Omenakotilon muniminen
Valvoja: Moderaattorit
-
DragonLady
- Starting Member

Omenakotilon muniminen
Voiko omenakotilo säästää nuita muniaan kauankin?
Nyt on kahden kuukauden sisään tuo minun omenakotiloni tehnyt ryppäitä viisi kertaa ja joka kerta vain isoneen noi munat.
Mulla ei ole muita kuin tuo yksi omppu ja kavereita sillä oli pari päivää tuossa syksyllä jonka peruja taitaa nyt tämä muniminen olla.
Kellää tietoa kokemusat kuinka monta kertaa tuo vielä voi tapahtua?
Nyt on kahden kuukauden sisään tuo minun omenakotiloni tehnyt ryppäitä viisi kertaa ja joka kerta vain isoneen noi munat.
Mulla ei ole muita kuin tuo yksi omppu ja kavereita sillä oli pari päivää tuossa syksyllä jonka peruja taitaa nyt tämä muniminen olla.
Kellää tietoa kokemusat kuinka monta kertaa tuo vielä voi tapahtua?
Haluaisin kysyä että mistä sitä gipsiä vai mikä lieneekään saa? En oikein löytänyt haulla haluamaani vastausta. Tiedän että saattaa saada jostain askartelu liikkeestä mutta mistä. Siis voiko sitä ostaa ihan tiimarista. Ja kuinka paljon sitä laitetaan 60L akvaarioon. Kourallinen kait riittää? Paljon se maksaa ja paljonko sitä on pussissa? Vai miten sitä myydään... Mitä siinä paketissa lukee. Eli mistä tunnistan että ostinko nyt varmasti oikeata ainetta?
Tell me why we build castles in the sky?
Kipsiä saa askarteluliikkeistä ja esim täältä.
Ihan summassa tätä ei kourallisia heitetä vaan on hommattava kokonaiskovuus GH testi jotta tiedät kuinka paljon kovuutta tarvitsee nostaa. 3.1g/100L nostaa kovuutta yhden asteen.
Ihan summassa tätä ei kourallisia heitetä vaan on hommattava kokonaiskovuus GH testi jotta tiedät kuinka paljon kovuutta tarvitsee nostaa. 3.1g/100L nostaa kovuutta yhden asteen.
No nyt ostin GH koko kovuus testin.. Pistin ohjeiden mukaan vettä 5ml ja pisaroita niin paljon että vesi muutuu punasesta vihreeks. Laitoin sitten 9tippaa mutta jo 8tippa värjäs veden vihreeks... Mukaan ei tullu mitään väri taulukkoa. Eli miten lasken kuinka kovaa vesi on?
GH on tällöin n.8. Tippojen määrä kertoo kovuuden._Marjana_ kirjoitti:No nyt ostin GH koko kovuus testin.. Pistin ohjeiden mukaan vettä 5ml ja pisaroita niin paljon että vesi muutuu punasesta vihreeks. Laitoin sitten 9tippaa mutta jo 8tippa värjäs veden vihreeks... Mukaan ei tullu mitään väri taulukkoa. Eli miten lasken kuinka kovaa vesi on?
96l+38l+20l
Joo tein juuri niin. Ja on suomenkieliset ohjeet mukana. Mutta aika huonot ja epäselvät. Joo mulla on toi JBL testi... Tänään sit tuli se kipsi purkki postissa. Eli se oli se 1tl 100litraan. Niin ainakin luki ohjeissa. 1tl nostaa kovuutta 1'dGH. Eli yhdellä? Mulla on tällä hetkellä 60L akva. miten mä lisään sitä kipsiä sinne? AnniinaH sano että se lisää veden vaihdossa 40litraseen sen 1tl. pitäiskö munki toimia näin? En usko että niin kummiski pitäs tehdä sillä ohjeessa sanottiin että se 1tl menee sinne 100L Mites olla sitten 60L kanssa?AnniinaH kirjoitti:ja odota aina vähän aikaa jokaisen tipan välillä ja sekoittele vettä kevyesti heiluttamalla purkkia. Siinä kestää vähän aikaa että se väri muuttuu vihreäksi. Mikä testi sulla on? Ainakin JBL:n testissä on mukana Suomenkieliset ohjeet.
Vaihdan aina sellaiset 50%.helzy kirjoitti:Tietty riippuu, paljonko vaihdat kerralla vettä altaaseesi. Jos vaikka sekoitat 1,5 tl kipsiä ämpärilliseen vettä ja kaadat sen varovasti altaaseen ja mittaat hetken päästä kovuuden. Kokeilemalla varovasti sen määrän saa selville.
Ok. Jos hyvin käy ensimmäisten omppujen pitäis muuttaa meile joskus 18 päivän jälkeen. Väreinä norunluu ja sininen.AnniinaH kirjoitti:Lisää vaikka ensin 2 teelusikallista, ja mittaa tämän jälkeen kovuus. Jos et ole vielä saavuttanut haluamaasi kovuutta, lisää kipsiä 1 teelusikallinen kerrallaan.
Mulla oli näköjään vähän mittasuhteet tuossa viestissä möngässä.. itse siis olen lisännyt yhden maustemitallisen kerrallaan, en teelusikallisen. Omassani se 1ml eli maustemitallinen nostaa sitä n. yhdellä - kahdella asteella. En uskalla 40l akvaarioon sitä kipsiä edes lisätä kerralla teelusikallista, jotenkin tuntuu että se on niin iso määrä..
AnniinaH kirjoitti:Mulla oli näköjään vähän mittasuhteet tuossa viestissä möngässä.. itse siis olen lisännyt yhden maustemitallisen kerrallaan, en teelusikallisen. Omassani se 1ml eli maustemitallinen nostaa sitä n. yhdellä - kahdella asteella. En uskalla 40l akvaarioon sitä kipsiä edes lisätä kerralla teelusikallista, jotenkin tuntuu että se on niin iso määrä..