Keltaisia parvikaloja

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Keltaisia parvikaloja

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Mieleni tekisi akvaarioon timanttirihmojen kanssa joitain parvikaloja. Akvaarion muut kalat ovat kupariset, piikkisilmät ja partamonni. Keskialueen parvi puuttuu. Mieluisin väri olisi keltainen. Esimerkiksi kostellontetra näyttää hyvältä, mutta niitä ei ole niin helppo varmaan mistään saada. (jos nyt joku tietää hyvän paikan, niin laittakoon siitä ilmoitusta minulle yv:nä 8-) ). Kalojen koko saisi olla max 4cm. Joku sopuisa porukassa viihtyvä solakan mallinen keltainen kala olisi mieleen. Tuleeko keneltäkään ehdoituksia? Mulle on nää tetrat vähän tuntemattomampia.

Altaan koko on 140l (pituus metrin), ph 6,4, Hd 3-6 luokkaa, niitraatit ja nitriitit ok.
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Sitruunatetrat ainakin ovat parvikaloja, keltaisia, eivätkä kai ainakaan paljon yli 4cm :)
ellaf
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Ei ole tetra, mutta leopardiseeprakala olisi solakan mallinen, varsin kellertävä väritykseltään ja viihtyy parvessa. Saattaa varmaan kasvaa 5cm pitkäksi, mutta haittaako se nyt mitään. Sitten taas on sitruunatetra, joka on keltainen mutta ei solakan mallinen. Myös kuparitetranaaraat ovat varsin keltaisia, koiraat sitten niitä oranssin-kuparin hohtoisia. Tosin kuparitetrat eivät taida olla niitä sopuisimpia eivätkä ihan niin parveileviakaan, kun tekevät minireviirejä ym.

Kostellotetraa oli ainakin Viherkalan nettisivujen listassa joskus.

Niin ja onhan kultaneontetra tai jokin sellainen (Hyphessobrycon vilmae muistaakseni)? En tiedä siitä paljonkaan, ja taitaa olla aika harvinainen, mutta täyttäisi varmaan parhaiten nuo sinun kriteerisi. Puikulan mallinen, keltainen ja ilmeisesti sopuisakin (?).
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Hehkutetra voisi olla hyvä vaihtoehto myös.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Kiitos. Hyviä ehdotuksia. Tuo rubiiniseeprakala oli ihan uusi mulle, samoin nuo hohtotetrat.
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Niin siis leopardiseeprakalat. Rubiiniseeprakalakin on olemassa, mutta se ei ole oikein keltainen. Samoin oli hehkutetra, ei hohtotetra. :)
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mulla on parvi sitruunatetroja ja saa olla kyllä hyvä mielikuvitus että saa ne näyttämään keltaisilta :frown: Kovasti harmaita ovat, paitsi evien reunat. Turveuute saattaisi auttaa, mutta ph on jo tarpeeksi alhaalla muutenkin.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Minulla kyllä Sitruunatetrat on suhteellisen keltaisia. Mistä mahtaa johtua, että samat kalat on toisaalla eri värisiä? Olen netissäkin nähnyt kuvissa, että on sellaisia lähinnä hopean värisiä Sitruunatetroja.
Tuossa yksi kuva ( huono tosin tarkkuudeltaan, kameran harjoittelukuvia taitaa olla )
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img31632.jpg
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

kasiko kirjoitti:Mulla on parvi sitruunatetroja ja saa olla kyllä hyvä mielikuvitus että saa ne näyttämään keltaisilta :frown: Kovasti harmaita ovat, paitsi evien reunat. Turveuute saattaisi auttaa, mutta ph on jo tarpeeksi alhaalla muutenkin.
Kyllä meilläkin sitruunat ovat ihan oikeast keltaisia. Ne oli aika harmaita silloin kun olivat pieniä ja tulivat kaupasta. Aika pian kun alkoivat kasvaa, saivat ihanan keltaisen värin. Ja varsinkin jos vaikka survareita saavat, niin oikein hehkuvat!
Ja muutenkin ovat mukavia ja kovin esillä olevia kaloja!

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2624990

Esmeralda
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Sitruunatetran värit saa esiin parilla kikalla aika loistavasti: Oikeat vesiarvot (varsinkin lämpötila ratkaisee) ja laadukas ruokavalio. Mulla kalat syövät kaupassa NLS: n ruokia, eivätkä todellakaan ole harmaita. Tervetuloa toteamaan asia itse.. [;)]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mari kirjoitti:Sitruunatetran värit saa esiin parilla kikalla aika loistavasti: Oikeat vesiarvot (varsinkin lämpötila ratkaisee) ja laadukas ruokavalio.
Mitkähän ne arvot sitten tarkalleen ottaen ovat? Aika laajalta näyttää nimittäin tuo vesiarvojen suositusalue. Samoin lämpötilan.

Mulla on inkkarit ja pikkukirsikat komean värisiä, samoin taistot. Sitruunat puolestaan aika värittömiä. Ihmettelen mistä johtunee, koska ruokakin on monipuolista (tetra rubin, tetra betta, tetra fresh delica, surviaista, tubifexia, viherhiutaletta jne.) ja nuo muut kalat ihan hohtaa kohta 8-) .
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Voisikohan niitä olla eri kantoja, toiset värikkäämpi kuin toiset? En siis suostu myöntämään hoitovirhettä :mrgreen:
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

sani kirjoitti:
Mari kirjoitti:Sitruunatetran värit saa esiin parilla kikalla aika loistavasti: Oikeat vesiarvot (varsinkin lämpötila ratkaisee) ja laadukas ruokavalio.
Mitkähän ne arvot sitten tarkalleen ottaen ovat? Aika laajalta näyttää nimittäin tuo vesiarvojen suositusalue. Samoin lämpötilan.

Mulla on inkkarit ja pikkukirsikat komean värisiä, samoin taistot. Sitruunat puolestaan aika värittömiä. Ihmettelen mistä johtunee, koska ruokakin on monipuolista (tetra rubin, tetra betta, tetra fresh delica, surviaista, tubifexia, viherhiutaletta jne.) ja nuo muut kalat ihan hohtaa kohta 8-) .
No kokeiles ihan tommosta perus pehmeetä ja happamahkoa / neutraalia vettä. Mulla on kaupalla pH 6,5 - 7, vesi Helsinkiläistä ylipehmeää ja sitruunoiden lämpötilan oon pitänyt 26 asteessa.
Ja sit se ruoka on meillä tosiaan New life spectrumia.
Kokeile sitä, uskon että huomaat eron.
Tetran ruoat on kyllä ihan hyviä, mutta IMHO, NLS on huippua. [;)]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

kasiko kirjoitti:Voisikohan niitä olla eri kantoja, toiset värikkäämpi kuin toiset? En siis suostu myöntämään hoitovirhettä :mrgreen:
Heh, enpä minäkään suostu sellaista myöntämään, sillä muut tetrat kuitenkin ovat erinomaisessa kunnossa.

Lämpötila on 25-26 ja vesi pehmeää (gh 2.5, kH 3-4, pH 6.5-7.0). Täytynee kuitenkin kokeilla tuota New life spectrumia. Mikähän liike Jyväskylässä sitä möisi?

Tulipa vaan mieleen, että voisiko valaistuksella olla merkitystä väriin, sillä kun sitruunat olivat pari päivää hämärässä (pimensin allasta koska aurinko paistoi siihen ja ilmaantui sinilevää), väri oli selvästi keltaisempi.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Jos vielä saa ehdottaa niin ehdottaisin kultaneontetraa. Se ei ole kokonaan keltainen mutta kultainen juova sen kyljessä on kyllä.

http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=39

Tuolta löytyy kuvaa ja tietoa
liero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja liero »

sani kirjoitti: Täytynee kuitenkin kokeilla tuota New life spectrumia. Mikähän liike Jyväskylässä sitä möisi?
Jyväskylässä ovat ainakin Reporanka, Akvario Rio, Karvakorva, Lemmikkien ruoka market, Faunatar, Hännänhuippu ja Rahulanrehu. Tietääkö joku muita? New life spectrumia... en kyllä tiedä, mistä löytyy.

Jos parvikalan ei ole pakko olla tetra, niin keltabarbi ainakin on täysin keltainen parvikala...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”