Taustan rakennus ongelma
Valvoja: Moderaattorit
Taustan rakennus ongelma
Mulla on ollut vaiheessa tuolla pitkään jo yksi rakentamani styroks-tausta. Tausta on muuten mukava ja pidän sen mallista mutta siitä ei tullut mielestäni sopivan värinen vaan liian tasaisen tummanruskea.
Rakensin sen "perinteiseen" tapaan.. Styroksi, laasti, maaväri, hartsi.
Hartsin saaminen, silloin kun rakensin sitä oli työn ja tuskan takana täällä niinkin takapajulassa kuin Lahdessa. Lopulta sain työhön soveltuvaa hartsia erään yksityisen yrityksen käytöstä kun liikkeet eivät pystyneet sitä kuulemma minulle edes tilaamaan. Hukkasin henkilön tiedot jolta sain sitä ja minun on lähes mahdotonta saada sitä uudestaan täältä tuppukylästä.
Ajattelin nyt sitten että jos yrittäisin elävöittää taustaa kevyesti akryyliväreillä sienellä tuputtaen sieltä täältä ja pinnoittaa sitten koko työ uudelleen lakalla. Silloinhan ei käsitykseni mukaan akryyliväristä pääse mitään liukenemaan veteen?
No ajatuksesta innostuneena löysin täältä tiedon että tarkoitukseen voisi sopia NM Klarlack FS 023/80. Ja riensin taasen ah`niin ihka monipuolisiin ja palvelualttiisiin rakennusliikkeisiimme Lahdessa ja sain vastaukseksi juu.. ei ole, eikä tilata. Kuitenkin viimein RTV lupautui mahdollisesti tilaamaan sitä minulle kolmen litran erän 70eurolla.
Eikö nyt hyvä ihme löytyisi jotain kukkaroystävällisempää vaihtoehtoa/ideaa?
Ja tulisikohan ideani edes toimimaan? Mielipiteitä?
Rakensin sen "perinteiseen" tapaan.. Styroksi, laasti, maaväri, hartsi.
Hartsin saaminen, silloin kun rakensin sitä oli työn ja tuskan takana täällä niinkin takapajulassa kuin Lahdessa. Lopulta sain työhön soveltuvaa hartsia erään yksityisen yrityksen käytöstä kun liikkeet eivät pystyneet sitä kuulemma minulle edes tilaamaan. Hukkasin henkilön tiedot jolta sain sitä ja minun on lähes mahdotonta saada sitä uudestaan täältä tuppukylästä.
Ajattelin nyt sitten että jos yrittäisin elävöittää taustaa kevyesti akryyliväreillä sienellä tuputtaen sieltä täältä ja pinnoittaa sitten koko työ uudelleen lakalla. Silloinhan ei käsitykseni mukaan akryyliväristä pääse mitään liukenemaan veteen?
No ajatuksesta innostuneena löysin täältä tiedon että tarkoitukseen voisi sopia NM Klarlack FS 023/80. Ja riensin taasen ah`niin ihka monipuolisiin ja palvelualttiisiin rakennusliikkeisiimme Lahdessa ja sain vastaukseksi juu.. ei ole, eikä tilata. Kuitenkin viimein RTV lupautui mahdollisesti tilaamaan sitä minulle kolmen litran erän 70eurolla.
Eikö nyt hyvä ihme löytyisi jotain kukkaroystävällisempää vaihtoehtoa/ideaa?
Ja tulisikohan ideani edes toimimaan? Mielipiteitä?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Keljua kun Ruotsista, Tukholmasta tuota lakkaa saa noin puolen litran pakkauksissakin. Ollaan niin Tapapajulassa, niin Takapajulassa.
Sama se on Sika-laastinkin kohdalla: ei ole, ei tilata.

Sama se on Sika-laastinkin kohdalla: ei ole, ei tilata.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
En nyt tarkalleen muista hintoja kun tuon väkersin noin vuosi sitten.
Styroksin sain. Laasti noin 8e. maaväri n. 20e. Hartsi 35e.
En tiiä... ei nyt luulisi harrastusteni olevan niin kummallisia ja outoja ettei mistään koskaan saa mitään mitä tarvitsisi. Näin vaan tuntuu käyvän joka aineen ja mömmön kanssa jota etsii. Sit liikkeet mainostaa olevansa niin monipuolisia niin monipuolisia.
Styroksin sain. Laasti noin 8e. maaväri n. 20e. Hartsi 35e.
En tiiä... ei nyt luulisi harrastusteni olevan niin kummallisia ja outoja ettei mistään koskaan saa mitään mitä tarvitsisi. Näin vaan tuntuu käyvän joka aineen ja mömmön kanssa jota etsii. Sit liikkeet mainostaa olevansa niin monipuolisia niin monipuolisia.

Ei se paikkakunnasta tunnu olevan kiinni - minulla on täällä Helsingissä sama ongelma. Tuota Ruotsin ihmelakkaa ei saa mistään. Nanten vastaavaa lakkaa saisi kyllä mutta heillä on nykyään pienin purkkikoko 15 litraa (kysyin ihan Nantelta).
Jos joku tietää mistä noita saisi niin kertokaa nyt ihmeessä.
Tietysti tuommoisen suuremman 3 litran purkin voisi kimpassa tilata Ruotsista ja jakaa sen sitten pienempiin purkkeihin. Kuinkahan monella tuommoiseen olisi innostusta? ... tulisi kohtuullisemmaksi tuo hinta.
Tai ei kellään olisi vanhoja purkin loppuja myydä?
tero
Jos joku tietää mistä noita saisi niin kertokaa nyt ihmeessä.
Tietysti tuommoisen suuremman 3 litran purkin voisi kimpassa tilata Ruotsista ja jakaa sen sitten pienempiin purkkeihin. Kuinkahan monella tuommoiseen olisi innostusta? ... tulisi kohtuullisemmaksi tuo hinta.
Tai ei kellään olisi vanhoja purkin loppuja myydä?
tero
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Kannattaa kysyä suoraan Tremco oy:stä. Heillä on NM-lakan edustus Suomessa.
http://www.tremco.fi/
http://www.tremco.fi/
Jees, hartsia saa pienemmissä erissä nanten mukaan kaikista ainakin RTV-myymälöistä. Epoksilakkaa ei ole sitten taas mistään saatavilla pieninä annoksina.palmu kirjoitti:Itse sain ainakin Jyväskylästä ORO nimisestä liikkeestä tuota Nanten hartsia vielä litran purkissa.
Minulle on itse asiassa jäänyt hiukan epäselväksi noiden lakan ja hartsin käytettävyysero. Hartsin varsinainen käyttötarkoitus on betonirakenteiden halkeamien paikkaus ja sillä pystyy ilmeisesti ainakin laastitaustoja päällystämään. Mutta pystyykö sitä käyttämään lakan tilalta muiden materiaalien pinnoituksessa? ... tarttuuko se muoviin tai puuhun?
Itse haluaisin pinnoittaa monista eri materiaalaista tehtyjä tavaroita sekä kiinnittää kiviä/hiekkaa pleksiin. Sopisiko hartsit tuohon lakan tilalta?
järvij: jos olet tuota lakkaa tilannut tremcolta niin voisitko kertoa mitä kautta ja paljonko sille tuli loppupeleissä hintaa.
tero
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Olen omani ostanut Tukholmasta.
Kannattanee kyselläTremcosta suoraan saatavuutta ja hintoja. Kun kerran edustavat, niin tietänevät miten ja minne myyvät sekä mihin hintaan.
Kannattanee kyselläTremcosta suoraan saatavuutta ja hintoja. Kun kerran edustavat, niin tietänevät miten ja minne myyvät sekä mihin hintaan.
Täällä joku kaveri mainitsi käyttäneensä taustaan betonilakkaa. Jotain epoxilakkaa se taitaapi olla. Ja mainitsi, että on ollut hänellä jo useamman vuoden ilman ongelmia. Eikös semmonen kävisi taustan lakkaukseen hyvin, niin ei tarvitsis metsästää ihmelakkoja Ruotsista? 
Itse hommasin styroxit taustaa varten just ja edessä on kova kaivertaminen. Olen tässä pohtinut, että mihin ratkaisuun päädyn sen kanssa, että miten pinnoittaminen.
Kun taustan on kaivertanut haluamanlaiseksi, niin siihen laastia päälle (pitikö laastia levittää reilun veden kanssa ettei styroxi halkea? ja tuleeko sen jälkeen se mahdollinen värjäys? Kivimaisemaa ajattelin, joten harmaata/Ruskeita sävyjä pitäisi saada. Ja viimeiseksi pinnoitus, lakalla tai hartsilla. Lakka ois miellyttävämpää levittää...mutta mitä mielipiteitä tuosta betonilakasta ?

Itse hommasin styroxit taustaa varten just ja edessä on kova kaivertaminen. Olen tässä pohtinut, että mihin ratkaisuun päädyn sen kanssa, että miten pinnoittaminen.
Kun taustan on kaivertanut haluamanlaiseksi, niin siihen laastia päälle (pitikö laastia levittää reilun veden kanssa ettei styroxi halkea? ja tuleeko sen jälkeen se mahdollinen värjäys? Kivimaisemaa ajattelin, joten harmaata/Ruskeita sävyjä pitäisi saada. Ja viimeiseksi pinnoitus, lakalla tai hartsilla. Lakka ois miellyttävämpää levittää...mutta mitä mielipiteitä tuosta betonilakasta ?
Sopiva triidi, niin laitanpa tähän oman seikkailuni.
Hyökkään tähän ketjuun oman tarinani kanssa
Styroksia sain kellarista lattian teon jäljiltä. Nanten injektiohartsia hain suoraan tehtaalta tuusulasta kaksi litraa varmuuden vuoksi. Espoon Värisilmästä hain saumauslaastia ja maaväriä.
Kaiken muun sainkin jostain päin kotia, tärkeintä taisi olla viitseliäisyys ja mielikuvitus.
Myöskin tuo vilpiö tuli tarpeeseen, olohuoneessa tuo olisi saattanut olla kestämätön projetki.
Tuolta kuvia ja tarinaa -->
http://www.halaus.net/mambo/index.php?s ... _album.php
-Markus

Styroksia sain kellarista lattian teon jäljiltä. Nanten injektiohartsia hain suoraan tehtaalta tuusulasta kaksi litraa varmuuden vuoksi. Espoon Värisilmästä hain saumauslaastia ja maaväriä.
Kaiken muun sainkin jostain päin kotia, tärkeintä taisi olla viitseliäisyys ja mielikuvitus.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuolta kuvia ja tarinaa -->
http://www.halaus.net/mambo/index.php?s ... _album.php
-Markus
-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Vettyy niin perheesti.Jouko kirjoitti:Usko tai älä, mutta imee...WaterBoy78 kirjoitti:.... styroxi ei ime vettä.![]()
Jouko
Mutta toisaalta, mitä sitten? Jos pinnoitus on tarpeeksi kestävä ja kiinni pohjassa, ei rytöstin vettyminen just haittaa tahtia.
Koko runkoaineen saaminen niin hermeettisen tiiviiksi, ettei se vuosien kuluessa yhtään vettä ottaisi sisäänsä, lienee aika hankalaa...
-Gone fishing-
Kyselin kotikitistä värisilmässä... Sanoivat että ei kestä veden alla pitemmän päälle..
Mulla on styrox osio valmiina, mutta pinnoitusta kaipaa.. Kaupoista kun ei Sikaa saa ja hartsikin on metsästyksen takana, niin mitä sitten..
750 litran akvaario projekti odottaa edelleen taustaa.. Saankohan siihen kesää mennessä mitään kaloja..
Mulla on styrox osio valmiina, mutta pinnoitusta kaipaa.. Kaupoista kun ei Sikaa saa ja hartsikin on metsästyksen takana, niin mitä sitten..
750 litran akvaario projekti odottaa edelleen taustaa.. Saankohan siihen kesää mennessä mitään kaloja..
-
- Junior Member