Kansilasi homeessa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kovu
Junior Member
Junior Member

Kansilasi homeessa?

Viesti Kirjoittaja Kovu »

En nyt tiedä kuuluuko tämä tänne..

Tuossa eilen tein viikottaista rutiinisiivousta ja -tarkastusta akvaarioon ja huomasin kansilasissa pikkuisia mustia hometäpliä. Ovat kai tulleet siihen kosteuden ja lämmön takia (niinhän se home yleensä paikkoihin pesiytyy?)

Pääseekö homeesta eroon pelkällä kansilasin vesipesulla? Voiko homeella olla vaikutusta kaloihin? Tuossa viime lauantaina jouduin kylläkin lopettamaan miljoonakalan vesipöhön takia, oliko homeella osuutta asiaan?
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Jos oikein muistan, niin etikalla pitäisi kai olla joku hometta torjuva vaikutus. Jos vaikka kokeilisit niin, että peset ensin lasit kunnolla puhtaaksi vedellä, sitten etikkavedellä (ei nyt muistu mieleen nuo sekoitussuhteet) ja lopuksi vielä vedellä huolellisesti etikat pois.
Luulisin, että tuo etikka on kuitenkin vähän turvallisempi tuote kuin kaiken maailman homeenpoisto/estoaineet.

Hometta taitaa muodostua ainakin silloin, jos kansilasille jää hiutale- tai muuta ruokaa, joka pääsee kostumaan.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Samaa mieltä Tepyn kanssa, enkä jaksa oikein uskoa, että vesipöhö liittyisi tuohon mitenkään. Etikka raakana vaan. Sillä olen itse pessyt kansilasit jo vuosia. Häipyypähän kalkkiläiskät samalla. :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
laureliini
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Minä olen aina vaan tiskiharjalla pessyt lasit molemminpuolin. Ja onko se vihreä nyt sitten ihan oikeasti hometta?
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

laureliini kirjoitti:Ja onko se vihreä nyt sitten ihan oikeasti hometta?
En oikein muuksikaan osaisi tuota laseissani ollutta mustaa, hiukan vaaleaa rihmamaista kasvustoa nimetä :S Hometuntemukseni tosin rajoittuu lähinnä jääkaapissa majailevaan ja turkin itselleen kasvattaneeseen jauhelihakeittoon.

Pitää kokeilla tuota etikkaa, jos sillä kerran kalkkiläiskistäkin eroon pääsee.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Riittää, että hankaat puhtaaksi harjalla lämpimässä vedessä tai ihan vaan vedessä kostutetulla rätillä.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Jeps! Varmaan se on jostain ruuasta. Tuskin lasi voi homehtua? Homeenhan aiheuttavat migrobit jotka käyttävät ravinnokseen ihmisten ravintojuttuja?
Eiku: Etikkaa, etikkaa!
Terveisin: Vedetto
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei ole oikeastaan mitään tarvetta etikan käytölle. Lämmin vesi ja hankaus riittävät. Homeet, jotka itse ovat mikrobeja, voivat kasvaa lasin pinnalla saadessaan sopivia ravinteita.
Ville Kivisalmi
Koukku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Mustat täplät ovat varmaankin bakteerikasvustoa ja vihreä kasvusto levää. Kummankaan haitallisuudesta on sitten vaikea mennä sanomaan mitään.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Pelkän värin perusteella ei voida ainoastaan päätellä, mikä mikrobiryhmä on kyseessä. Esimerkiksi musta väri on tyypillistä homekasvustoille itiöintivaiheessa.

Joka tapauksessa kannattaa pestä lasit lämpimällä vedellä.
Ville Kivisalmi
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Tuskinpa nuo minkäänsortin kasvustot kovaan lasiin sen kummemmin pääsee kiinnittymään, että varmaan vesipesu ja hankaus riittä poistamaan ne. Tosin ei siitä etikasta mitään haittaakaan ole, lähteepähän kalkkijämät samalla.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”