Murtovesiakva kypsymässä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisukki
Starting Member
Starting Member

Murtovesiakva kypsymässä

Viesti Kirjoittaja fisukki »

Pistin Caridina Japonican mahdollista lisäystä varten suola-altaan kypsymään. Ammoniakkiakin kun on jäänyt reippaasti edellisestä kypsytyksestä.

Kovasti on ainakin ollut juttua täällä ja muualla, että keväällä alkaisivat lisääntyä.

Noita otuksia on neljä ja minusta ainakin yksi näyttäisi muoripuoliselta. Jos ei ole niin voinhan sitten vuokrata noille otuksille jos tulee jollekin muulle hätä. Vuokrana tietysti osuus ravuista
:mrgreen:
375L, 125L, 40L
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kerro ihmeessä miten projektisi etenee, sitten kun etenee [;)]

Mulla on samanlainen kypsytysprojekti vireillä. Allas on porissut nyt vuodenvaihteesta lähtien, eikä nitriitti halua muuttua nitraatiksi millään, vaikka prosessia edistämään olen jokaisen vedenvaihdon yhteydessä huuhdellut ulkosuodattimen suodatinmateriaaleja korvausvedessä.
Suolapitoisuuden nostin kuukauden aikana, viikon välein suolaa lisäten, nollasta 32ppt:hen.

Olen yrittänyt kasvattaa purkissa myös artemiaa, mutta 0,1 mg/l on nähtävästi riittävä määrä nitriittiä ottamaan pikkuöttiäset hengiltä.

Levää, piilevää ja viherlevää, on alkanut kasvaa kaikkialle altaaseen. Kuuluu lukemani mukaan murtovesialtaan ensimmäisen puolen vuoden harmeihin (ja ravuntoukkien kasvattajien iloihin).
-Sami-
fisukki
Starting Member
Starting Member

Oiskohan vajaan viikon ollut käynnissä. Imaisin lapolla vähän makeavesialtaasta pohjahiekkaa ja ajattelin katsoa miten käy. Tuosta nyt ei sen kummempaa ole kerrottavaa.

Tarantellavainaan kuljetuspurkki sai uutta käyttöä, ilmakivi on ainoana tekniikkana. Suolat rykäsin kerralla, n.25ppt nyt. Hommasin viinimittarin tuohon mittailutarkoitukseen.

Jossain Breeding yamato sivuilla oli että alle 30ppt on hukka suurta. Ajattelin sillä tasolla kokeilla ensimmäiset.

Niistä artemioista yamatosivulla oli jotain, että saaliista tulee pian saalistaja, kun kasvavat. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus pistää artemiaa odotellessa. Vielä kun ei nitriititkään ole nousussa ja artemiapurkkikin on jääkaapissa.
375L, 125L, 40L
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mulla on kanssa suunnitelmissa muuttaa tuo yksi meriveden kaloille (tai miehen kauhuksi ostan taas uuden). Onko se kypsytys suolavedellä samanlaista kuin makealla? Eli siirtäisin makeasta toimivan suodattimen pörisemään korallien sekaan?
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Tässä oli kyse murtovesiakvaariosta, ei meriveden. Ehdottamasi toimenpiteet altaan perustamiseksi eivät todellakaan ole soveltuvia merivesiakvaarion perustamiseen. Merivesiakvaarion perustamista jos sunnittelet lue meripuolelta vanhoja keskusteluja aiheesta ja tämä: http://mikael.aqua-web.org/

Haulla löytyy tuolta meri- ja murtovesipalstalta vanhoja juttuja murtovesialtaan kypsytyksestä.
Wiljami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Tuosta C. japonica rapusten kasvatuksesta sen verran:
(esim PetShrimp.com foorumilla yms nettisivut aiheesta)
Mitä itse olen lueskellut netistä ja keskustellut niin näyttäisi olevan tarpeen laittaa ihan kunnon suolapitoisuus niille rapulapsosille eli se 35PSU. Murtovesi ei kertakaikkiaan riitä tai ainakin takaa huonon menestyksen.

tässä linkkiä
http://www.petshrimp.com/discussions/vi ... php?t=1264 osa 1
http://www.petshrimp.com/discussions/vi ... php?t=1350 osa 2

Tälläistä olen itse pähkäillyt mutta vaatii vielä toteutuksen:
Rapumammat omaan akvaan eli -"äitiys osastolle" jossa laskevat vaavit vapaaksi - laskevat kuulemma poikaset nopeammin kun on pimeetä.

Poikasia pidetään siellä makeassa vedessä muutamia (2-5) päiviä ennen kuin siirretään meriveteen.

Rapuvaavit tykkää valosta joten ne killuu pinnalla josta ne voi "helposti" lapota kasvatus altaaseen.

Suolapytty kypsymään vaan ja kasviravinnetta ja valot 24/7 päällä. Tarvii siis saada "marine green wateria". Eli siis planktonia. Taitaa tulla reissu Kimin pakeilla tässä kohtaa.

Kuulemma vaavit voi suoraan heittää meriveteen ilma totutusta mutta vähän epäilyttää.

Kasvatus altaassa sitten syövät leviä ja muuta höttöä mitä siellä kasvaa.
Ikkunoita raavitaan ja pohjaa pöllytetään että saadaan pikku hitusia leijumaan.

Sitten odotellaan että rapuset kasvaa ja tapahtuu muodonmuutoksia.

(Pikainen referointi omaa muistia käyttäen) Kannattaa lukea nuo ylemmät linkit.
Älä hätäile!
fisukki
Starting Member
Starting Member

Nyt on suolavesiakva kypsä. Nitriittipiikkiä ei tullut, oli kaiketi riittävästi makeavedestä pohjahiekkaa. Sen ei pitänyt toimia mutta taisi toimia kuitenkin. Ilmastusletku kerää punaista töfnää joka taitaa olla pöpökerrosta.

Heti alussa pistin kokeeksi artemiaa ja edelleen ne siellä viihtyvät, olisivatko lisääntyneet jopa itekseen, kun jo tosi pitkään on olleet. Ammoniakkia olen tussautellut sillon tällön eikä edes se tunnu heitä häiritsevän.

Suolapitoisuus on nyt aika reilu - 35. Päädyin siihen googlettamalla eri kasvattajien kokemuksia.

Mm.näistä linkeistä olen suuntaviivoja hakenut:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
http://caridina.japonica.online.fr/English/index.html

Nyt on vaan niin että 4 amanosta taitaa olla kaikki setiä. Toiveikkaana olen seurannut isointa jolla vähän on viirua toisessa pisterivissä.

Varmalle tätiamanolle olisi nyt käyttöä, jos joku lainaa tai luopuu omastaan olisin kiitollinen!

Jos jollain iskee paniikki kun ei ole suolavesiallasta ja Caridina japonica lykkää poikuetta, niin nyt olisi pieni vuokrayksiö tarjolla. Vuokrana käy tuotokset (esim. fiftisixti :mrgreen: )
375L, 125L, 40L
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mulla on 10kpl amanoja, ja varmaan 6-7 kanniskelee tällä hetkellä munia mukanaan. Kauan ne kantaa niitä? Kun nuo on jo kantaneet varmaan 2-3vkoa. Munat muuttavat väriä harmaasta valkoisemmiksi.
Itse en ole vielä jaksanut alkaa tuon suolaveden kanssa pelleilemään, eikä ole edes allasta juuri nyt sellaiseen touhuun. Pitänee katsoa josko joku päivä sitä innostuu. Tarvetta olisi enemmillekin ravuille isomman altaan rihmalevää popsimaan, mutta onneksi levä on nyt talttumaanpäin ihan itsekseen. (ihmeitäkin siis tapahtuu) ;)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
fisukki
Starting Member
Starting Member

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm kertoo:
(huom.todella vapaa suomennos)

I-osa
-Kelta-vihreät munat. n.kolmannes naaraan tilavuudesta munia.
-Kun naaras valmis munimaan (vapauttamaan munat) levittää feromoneja ja setäravut heittävät tästä syystä volttia.
-Yleensä iltasella alkavat paritella, joka ilmenee, että setäamano laskeutuu tätiamanon päälle
-Jos tätiamano ei pistä pahasti vastaan, setäamano könyää tätiamanon alle mahat vastakkain
-setäamano luovuttaa lisääntymisaineen *siltävaralta että sperma sensuroidaan*
-koko touhu on ohi sekunneissa
-jos tätiamano ei ole valmiina tai on useampia deittejä yhtäaikaa tarjolla voi tulla tappelu ja ero. Tosin, useampien setäamanoiden läsnäollessa toinen setäamano voi tulla pitämään kimppakivaa.

II-osa
-Pari päivää parittelun jälkeen liimailee tätiamano munat uimajalkoihin
-munat on ensin tummanvihreitä ja sitten vaalenevat khakin värisiksi.
-emo kantaa munia noin 5 viikkoa ennen kuin ne kuoriutuvat
-jos näet kehittyviä alkioita, on enää kysymys muutamasta päivästä

Jos kääntelin jotain virheellisesti tai jollain on parempaa tietoa, niin avittakaatten keltanokkia.

Amano nimetty akvaristi Takashi Amanon mukaan (arigatoh gozaimasu).
375L, 125L, 40L
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täältäkin joutaisi odottava amanoäiti. :roll:

Meillä näkyy olevan koiras ja kolme naarasta, mutta kun en aio alkaa murtovesipurtiloa kypsyttämään, annan piakkoin koiraan pois oman mielenrauhani säilyttämiseksi. Kamalaa katsella, kun emorapu hoivailee ja tuulettaa munia viikkokausia ja sitten lapset kuolevat kuitenkin kaikki. :(
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”