilemassa sen pitävyyttä upottamalla pullon veteen ja puhalsin sinne ilmaa niin ei tullut yhtään ilmakuplaa ja korkissa ollut valmis reikä oli siis oikean kokoinen.

Kuva

takaisku venttiili on Faunataresta ostettu joskus ilmakiveä varten ja sen toimivuuden kokeilin myös puhaltamalla.

Kuva

Ja sitten litku:

4 DL vettä
1 DL sokeria
0,5 tl kuivahiivaa
4,5 tl ruokasoodaa

Tein kokeilun vuoksi vain näin pienen litkun kun minulla on vielä käytössä tuo surullisen kuuluisa Tetran levitin ja siinä on melkein täysi pullo.
Pullon sijoitin akvaarion viereen ja laitoin sen vielä 20 L ämpäriin jos tapahtuu KABUUM ilmio niin edes osa litkusta ei mene pitkin lattioita.

En tiedä onko tämä oikein tehty ja jos ei ole niin varoittakaa minua.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Akvaario.fi:n sivuilta löytyy taas Tunzen levittimiä. Oma tilaukseni lähtikin samantein :)
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mikä idea tuossa Tunzen levittimessä on? Miten se antaa paremmin sitä hiilidioksidia? Voisin kyllä kokeilla, mutta en vaan ymmärrä aktiivisen levittimen ideaa :roll:

Kannattaisiko ensin ostaa hiilidioksiditesti, että tiedän millä mallilla tuo hiilidioksidi on.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

irkku82 kirjoitti:Akvaario.fi:n sivuilta löytyy taas Tunzen levittimiä. Oma tilaukseni lähtikin samantein :)
Onko toi osoite siis www.akvaario.fi sieltä en meinaan löytänyt tunzea. [:I]
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Enpä olisi uskonut että toi minun Rena viritelmä toimii mutta iloisesti vaan "poika" päästää purkkiin säännöllisin väliajoin kuplasarjan joka sinkoutuu puoleen väliin akvaariota.

Onko tolla litkun määrällä mitään muuta merkitystä kun käymisen kestoaika vai annanko olla tuon tekemäni 4DL litkun niin kauan kun kuplia tulee vai teenkö jo isomman litkun?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kaikille jotka näitä kiljuja tekee, niin suosittelen ehdottomasti pesupullon käyttöä. Itselläni ollut parhaimmillaan käytössä neljä kiljupulloa kolmessa akvaariossa, joten homma on hyvin tuttua. Olen vaikka kuinka monta kiljulitkua tehnyt ja silti vieläkin voi käydä niin että hiivalitkua pääsee tulemaan pullosta. Olen huomannut tämän pesupullosta, jonka vesi on sameaa. Varsinkin nyt kun kesä (?) on tulossa ja huonelämpötilat nousee, niin vanhat tutut reseptitkään eivät enää toimi samalla tavalla. Kun on pesupullo ja takaiskuventtiili niin voi hyvillä mielin mennä iltaisin nukkumaan [;)]
AMS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 05:29, 14.07.2003
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja AMS »

Joo samaa mieltä, ehdottomasti pesupullo väliin. Meillä myös silloin tällöin kuplii niin paljon, että kilju menee letkuja kautta pesupulloon. Kävipä yhdellä liivatehiivate kokeilukerralla niin, että tavara kuohui niin paljon että yön aikana olivat menneet letkut tukkoon.8O Siinä sitten aamulla ihmettelin ja olin tyytyväinen, että limupullo kesti hyvin paineen. Ilman pesuria olisi kalat ym. oletettavasti hieman tyytymättömiä oloonsa.

Ei ole suuri vaiva tehdä tuollaista pesupulloviristystä. Meillä on tällä hetkellä kytketty kaksi kiljupulloa yhteen pesuriin ja tarkoituksena kasvattaa määrä kolmeen.

OT: Akvaarioon.fi sivustolla puhutaan tarjouskoodeista/kupongeista. Olisko jollakin tietoa jakaa aiheesta?
People that are really very weird can get into sensitive positions and have a tremendous impact on history.
-George W. Bush-
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Olenko ymmärtänyt tuon pesupullon systeemin oikein?

Tuossa on mun CO2 pullo viritys ja se jopa toimii.
Oikeassa pullossa on "kiljunlitku" ja siitä se menee "pesuun" eli toisessa pullossa on vettä ja siitä pullosta se menee sisäsuodattimen ilmanottoon ja leviää akvaarioon.
Ei mikään kaunis näky mutta toimiva ja mulla se on piilossa muuten paitsi kun otin kuvia.

Kuva
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

tjn654 kirjoitti:Olenko ymmärtänyt tuon pesupullon systeemin oikein?
Kyllä olet. Näyttää aika "pro" laitteelta(korkit)... :D
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

tjn654 kirjoitti:Olenko ymmärtänyt tuon pesupullon systeemin oikein?

Tuossa on mun CO2 pullo viritys ja se jopa toimii.
Oikeassa pullossa on "kiljunlitku" ja siitä se menee "pesuun" eli toisessa pullossa on vettä ja siitä pullosta se menee sisäsuodattimen ilmanottoon ja leviää akvaarioon.
Ei mikään kaunis näky mutta toimiva ja mulla se on piilossa muuten paitsi kun otin kuvia.
Mikäs kikkula tuossa pesupullon kyljessä on läpivientipatenttina?
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Se on vain ihan TÄYSIN MYRKYTÖNTÄ liimaa eli on vain varmistamassa letkun kiinnityksen.

Letku on itsessään jo niin tiivisti pesupullossa kiinni että ei olisi tarvinnut mitään tiivistystä, eli tein niin pienen reijän että täytyi tunkea silikooniletku väkisin siitä sisään ja sitten kun veti letkua ulospäin niin se asettu tiivisti paikoilleen.

Olisin sen muuten tiivistänyt akvaario silikoonilla mutta silikooni oli päässyt kuivumaan.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Nyt tulee paljon kysymyksiä aloitteiljalta [:I]

Onko missään harrastajien kuvia tälllaisista virityksistä? Nuo vanhat kun ei enää toimi :? Ostin käytetyn Nutrifin levittimen (en tosin ole saanut sitä vielä) ja siihen pitäisi nyt tuo kiljupullo kehittää :roll: Mikä tuo pesupullo on? Jos siihen pitää liittää kaksi letkua niin miten se tehdään käytännössä? Ja mistä tuota ilmaletkua saa? Miten paksua se on? Millainen pullo olisi pesupulloksi hyvä?
Miten paljon tilaa tämä kahden pullon systeemi vie? Minulla on n. yksivuotias lapsi joten lattialle en voi sitä laittaa, mutta akvaarion alla on pieni kaappi (n. 30 cm leveä ja ehkä 60 cm korkea), mahtuiskohan siihen? Haluaisin sen tietenkin myös pois näkyviltä. Entä millainen takaiskuventtiili pitää olla?Mihin kohtaan se pitää liittää? Mistä niitä saa? Entä magneettiventtiili? Mistä niitä saa? Se käy sähköllä? Vai miten sen saa liitettyä ajastimeen? Olen tutustunut tähän sivuun http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php m
Entä kumpi on parempi, litku vai hyytelö? Ohjeet löysin jo haulla.

Suurkiitos jos joku jaksaa vastata. Tai antaa linkin mistä löydän vastaukset.
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”