![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nuoliaiset ja puhallushiekka
Valvoja: Moderaattorit
Nuoliaiset ja puhallushiekka
Tästä aiheesta tuli tänään puhetta, enkä löytänyt haullakaan mitään vastausta tähän elikkäs: Mielipiteitä (luonnollisesti myös faktaa arvostetaan
) siitä onko rautakauppojen puhallushiekka huono valinta varsinkin suomuttomien pohjakalojen kannalta? Itsellä hankinnassa kokeeksi optirocin 0.5-1.2mm hiekkaa, mutta tuli vastaväitteenä että todennäköisesti aiheuttaa haavoja pohjakaloille, varsinkin siis näille suomuttomille kaivajille. Kannattaako ottaa riskiä ja kokeilla? Kokemuksen syvää rintaääntä olisi mukava kuulla asiasta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Nuoliaiset ja puhallushiekka
Merkkiäkään vaurioista ei ole näkynyt, vaikka nuoliaiseni tonkivat välillä kotiloita nokka silmiä myöten hiekassa. Juuri tuo kyseinen optiroc oli aiemmin altaan pohjalla ja nykyisin Bilteman aine. Jos hiekasta olisi kaloille jotain haittaa, niin siitä olisi varmasti ollut juttua. Itse en ainakaan ole koskaan tällaisiin puheisiin törmännyt.Cerberus_ kirjoitti:Itsellä hankinnassa kokeeksi optirocin 0.5-1.2mm hiekkaa, mutta tuli vastaväitteenä että todennäköisesti aiheuttaa haavoja pohjakaloille, varsinkin siis näille suomuttomille kaivajille.
Kuullostaa kyllä minustakin aika oudolta, mutta kun ajattelee että sanomassa on ollut akvaariokauppias, ei juurikaan yllätä..
No ei kai tässä muutenkaan just muuta tekemistä ole kuin pestä hiekkaa, ja vaikka siitä jotain huonoa kokemusta tulisikin, niin jotain kokemusta nyt silti, tietääpähän ainakin itse että mitä se tekee.
No ei kai tässä muutenkaan just muuta tekemistä ole kuin pestä hiekkaa, ja vaikka siitä jotain huonoa kokemusta tulisikin, niin jotain kokemusta nyt silti, tietääpähän ainakin itse että mitä se tekee.
Kauniston Sora on pyöreä"särmäistä" ja samoin Bilteman puhallushiekka. Nämä sillä perusteella, että KS:n sanotaan olevan lämpökäsiteltyä juuri särmien poistamiseksi ja omissa altaissa olevasta Bilteman kamasta (0,2-1,0mm) on aika tiukkoja makrokuvia, joissa näkyy, etteivät jyvät ole teräväsärmäisiä. Muista en osaa sanoa.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Mikä tuon kauniston soran raekoko sitten on, ja mistä sitä saa kun ei ole täällä susirajalla juuri tullu moista vastaan..? Juu! Ja onko se kuinka tummaa tavaraa, tämä KS siis? Biltema on kuulemma aika vaaleaa, joten se joutuu pois minun laskuista ainakin tällä hetkellä, eikä sitä kyllä tästä läheltä saa muutenkaan.