Perinteinen mahtuuko?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Perinteinen mahtuuko?

Viesti Kirjoittaja terrakotta »

Olen jo pitkään etsiskellyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti pienehköä kalaa, joka elelisi pinnan tuntumassa, joka ei olisi ensimmäiseksi hyppäämässä lattialle. Äsken sitten luin maaliskuun Aponogetonia ja ihan vahingossa löysin täydellisen tuntuisen ehdokkaan, kynäkalan. Akvaarioni vesiarvot, lämpötila ja kasvillisuus ovat tuolle otukselle sopivat ja pidin kovasti kalan ulkonäöstäkin. Plussaa vielä oli, että on ilmeisesti aika rauhallinen. Akvaario kun ei kuitenkaan mikään jätti ole, vain 100l.

Mielestäni noita mahtuisi akvaarioon, mutta en oikein tiedä kuinka monta ja haluaisin vielä ehdottomasti toisen (ja ehkä kolmannenkin) mielipiteen, koska omani voi olla hivenen puolueellinen. Kun jotain haluaa, akvaarioon voi omasta mielestä mahtua vähän liikaakin...

Eli niihin muihin asukkaisiin:
7 puna-aavetetraa
6 leopardimonnista
partis

Partis ja monniset nyt eivät kynäkaloja häiritsisi kun ovat pohjakaloja ja kynäkalat eivät ilmeisesti pohjalla viihdy. Puna-aavetetrat sen sijaan oleskelevat jo joskus keskivedessäkin, mutta yleensä kuitenkin akvaarion keskiosan alapuolella, joten eivät nekään juuri kynäkalojen kanssa törmäyskurssilla olisi. Mutta siis sitä puolueetonta mielipidettä odotellaan. :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Idea on erinomainen. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Kynäkalan lämpöasteikko (23-28) alkaa lämpötilasta, johon puna-aavetetran vastaava (20-23) päättyy. Eli niillä on tasan yksi yhteinen lämpöaste, jossa voivat menestyä. Itse en yhdistäisi kaloja, joiden yhteensopivuus on noinkin kiikunkaakun. Muuten ei kai hullumpi idea.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Minustakin idea hyvä.
Mitä tuohon puna-aavetetran lämpötilan "sietoon" tulee, niin tiedän useammakin ihmisen pitävän niitä 24/25-asteisessa vedessä (kalat kutevat ja ovat pirteitä).
terrakotta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja terrakotta »

Täytyy kyllä myöntää, että olen kuvitellut, että puna-aavetetrojen yläraja lämpötilan suhteen on 25 astetta. Minulla lämpötila akvassa on noin 23-24 astetta, joten jos 23 astetta on totta, ovat kalat uiskennelleet liian lämpimissä vesissä. Tosin pikaisen googlettamisen seurauksena ehdottomasti suurin osa sivuista mainitsi ylälämpötilaksi 25 astetta. :roll:

Siltä varalta, että niitä kynäkaloja päädyn kuitenkin hankkimaan (ei siis mitenkään lukkonlyöty suunitelma), kuinkas monta tuohon purkkiin sovinnolla mahtuisi? Sillä tavalla mukavasti, en minä pintakerrostakaan ihan täyteen tahdo ängetä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”