Allas on 197 litraa. Metrin pitkä ja 43cm korkea.
Valvoja: Moderaattorit
Mielestäni jutut kalamääristä ovat ihan oikean suuntaisia. Ei ole paljon aikaa siitä, kun kultakaloja ostettiin pieniin purkkeihin ja muutenkin tiedot olivat puutteellisia. Herkästi sitä innostuu ylikansoittamaan altaansaFakkenoo kirjoitti:Välillä kun noita juttuja kalamääristä lukee, niin tiukkaa tekee 10 neontetran sovittaminen 1000 litraan.
Olen käsittänyt, että pitkälle jalostetut (väri)muodot ovat mm. kitsahtaneen geenipoolinsa vuoksi herkempiä kuin luonnon kala?7330 kirjoitti:luonnossa niiden kotijoen lämpötila on tiettyinä vuodeaikoina vain 16 astetta. Eivätkä ne sielläkään ole vielä sukupuuttoon kuolleet, vaikka olot ovat niin epäsopivat.
Toisaalta, eipä vaikka cobolt blue -kääpiörihma ole koskaan kotijokeaan nähnytkään7330 kirjoitti: Esimerkki rihmakalojen puolelta: täällä varoitellaan, ettei kääpiörihmakalaa saa pitää alle 26-asteisessa vedessä, vaikka olen lukenut, että luonnossa niiden kotijoen lämpötila on tiettyinä vuodeaikoina vain 16 astetta. Eivätkä ne sielläkään ole vielä sukupuuttoon kuolleet, vaikka olot ovat niin epäsopivat.
Oikein olet käsittänyt. Jalostuksessa kun on yleensä keskitytty vain ulkoisiin seikkoihin ja saatu kaloille ominaisuuksia (väritys, liian suuret evät jne.), joilla ne eivät enää luonnossa pärjäisi. Lisäksi jalostuksessa on usein kiirehditty haluttujen ominaisuuksien lisäämisessä käyttämällä sukusiitosta, joka puolestaan heikentää kalojen vastustuskykyä sairauksia ym. vastaan. Sisäsiitoisuudessa kun geenien homotsygotia kasvaa eli geeniperimä yksipuolistuu liikaa ja hyvin todennäköisesti "huonojen" geenien määrä lisääntyy. No joo, se tästä taas. Tämä on tätä kun meinaa innostua liikaa näistä oman alan jutuistamemma: Olen käsittänyt, että pitkälle jalostetut (väri)muodot ovat mm. kitsahtaneen geenipoolinsa vuoksi herkempiä kuin luonnon kala?