Elävä ruoka ja muu liha ruoka kaloille

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tosina
Junior Member
Junior Member

Elävä ruoka ja muu liha ruoka kaloille

Viesti Kirjoittaja Tosina »

Olen syöttänyt hyvällä omalla tunnolla pilkkitoukkia (niitä punaisia) ja luullut olevat hyväksi kaloille [}:)] Nyt sitten luin tuolta ettei niitä värjättyjä saisi syöttää. LUULIN niiden olevan luonnostaan punaisia. Mistä niitä valkoisia saa? Mitä toukkia ne oikeasti ovat, tuskin virallisesti ainakaan pilkkitoukkia? Saako niitä kasvatettua itse? *typeriä kysymyksiä*

Pakastekatkaravut on toinen liharuoka mitä olen syöttänyt ja niiden oletan olevan hyväksi?!

Mitä muuta voi antaa? Kasvattaako joku jauhomatoja, onko ne hyviä?
Se tietää koska olet tyytyväinen. Se tietää koska olet ylpeä. Se tietää koska sinulla on porkkanoita.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Pilkkitoukat taitavat olla oikeasti kärpäsen toukkia. Ne elintarvikevärillä värjätyt tuskin ovat kaloille haitaksi, ellei niitä syötä hirveitä määriä, mutta ne jollakin ihan muulla värjätyt sen sijaan... :|

Pakastekatkarapua minäkin olen syöttänyt. Periaatteessa se pitäisi huuhdella ensin suolan vähentämiseksi, mutta käytännössä en sitä kyllä aina jaksa tehdä. :roll:

Laitanpa samaan ketjuun, kun liharuuasta puhutaan, onko kokemuksia/mielipiteitä sokeritoukkien antamisesta kaloille? Meillä niitä aina silloin tällöin löytyy, ja olen aina näkemäni ötökät pyydystänyt ja pulauttanut tetroille. Hyvin maistuu, mutta mahtaako niissä olla jotain epäterveellistä, kun ne kuitenkin asuvat viemärissä?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Tavallisia kompostilieroja eli matoja kasvattelen mullassa irtokarkkilaatikossa: reikiä rasian kanteen, perunankuoria tms silloin tällöin ruuaksi, sopiva kosteus. Pesen ja leikkelen saksilla silpuksi ennen kuin annan kaloille, hyvin maistuvat.

Enpä uskaltaisi sokeritoukkia antaa kun viemäreissä on kuulemma tosiytyjä pöpöjä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Sitä vähän olenkin miettinyt, mutta eipä noille ole mitään oireita siitä tullut... Ehkä huuhtelen ne ennen syöttämistä tästälähin.

Fisumamma, mulla ei kyllä riittäis hermo leikellä eläviä eläimiä, edes kastematoja paloiksi. 8O Yleensä valikoin kaikki ruokaötökät niin, ettei niitä tarvitse tappaa vaan kalat hoitavat sen puolestani.

Kesällä loistava tapa hankkia monipuolista elävää ruokaa on ottaa perhoshaavi ja kävellä sen kanssa heinikossa tai ojanpenkalla 5-10 minuuttia. Sitten vaan kaadetaan haavin sisältö jollekin sopivalle alustalle ja poimitaan ötökät sieltä akvaarioon. Lukuunottamatta tietenkin niitä, jotka ovat myrkyllisiä tai liian mielenkiintoisia kalanruuaksi. :mrgreen:
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Kyllähän noita kärpäsentoukkia eli "pilkkitoukkia" voi antaa, kunhan ovat värjäämättömiä, eli valkoisia, niitäkin on myynnissä. Ja sitten monet liikkeet myyvät myös elävää surviaista pilkkisyötiksi, sitäkin voi syöttää kaloille.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Syötin viimeksi toissapäivänä pakasteesta haukea, varsinkin sitruunatetrat tykkäsivät ja näyttivät aivan pirajoilta repiessään saalistaan toistensa suista.
Oma pyydystämää, ainakin tietää mistä on ja mitä on. Joskus myös annan hauen mätiä, sekin pakastimen kautta.
Mynnika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mynnika »

Sitten taas tällainen sarjassamme tyhmä kysymys ja en oo ihan varma että kuuluuko tänne, mutta pistän tähän samaan. Eli: Voihan milliksillekkin antaa näitä katkarapuje jne. ?
Elvis taisto: Ostettu 8.7.2004 ja kuoli 18.2.1006 =( Tulossa miljoonakalaviljelmä Elviksen vanhaan akvaarioon. Olkkarissa "iso" akvaario (102 l)
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Mynnika kirjoitti:Sitten taas tällainen sarjassamme tyhmä kysymys ja en oo ihan varma että kuuluuko tänne, mutta pistän tähän samaan. Eli: Voihan milliksillekkin antaa näitä katkarapuje jne. ?
Voi. Ainakin minä olen antanut.
96l+38l+20l
jaba
Member
Member

Kannattaa muistaa myös, että kaikki syömättä jäänyt ruoka täytyy poistaa mahd. nopeasti, ettei jää vettä pilaamaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mitä se sellainen syömätön ruoka on? 8O Ei täällä vaan ole näkynyt. Pahuksen pikkupiraijat varmaan syövät sen ennen kuin ehdin tavata sitä.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Kysyn tähän samaan syssyyn: pyydystin viime syksynä järvestä sellaisia ihme koppakuoriaisia, jotka kiitävät veden päällä ihan hullua vauhtia. Ne ovat n. 3-4 mm kokoisia ja niillä on lyhyet jalat. Mitähän ne on? Ne on nyt tuolla pakkasessa, mutten ole vielä raaskinut antaa niitä kaloille. Lehtikalat varmaan tykkäisivät niistä.

Sokeritoukista joku kysyi. Ne tuskin levittävät mitään vaarallista tautia, paitsi ehkä joissakin sairaalan tyyppisissä paikoissa. Meidän kissa popsii niitä hyvällä ruokahalulla (joka aamu kun menen vessaan ja laitan valot päälle, niin kissa on jo luikahtanut sinne valmiiksi saalistamaan näitä otuksia!), eikä se ole ainakaan vielä sairastunut.
jaba
Member
Member

Oisko ne Ruusu:n ötökät hopeaseppiä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”