malawi: kalastoneuvoja ynnä muuta untuvikolle

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paula
Starting Member
Starting Member

malawi: kalastoneuvoja ynnä muuta untuvikolle

Viesti Kirjoittaja Paula »

Heipssan!
Yhä odottaa tuo 128 litrainen käyttöä, muutto saadaan muutaman kuukauden sisään hoidettua, joten alkaa tuon altaan laittaminen olla ajankohtaista kohta puoliin :D .
Mattosuodatin on tulossa, muuta tekniikkaa vielä mietin. Yksiputkinen valaisin tuon mukanan tuli, halogeeneillä saisi varmaan vähän väreilyä ja elävyyttä altaaseen. Joku varmaan on halogeenejä käyttänyt, millaisilla kiinnityshärveleillä olette saaneet halogeenit siististi altaan päälle? Minkä sävyisiä olette käyttäneet?
Entä minkälainen loisteputki toisi kalojen värit kauniisti esille? Jotain hiukan sinertävää ajattelin, mutta tiedä sitten miltä mahtaisi näyttää.
Myös sopivasta hiljaisesta kiertovesipumpusta tuohon mattoon saa antaa vinkkejä.
Kaloista minua kiinnostavat eniten
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus demasoni
Labidochromis caeruleus
Näistä ilmeisestikin L. caeruleusta ei voi ruokatottumustensa vuoksi näitten muitten kanssa yhdistää?
P. saulosi kiinnostaa näistä eniten, tuo sinisten ja keltaisten kalojen yhdistelmä vain on niin upea 8O . Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää myös, että se olisi kolmikosta vähiten sopiva näin pieneen pytyyn. Onko näin?
L. caeruleuksen ja P. demasonin yhdistelmä kiinnostaisi, mutta ilmeisesti ei erilaisen ruokavalionsa vuoksi ole kovin toimiva?
Onko muutenkin aivan haihattelua ajatella tuon kokoiseen kahta lajia? varsinkin kuin demasoneja ilmeisesti pitäisi olla semmoinen kymmenen kalan populaatio jotta sopu säilyisi, vai täyttyykö tämä tarpeeksi runsaan kalaston vaatimus, vaikka kalat olisivat eri lajisia?
Tuo P. saulosi on ykkössijalla, caereluksen ja demasonin välille en ole onnistunut päätöksiä tekemään.
Käytännön kokemuksia ja + ja - puolia kustakin lajista kaipailisin.
Myös kalamäärissä ja sukupuolijakaumassa kaipailisin neuvoja.
Tuo kala per 10 litraa vettä kuulostaa aika paljolta omaan korvaani.
Eiköhän tässä ollut ensihätään. Kyselen lisää kun keksin :mrgreen: .
Toivottavasti jaksatte viisaammat ja kokeneemmat vastailla.
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Kyllä demasoni ja caeruleus hiukan poikkeaa ravintotottumuksiltaan, mutta on aika monella (mukaanlukien itseni) caeruleus seka-altaassakin, missä on kasvissyöjiä. Eli caeruleus kyllä hyvin ruoassa pysyy kasvisruokavaliollakin ja jos ajoittain (kerran viikossa) ruokit kaikkia kaloja hieman eläinproteiinia sisältävällä ruoalla (esim. räkmix), saat hyvän kompromissin.
Paula
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta, olen himpun kärsimätön persoona, ja melkein luulin jo, että kysymykseni ovat niin tyypillisiä, ettei niihin kukaan vaivaudu vastaamaan [;)] . En kuitenkaan ole näihin onnistunut vastausta muualtakaan löytämään.
Tahtoo tietää lisää :D
PZQ
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Myös sopivasta hiljaisesta kiertovesipumpusta tuohon mattoon saa antaa vinkkejä
Liputan EHEIMin compact sarjan puolesta, on hiljainen ja säädettävä.
Kokeiltu kolmessa eri altaassa erikokoista/muotoista mattosuodatinta kyseisen sarjan pumpuilla, toimii! :mrgreen:
Paula
Starting Member
Starting Member

Älkääs nyt pihistelkö sen tietotaitonne kanssa :D
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

En laittaisi muuta kuin pieni demasonipopulaatio. L.Caeruleukset kasvaa yli 10cm:ksi ja voivat olla hyvin agressiiviset, nimimerkki kokemusta on. 8 demasonia ehkä käy mutta isompi allas olisi paras vaihtoehto. :roll:
Paula
Starting Member
Starting Member

hmm.. Eikös caeruleuksia nimenomaan ole suositeltu pieniinkin altaisiin juuri siivon käytöksensä vuoksi?
Vai olenko ymmärtänyt jotain hyyyvin väärin :roll: ?
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Moni sanoo että L.Caeruleus on niin kiltti ja niin edelleen mutta pitää kuitenkin muista että ko kala on ISO mbuna ja eivät aina ole niin kilttejä. Demasonillahan on agressiivinen maine mutta jos populaatio on tarpeeksi iso niin eivät kiusaa samaa kalaa koko ajan. L.Caeruleus on minun mielestäni joka tapauksessa liian iso kala noin pieneen.

Ps. Tällä hetkellä 10 P.Demasoni, 6 L. Hongi ja 8 M. Callainos poikasaltaassa, ovat kaikki alle 2cm.
Izze
Senior Member
Senior Member

Olen kuullut myös joskus harvoin noista aggressivisista L. caeruleuksista. Itselläni on ollut caeruleuksia muutamia kymmeniä ja yhtä koirasta voisi pitää ehkä lievästi territoriaalisena. Kaikki muut (koiraatkin) ovat olleet todella säyseitä kaikkiin muihin lajeihin verrattuna. En tiedä onko tuo aggressiivisuus yksiökysymys vai johtuuko sitten että altaassa ei ole ollut tarpeeksi piiloja, vesiarvot... Voi vain arvailla. Itse en pitäisi caeruleusta isokokoisena lajina. Olen kyllä nähnyt joskus miltei kymmensenttisen yksilön, mutta kaikki omani ovat 600 litrasessa 6 cm tai pienempiä. Koko riippuu minkä kokoisessa altaassa elävät. Isommassa tilassa kasvaa isommiksi.

Hyvä että tulee erilaisia mielipiteitä lajeista, oppii aina enemmän. Voisiko olla että tällä(kin) lajilla on suuria maantieteellisiä eroja, eli alalajeja joista osa on aggressivisempia ja isompikokoisia. Riippuisiko siis kalan luonne ja koko siitä mistä päin järveä ne on kotoisin?
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla on ihan erilaisia kokemuksia caeruleuksista kun Izzellä :) . Minulla pariskunta ehti tekaista pari poikuetta ennen naaraan kuolemaa ja noista poikasista 10 kasvoi aikuiseksi. Valitettavasti niistä oli vain yksi naaras. Aluksi kasvoivat 160 l altaassa, myöhemmin muuttivat 350 litraan. Pienimmät urokset jäivät 7cm:iin ja isoimmat olivat 10-11cm ja tosi häijyjä. 3 kalaa vaihtoi kaverini altaaseen, minulle jäi isä-ukko + 7 jälkeläistä. Pikkuhiljaa isoimmat ovat piesseet toisensa hengiltä. Piiloja on varmasti reilusti, mutta noin monelle urokselle ei reviiriä riittänyt. Nyt on 3 pienintä poikasta (siis aikuisia, n 3v ikäisiä) jäljellä. Isäukon eläessä antoivat pojat sille porukalla kyytiä, ja se kala olikin usein aika revitty kunnes pääsi toiseen akvaarioon eläkepäiviä viettämään. Ihmettelinkin Izzen altaassa sinihuulien pientä kokoa, mahtaisiko tosiaan erot johtua eri pyydystyspaikoista ja niiden populaatioista. Ja Izzellä on muuten tosi komea akvaario, nykyään kai parikin. Valitettavasti marraskuussa uusi allas oli vasta kypsymässä.
lähdekaivo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lähdekaivo »

P.sauloseista on kokemuksia ja pelkästään hyviä;koiras kasvaa n.10 cm:iseksi kyrmyniskaksi naaraan jäädessä n.6:cm:iin.
Värikäs,kestävä,helppohoitoinen,helposti lisääntyvä eikä kovin äksy
muita lajeja kohtaan.
Tuo altaasi koko on kyllä mielestäni liian pieni näille komistuksille.Tai ehkä
juuri ja juuri riittäisi,jos pitäydyt vain yhdessä lajissa ja teet "virikkeellisen" sisustuksen monine "onkaloineen".
Koiraita 2-(3) kpl ja naaraita vähintään 6 kpl.
Always look on the bright side of life
Paula
Starting Member
Starting Member

Huoh. Taitaa vain olla tyytyminen siihen, että allas on kertakaikkiaan liian pieni. Kurjuuksien kurjuus. Toisena vaihtoehtona on mielessä liikkunut runsaskasvinen (löyhästi amazon-tyyppinen?) allas, kun tätä alunperin vähän ounastelinkin.
Kysyvä ei kuitenkaan tieltä eksy :) , vaikka joskus pettymäänkin joutuisi. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole kaloja kiusata.
Jos sitten joskus saisin isomman pytyn hommattua, niin voisi asian ottaa uudelleen harkintaan, tällä hetkellä ei budjetti anna periksi, on niin paljon muuta tyyristä hankintalistalla.
Hurjan kauniita ja mielenkiintoisia otuksia nuo malawit, ja se kivikkobiotooppi, ah niin karun kaunis [;)] .
Izze
Senior Member
Senior Member

Mulla oli 100 litrasessa poikasaltaassa (matala ja suuri pohjapinta-alainen) vuoden päivät Pseudotropheus demasoni parvi, joka viihtyi hyvin ja kasvatti populaation viidestä yksilöstä kahteenkymmeneen. Sitten sain sopivasti isomman altaan valmiiksi ja siirsin ne sinne. Ovat aivan samalla tavalla käyttäytyneet kun pienemmässäkin altaassa, joten näyttäisi että tuo sata litranen allas ainakin menetteli niille kodiksi. Siinä oli erityisen paljon pintaan asti ulottuvia koloisia kiviä ja suojia ja reilusti ylimitoitettu Eheimin prof 2226 ulkosuodatin. Tuo demasoni on ainoana lajinakin altaassa komea kala pienessä parvessa (>10 kpl). En itse hautaisi ihan tuota ideaa vieläkään vaikkakin isompi allas olisi varman päälle parempi. Sitten nälkä kasvaa helposti syödessä ja 128:n jälkeen hetken aikaa kaloja katsellessa tulee hankittua isompi. Näin on käynyt minulle kerta kerran jälkeen.
Paula
Starting Member
Starting Member

Niinhän se on tässäkin asiassa, että nälkä kasvaa syödessä, oireita on jo, budjetti ei vain jousta :roll: .
Ei ihan tuhoon tuomittu yritys siis?
Malawit houkuttelevat siinäkin mielessä, että en erikoisen ihastunut ole tuohon tekniikan kanssa pelaamiseen, ja kasvialtaaseen pitäisi viritellä hiilidioksidinlevittimet, tehokkaat valaisimet jne. Malawialtaassa pääsee vähemmällä, kun voi keskittyä vain kalojen hyvinvoinnista huolehtimiseen ilman poksahtelevia kiljupulloja :mrgreen: .
Mites sitten, kun noista demasoneista ei tahdo erottaa koiraita ja naaraita toisistaan, miten valitaan pieneen altaaseen sopivat yksilöt, niin ettei ruumiita synny?
2 koirasta ja 8 naarasta ilmeisesti olisi suht hyvä ja turvallinen kokoonpano tuohon?
Vara-allasta minulla ei ole, saattaisin kyllä hätätapauksessa saada siskon karanteeniakvaarion (taitaa olla hulppeat 54 litraa..) lainaan, mutta muutenkin olisi kiva, jos porukkaa ei tarvitsisi kauheasti vekslata eessun taassun ja ostaa sopimattomien tilalle uusia kaloja, tautiriskit kuitenkin kasvavat, entisistä pitäisi päästä eroon jne. mukavaa.
Izze
Senior Member
Senior Member

Se mitä sukupuolta saat on pitkälti myyjän kokemukseen perustuvaa. Jos saat itse valita, ota yksi isokokoinen yksilö, joka on melko varmasti koiras ja loput pienempiä. Niissäkin on aika hyvällä varmuudella piilokoiraita, jotka eivät ole vielä vaan kasvaneet. Asiantunteva myyjä osaa päätellä kalan sukuaukoista jollakin varmuudella naaraat ja koiraat. Mikään pomminvarma konsti se kaikille lajeille ei ole. Ainakin demasoni on tässä kuulemmma vaikea.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”