Kookoksesta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maria83-
Member
Member

Kookoksesta

Viesti Kirjoittaja maria83- »

Jos ostaa kaupasta kookoksen ja kaivertaa sen itse, niin tarviiko sille sitten muuta tehdä kuin laittaa vaan akvaarioon ihan siltään?
240l Akvaario
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Itse keitin sen kaiverrus operaation jälkeen, tuli ihan ruskeaa vettä.
maria83-
Member
Member

Ja senkö jälkeen ei oo ollu mitään haittaa akvaariossa?
240l Akvaario
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Ei ainakaa ole vielä ilmennyt (ollut vuoden altaassa).
Ensin halkaisin kookoksen ja kaiversin "lihan" pois jonkajälkeen keiti monta kertaa että vesi oli aivan kirkasta ja sitten vaa altaaseen.
maria83-
Member
Member

Täytyypä sitten keitellä sitä kuorta. :D
240l Akvaario
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Ei ees tartte ;)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
maria83-
Member
Member

No kai se vaan täytyy uskaltaa laittaa sinne..Eilen vähän keitin niitä.. :) Kiitti neuvoista!
240l Akvaario
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Itse puoliksi sahaamisen jälkeen kaiversin moskan pois ja sitten hiekkapaperilla hioin kuorta silleen, että päälipuolelta lähti ne "karvat" pois. Sitten keitin jonkusen aikaa (tuli tosiaan keitinvedestä ihan ruskeeta) ja laitoin seuraavana päivänä akvaarioon. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt, akvassa ollut jo nelisen kuukautta.
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Itse olen vaan kaivertanut lihan pois ja huuhdellut kuumalla vedellä ja saman tien akvaan. Neljässä altaassa noita on, eikä missään mitään (kookoksista johtuvia) ongelmia. Partikset tykkää rapsutella sitä epätasaista pintaa. Sitten kun pinta on kulunut ihan sileäksi ja vaalentunut, niin mielenkiinto lopahtaa.

Pariin kauppaan olen myös noita joskus vienyt. Silloin olen repinyt pahimmat "risut" pois ja kiehauttanut kymmenisen minuuttia.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse aikanaan reitin ja sahasin noita linkkarilla (ei kauhean fiksua sinänsä) ja keitin sitten. Kookoksista irtosi todella paljon ja pitkään öljyä keitinveden pinnalle vaikka sisus siis olikin huolellisesti poistettu.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Meillä kookoksen puolituksessa turvauduttiin miehen apuun; hinkattuaan ensin puoli tuntia rautasahalla, mies otti rälläkän, ja pisti mokoman pähkinän alistumaan [;)] Minä kaivelin puukon kanssa sisukset ulos, ja huuhtelin kuoret. Hyvä tuli, ei mitään ongelmaa vaikka ovat olleet altaassa vuoden päivät.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
teemutin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja teemutin »

Joo. Itse tein tuon rikkomisen tyylillä "apina" eli hakkasin kookoksia vastakkain kunnes halksivat. Tulipahan luonnollisen näköisiä. Tätä ennen oli olemattomat nesteet valutettu pihalle. Kannattaa ostaessa valita niitä "kuivuneita" kookoksia , maltokin lähtee paremmin irti, ja jos kookosmaidosta ei tykkää niin turha siitä on maksaakkaan.

Rikkomisen jälken kaiversin puukolla sisällön pihalle niin että mallon reunan jäi vielä ohut kerros kuorta. Näin sisäpinta oli aivan puhdas kaiveruksen jälkeen. Sitten keittelin jonkun aikaa. Vesi kyllä värjäytyi ruskeaksi mutta rasvaa en kyllä pinnalla nähnyt.

Pinnankin jätin sikseen. Edellist pähkinät kun plekot ovat hioneet ihan sileiksi, saavat nyt uutta kookoskuitua syötäväksi. :)

- Teemu
Cerberus_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cerberus_ »

Olisikohan mitenkään mahdollista saada joitain kuvia näistä kookos-viritelmistä kun ei ole moista vielä tullut vastaan? Kuullostaa ainakin kohtuu edulliselta ja hauskalta omaankin altaaseen kokeiluun..
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Tähän hätään en parempaa kuvaa löytänyt, mutta tässä yksi aikaansaannokseni:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=k ... d=28845530
Tuo on tylsällä kirveellä rikottu keittiössä leikkuulaudalla. 8-)
Mutta hoksasin että pienellä rautasahalla (anttilasta kahella eurolla ja läjällinen vaihtoteriäkin) homma hoituu muutamassa minuutissa.
Tosin sahausjälki ei ole kaikkein luonnollisin akvaariossa, mutta kirves vaatisi teroitusta että sillä enää viitsisin toimeen ryhtyä.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

OT: Mikäs pleko on tuossa dth:n kuvassa?
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Sain kaupassa työskentelevältä tuttavaltani jo vanhaksi menneen kookospähkinän. Rikoin sen paiskamalla se ulkona terassin laatoitukselle. Luonnollista jälkeä tuli, mutta kolmessa osassa. silti ihan hieno. Kaiversin lihan pois ja pesin karhunkielen avulla, ja eikun akvaarioon. Kohta tulee kolme vuotta täyteen ilman kookoksen aiheuttamia ongelmia. Hieno, helppo ja kestävä koriste.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Mja kirjoitti:OT: Mikäs pleko on tuossa dth:n kuvassa?
Kuvatekstin pitäisi linkissä näkyä, mutta siis L-114 eli verkkopiikkipleko on kyseinen heppu.
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Itse sain kookokseni sellaisesta pirkka kookossorbetti pakkauksesta :P Ne kun on tehty puolikkaaseen kookokseen :roll: Keitin tietenkin ennen akvaan laittoa, mutta eipä niistä mitään väriä/näkyvää irronnut keitettäessä :D
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

dth kirjoitti:
Mja kirjoitti:OT: Mikäs pleko on tuossa dth:n kuvassa?
Kuvatekstin pitäisi linkissä näkyä, mutta siis L-114 eli verkkopiikkipleko on kyseinen heppu.
Nonni, ku rullas vähä alemmas ja luki silmällä, niin siinähän se oli.
Cerberus_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cerberus_ »

Tuohan ei ole yhtään hassumman näköinen, ja aika pienellä vaivalla saisi moisia tehtyä! Pitänee kokeilla ihan mielenkiinnosta..

On muuten hiton hyvännäköinen pleko tuo..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”