Suurimman osan kultakalojen surullinen kohtalo

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Suurimman osan kultakalojen surullinen kohtalo

Viesti Kirjoittaja sttl »

Kyllä se vaan niin hemmetistä välillä harmittaa,suruttaa kun ajattelee kultakalojen elämää,totuushan on että vain 5% kaupasta myydyistä kaloista pääsee oikeisiin altaisiin ja elävät sen normaalin ikänsä,ja jopa onnellisina. :mrgreen: Pääsevät jopa lammikkoon uiskentelemaan.

Mutta suurin osa kauppojen kaloista päätyy milloin millekin urpo,turpolle,tavalliselle pulliaiselle jolle kala on vain kala,eikä mitään sen ihmeempää. Ja purkkialtaisiin. Ja kuolevat melko pian huonoon hoitoon.. :cry: Ja mitäpä se pulliaisia haittaa senkun ostetaan uusi kala..

Kyllä hävetti kun vähän aika sitten oliko se nyt iltalehti,oli kirjoittanut kalajutun,suositeltiin akvaarion hankintaa,sanottiin että helppo hommaa vaikka 80 litranen aluksi ja mitäköhän kalaa suositeltiin heti ensimmäiseksi no kultakalaa.. [}:)] .Ja kuvakin oikeen laitettu. Kyllä hävetti kirjoittajan puolesta kun ei tainnut tajuta oikeen mitä levitti..Tuollain juuri ruokitaan sitä ihmisten mielikuvaa kultakalan elinoloista purkkialtaassa välittämästä oikeista oloista..

Kultakala on varmaan kaikkien aikojen väärin ymmärretyin kala..

No mutta kumminkin yleensä kaikista kaloista voi sanoa..voisin pyörtyä aina kun näen niitä ihmisiä jolle kalat ovat vain koristeita ja ostavat niitä vain värimieltymyksien tai hauskan ulkonäön perusteella välittämättä tarjoaako niille oikeallisen altaan,oikean kalaseuran..akvaarioliikkeissä näitä usein näkyy..valitettavasti..Sama se niille vaikka laittasi sen ruskean ison monnin seuraksi parven noita punertavia tetroja,ja joo otettaan myös tuo sininen pintakala sinne...
:roll: 8-)
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Joo, oikeassa olet.
Monet ostavat akvaarion vain huoneen sisustukseksi, koska niitä mainostetaan "hienoina olohuoneen koristeina". Totta kai oikein hoidettu akvaario onkin huoneen koriste, mutta se sisältää myös yleensä eläviä eläimiä ja niitä pitäisi osata hoitaa oikein ja hyvin.
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Tunnen yhden perheen joilla on vähää aikaa sitten ostettua akvaario. No sielä asustaa: kasa partiksia, kultakaloja, neontetroja, pusukala, ka kuka tietää mitä vielä! Yritin ystävällisesti kertoa että kalat eivät sovi yhteen mutta ei. Perheen äiti soitti opettajalleni joka sitten piti mulle puhuttelun... Opettaja sanoi että henkilö keneltä ne ostivat akvaarion on harrastanut kaloja jo 2vutta... JA mä vastasin että yritin vain auttaa pikkasen eikä sun kannata tulla mulle sanoo vaan sen takii että olen 15... Olenhan itsekkin harrastanut jo kohta 9vuotta... No eivät he sitten ottaneet minua vakavasti... Käy säälikis kaloja jotka siellä asuvat... Ja he vielä ostivat lisää neontetroja ja kultakaloja.
Tell me why we build castles in the sky?
Vesihaisuapina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 15:17, 04.03.2006
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Vesihaisuapina »

_Marjana_ kirjoitti:Tunnen yhden perheen joilla on vähää aikaa sitten ostettua akvaario. No sielä asustaa: kasa partiksia, kultakaloja, neontetroja, pusukala, ka kuka tietää mitä vielä! Yritin ystävällisesti kertoa että kalat eivät sovi yhteen mutta ei. Perheen äiti soitti opettajalleni joka sitten piti mulle puhuttelun... Opettaja sanoi että henkilö keneltä ne ostivat akvaarion on harrastanut kaloja jo 2vutta... JA mä vastasin että yritin vain auttaa pikkasen eikä sun kannata tulla mulle sanoo vaan sen takii että olen 15... Olenhan itsekkin harrastanut jo kohta 9vuotta... No eivät he sitten ottaneet minua vakavasti... Käy säälikis kaloja jotka siellä asuvat... Ja he vielä ostivat lisää neontetroja ja kultakaloja.
No onpa törkeää [}:)] Miksi se soitti juuri opettajalles? :mrgreen: (en kai tajunnut)

Minäkin tiedän yhden tyypin joka pitää 2 kultakalaa 57l altaassa :| Harmi että jotkut eivät tiedä mitä lemmikeilleen tekevät vaikka hyvää haluavat :roll:
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Olen joskus ihan vakavissani miettinyt, että alkaisin joskus valmistuttuani erään ystäväni liikekumppaniksi jollain tapaa, mahdollisisti silloin olisin tekemisissä myös kalakaupan kanssa. Kun asiaa pyörittelee mielessään, olen tullut siihen tulokseen, että suuri osa akvaariokaupassa asioivista on niitä, joille en mielelläni edes mitään myisi, ts. näitä sunnuntaiharrastajia, joilla ei ole asioista alkeellisintakaan ymmärrystä. Mitenkään väheksymättä, mutta niin uskomattomia juttuja kuulee välillä puolella korvalla kun ko. liikkeissä asioi, että ohhoh :roll: Saisin todennäköisesti vain kamalan maineen akkana, joka ei esim. suostu myymään uusia kaloja altaaseen, josta kaikki edellinen elämä on kuollut mystisesti parin edellisen päivän aikana...
_Marjana_
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 23:24, 26.10.2005

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Vesihaisuapina kirjoitti:
_Marjana_ kirjoitti:Tunnen yhden perheen joilla on vähää aikaa sitten ostettua akvaario. No sielä asustaa: kasa partiksia, kultakaloja, neontetroja, pusukala, ka kuka tietää mitä vielä! Yritin ystävällisesti kertoa että kalat eivät sovi yhteen mutta ei. Perheen äiti soitti opettajalleni joka sitten piti mulle puhuttelun... Opettaja sanoi että henkilö keneltä ne ostivat akvaarion on harrastanut kaloja jo 2vutta... JA mä vastasin että yritin vain auttaa pikkasen eikä sun kannata tulla mulle sanoo vaan sen takii että olen 15... Olenhan itsekkin harrastanut jo kohta 9vuotta... No eivät he sitten ottaneet minua vakavasti... Käy säälikis kaloja jotka siellä asuvat... Ja he vielä ostivat lisää neontetroja ja kultakaloja.
No onpa törkeää [}:)] Miksi se soitti juuri opettajalles? :mrgreen: (en kai tajunnut)

Minäkin tiedän yhden tyypin joka pitää 2 kultakalaa 57l altaassa :| Harmi että jotkut eivät tiedä mitä lemmikeilleen tekevät vaikka hyvää haluavat :roll:
No kais e luuli että yritän jotenkin kiusata niitä :roll:
Tell me why we build castles in the sky?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Miikku kirjoitti: Saisin todennäköisesti vain kamalan maineen akkana, joka ei esim. suostu myymään uusia kaloja altaaseen, josta kaikki edellinen elämä on kuollut mystisesti parin edellisen päivän aikana...
"Katoavaista on mallinen maine ja kunnia.." Mutta tuolla periaatteella kalakauppasi ei todennäköisesti kovin pitkään hengissä pysyisi, jos myisit vain niille "oikeille" harrastelijoille, etkä "sunnuntaiharrastelijoille" (valitettavasti, sillä ajatushan on aivan hieno)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Siitä olen täysin tietoinen, joten ei taida minusta kauppiasta tulla 8-) Toisaalta taas työskentely alalla antaisi mahdollisuudet oikeasti jakaa tietoa eteenpäin ja vaikuttaa eläinten oloihin, toinen juttu sitten onkin se, miten moni sitä tietoa lopulta haluaa ottaa vastaan.

Lisätääs muuten vielä, että tässä mahdollisessa kumppanuudessa olisi kyse akvaariopuolen liittämisestä jo toimivaan liikkeeseen, ei siis pelkkä kalakauppa. Mutta joka tapauksessa näillä lakeuksilla alan liikkeitä taitaa olla jo sen verran, että kysyntä pystytään tyydyttämään niillä.

Helskutti, muokataanpa vielä ja lisätään allekirjoitukseksi:

Taloustieteiden opiskelija vuodesta 2002 8-)

(mitenniin väsyttää :mrgreen: )
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Joo, joskus on tullut päähän sellainen fantasia, että olis multimiljunääri,ja perustais jonkinsortin eläinpuljun "ihan huvikseen" omaksi iloksi.
Miikku kirjoitti:S
Taloustieteiden opiskelija vuodesta 2002 8-)

(mitenniin väsyttää :mrgreen: )
Hyvä Suomen talous :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kaikeksi onneksi minusta ei varmaan tule varsinaisten talousasioiden pyörittelijää, vaan suunaudun enempi henkilöstön ja johtamisjuttujen puolelle 8-)

(Menipä vähän OT:ksi, jatkakaa vaan varsinaisesta aiheesta jo...)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

jartzu65 kirjoitti:
Miikku kirjoitti: Saisin todennäköisesti vain kamalan maineen akkana, joka ei esim. suostu myymään uusia kaloja altaaseen, josta kaikki edellinen elämä on kuollut mystisesti parin edellisen päivän aikana...
"Katoavaista on mallinen maine ja kunnia.." Mutta tuolla periaatteella kalakauppasi ei todennäköisesti kovin pitkään hengissä pysyisi, jos myisit vain niille "oikeille" harrastelijoille, etkä "sunnuntaiharrastelijoille" (valitettavasti, sillä ajatushan on aivan hieno)
Aamen. Silti, on noita menestyviäkin liikkeitä josta mm. kultakalat eivät lähde alle 300l koteihin ja "kukkahattutätit" poistuvat välillä ovet paukkuen kun boolimaljaan ei myydä toista kultakalaa vanhan kaveriksi ;). Mielestäni kultakala on sen verran hankala että ei eds pitäisi kuulun nk. leipäkalavalikoimaan, ennemmin liikkeet saisivat panostaa vaikka hyväkuntoisiin synnyttäviin ja värikkäisiin tetroihin. Ja jaloillahan voi aina äänestää jos ei kehtaa sauoraan myyjälle puhua suutaan puhtaaksi...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Juurikin tämän vuoksi en itse pidä kultakaloja valikoimissani ollenkaan (enkä tiikerinuoliaisia, tai muitakaan usein väärin pidettyjä kaloja). Tilauksesta saa, mikäli asiakkaalla on kyseiselle kalalle sopivat olosuhteet ja hän on saarnan jälkeen niitä vielä kiinnostunut tilaamaan (kukaan ei muuten tähän mennessä ole ollut :mrgreen: ).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Mari kirjoitti:Juurikin tämän vuoksi en itse pidä kultakaloja valikoimissani ollenkaan
Kas kun tätä ketjua lukiessani juuri ajattelin, että eihän niitä ole pakko valikoimissa pitää, kun väärin kohdelluksi tulemisen riski on noinkin suuri!

Tottakai niitä kysytään ensimmäiseksi, jos ei muita kaloja tunne. Sehän on ihan vakiokysymys kotonakin, aina kun tulee joku uusi vieras käymään ja ihmettelee akvaarioita "Miksei täällä ole kultakaloja?"
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Itselläni on pari kaveria kysynyt 73-litraisestani "miks tääl ei oo kultakaloja?", jonka jälkeen olen näyttänyt kultis akvaarioni. Kaverit ovat kyllä automaattisesti sanoneet "Ai ton takia", nähtyään kultikseni, vaikkeivät ne ole vasta kuin n. 13 senttisiä.

Jollekin yleiselle paikalle voisi perustaa kultis ja karppi akvaarion, jossa olisivat kaikki asiat kohdallaan ja mahdollisimman isoja kaloja sinne uimaan. Ehkä ihmiset tajuaisivat ettei kultis/karppi sovi kovinkaan pieneen altaaseen... Toiveajattelua?
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Tarkoitukseni on opinnäytetyössäni suunnitella liiketoimintaidea akvaarioliikkeelle ja jo alussa päätin, että jos joskus tosissani sen liikkeen perustan, niin en aio ottaa kultakaloja tai vastaavia lainkaan ja toinen linjaus olisi se, että yrittäisin haalia mahdollisimman paljon luonnonmuotoja ja vähemmän jalostettuja lajeja/yksilöitä. Joo, tiedetään, toiveunta :mrgreen:. Ja jos kultakaloja tulisi otettua, niin maksimissaan luonnonmuotoista. En kertakaikkiaan haluaisi nähdä mitään leijonanpääyksilöitä tms. :roll:

Ja sekin on tosi, että liike pysyy kyllä huonosti pystyssä, jos ei myisi lainkaan sunnuntaiharrastelijoille. Mutta karmeimmille tapauksille voi olla myymättä ja muille vähintään kertoa ko. ostettavan kalan vaatimista vesi- yms. olosuhteista. Onpahan sitten ainakin yritetty parantaa maailmaa. :) Ja tässä on yksi osa-alue, jota aion opparissa käsitellä eli akvaarioliikkeen myyntipolitiikka ja etiikka kalakaupassa... no joo, taisi koko viesti olla ihan OT. Taas kerran.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suurimman osan kultakalojen surullinen kohtalo

Viesti Kirjoittaja mariana »

sttl kirjoitti:Kyllä hävetti kun vähän aika sitten oliko se nyt iltalehti,oli kirjoittanut kalajutun,suositeltiin akvaarion hankintaa,sanottiin että helppo hommaa vaikka 80 litranen aluksi ja mitäköhän kalaa suositeltiin heti ensimmäiseksi no kultakalaa.. [}:)] .Ja kuvakin oikeen laitettu. Kyllä hävetti kirjoittajan puolesta kun ei tainnut tajuta oikeen mitä levitti..Tuollain juuri ruokitaan sitä ihmisten mielikuvaa kultakalan elinoloista purkkialtaassa välittämästä oikeista oloista..
Tätäkö juttua tarkoitit?
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

"Tätäkö juttua tarkoitit?"

Joo,joku ton tapanen oli lehdessä ja siellä alareunassa vielä kultsun kuva..
heedi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 16:30, 11.04.2006
Paikkakunta: eno

Viesti Kirjoittaja heedi »

Vaikka ne kultakalat ovat kauniita, niin niilläkin on tarpeita.
Niilläkin on tunteet, niinkuin ihmisillä.
Mie en ainakaan ottaisi kultakalaa, vaikka ne oiski ihania, jos ei voi tarjota niille oikeanlaista kotia.
heidi
elyise
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 11:10, 27.12.2004
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry.
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elyise »

Iltasanomissa oli 20.3 myös juttua akvaariosta katseenvangitsijana ja siinä mainittiin hienosti, että "Onneksi kultakaloja näkee enää harvoin pyörimässä pienessä lasimaljassa. Ne tarvitsevat runsaasti tilaa.". Joten onneksi jotkut lehdet julkaisevat oikeaakin tietoa asioista.
180 l akva, jossa 5 keisaritetraa, 5 kirjomonnista, liuta rubiiniseeproja (ei kykene enää laskemaan) ja 1 partamonni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”