Kysymyksiä ja kokemuksia kiljupöntöstä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kysymyksiä ja kokemuksia kiljupöntöstä

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen käyttänyt 2-3 vuotta hiilidioksidi lisäystä Tetran pulloista. En ole uskaltanut edes laskea, että mitä tämä kaikki on tullut maksamaan. Nyt mietin tuota kiljua. Olen lukenut täällä kauhutarinoita kiljun käytöstä :roll:

Olen silti kiinnostunut siitä litkusta. Ilmeisesti sitä ei saa pistää akvaariovalaisimen päälle? Ei kyllä olisi muuta paikkaa sille :|
Onko se tosiaan niin vaikeaa valmistaa kun täältä saa käsityksen? Voiko hiilidioksidia muodostua liikaa ja kalat kuolla? Käyttäisin levittimenä Tetran levitintä. Minkä asteinen pitää huonneen olla, että kilju käy hyvin? Meillä on talvella etenkin aamuisin pirun kylmä.

Olen päättänyt vähän yrittää säästää noissa akvaariokuluissa: Tetra Flora Pride vaihtuu PMDD:ksi ja jos vaan osaan ja uskallan vaihtuu Tetran hiilidioksidipullo kiljupöntöksi.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
mönkiäinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mönkiäinen »

Samaa olen miettinyt minäkin.. En ole ainakaan vielä rohjennut kokeilla. Taisin lukea tuosta kotitekoisesta "suvin vinkeillä akvaario kukoistamaan" akvaariomaailmasta 6/2004. En ole käyttänyt hiilidioksidi-lannoitusta koskaan. Millaisista summista on kyse jos sen lisää esim. Tetran pullosta?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Pullo maksaa täällä Porissa 17 €. Tämä kestää mun altaassa ehkä kuukauden.

Kyllä mulla on kannattanut tuo hiilidioksidin lisäys. Kasvit kasvaa kunnolla.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kiljupullon sisältö maksaa täällä Hämeenlinnassa n. 1 € ja se kestää mun altaassa ehkä kuukauden.
Ei ole kasveja haitannut yhtään että hiilidioksidi ei tulekaan Tetran pullosta. :mrgreen:
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja sadie »

Oon käyttäny liivatekiljusysteemiä tetran levittimen kanssa ja ihan ilmastinkiven kanssa. Kummassakaan tapauksessa en ole vielä nähnyt merkkejä yliannostuksesta (sehän tietysti riippuu kasvienkin määrästä, että mikä se tarve sitten on). Kasvit kyllä on tykänny ja yhteyttäny kivasti (siitä on ollu paljon keskustelua mitä ne kuplat on kasvien lehtien alla -joka tapauksessa niitä ilmestyy aina kun hiilidioksidi ja lannotus pelaa.)

Välillä on tullu pidettyä pulloa valaisimenkin päällä ja sopivalla liivatemäärällä sekin on pelittänyt ihan kivasti. En vaan koskaan kirjaa ylös, että paljonkos sitä liivatetta tuli tällä kertaa laitettua ja joskus on tullu tehtyä joku huonokin satsi josta ei oo ollu mihinkään. Mutta tuohan on aika ilmasta joten uudet vaan sitten laitettu kehiin.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Olen onnistunut vasta pari kertaa saamaan kiljun käymään. Ensimmäisellä kerralla kävi pari päivää ja lopetti käymisen. Pullo oli kahden säärystimen sisällä. (Sopivia villasukkia ei löytynyt.) Toisella kerralla siirsin pullon valaisimen päälle ja lisäsin säärystimien väliin ja pohjaan sanomalehteä hiukan eristämään ja nyt litku on käynyt viikon verran ilman liivatetta. Kunhan saan pelkän hiivalitkun kunnolla toimimaan, kokeilen liivatteella, mutta tällä nyt ensin harjoittelen. Huoneessamme on ilmeisesti liian kylmä ja valaisin lämmittää sopivasti.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Siipu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siipu »

Mulla on molemmissa tankeissa (100 ja 220) hiivatepullot, eikä kyllä ole ollut mitään ongelmaa. Pullot nököttää kansilasin päällä, valaisimien vieressä, joten lämpökin vissiin riittäänee kun ikinä ei ole jäänyt käymättä. Eikä ole yrittänytkään tulla yli. Lappoilmiötäkään ei tule, kun pullot on pinnan yläpuolella. Eihän ne hirveän kauniita ole. Vähän siloittaa näkymää, kun pesee etiketit pois. Huonekasveilla naamiointi on suunnitteilla. :)

Pienemmässä tankissa pH laski puolella "asteella". Mutta olikin sen verran korkea ettei haittaa yhtään. Isommassa ei juuri heilauttanut.

Itse survaisen puolentoista litran limpparipulloon 5 dl vettä ja 4 dl sokeria. Sitten liivatetta muistaakseni 3-4 rkl tilkkaan vettä ja litku sokeriliemen sekaan. Ensin yöksi hyytymään, sitten päiväksi lämpiämään ja hiivalitku päälle. Tunnissa parissa on lähtenyt käymään. Letkut johtaa sisäsuodatinten ilmanottorööreihin. Kuplathan nousee sieltä heti pintaan, mutta kaippa jotain ehtii liuetakin? Viisaammat kertokoon.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

alettuaan käymään meillä putosi pH 7,5:stä 6,5:een ja litroja on 530. levitin on itsetehty ja mattosuodattimen kirkasvesitilassa. Levittimestä ei pulpahtele kuplia, joten käsittääkseni kaikki hiilidioksidi levittyy akvaarioon.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Kun kerran pelkään ylikäymistä yöllä, niin jos sijoittaisin sen kiljun valaisimen päälle. Se alkaisi sitten käydä, kun lamppu lämpeää ja lopettaa käymisen kun valot sammuvat. Taitaa olla taas toiveajattelua.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun teet sopivan paksun liemen liivatteella, niin käyminen kyllä hidastuu. Yölläkin voi lisäillä hiilidioksidia, jos kasvit käyttävät sitä päivällä kovin runsaasti. Täm selviää kun aamulla heti vajen syttyttyä mittaa sekä pH: että KH:n ja katsoo taulukoista hiilidioksidin määrän. Saman voi sitten tehdä illalla ennen valojen sammumista, jolloin näkee vuorokausirytmin.
Liivatehidasteisen resepti kokeilujen alkuun:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Pakko mainostaa taas omaa tapaa [;)] Eli pieni sisäsuodatin josta on filtteri poistettu hoitaa meillä hiilarin levityksen. Suodatin ajastetaan pois yöksi ja myös osaksi päivää pois jos hiilidioksidia liukenee liikaa. Alkuun mittailtiin tiuhaan arvoja, mutta nyt tietää jo "näppituntumalla" paljonko hiilidioksidia on.

Kiljupullo kannattaa sijoittaa lattialle koska muuten sen kaatuessa litku joutuu altaaseen ja tapahtuu kauheita. Takaiskuventtiili maksaa vain euron ja sen avulla vesi pysyy altaassa vaikka kilju on lattialla.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Taidan uskaltautua kokeilemaan tätä kiljupönttöä. Kiitoksia kaikille.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Vuoden keräsin rohkeutta, mutta nyt on kiljupullo jääkaapissa :mrgreen: On aika "töhnää". Saas nähdä tuleeko mitään. Piti se pullo sijoittaa valaisimen päälle, mutta siinä on yli 30 astetta lämmintä. Laitoin huonelämpömittarin valaisimen päälle ja mittasin. En sitten osaa sanoa, pitääkö hyvinkin mittaus paikkansa. Eli nyt onkin sitten ongelmana tuo pullon sijoittaminen. Ei ole nimittäin muuta paikkaa, kun tuo valaisin. Voisiko siihen laittaa jotain siihen pullon ja valaisimen välille, että edes osa lämmöstä "haihtuisi" pois?
mirkomiz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkomiz »

Mielummin laitan pullon ylemmäs kuin veden pinta...tai sitten väh 2 takaiskuu...näin "prosessialalla" olevana tiedän ettei takaiskuihin kannata luottaa kui 99%...pesupullokaan välillä ei ole huono ajatus :) itse olen kyhännyt akvan ja seinän väliin "telineen" pullolle että ei kaadu ja on pinnan ylä puolella...eikä näy :) kätevää :) ja lisäksi valo lämmittää vähän???...
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

tässä kans olen painiskellut ton hiilidioksidin kans, kun nyt ei ole ollenkaan siis ollut ikinä ja akva ollut koht 7 v, kasvit on kumminkin kasvanut omaan tahtiinsa ja voineet hyvin.
Tuota kiljua tekisi mieleni kanssa kokeilla, ei tuntunut edes vaikealta, kun nuo ohjeet luin mitä tuossa ylempänä oli, mutta päällimmäisenä mielessä pyörii mahdollinen haju, että onko siinä perinteinen kiljun käymistuoksu sitten huoneessa, kun pullo pörpöttää akvan alla? Ja voiko noita liivatepulloja tehdä varastoon, säilyykö kylmässä ja kuinka kauan?
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla on ollu nyt kuukauden kiljupullo käytössä 240l altaassa ja on toiminut moitteettomasti.
En jaksa alkaa niiden liivatteiden kanssa pelaamaan niin olen ihan vaan laittanut vettä, kuivahiivaa ja sokeria, käy tällä kokoonpanolla noin viikon. Kiljun uusimiseen menee noin 5 min.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Minä tappelin vesi-hiiva-sokeri-kiljun kans viikon ja nakkasin meneen! Ei käynyt kunnolla vaikka tein mitä! Tuli suunnilleen 5kuplaa minuutissa.
Sitte kokeilin liivatteella, ja iloinen pörinä käy pullossa jo toista viikkoa(Inian reseptillä)!Akvan päällä on, mutta kun on hieno villasukka päällä niin ei ole edes ulkonäköhaittoja! Hajuhaittoja ei kiljusta myöskään synny. Toisen pullon viritän samaan suodattimeen jahka saan t-liittimen.

Minä tein valmiiksi liivatesokeriliemen jääkaappiin. Siellä on sitten valmiina kunnes tarvetta tulee!
Ja kätevä seinäteline tulee varmasti kukkatelineestä jos tahtoo laittaa pullon vaikka nurkkaan piiloon, jos lattialle tahdo laittaa! :)
-uusio-harrastaja-
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Teillä joilla pullo on valaisimen päällä, niin mitä teillä on siinä välissä liiallisen lämmön poistamisen vuoksi? Ajattelin ensin pannunalusta, se auttoi pienenpään altaaseen. Isommassa altaassa on 4 putkea, joten siihen täytyisi keksiä jotain muuta. Mitään telinettä en nyt tähän hätään saa kyhättyä. Enkä kyllä haluaisikaan telinettä.
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

-ozkuz- kirjoitti:En jaksa alkaa niiden liivatteiden kanssa pelaamaan niin olen ihan vaan laittanut vettä, kuivahiivaa ja sokeria, käy tällä kokoonpanolla noin viikon. Kiljun uusimiseen menee noin 5 min.
Paljonkos olet kaikkia noita laittanut? Ajattelin itsekki kokeila kunhan joku jelppaa.
Tell me why we build castles in the sky?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Taisin keksiä väliaikaisen ratkaisun tolle pullon paikalle. Nyt täytyy vaan odottaa, että saa lisätä hiivan. Oli tuon liivatteen kanssa sellaista pelleilyä :roll:

Olisi kiva nähdä kuvia teidän kiljupönttövirityksistänne.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

-ozkuz- kirjoitti:En jaksa alkaa niiden liivatteiden kanssa pelaamaan niin olen ihan vaan laittanut vettä, kuivahiivaa ja sokeria, käy tällä kokoonpanolla noin viikon. Kiljun uusimiseen menee noin 5 min.
Itsekin olen käyttänyt tuota systeemiä. Ensin otan 9dl vettä, johon sekoitan 4dl sokeria. Ne kaadan 1,5L muovipulloon. Sitten sekoitan 1/2tl kuivahiivaa 1dl vettä, ja lopuksi kaadan tämänkin pulloon. Tuon voi laittaa heti kiinni hiilidioksidiletkuun. Kestää noin 1-2 viikkoa. Yleensä uusin noin parin viikon välein, jolloin hiilidioksidin tuotto on vähentynyt huomattavasti.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Taidan minäkin kokeilla seuraavaksi ilman liivatetta. Eka yritys ja alkoi pöristä kahden tunnin kuluttua. Kai sieltä hiilidioksidia tulee :mrgreen: Tai en minä tiedä, mitä kaasuja on.

Mietin tässä, että tuo 1,5 litran pullo on 200-litraisessa. Mites ison satsin sitä uskaltais laittaa pörisemään 63-litraiseen? Toi litran satsi voi olla liikaa. Mistä muuten tietää, että täytyisi käynnistellä uusi pullo? Ettei tulisi kovin isoa aikaa pullojen välille. Sitten kysyisin vielä, että miten nyt hoidan viikottaisen vedenvaihdon? Täytyykö mun ottaa aina letku irti levittimestä vai käykö jos otan vain korkin pois ja siirrän pullon muualle vähäksi aikaa? Pulloon pääseen kyllä tällöin ilmaa :roll:
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Minulla ovat pullot aina valaisimen päällä. Käyvät hyvin kun on lampun päällä mukavan lämmintä, eikä tarvitse takaiskuventtiilejäkään.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

minäkin rohkaisin mieleni ja laitoin liivatteet hyytymään kaappiin ja tilasin levittimen, jbl:n spiraalin ja takaiskuventtiilin

toivotaan, että ompi apua ja ohan siitä, koska eihän sitä muuten kukaan käyttäisi :D

Kauan ootte pitänyt hyytynyttä pottia lämpösessä ennen hiivan lisäystä?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mulla oli klo 10-15. Pelasin varman päälle :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”