Akvaristi-lehti?
Valvoja: Moderaattorit
Minkälainen tilasto sinulla on tuosta "milloin-sattuu-ilmestymisestä"? Akvaristi ilmestyy loppukuusta vuoden parillisina kuukausina kesäkuuta lukuunottamatta. Valitettavasti valmistuminen lipsahtuu joskus hieman seuraavan kuukauden puolelle. Syitä on monia.nallu80 kirjoitti:Vaikka lehti olisi kuinka hyvä, niin mielestäni se ei oikeuta lehteä tulemaan milloin sattuu.
Ensinnäkin kannattaisi tutustua hieman oikean lehden tekemiseen. Se on pikkuisen vaikeampaa kuin tekstin naputteleminen nettiin, vaikkapa kyseessä olisi nettilehtikin.
Päätyön lehden valmistumisesta tekee Markku Varjo rautaisella rutiinillaan. Ilman häntä Akvaristin kaltaisen lehden tekeminen näillä kustannuksilla ja painosmäärillä ei onnistuisi lainkaan. Markku suunnittelee sisällön, pyytää, patistelee, maanittelee etc. meitä kirjoittajia tekemään oman osuutemme ajoissa. Hän korjaa tekstit, oikolukee ne ja ilmeisesti suunnittelee myös kuvituksen. Apuna onneksi on myös ammattitaittaja. Aina toisinaan käy niin. että luvattu kirjoitus ei tulekaan. Tilalle pitää keksiä jotakin muuta. Sivumäärää ei voi muuttaa. Sen täytyy painoteknisistä syistä olla vakio.
Onneksi Akvaristilla on ollut aika pitkämielinen taittaja, joka on ainakin tähän saakka suostunut ratkomaan erilaisia vastaan tulevia ongelmia. Lopulta lehti on aina saatu painokuntoon. Toisinaan sitten on käynyt niin, että kirjapainossa isommat työt ovat menneet näin marginaalisen tehtävän ohitse ja ilmestyminen on viivästynyt.
Lopputuloksena on kuitenkin mielestäni korkealuokkainen lehti pilkkahinnalla. Se kestää vertailun minkä tahansa ison lehtitalon erikoislehden rinnalla, vaikka tukena ei ole ammattilaisten armaadaa. Kyllähän sen voi jättää ostamatta ja tilaamatta, jos se sattuu muutaman päivän myöhästymään. Tilanteeseen sopii mainiosti vanha suomalainen sananlasku: "Itselleen porsas kiusaa tekee, kun kaukalonsa kaataa".
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
prboy: Olen tilannut akvaristia ensimmäisestä numerosta lähtien, joten "tilastoa" ja kokemusta kyllä on ilmestymisistä. Ilmeisesti minun olisi pitänyt laittaa ylös joka ikinen kerta, kun lehti myöhästyy, että voin nyt tilastoa esittää. En ymmärrä, että kun nyt on pienilevikkinen lehti kysymyksessä, niin se saa myöhästyä. Mahdatteko katsoa hyvällä, jos joku isolevikkinen lehti tekee samoin? On lehti sitten mikä tahansa, kuinka iso tahansa, pitää sen tulla asiakkaalle, maksajalle, niinä päivinä kun on ilmoitettu.
Tiedän kyllä, että lehden tekeminen ei ole yhtä helppoa, kuin keskusteleminen internetissä. Mutta toista edelleen: jos lehteä alkaa tehdä, pitää hoitaa kunnolla. Työ sekin on, vaikka ei olisikaan päätyö. Kyllä esimies mulle alkaisi sanoa, jos tulisin töihin miten sattuu tai en tekisi töitä kunnolla.
VesiEläin: Olet aivan oikeassa. Ei seuraisi hyvää, jos maksaisin laskut silloin kun mulle itselle sopii.
Tiedän kyllä, että lehden tekeminen ei ole yhtä helppoa, kuin keskusteleminen internetissä. Mutta toista edelleen: jos lehteä alkaa tehdä, pitää hoitaa kunnolla. Työ sekin on, vaikka ei olisikaan päätyö. Kyllä esimies mulle alkaisi sanoa, jos tulisin töihin miten sattuu tai en tekisi töitä kunnolla.
VesiEläin: Olet aivan oikeassa. Ei seuraisi hyvää, jos maksaisin laskut silloin kun mulle itselle sopii.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Minun veret saa tämä kyllä kiehumaan.
Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko lehti tänään vai viikon päästä, kunhan tulee. Se ei keneltäkään pois jos lehti on myöhässä. Nykyihminen on tottunut siihen että on herra joka saa valittaa joka pienimmästäkin asiasta, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä. Ei ne lehden jutut vanhene sen viikon aikana minkä se on myöhässä.
Kärsivällisyys on hyve jota kaikkien kannataisi suosia. On outoa että 25-vuotias käyttäytyy sillä tavalla kuin minun ikäisten ja muutaman vuoden nuorempien tapana on. Eikö siinä vaiheessa ole vielä oppinnut, ettei elämä toimi kellopelin tarkkuudella. Nyt ollaan kuin pikkukakakarat joille on luvattu ostaa tikkari ja se on unohtunut, eikä kelpaa vaikka kävisi ostamassa jälkeenpäin.
Niiden ihmisten elämä on kyllä aika hyvin joiden pitää valitaa tämmöisestä, kun muuta ei löydy. Olisitte tyytyväisiä siihen mitä kuinka hyvin asiat ovat. Mutta kun periaatteena on valittaminen, niin ei kai sitä voi pyörtää. Koittakaa aikuistua.
Sillä ei ole mitään merkitystä tuleeko lehti tänään vai viikon päästä, kunhan tulee. Se ei keneltäkään pois jos lehti on myöhässä. Nykyihminen on tottunut siihen että on herra joka saa valittaa joka pienimmästäkin asiasta, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä. Ei ne lehden jutut vanhene sen viikon aikana minkä se on myöhässä.
Kärsivällisyys on hyve jota kaikkien kannataisi suosia. On outoa että 25-vuotias käyttäytyy sillä tavalla kuin minun ikäisten ja muutaman vuoden nuorempien tapana on. Eikö siinä vaiheessa ole vielä oppinnut, ettei elämä toimi kellopelin tarkkuudella. Nyt ollaan kuin pikkukakakarat joille on luvattu ostaa tikkari ja se on unohtunut, eikä kelpaa vaikka kävisi ostamassa jälkeenpäin.
Niiden ihmisten elämä on kyllä aika hyvin joiden pitää valitaa tämmöisestä, kun muuta ei löydy. Olisitte tyytyväisiä siihen mitä kuinka hyvin asiat ovat. Mutta kun periaatteena on valittaminen, niin ei kai sitä voi pyörtää. Koittakaa aikuistua.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Pitääpä puuttuua tähän, vaikka jo päätin, etten enää viitisi näihin keskusteluihin sekaantua.nallu80 kirjoitti: Olen tilannut akvaristia ensimmäisestä numerosta lähtien, joten "tilastoa" ja kokemusta kyllä on ilmestymisistä. Ilmeisesti minun olisi pitänyt laittaa ylös joka ikinen kerta, kun lehti myöhästyy, että voin nyt tilastoa esittää. En ymmärrä, että kun nyt on pienilevikkinen lehti kysymyksessä, niin se saa myöhästyä. Mahdatteko katsoa hyvällä, jos joku isolevikkinen lehti tekee samoin? On lehti sitten mikä tahansa, kuinka iso tahansa, pitää sen tulla asiakkaalle, maksajalle, niinä päivinä kun on ilmoitettu.
Älä hyvä ihminen mene tilaamaan ainakaan saksalaista maailman parasta akvaariolehteä DATZia. Sen saapumisessa Suomeen tilaajalle on noin kolmen viikon vaihteluväli. Mieleeni ei tulisi lähteä valittamaan. Olen pitkän elämäni aikana tilannut ja saanut kymmeniä erilaisia harrastuslehtiä., jollaiseksi Akvarisitikin on katsottava. Pahimmoilleen lehdet ovat jääneet kokonaan tulematta. Pikku myöhästymisiä ei jaksa edes noteerata. Lehden tekeminen harrastuksena (ja sitähän Akvaristikin todellisuudessa on) on aivan eri asia kuin kerran viikossa ilmestyvän kymmenien toimittajien tekemän juorulehden väsääminen. Tilasin minä aikoinaan hetken myös Akvaariomaailmaa. Lopetin, kun lehden jutut alkoivat olla päiväkotitasoa ja lehti ilmestyi pari viikkoa siinä puffatun tilaisuuden jälkeen.
Valitan, jos aamuinen Helsingin Sanomat jää tulematta, koska siitä on minulle monennäköistä harmia. Sen sijaan en edes tiedä ovatko esim. tilaamani tietokonelehdet ajoissa vai myöhässä. Onko sillä todellakaan yhtään mitään merkitystä? Elämässäni on tärkeämpiäkin asioita kuin syynätä allakka kädessä lehtien ilmestymistä.
Olet täydellisesti väärässä. "Jos lehteä alkaa tehdä, pitää hoitaa kunnolla." Siis ovatko Akvaristin jutut asiantuntemattomia, kalojen nimet väärin, taitto p------tä, kuvat suttuisia ynnä muuta? Kuule nallu: mieluummin asiaa pienellä viiveellä, kuin roskaa ajallaan. Aivan varmasti Akvaristikin saadaan ilmestymään just jetsulleen ilmoitettuna päivänä. Oletko valmis maksamaan siitä tuplahinnan? Et muuten tainnut alkuunkään ymmärtää tuota PRBoyn sananlaskua. Olet ilmeisesti mieluummin ilman lehteä kuin suostut sen hieman vaihtelevaan ilmestymiseen?nallu80 kirjoitti:Tiedän kyllä, että lehden tekeminen ei ole yhtä helppoa, kuin keskusteleminen internetissä. Mutta toista edelleen: jos lehteä alkaa tehdä, pitää hoitaa kunnolla. Työ sekin on, vaikka ei olisikaan päätyö. Kyllä esimies mulle alkaisi sanoa, jos tulisin töihin miten sattuu tai en tekisi töitä kunnolla.
Esimerkkisi töihin tulemisesta ontuu. Aika monessa paikassa, ei tietystikään kaikkialla, on nykyisin liukuva työaika. Työ tehdään silloin, kun se on sopivinta. Lopputulos on ratkaiseva: miten hyvin työ on tehty. Minulla ei ole ollut mitään aihetta valittaa Akvarisitin sisällöstä. Lehti on tuolla hinnalla suomenkaltaiseen maahan käsittämättömän korkeatasoinen.
Ivan der Grausame
"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
-
- Advanced Member
Esimerkkini töihin tulemisesta ei todellakaan onnu ainakaan minun työssäni. Mutta näköjään muut tietävät (tai luulevat tietävän) paremmin.
Olen eri mieltä ja uskallan sen sanoa. Uskallan ilmaista oman mielipiteeni ja siitä pidän myös kiinni. Että sorry vaan. Minun puolestani asia jää tähän. Olen asiani ilmaissut.
Olen eri mieltä ja uskallan sen sanoa. Uskallan ilmaista oman mielipiteeni ja siitä pidän myös kiinni. Että sorry vaan. Minun puolestani asia jää tähän. Olen asiani ilmaissut.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
- Advanced Member
Minusta on ärsyttävää ettei lehti tule tilaajalle ilmoitettuna päivänä. Helsingin akvaariokeskus mainostaa sivuillaan, että akvaristi on tullut 2.3, joten luulisi sen ehtineen tilaajillekin viedä postiin samana päivänä kuin liikkeeseen, jolloin se olisi perillä 3.3.
Nyt on 6.3 eikä lehti ole tullut tänäänkään.
Monta kertaa on harmittanut sama asia.
olen aina ollut sitä mieltä, että jos tilaa jotain lehteä, täytyy se saada aikaisemmin tai samana päivänä kun se on irtonumeroina myynnissä.
Nyt on 6.3 eikä lehti ole tullut tänäänkään.
Monta kertaa on harmittanut sama asia.
olen aina ollut sitä mieltä, että jos tilaa jotain lehteä, täytyy se saada aikaisemmin tai samana päivänä kun se on irtonumeroina myynnissä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
^^Lopettakaa lehden tilaus niin ei tartte odotella ja kitistä tyhjästä! Miksi ihmeessä te ostatte tuotetta/palvelua joka ei mielestänne ole tyydyttävä?Ainahan voi tilata sellaisen julkaisun joka ilmestyy annettuna päivämääränä ja muutenkin vastaa odotuksia.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
-
- Advanced Member
Olen välillä ostanutkin lehteä irtonumerona, jotta saisin sen ilmestymispäivänä. Aloitin tilauksen uudestaan, kun paikallisessa liikkeessä ei ollutkaan lehteä ajoissa, ja olisi saanut odotella taas kauan.
Onko teistä tosiaan parempi, että tyytymättömät tilaajat lopettavat lehden ostamisen, ja levikki pienenee eikä teille muille ehkä enää ilmesty myöskään lehteä, vaiko että ongelmaan pyrittäisi löytämään ratkaisu kuten yleensä on tapana? Kaiken voi aina tehdä vähän paremmin.
Onko teistä tosiaan parempi, että tyytymättömät tilaajat lopettavat lehden ostamisen, ja levikki pienenee eikä teille muille ehkä enää ilmesty myöskään lehteä, vaiko että ongelmaan pyrittäisi löytämään ratkaisu kuten yleensä on tapana? Kaiken voi aina tehdä vähän paremmin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kannattas ehkä hankkia jotain muutakin elämäänsä kuin akvaario, ettei lehden viivästyminen muutamalla päivällä noin ahdistaisi
Itselleni tulee kahden maan kennelliiton lehdet + neljän eri rotujärjestön, eikä mulla ole aavistustakaan koska niiden "pitäisi" ilmestyä....aina on kuitenkin yhtä hauskaa kun ne laatikkoon tupsahtavat

Itselleni tulee kahden maan kennelliiton lehdet + neljän eri rotujärjestön, eikä mulla ole aavistustakaan koska niiden "pitäisi" ilmestyä....aina on kuitenkin yhtä hauskaa kun ne laatikkoon tupsahtavat

- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
-
- Advanced Member
*Huokaus* Kettuile vain. Pitäiskö nyt alkaa itkemään, kun ei mulla ole muuta elämää eikä ystäviäkään netin ulkopuolella, ja vielä osutaan arkaan paikkaan?
Kiva kun joku on sullekin kertonut ettei mulla ole muuta elämää kuin akvaario.
Minulla ei opiskelijana ole varaa tilata kuin yksi lehti kerrallaan, ja ainakin tositaiseksi olen akvaristia tilannut asiasisältönsä takia, ja siksi koska sitä ei voi lukea kirjastossa kuten useimpia muita lehtiä. Asiakastyytyväisyys on asia, jonka pitäisi jokaiselle yrittäjälle olla tärkeä jos haluaa menestyä jatkossakin.
Kuulostaako hyvältä, että näinkin moni asiakas on harmistunut lehden jatkuvasta myöhästymisestä? Ei minusta.
Kiva kun joku on sullekin kertonut ettei mulla ole muuta elämää kuin akvaario.
Minulla ei opiskelijana ole varaa tilata kuin yksi lehti kerrallaan, ja ainakin tositaiseksi olen akvaristia tilannut asiasisältönsä takia, ja siksi koska sitä ei voi lukea kirjastossa kuten useimpia muita lehtiä. Asiakastyytyväisyys on asia, jonka pitäisi jokaiselle yrittäjälle olla tärkeä jos haluaa menestyä jatkossakin.
Kuulostaako hyvältä, että näinkin moni asiakas on harmistunut lehden jatkuvasta myöhästymisestä? Ei minusta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Jos oikeni syvältä lähdetään tonkimaan niin periaatteessa ei ole. Se että lehti tulee ajallaan, on osoitus siitä että jotkut ovat tehneet työnsä ajallaan.lare88 kirjoitti:Työajat ja lehden ilmestyminen ovat vaan kaksi täysin eri asiaa.
Olen samaa mieltä kuin nallu_80 siinä että vaikka lehti olisi kuinka pieni/suuri levikkinen tahansa on sen ilmestyttävä ajallaan. Vai kuinkahan moni viitsisi jatkaa esim. hesarin tai turun sanomien tms. lehden tilausta jollei se tulisi aina ajallaan. Voisi useammalla kuin yhdellä olla päivä pilalla, vaikka eihän se mitään pitäisi haitata kun ei se lehteen painettu sana kuitenkaan vanhene. Miten tämä liittyy akvaristiin- siten että nämä jotka saavat pukattua sen joka päiväisen lehden ulos asiakkaiden ulottuville osoittavat ammattitaitonsa.
Akvaristi-harrastelijoiden toteuttama lehti. Minusta tähän on turha vedota. Itse olen käynyt aikanani nuori suomen-ohjaajakurssit ja pitänyt erinäisiä kerhoja muksuille. Kerholehdet (parhaillaan 3eri kerhoa samanaikaisesti) ilmestyivät jokainen ajallaan, kerran kuukaudessa. Toimitus ja jutut olivat täysin harrastelijapohjaista.
Näistä kerholehdistä ei peritty jäseniltä mitään maksua...Tämä taas liittyy tuohon että laskutkin on maksettava ajallaan, vaikka tiukkaa tekisikin. Joten minusta hyvä, asiakas ystävällinen lehti ilmestyy ajallaan, eikä silloin kun huvittaa.
Jep, kärsivällisyys on hyve, en kiellä. Mutta ehkä tulet ymmärtämään joskus että jotkut odottavat työllä ansaitsemalleen rahalle vastinetta. Oli sitten kyseessä mikä tuote/tilaus tahansa. Kellopelin tarkkuudella ei tarvitse toimia, mutta oman antamansa aikataulun mukaan kuitenkin olisi lehden pyrittävä toimimaan- hyvät artikkelit, ulkoasu, taitto, ilmestyminen jne. ovat ne mistä rakentuu hyvä lehti.lare88 kirjoitti:Kärsivällisyys on hyve jota kaikkien kannataisi suosia. On outoa että 25-vuotias käyttäytyy sillä tavalla kuin minun ikäisten ja muutaman vuoden nuorempien tapana on. Eikö siinä vaiheessa ole vielä oppinnut, ettei elämä toimi kellopelin tarkkuudella. Nyt ollaan kuin pikkukakakarat joille on luvattu ostaa tikkari ja se on unohtunut, eikä kelpaa vaikka kävisi ostamassa jälkeenpäin.
Akvaristi on mielestäni hyvä lehti, asiasisällöltään ja olemukseltaan, en kiellä, mutta itseäni kyllä välillä hatuttaa pomppia päivä toisensa jälkeen kysymässä R-kioskilla joko on ko. läpyskä saapunut. Tilaamaan en ole alkanut, koska aivan joka numero ei ole itseäni innostumaan edes ostosta, enkä viitsi ns. itseäni kiinnostamattomasta jutusta maksaa. Kyllähän sitä iittä huolimatta kyllä rahalleen vastinetta saisi, huomattavasti enemmän kuin AM: n oston yhteydessä, mutta mielipiteitä ja meitä ihmisiä kun on monenlaisia.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Ulkomaisen, profiililtaan ei-varsinaisesti-kansainvälisen lehden tilaaminen sen kotimaan ulkopuolelle on aivan eri juttu kuin kotimaisen lehden tilaaminen kotimaassa. En minäkään ulkomailla asuessani edellyttänyt, että päivän Hesari ilmestyy laatikosta juuri oikeana päivänä, vaan hyväksyin täysin että mm. Sunnuntaihesari on edessäni luettavanani vasta keskiviikkona. Mutta jos täällä samainen lehti ei ole käsilläni sunnuntaina, niin varmasti ihmettele asiaa. Ja jos sama toistuu useita kertoja, niin hyvin todennäköisesti otan yhteyttä julkaisijaan ja ilmaisen tyytymättömyyteni. Sen lisäksi luultavasti myös kaveriporukoissa saavat kuulla asiasta.IderG kirjoitti:Älä hyvä ihminen mene tilaamaan ainakaan saksalaista maailman parasta akvaariolehteä DATZia. Sen saapumisessa Suomeen tilaajalle on noin kolmen viikon vaihteluväli. Mieleeni ei tulisi lähteä valittamaan.
Mitä tulee mahdolliseen kysymykseen, että miksi ostan tuotetta, johon en ole siihen tyytyväinen, niin kerron jo etukäteen, että ostan Akvaristia siinä suhteessa kuin olen siihen tyytyväinen. En tilaa, koskei se omien kokemusteni ja kuulemieni kommenttien perusteella ole sen (=tilaamisen edellyttämän rahasumman) arvoinen. Irtonumeroita ostan kyllä, jos aiheet sattuvat kiinnostamaan. Ja samalla periaatteella hankin muitakin alan lehtiä.
Olisinko valmis maksamaan tuplahinnan paremmasta lehdestä? Jos lehden jutut olisivat parempia, se ilmestyisi ajallaan, webbisivujen info olisi ajantasalla (jos ei tähän kykyne, niin mieluummin ei niitä sivuja sitten ollenkaan), plus eräät muutkin seikat toisin, niin voisin hyvinkin tilata sen ja maksaa siitä nykyistä enemmän.
Loppujen lopuksi, kosken ole tilaaja, eikä minulla ole kiirettä saada uusinta numeroa käsiini, niin minulle on se ja sama vaikkei lehti ilmestykään ajallaan. On sitä muutakin luettavaa.
Anteeksi, mutta kuvitteletko että 17-vuotiaaille sataa rahaa taivaasta. Kyseisen lehden tilauksen olen maksanut itse omalla työllä kuten kesätyöllä ansaitsemmillani rahoilla. En viikkorahoilla, enkä kuukausirahoilla, sillä semmoisia en ole koskaan saanut. Vastinetta rahoille saa sitä paitsi vaikka lehti myöhässä tulisikin. Nuo sanomalehtien uutiset ovat periaatteessa seuraavana päivänä vanhentuneita, joten akvaristin artikeleita ei voi niihin verrata.crisse_83 kirjoitti:Jep, kärsivällisyys on hyve, en kiellä. Mutta ehkä tulet ymmärtämään joskus että jotkut odottavat työllä ansaitsemalleen rahalle vastinetta. Oli sitten kyseessä mikä tuote/tilaus tahansa.lare88 kirjoitti:Kärsivällisyys on hyve jota kaikkien kannataisi suosia. On outoa että 25-vuotias käyttäytyy sillä tavalla kuin minun ikäisten ja muutaman vuoden nuorempien tapana on. Eikö siinä vaiheessa ole vielä oppinnut, ettei elämä toimi kellopelin tarkkuudella. Nyt ollaan kuin pikkukakakarat joille on luvattu ostaa tikkari ja se on unohtunut, eikä kelpaa vaikka kävisi ostamassa jälkeenpäin.
Enkä edelleenkän ymmärrä mitä te menetätte, jos lehti tulee viikon myöhässä? Ette kuitenkaan lue lehteä joka päivä aina seuraavan numeron ilmestymiseen asti.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Näyttää vähän siltä, että tahallisesti sotket asioita saadaksesi myöhästymisen näyttämään pahemmalta kuin se on. Ei Akvaristi ole sanomalehti, jonka "uutiset" ovat vanhentuneita huomenna. Se on tietolähde, viidesti vuodessa ilmestyvä osa "akvaariokirjaa". Tarkoituksena varmasti on, että artikkelit pätevät vielä kuukausienkin päästä.Cory kirjoitti: Ulkomaisen, profiililtaan ei-varsinaisesti-kansainvälisen lehden tilaaminen sen kotimaan ulkopuolelle on aivan eri juttu kuin kotimaisen lehden tilaaminen kotimaassa. En minäkään ulkomailla asuessani edellyttänyt, että päivän Hesari ilmestyy laatikosta juuri oikeana päivänä, vaan hyväksyin täysin että mm. Sunnuntaihesari on edessäni luettavanani vasta keskiviikkona. Mutta jos täällä samainen lehti ei ole käsilläni sunnuntaina, niin varmasti ihmettele asiaa. Ja jos sama toistuu useita kertoja, niin hyvin todennäköisesti otan yhteyttä julkaisijaan ja ilmaisen tyytymättömyyteni. Sen lisäksi luultavasti myös kaveriporukoissa saavat kuulla asiasta.
Mielestäni akvaristin myöhästymiset ovat pääsääntöisesti päiviä, ei viikkoja. Epäilen, että aika monelle aikakausilehdellekin käy niin tuon tuostakin. En nyt tarkoita viikkolehtiä, jotka ovat suurelta osin sidottuja ilmestymisajankohtaansa. Viikkojen myöhästyminen olisi kyllä minunkin mielestäni anteeksiantamatonta.
Muuten DATZ on mitä suurimmassa määrin kansainvälinen lehti, ei vain saksalaisille Saksassa tarkoitettu. En näe juuti mitään periaatteellista tilaamiseni perusteena eroa sen ja Akvaristin välillä. Jotkut paikalliset asiat ovat toki ohi, kun saan lehden.
Noin kovien vaatimusten edessä menen sanattomaksi. Enpä haluaisi olla Akvaristin kirjoittaja. Aikaansaannokseni eivät olisi edes kuuden euron arvoisia. Mitähän ne muut irtonumeroina hankittavat "alan lehdet" ovat? Suomessa kun ei mielestäni ole Akvarisitin ohella muuta kuin roskaa tarjolla.Cory kirjoitti: En tilaa, koskei se omien kokemusteni ja kuulemieni kommenttien perusteella ole sen (=tilaamisen edellyttämän rahasumman) arvoinen. Irtonumeroita ostan kyllä, jos aiheet sattuvat kiinnostamaan. Ja samalla periaatteella hankin muitakin alan lehtiä.
Ehkäpä tämä kirjoittelu sattuu Akvaristin kirjoittajien silmiinkin. Mitähän ne kuultujen kommenttien mukaiset paremmat jutut olisivat? Minkä seikkojen pitäisi olla toisin? Eihän kukaan voi edes kuvitella tekevänsä jotakin paremmin, jos sitä ei kerrota. Mikä lehti muuten on vertailukohtanasi?Cory kirjoitti:Olisinko valmis maksamaan tuplahinnan paremmasta lehdestä? Jos lehden jutut olisivat parempia, se ilmestyisi ajallaan, plus eräät muutkin seikat toisin, niin voisin hyvinkin tilata sen ja maksaa siitä nykyistä enemmän.
Vaikka Akvaristin jutuista suuri osa on harrastajien tekemiä, ei sen toimittamista voi verrata mihinkään kerholäpyskän printtaamiseen monistuskoneella. Vai taittoiko teidän läpyskänne ammattitaitoinen taittaja otona, suoritettiinko värikuvien erottelu labrassa ja viimeistelikö painotyön kirjapaino monivärikoneella. Kaikkiin noihin vaiheisiin voi liittyä ennalta-arvaamattomia viiveitä.crisse_83 kirjoitti:
Akvaristi-harrastelijoiden toteuttama lehti. Minusta tähän on turha vedota. Itse olen käynyt aikanani nuori suomen-ohjaajakurssit ja pitänyt erinäisiä kerhoja muksuille. Kerholehdet (parhaillaan 3eri kerhoa samanaikaisesti) ilmestyivät jokainen ajallaan, kerran kuukaudessa. Toimitus ja jutut olivat täysin harrastelijapohjaista.
Näistä kerholehdistä ei peritty jäseniltä mitään maksua...Tämä taas liittyy tuohon että laskutkin on maksettava ajallaan, vaikka tiukkaa tekisikin. Joten minusta hyvä, asiakas ystävällinen lehti ilmestyy ajallaan, eikä silloin kun huvittaa.
"lehti ilmestyy ajallaan, eikä silloin kun huvittaa." Tuo lause toistuu toisen kerran tässä ketjussa. Mielestäni kyseessä on jo törkeä herja. Vai luuletko sinä, että Akvaristin avustajat naputtelevat vihellellen tekstiä silloin kun sattuu huvittamaan, joku vilkaisee niitä kun ehtii, taittaja sutaisee muistaessaan taitontapaisen ja joku heittää sen painoon silloin kun ei satu olemaan parempaakaan tekemistä. Satun tuntemaan muutaman tekijöistä. Heillä kaikilla on muu aikaa vievä ammatti. Lehden puolesta tuohtuneena tyytyväisenä tilaajana minä vaadin tuolle herjalle välittömästi perusteita. Tässä ketjussa ei niitä ole näkynyt ensimmäistäkään.
Elämästään voi näköjään tehdä vaikean. Et ilmeisesti tilaa mitään lehteä. Vai vaitätkö, että jossakin lehdessä kaikki jutut ovat sinua kiinnostavia?crisse_83 kirjoitti: Tilaamaan en ole alkanut, koska aivan joka numero ei ole itseäni innostumaan edes ostosta, enkä viitsi ns. itseäni kiinnostamattomasta jutusta maksaa. Kyllähän sitä iittä huolimatta kyllä rahalleen vastinetta saisi, huomattavasti enemmän kuin AM: n oston yhteydessä, mutta mielipiteitä ja meitä ihmisiä kun on monenlaisia.
Ivan der Grausame
-
- Imperaattori
- Viesti:
Itse ihmettelen mitä painotalo mahtaa sanoa, jos aineisto on myöhässä sovitusta toimituspäivästä. Tai ehkä painotalolla on tärkeämpiä julkaisujakin painettavanaan ja Akvaristi jää auttamatta odottamaan tärkeämpien saamista ulos painosta.
Ei ole tosiaan paperisen julkaisun tekeminen verrattavissa vaikkapa tuohon oman foorumimme Aponogetoniin, siinä kun ei tarvitse saada juuri oikeaa määrää sivuja kasaan; jos joku juttu myöhästyy, voidaan se jättää pois ja julkaista "lehti" ilman.
Minulle sopii tuo Akvaristin ilmoittama parin viikon tarkkuus varsin hyvin, eipähän tule hermostuttua, kun lehteä ei kuulukaan sovittuna päivänä.
Yleensä käyn lehden ostamassa paikallisesta akvaariokaupasta vasta sen jälkeen, kun täällä on uudesta Akvaristista ollut jotain puhetta. Yhtään numeroa ei ole jäänyt ostamatta, mutta tilausta en viitsi tehdä, koska hinta on suurinpiirtein sama kuin irtonumeroinakin ja tuleepahan samalla käytyä katsastamassa tuo akvaariokaupan tarjontakin.
Ei ole tosiaan paperisen julkaisun tekeminen verrattavissa vaikkapa tuohon oman foorumimme Aponogetoniin, siinä kun ei tarvitse saada juuri oikeaa määrää sivuja kasaan; jos joku juttu myöhästyy, voidaan se jättää pois ja julkaista "lehti" ilman.
Minulle sopii tuo Akvaristin ilmoittama parin viikon tarkkuus varsin hyvin, eipähän tule hermostuttua, kun lehteä ei kuulukaan sovittuna päivänä.
Yleensä käyn lehden ostamassa paikallisesta akvaariokaupasta vasta sen jälkeen, kun täällä on uudesta Akvaristista ollut jotain puhetta. Yhtään numeroa ei ole jäänyt ostamatta, mutta tilausta en viitsi tehdä, koska hinta on suurinpiirtein sama kuin irtonumeroinakin ja tuleepahan samalla käytyä katsastamassa tuo akvaariokaupan tarjontakin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
- Viesti:
IderG; Ei tehty tulostimella vaan ihan kuule kunnon painotuotteena, A4 kahtia taitettuna. Sattui sopivasti saamaan sillosen asuinpaikkakuntani paikallislehden mukaan toimintaan-> työntekijöiden muksuja mukana kerhoissa. Viiveitä ei saanut tulla, paikallislehden oman aikataulun vuoksi. Ei minunkaan elämäni tuolloin perustunut pelkille kerhoille, vaan myös työlleni+koululle+harrastukselleni, siltin aikatauluni pitivät. Joten kuten sanoin ymmärrän niiden pointin jotka haluavat rahalleen sitä kunnon, aikataulussa pysyvää vastiketta. Mielipiteeni joita ilmaisin tähän keskusteluun ovat muotoutuneet pitkältin "prboy:n" kirjoituksen pohjalta.
Kuten jo aiemmin sanoin mielipiteitä ja ihmisiä on monenlaisia, joten tuon tyylisiin ilmaisuihin joita edellisessä tekstissäsi on ei tällä palstalla ole tarvetta lähteä. Osa jopa lähellä henkiökohtaisuuksia, joihin ei mielestäni tarvitse mennä ja vain sen takia että olen/joku on eri mieltä kanssasi. Samoin muistuttaisin että mielestäni sanoin että lehti on asiasisällöltään hyvä, joten ne herneen palot pois. Olkoonkin että akvaristin sakissa on tuttujasi/kavereitasi, sen ei siltin tarvitse tehdä siitä yhtään hyväksyttävämpää muiden tilaajien/irtonumero-ostajien näkökulmasta.
Sinä et, eikä loppujen lopuksi kukaan muukaan palstalaisista tiedä elämästäni sen enempää, joten älä lähde sanomaan sitä vaikeaksi. Ja muuten, kotiin tulee postin kantamana tilattua lehteä. Osa minun, osa avokin. Ja kyllä ne on tilattu sillä nimenomaisella jutulla että ne vat täynnä kiinnostavaa juttua, työn kannalta tarpeellisia tai niitä ei ole mahdollisuutta saada käsiinsä kuin tilaamalla.
Lare88, joillekin sataa, joillekin ei. Jotkut kaipaavat enemmän vastinetta kuin toiset, ihmisiä kun nääs on jos jonkinlaisia luonteiltaan. Onneksi, minusta maailma ainakin olisi kamala paikka jos kaikki olisivat kuin samasta puusta veistettyjä.
Se on hyvä että tiedät jo rahan arvon. sitä kun ei aina todistettavasti tajua kaksinverroin sitä vanhempikaan ihminen.
Kuten jo aiemmin sanoin mielipiteitä ja ihmisiä on monenlaisia, joten tuon tyylisiin ilmaisuihin joita edellisessä tekstissäsi on ei tällä palstalla ole tarvetta lähteä. Osa jopa lähellä henkiökohtaisuuksia, joihin ei mielestäni tarvitse mennä ja vain sen takia että olen/joku on eri mieltä kanssasi. Samoin muistuttaisin että mielestäni sanoin että lehti on asiasisällöltään hyvä, joten ne herneen palot pois. Olkoonkin että akvaristin sakissa on tuttujasi/kavereitasi, sen ei siltin tarvitse tehdä siitä yhtään hyväksyttävämpää muiden tilaajien/irtonumero-ostajien näkökulmasta.
Sinä et, eikä loppujen lopuksi kukaan muukaan palstalaisista tiedä elämästäni sen enempää, joten älä lähde sanomaan sitä vaikeaksi. Ja muuten, kotiin tulee postin kantamana tilattua lehteä. Osa minun, osa avokin. Ja kyllä ne on tilattu sillä nimenomaisella jutulla että ne vat täynnä kiinnostavaa juttua, työn kannalta tarpeellisia tai niitä ei ole mahdollisuutta saada käsiinsä kuin tilaamalla.
Lare88, joillekin sataa, joillekin ei. Jotkut kaipaavat enemmän vastinetta kuin toiset, ihmisiä kun nääs on jos jonkinlaisia luonteiltaan. Onneksi, minusta maailma ainakin olisi kamala paikka jos kaikki olisivat kuin samasta puusta veistettyjä.
Se on hyvä että tiedät jo rahan arvon. sitä kun ei aina todistettavasti tajua kaksinverroin sitä vanhempikaan ihminen.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Jaa-a, minä ainakin olen joutunut moneen herran kertaan soittelemaan Hesareitteni perään. Epäilemättä yhtä pillastuneena soittelee sekin Husaria tilaava naapurini jonka lehti noin kerran kuussa jaetaan minulle (Ruismäki lienee kovin ruotsinkielisen näköinen nimi mamu-lehdenjakajien mielestä? muuta selitystä en ole keksinyt). Saa nähdä miten sekaisin Hesarieni saapuminen menee nyt kun vaihdoin sunnuntaitilauksen pe-su-tilaukseksi ensi viikosta alkaen. Kaksi kertaa olen käynyt postissa räpättämässä aiheesta "en halua naapureiden laskuja/pakettinoutokortteja/tiliotteita enkä halua että omani jaetaan naapureilleni".crisse_83 kirjoitti:Vai kuinkahan moni viitsisi jatkaa esim. hesarin tai turun sanomien tms. lehden tilausta jollei se tulisi aina ajallaan.
Tiivistettynä; en jaksaisi olla ääneen huolissani jonkun Akvaristin myöhästymisestä muutamalla päivällä. Olkaa onnellisia jos asuinpaikallanne vielä on suomea osaavia postinjakajia ja saatte tärkeät postit ajallaan.
-
- Advanced Member
- Viesti:
No periaatteessa ihan yleisellä kannalla olen liikkeellä, minulle se on sama onko kyseessä akvaristi, tieteenkuvalehti, hesari vai mikä... Ajallaan on ilmestyttävä, tai ainakin nykyisenä internetin aikakautena oltava ilmoitu myöhästymisestä ko. lehden sivustoilla.maisu kirjoitti:Tiivistettynä; en jaksaisi olla ääneen huolissani jonkun Akvaristin myöhästymisestä muutamalla päivällä. Olkaa onnellisia jos asuinpaikallanne vielä on suomea osaavia postinjakajia ja saatte tärkeät postit ajallaan.
Pari lehteä olen lopettanut tuon nimenomaisen myöhästelyn takia, yksi vain lopetti tulemasta vaikka laskut oli maksettu, osoite sama jne. Länsisuomen tilauksen lopetin kun se jatkuvasti jaettiin naapurille- toisin sanoen isälleni joka asuu samassa kt:ssa, eri rapussa.
Yhden lehden tilauksen lopetin koska eivät saaneet korjauksista huolimatta kirjoitettua nimeäni oikein, eivät ainoaankaan numeroon joka luukusta kilahti. Ja kuinka sattuukaan että tuolloin asuin vielä rivitalossa jossa asui myös kristian korte niminen kaveri, arvatkaa kuka sai yleensä lehteni?
Osaa lähdin ottamaan tähän keskusteluun niiden takia joita ko. myöhästely kismittää, sillä käsittääkseni heillä on oikeus mielipiteeseensä ja sen ilmaisuun?
PS. Voi kun ne postinkantajat puhuisikin suomea...