Akvaarion siirto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aqua-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion siirto

Viesti Kirjoittaja aqua- »

5 viikon päästä olisi kahden akvaarion siirto, kun akvaarionaluskaapit vaihtuvat uusiin. Kyselisin perusneuvoja,
jotta siirto onnistuisi mahdollisimman hyvin. :) Akvaariota ei tarvitse pitkiä matkoja kannella, vain nostaa vieressä olevalle tasolle.

Kuinka paljon painoa akvaarin ala lasi kestää (eli voiko pohjasoran ja osan vedestä jättääakvaarioon) Paljonko vanhaa vettä täytyy säilyttää?
Akvaariot ovat 100l ja 93l
75l, 98l, 100l seura-akvaariot
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaarion siirto

Viesti Kirjoittaja aquasol »

aqua- kirjoitti:
Kuinka paljon painoa akvaarin ala lasi kestää (eli voiko pohjasoran ja osan vedestä jättääakvaarioon)l

Itse yritin nostaa 60-litraista akvaariota hiekkoineen, mutta yritykseksi se jäi. Voimat eivät riittäneet, joten en ehtinyt todeta kestäisikö lasi. Itse tyhjentäisin hiekat kuitenkin.
aqua- kirjoitti: Paljonko vanhaa vettä täytyy säilyttää?
Akvaariot ovat 100l ja 93l
Tästäkin asiasta ollaan kahta mieltä, mutta minun biologian tajullani, vanhalla vedellä ei tee mitään, kun hiekat ja suodattimet ovat kypsiä.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Akvaarion siirto on sama prosessi kuni akvaarion muutto. Ennen tapahtumaa paastoa kalojasi muutama päivä ja vaihda vettä vähän tiuhempaan. Olisi myös hyvä möyhiä pohjahiekkaa ettei lietettä olisi kertynyt niin paljon.

Prosessi menee kutakuinkin näin:

1. Ota akvaariosta vettä kalojen astioihin.
2. Kerää sähkölaitteet. Laita suodatin vaikka ämpäriin surraamaan.
3. Nosta kannot yms ja kasvit altaasta.
4. pyydystä kalat. Peitä astiat vaikka lakanalla tai kannella, etteivät kalat stressaannu valosta.
5. tyhjennä allas vedestä. Hyödylliset bakteerit eivät elä vedessä vain pinnoilla, esim suodattimessa ja hiekassa. Vettä ei siis tarvitse säästää lainkaan jollei sitä ole erikseen kovettettu yms. Yhden talon sisällä muuttaminen ei yleensä ole kaloille shokki.
6. kaavi hiekka/sora astiaan tai jätesäkkiin. Akvaarion olisi hyvä olla aivan tyhjä siirrettäessä.
7 Siirrä allas.
8. Laita hiekka pohjalle. Jos se on kovin lietteistä, huuhtele sitä ensin, mutta älä liian tarkkaan, etteivät kaikki hyödylliset bakteerit kuole.
9. Täytä allasta n. 20 cm, laita somisteet ja istuta muutamia kasveja
10. Lisää kalat.
11. Täytä allas loppuun.
12. Laitteet paikalleen. Itse myös lisäisin vedenparannusainetta joka suojaa kalojen limakalvoja.
13. Seuraa vesiarvoja pari seuraavaa päivää. Älä ruoki kahteen päivään kuin niukasti.

Pohjalasia ei kannata riskeerata. Akvaarion muutossa on ihan sama että muutatko sitä metrin vai 100 km, se kannattaa aina tyhjentää kokonaan jollei se ole alle 40 litrainen ja kestävä.

Itse olen muuttanut kerran. Tämä ohje oli juuri sille että siirrät allastasi. Muutossa ohjeita pitää hieman soveltaa.

Meille tulee uusi allas tässä viikon sisään ja taas tulee kolmen altaan siirtorumba. Kivaa :roll:

EDIT oho, aquasol ehtikin ensin :mrgreen:
Elämä on rankkaa.
aqua-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja aqua- »

Paljon kiitoksia neuvoista :D

Siirron yhteydessä koittaakin oiva tilaisuus istuttaa uusia kasveja ja siirtää vanhoja eri paikkoihin.
Pitää sännätä kauppaan kasvikokoelmien pariin :mrgreen:
75l, 98l, 100l seura-akvaariot
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kaksi kertaa olen siirtänyt 128 litraista asunnon sisällä ja olen kyllä sen verran laiska, että otin vain tekniikan pois ja vettä jätin noin 25 senttiä. Eli niin paljon, että kaksi ihmistä jaksoi sisältöineen kantaa. Mielestäni on turhaa kalojen stressaamista ruveta tyhjentämään koko allasta parin metrin takia. Kun ei siihen kerran ole syytä, kun on noin pienistä kysymys.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Fakkenoo kirjoitti:Kaksi kertaa olen siirtänyt 128 litraista asunnon sisällä ja olen kyllä sen verran laiska, että otin vain tekniikan pois ja vettä jätin noin 25 senttiä. Eli niin paljon, että kaksi ihmistä jaksoi sisältöineen kantaa.
Oliko akvaariossa hiekat sisällä kannettaessa? Itse suosittelisin tyhjentämään suurimman osan hiekasta ja ottamaan kalat pois siirron ajaksi. Melkoinen riski altaan hajoamiseen on tuollaisen kuorman kantaminen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”