Vuolukiveä akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Vuolukiveä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Cory »

Vuolukiveä nuo käsittääkseni ovat - tarkoitan siis niitä saunaan/kiukaalle tarkoitettuja höyrykipposia, "tonttuja" ja vastaavia. Lukeneeko niistä veteen mitään kaloille/kasveille harmillista, tai jotain jota voisi kutsua vastaavalla termillä? Vaikuttavatko kenties jotenkin muuten veden laatuun (kovuus, pH, jne)?

Tuli vain tuosta krääsäkeskustelusta mieleen, että semmoinen kivinen trolli voisi olla kasvipuskan keskellä lystimpi kuin antiikinkreikkalaiset leidit.

Lisäys:
Kuukkelilla kaivaessani löysin lyhyen esittelyn ko. kivilajista. Karbonaattikovuuden voisi kai tuon perusteella kuvitella nousevan? Kiviteollisuusliiton sivulta löytyi Portin vuolukiven sekä Tulikiven ja Nunna-vuolukiven tarkemmatkin kuvaukset. Talkkia, magnesiittia ja kloriittia. Mutkun minä maallikko en osaa tehdä kunnon johtopäätöksiä....... :(
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Jättäisin kyllä laittamatta..

Tee itse savesta puutarhatonttu ja lasita se jollakin kauniilla lasitteella, niin saat itsetehdyn ja persoonallisen tontun.

Avoimia savipajoja löytyy lähes jokaiselta paikkakunnalta ja niistä saa yleensä apuakin, jos ei ole savesta kokemusta.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Luuloa vaan ei tietoa

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Kivi tuskin suuremmassa määrin liukenee veteen, paitsi ehkä kalkkikivi. Pesu ja keittäminen irroittaa helppoliukoiset osat. Luulen, että nämä ovat yhtä turvallisia kuin laavakivi. Graniitit, gneissit ja kvartsit ainakin ovat varmuudella turvallisia valintoja. Viitsisikö joku kysellä asiaa Geologisesta tutkimuskeskuksesta?!
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Itse hieman kivi alaa harrastuksena tunteneena, mietin aika tarkkaan kivet mitä laitan akvaan. Yllättävän moni kivi liukenee akvassa, kokemusta on :(
Jotkut esim koruissa käytettävät kivet liukenevat ja menettävät kiiltoisuutensa akvaarion ph.n ollessa 6,5.
Sitä että miten paljon ja missä ajassa niiden liukenemiset ovat vaaraksi kaloille en osaa sanoa.Mutta kaikki kivet joissa on jotain malmeja tai jos sitä pystyy murtaamaan käsin tai naarmuttamaan niin en laita akvaan.
Vuolukivi luullakseni menee sellaiseksi huokoiseksi ja rapautuu ajan mittaan akvassa.
Itselläni on akvassa peridoottia,ametistia,kordieriittia,värjäämätöntä akaattia,karneolia,spektroliittia,fluoriittia,sodaliittia ja vuorikvartsia.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
marjo77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Lisäänpä oman kusymykseni tähän samaan syssyyn.
Eli olen ajatellut tehdä akvaarion taka nurkkaan ja vähän matkaa taka lasin eteen jonkinlaisen kallio tai kivi seinä jutun.
Mielessäni kävi että josko laittais rakennelman vuolukivestä,sellaisesta mustasta josta tehdään takkoja ja uuneja.
Mutta ongelmana on se että eikös siitä irtoa rautaa tai jotain metallia kuitenkin.
Ainakin ajan kanssa uudessakin takassa kivien päät "ruostuvat" kun metalli puskee läpi.
Miten tälläisen kanssa toimitaan akvaariossa.Ei varmaan hirvie laitta sinne?
Te jotka minua osaatte neuvoa kiitän.
Tai jos on muuta ehdotusta liuskaisen mallisesta kivestä joka tähän tarkoitukseen sopisi kertokaa.Kuitenkin haluaisin että rakennelmani olisi musta tai todella tumma harmaa.
Sitten vielä jos päädyn väsäämään tätä kivi juttuani niin voikohan kivet kiinnittää toisiinsa akvaario silikoonilla?
Jos ei pidä kiviä tiukasti kiinni toisissaan silikooni niin mikä olisi parempi vaihtoehto?
Kiitos.
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Monihan noita on tehnyt ihan itse esim styroksista jne.

Haulla löytyy laittamalla hakusanoiksi "kivi* AND tausta" tai "taust* AND rak*" ja rajaamalla aihealueen kasvit ja sisustus-osioon ihan hyviä keskusteluja.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
marjo77
Member
Member

Kiiti vihjeestä.Täytyypä alkaa selaileen noilla haku sanoilla.Tää löytit vuolukivi haulla.
Styroksista en halua alkaa väsäämään vaan haluaisin nimenomaan tehdä kyseisen jutun kivestä.
Olen lueskellut noita styroksi rakennus ketjuja ja tullut siihen tulokseen että liian monimutkaista mulle.
Kauniita ovat kyllä olleet mitä on ihmiset tehnyt!
Mutta kivi on se mun juttu kuitenkin.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

En ole ainakaan itse havainnut yhdessäkään vuolukivitakassa, että sieltä olisi ruostetta pukannut esiin kivien päistä. Liekö kyseessä ollut sitten joku rakennustekninen virhe, jossa tukirakenteena ollut rauta on päässyt ruostumaan ja siitä olisi levinnyt ruostetta näkyviin osiin?

Vuolukivi on elintarvikekelpoinen, joten melko huoleti laittaisin sitä altaaseen.
marjo77
Member
Member

Kun mun sisko miehensä kanssa rakenti talon ja sinne tuli vuolukivi takka niin se joka sen kävi sinne kokoamassa oli sanonut niille että näin yleensä käy.Oli ollut ihan jostain takkafirmasta se mies.
Nyt niillä ollut vuoden verran valmiina ja on ilmaantunut sitä ruosteen näköistä.Lähtee kuulema ihan harjaamalla tai kevyesti pesemällä sitten pois.

Mutta jos sitä mieltä olet että siitä vuolukivestä uskaltaa alkaa rakentelemaan koristusta ilman että kalat myrkyttyy niin täytyypä sitten alkaa pieniin paloja ja kasaamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”