Suodatin 240:seen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mindi
Junior Member
Junior Member

Suodatin 240:seen

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Suunnittelen pikku hiljaa uuden suodattimen hankkimista, mutta kun tietäisi mikä olisi hyvä. En ole tässä asiassa ihan niitä viisaimpia... :roll:
Tuon linkin ketjusta löytyy tarkemmat tiedot ja kalasto. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67589
Itse jostain syystä haluaisin edelleen sisäsuodattimen. Johtunee siitä, että en ymmärrä ulkosuodattimista tuon taivaallista...tai jotain...
Tuon toiminnassa olevan merkinnät ovat vanhuuttaan kuluneet, että älkää vaan kysykö tehoja. :( Riittävästi tuo vettä ainakin kierrättää ja mömmöjä sieneen imee, mutta jotenkin hiekan päälle jäävästä roskasta yms. johtuen olen alkanut miettiä uuden hankintaa. Auttaisiko tehokkaampi sittenkin?
Eli minkä merkkinen ja tehoinen olisi tässä tapauksessa hyvä? Auttakaa viisaammat. Kiitos! :)
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Sisäsuodattimetkin taatusti kierrättävät vettä tarpeeksi, mutta niiden ongelmana on tuo bakteerikannan "kasvattelu". Eli koska suodattimessa on vain vähän suodatinainetta vesi kiertää sen läpi bakujen kannalta liian nopeasti ja sitä joutuu putsaamaan usein. Roskienkerääjänä sisäsuodatin onkin sitten ihan ehdoton.

Jos haluat pitää suodattimet akvaarion sisäpuolella niin mattosuodatin olisi hyvä kaveri sisäsuodattimelle. Siihen saa ison suodatuspinta-alan ja se tarvitsee pestä erittäin harvoin tai ei ehkä koskaan. Mattosuodatinta et kuitenkaan saa kaupasta, vaan se on itse askarreltava... Täällä on paljon tietoa matosta ja palstan haulla sitten lisää.

Jos rakentelu ei kiinnosta ja edelleen haluat lisää suodatusta niin sitten vaihtoehtona on ulkosuodatin. Uudet ovat tosi helppokäyttöisiä ja niiden mukana tulee kunnolliset käyttöohjeetkin!

Mulla on saman kokoisessa akvaariossa ulkosuodattimena Eheimin prof II 2026 ja sisäsuodattimena Eheimin Aquaball 2210. Sisäsuodattimen putsaan ehkä 3-4 viikon välein ja ulkosuodattimen 6 kk välein. Kalastona on tetroja 24 kpl, monnisia 11 kpl, tähtipartiksia 2 kpl, noitamonneja 3 kpl ja nuolimonneja n. 7 kpl.

Suosittelisin kyllä hommamaan joko mattosuodattimen tai ulkosuodattimen, sillä niiden avulla biologinen suodatus tehostuu huimasti ja veden laatu pysyy varmasti tasaisempana. Ja selviää itse helpommalla, kun suodattimia ei tarvitse putsata niin usein...
Be merrier with a terrier!
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mattosuodatin? Voin tuoda sulle lieriön mallisen maton, melkein käyttövalmis [;)] Pumppu puuttuu.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Kiitos Kaiku.... pitänee alkaa harkita sitä ulkosuodatinta. Ostitko itse uutena? Hintakysymyksiäkin alkaa tässä miettiä... Onko sisäsuodatin silloin enää välttämätön? Vaikka roskille olisikin hyvä...? Tai jos tuon entisen jättää sisäsuodattimeksi, jos se on välttämätön?
Mattosuodatin onkin tuttua juttua, koska sellainen minulla oli aiemmassa, puolet pienemmässä, altaassa. En tykännyt kun vei niin tilaa jne, vaikkakin helppokäyttöinen oli kyllä.
Niin että Nikita; kiitos vaan, mutta ei kiitos. [;)] Jätetään lieriöt väliin.
Hapettajankin tarvetta olisi 60 litraseen, mutta ei tainnut tuossa listassasi olla.....
Uskaltaisikohan ajatellakkaan haaroitusta toisella letkulla 240 litrasen hapettajan letkusta 60 litraseen...? Mietin vaan... Tuossa kun vierekkäin nuo altaat ovat. Olisiko siitä mitä haittaa? Suositeltava toteutustapa, jos joku on niin tehnyt? Reikä letkuun ja toinen letku silikonilla siihen kiinni? (Ihan itse keksin... :roll: ) Ainakin vähemmillä laiteilla selviäisi.
Tämäkin kysymys vielä samaan pötköön, kun vauhtiin taas pääsin. [;)]
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minulla on 240 l allas, jossa on yksi ulkosuodatin (700l/h) ja 2 sisäsuodatinta (yhteensä 1100l/h). Sisäsuodatusta ei periaatteessa tarvisi olla ihan noin paljon, mutta minulla on altaassani virtauksesta tykkääviä kaloja ja yksi puupleko (L204) joka sotkee mahdottomasti.

Minusta sisäsuodatin on hyvä olla ulkosuodattimen rinnalla, roskankerääjänä ja vettä liikuttamassa. Ei kai se ihan välttämätön ole, mutta käytännöllinen.

Altaani ulkosuodattimena on Tetratecin pönttö. Se on ollut tosi helppo käyttää, tällaiselle ei-insinööris-ihmisellekin. Ja hiljainenkin se on. Olen tykännyt. Tilasin sen Saksasta nettikaupasta, tuli halvemmaksi kuin Suomesta hankkiminen.
Tike88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Onko 156 litraisessa akvaariossa 800l/h kierrättävä sisäsuodatin hyvä?
Entäs 220 litraisessa resunin sisäsuodatin p-700L(15W,700L/H)?

Mullakaan mitään hajua mistää tekniikasta =) Tuo 156 litraisessa oleva suodatin on aika vanha ja tehokin varmaan hieman tippunut joten siksi vaihdoin nuo akvaarioiden suodattimet päinsä kun kerrottiin että tuo resunin suodatin kierrättää liikaa vettä 156 litraisessa akvaariossa.
Mindi
Junior Member
Junior Member

MKM kirjoitti:Altaani ulkosuodattimena on Tetratecin pönttö. Se on ollut tosi helppo käyttää, tällaiselle ei-insinööris-ihmisellekin. Ja hiljainenkin se on. Olen tykännyt. Tilasin sen Saksasta nettikaupasta, tuli halvemmaksi kuin Suomesta hankkiminen.
Oisko sulla kuvaa laittaa ja lisätietoja, hintoja ym tuosta? Saksan tilauksista tiedän vain sen, minkä tutun kautta olen ruokaeriä ostanut. Epätodennäköistä on myös löytää siitä Suomen kielistä ohjetta.

Ja Kaiku jos sä kerrot siitä Eheimin prof II 2026:sta vielä? Saisko kuvaa.
Aioin pyytää kuvia s.postiin, mutta jos niitä laittaakin tänne, niin muutkin asiasta kiinnostuneet voisivat vähän vertailla. Vai kuinka?

Joku varmaan kohta sanoo, että netistä löytyy tms., mutta asiasta tietämätön kun tutkii monia suodattimia siellä itsekseen, niin itku pääsee, eikä tiedä enää senkään vertaa. Mieluummin muutama suositeltu ja niiden vertailu. :)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Mindi kirjoitti:
Oisko sulla kuvaa laittaa ja lisätietoja, hintoja ym tuosta? Saksan tilauksista tiedän vain sen, minkä tutun kautta olen ruokaeriä ostanut. Epätodennäköistä on myös löytää siitä Suomen kielistä ohjetta.
Tässä linkki (hinta, kuva ja tekniset tiedot): http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... Ju1qj0FfC0

Suodattimen mukana tuli siis kaikki varusteet; letkut, suodatinmateriaali ym. Ohjekirja paketista myös löytyy, tosin siinä ei tainnut suomeksi olla ohjeita, englanniksi kyllä. Tilaaminen tapahtui netin kautta, maksu Visalla. Suodatin saapui noin 2 viikon kuluttua tilauksesta.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Kiitokset! Kuvat ja muut tiedot auttaa hahmottamaan parhaimman suodatinvaihtoehdon. Harmi vaan, että omistan Electron Visan, enkä tavallista, joten itse en ainakaan Saksan tilausta voi tehdä. Niin ja varsinaisena "kielinerona" jäisi tekemättä muutenkin... :roll: Pitänee vähän kysellä paikallisilta "Saksan asiakkailta"...
Tiedustelin paikallisen liikkeen hintoja ja meinasin pyörtyä, että kyllä Saksa on varteen otettava vaihtoehto todella!! :) Samallapa saisin myös ruokia.

Tuosta ilmastimen haaraliitännästä vielä, josta kirjoitin seuraavasti samaan ketjuun: "Hapettajankin tarvetta olisi 60 litraseen, mutta ei tainnut tuossa listassasi olla..... Uskaltaisikohan ajatellakkaan haaroitusta toisella letkulla 240 litrasen hapettajan letkusta 60 litraseen...? Mietin vaan... Tuossa kun vierekkäin nuo altaat ovat. Olisiko siitä mitä haittaa? Suositeltava toteutustapa, jos joku on niin tehnyt? Reikä letkuun ja toinen letku silikonilla siihen kiinni? (Ihan itse keksin... ) Ainakin vähemmillä laiteilla selviäisi. "

Eli haarakappaleita onkin kuulema myynnissä, joten ostan sellaisen kun ei ole hinnallakaan pilattu. Kysymys vielä tästäkin;
Onko ilmastinpumppu tarpeeksi tehokas 240:lle sekä 60:lle, kun pohjassa lukee tiedot 220-240V ~ 50 HZ ja IPx 4 sekä 5W ? Vai ostanko sittenkin 60:lle oman kokonaan?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Mindi kirjoitti:Onko ilmastinpumppu tarpeeksi tehokas 240:lle sekä 60:lle, kun pohjassa lukee tiedot 220-240V ~ 50 HZ ja IPx 4 sekä 5W ? Vai ostanko sittenkin 60:lle oman kokonaan?
Lukeeko siinä paljonko se pumppaa, kun noissa tiedoissa ei sitä ole?
96l+38l+20l
Mindi
Junior Member
Junior Member

Niin, siinäpä se. Ei lue. En tiedä.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Ilmapumpun teho on mielipidekysymys. Riittävä teho riippuu siitä kuinka paljon haluaa kuplia saada.
96l+38l+20l
Mindi
Junior Member
Junior Member

:) Ahaa!! Minä luulin, että se olisi hapekkuuskysymyskin... [;)] Litroja tunnissa -tyyliin ja akvaarion koko huomioiden. Ihmettelen minäkin ettei ilmastinpumpussa ole mainintaa.
Eikös se niin kuitenkin ole, että liian hapekas vesi ei ole hyvä, eikä varsinkaan täysin hapeton?
Eli josko nyt tyytyisin siihen letkun haaroitukseen toistaiseksi ainakin.
Mielipidekysymys tuntuu olevan sekin, että pitääkkö hapetusta päällä vain yöllä, kuten olen tehnyt jonkin taannoisen ohjeen mukaan, vaiko myös päivällä? Kuplien ihaileminen ainakin helpottuisi jos päivällä pumppais... :mrgreen:
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Ilmapumppua tuskin tarvitsee "normaalissa" akvaariossa jossa vedenkierto toimii hyvin, ellei sitten ole tosi tiiviit kansilasit. Paitsi jos haluaa juuri kuplien katselun vuoksi :)

Ilmastinhan ei hapeta vettä itseään, siis ei niistä kuplista juurikaan happea liukene veteen vaan ilmastin on hyödyksi juuri esim. tiiviskansilasisissa akvaarioissa pitämään huolen kansilasien alla olevan ilman vaihtumisesta, josta taas liukenee happea veteen hyvän pintavedenkierron avulla. 8-)
Mindi
Junior Member
Junior Member

Näinpä. Noissa onkin molemmissa kansilasit niin tiiviisti, että vain pari kulmaa on auki letkuille, johdoille ja ruokintaa varten.
Ja nyt näyttää sille, että nekin pitää jollain verkolla tms. peittää kun on tuo kissa mokoma alkanut hyppiä akvojen päällä. :x Parempi suojata, ettei ala kalastelemaan. [;)]
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Olin tässä lomilla, joten vastaileminen jäi (porukoitten modeemi jokseenkin lannisti jo alkuunsa...). Mulla siis oli tuolla aluksi luetellulla kalastolla pelkästään ulkosuodatin Eheim prof. 2 2026 ja hyvin sujui! Puhdistusvälinä pidin 6 kk, mutta silloinkaan virtaus ei ollut ehtinyt hidastua. Jotenkin vaan tuntui, että pitäisi välillä siivotakin... Sisäsuodattimen ostin pienempää akvaariota varten, mutta kun sitä ei saatu toimintaan niin suodatin jäi tuonne isompaan. Mun kaloista ei kai kukaan varsinaista kovaa virtausta vaadi, joten pelkällä ulkosuodattimellakin olisi pärjännyt!

Sitten niitä kuvia ym.:
Täältä ainakin löytyy ko. suodattimen käyttöohje. Aluksi tulee saksaa, mutta englantiakin löytyy...

Palstan omallakin haulla löytyy paljon matskua.

Tuo ulkosuodatin oli mun ensimmäinen ja paketin mukana tulleiden ohjeiden mukaan selvittiin! Ostin sen Suomesta (Tampereelta), kun liikkessä oli joku muuttomyynti ja alennukset olivat melkoiset, hintaa en valitettavasti muista...
Be merrier with a terrier!
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Mindi, ajattelin ( vaikkei se vahvin puoli tähän aikaan yöstä olekaan ) pikku vinkin antaa:

Nordean ja Sampo Pankin Visa Eletron korteilla onnistuu maksu netissä käyttäen Verified by Visa-palvelua. Osuuspankillakin se on tulossa ( ellei ole jo tullut ).

Eli eikun suodatinta tilaamaan. Minäkin ostin tammikuun alussa ulkosuodattimen, vaikka niiden sielunelämä oli täysin käsittämätöntä. Mutta oli hyvä ostos. Suosittelen. Ei roskan roskaa ole ollut sen jälkeen akvaariossa, joten tuo "mikä-lie-sisäsuodatin" on lähinnä kierrättämässä tuolla toisessa päädyssä.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Kiitos Kaiku tiedoista. Saattaisipa noilla ohjeilla onnistuakin ja jos ulkosuodattimen hankin niin ainahan voin tulla tänne taas ihmisiä kiusaamaan kysymystulvillani, ellei ala homma sujua. [;)] Kyllä tuo sisäsuodatin alkaa varmaan pian olla aikansa elänyt.
Viivis67: Hyvinhän sulla tuo ajattelu öiseen aikaankin on näköjään sujunut..Oikeen kahteen kertaan. :mrgreen: Näitä sattuu...
Minun E. Visani on EKSP:n, jotta tiedä tuosta maksamisen sujumisesta sitten.. Kunhan teen lopullisen ostopäätöksen, niin otan selvää, että mistä ja miten.
Nyt on kuitenkin vähän viisaampi olo. Kiitosta! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”