Ongelmana kotilot
Valvoja: Moderaattorit
Ongelmana kotilot
Akvaarioon matkusti kaverilta saatujen kasvien mukana kotiloita. Mitä ilmeisemmin ne on kehäkotiloita. Kannattaako ottaa myrkky kehiin vai antaa kotiloiden olla?

"Eläminen on kallista, mutta hintaan sisältyy matka auringon ympäri kerran vuodessa"

Noita myrkkyjä kannattaa vältellä viimeiseen asti, sillä eivät tee hyvää kaloille tai kasveillekaan. Kannattaa ensin yrittää kerätä kaikki näkyvät kotilot käsin. Yksi vaihtoehto on ostaa kotiloita syöviä kaloja, jos vain altaan koko sen sallii. Toisaalta kannattaa kokeilla ns. ansaa, eli pudottaa valojen sammuttua pohjatabletti. Kun hetken päästä kotilot ilmaantuvat ruokailemaan, nostetaan ne pois.

Eivät kaikki kotilot aiheuta kasvituhoja, vaan osa niistä on jopa hyödyllisiä möyhentäessään pohjaa kuin kastemadot. Vähäisellä kuvauksellasi en osaa vielä määrittää lajia. Jos et tunnista lajia (haulla löydät kuvia yleisimmistä lajeista), olisi syytä jo ryhtyä poistamaan niitä. Muuten saattavat lisääntyä räjähdysmäisesti.Fakkenoo kirjoitti:Osaatko Koss sanoa, noista minun maintsemistani kotiloistani yhtään mitään? Pari viikkoa ensimmäisestä havainnosta, kasvit ok. Olivatko kylläisiä tullessaan ja vahingot vasta edessä päin??
Vaikuttaa aika todennäköisesti kierteissarvikotilolta. Nuo asustelevat pohjahiekassa ja ovat hyödyllisiä möyhentäjiä, sekä siivoojia, sillä syövät lahoavat kasvinjätteet ja kalojen ulosteet. Nämä kotilot eivät tuhoa kasveja ja ovat ehkä joidenkin mielestä ainoastaan kosmeettinen vaiva. Toisaalta monet jopa pitävät niiden ulkonäöstä  

Varaudu kuitenkin siihen, että tulevat todennäköisesti lisääntymään paljon, joten älä säikähdä. Ruokinnalla pystyy vaikuttamaan jonkin verran määrään. Omasta altaastani niitä ei edes oikeastaan huomaa, mutta sisareni kotiloaltaassa niitä vilistää kasapäinFakkenoo kirjoitti:Joo, söötti se on!Niin kauan kun kasvit ovat ok, niin olkoon mokoma elukka!
Jos altaissanne on kehäkotiloita, ne kannattaa kerätä pois. Kehäkotilo lisääntyy aivan hurjana ja syö lopulta kasvitkin. Olen viimeisen viikon aikana kerännyt omasta altaastani ainakin viitisen sataa kehäkotiloa että saisivat kasvit olla rauhassa. Muista kotiloista ei ole ollut haittaa, päinvastoin niiden touhuja on kiva seurata!

Itse käytän/suosittelen kotiloongelmaan aina nuoliaisia.. Jos akvaariossa on likeemmäks 150L vettä, menee sinne mainiosti vaikka touhunuoliais parvi 

Vihaan niitä kaikenmaailmasia myrkkyjä!
Itse kun kypsyttelin toista allastani ja siirsin toisesta sinne kasveja tuli sieltä muutama tuhat kotiloakin mukana, lykkäsin pyttyyn (jo kypsyneeseen) 3 nuoliaista ja kaik kotilot hävis![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Vihaan niitä kaikenmaailmasia myrkkyjä!
Itse kun kypsyttelin toista allastani ja siirsin toisesta sinne kasveja tuli sieltä muutama tuhat kotiloakin mukana, lykkäsin pyttyyn (jo kypsyneeseen) 3 nuoliaista ja kaik kotilot hävis
- 
				kirjoplaty
 - Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
 - Viesti:

Ei kehäkotilo välttämättä syö kasveja. Minulla on paljon kehäkotiloita, jotka toimivat altaan ainoina levänsyöjinä, eivätkä ne ole nakertaneet kasveja, syövät vaan levän (jos sitä on) lehtien päältä. En sitten tiedä, miten ohutlehtisille kasveille käy, mutta altaassani oleva ruskomelalehti ei ainakaan ole kärsinyt yhtään. Minun ei ole myöskään tarvinnut tähän asti vähentää kotiloiden määrää altaassani, niitä on juuri sopivasti. Johonkin niitä vain ilmeisesti katoaa, koska uusia kuitenkin tulee, mutta altaassa ei ole liikaa kotiloita.

Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/