Kalat jää yksin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hupu
Starting Member
Starting Member

Kalat jää yksin

Viesti Kirjoittaja Hupu »

Parin viikon päästä kalat jäävät ensimmäisen kerran yksikseen. Ollaan poissa 11 päivää. Puolessa välissä on todennäköisesti mahdollisuus käväistä kotona. Mitä kannattaisi tehdä? (ketään en ruokkijaksi saa) Ostaako ruokinta-automaatti? Vai sellainen viikonloppuruoka? Pärjäisivätkö tuon 11 päivää ilman vedenvaihtoa, jos en kotona pääsekään käymään?
akvaarion tiedot: 128 l: 5 aikuista täplämonnista ja 3 poikasta ikää reilu 3 kk; 8 neontetraa, 8 kardinaalikalaa ja partamonni.
Vettä olen vaihtanut kaksi kertaa viikossa 30 litraa kerralla.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Eikö terveet aikuset kalat pärjää tuon ajan ilman ruokintaa. Luulisin ainakin.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Eiköhän ne elele ilman vedenvaihtoja - vaihda juuri ennen ja heti jälkeen reissun.

Lomaruuat ovat kuulemma sikäli hankalia, että sotkevat vettä aikas paljon ja kaikki kalat eivät niistä pahemmin välitäkään. Ennemmin ruokinta-automaatti, sanoisin. Ruokkijan houkuttelu on helpompaa jos varaa valmiiksi johonkin purkkiin kerta-annoksen, jolloin se tarvitsee vain kipata altaaseen. ;)
Netta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Netta »

Onko teillä valoille ajastin?
Se olisi ainakin hyvä kasveille.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Kyllä ne tuon 11 päivää pärjännevät paastollakin, kunhan vain aloitat ruokinnan varovasti kotiin palattuasi. Lähes aina on akvaariossa leviä ja muuta sellaista syötäväksi, vaikkei sitä ihmissilmällä huomaakaan. Tuo ajastin valaisimeen on todella hyvä olla olemassa, itselläni se on käytössä aina.
Lomaruuat olen itse hylännyt kokonaan, sillä viimeksi käyttäessäni sellaista valkoista mötikkää, menivät vesiarvot ihan sekaisin. Mm. kokonaiskovuus nousi ihan päättömiin lukemiin.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Hupu
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista.
Valot on ajatimella.
Lomaruoat siis unohdan. Hyvä, että tuli nuo lomaruokien huonot puolet ilmi! Eipä tullut mieleenkään, että sotkisivat.

Ruokinta-automaattia vielä mietin. Millähän hinnalla mahtaa saada toimivan pelin? Ja mitä suosittelisitte?

Selviävätköhän nuo 3 kuukauden ikäiset pikkumonnisetkin ilman ruokaa tuon 11 päivää?
Jos automaattia en hanki, niin onko virhe ruokkia kaloja tavallista enemmän ennen lomalle lähtöä?

Kauhealta tuntuu jättää kalat oman onnensa nojaan. Mutta ensimmäinen kerta erossa lapsestakin on aina pahin!
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

moi,

Mielestäni paras vaihtoehto on rekrytoida joku tuttu piipahtamaan 3 päivän välein. Päivän ruoka-annos valmiiksi minigrippussiin (kalanruokapurkit piiloon koska tottumaton laittaa liikaa ruokaa kerralla).
Teksitiviesti kun ruoka on toimitettu kaloille, niin itselläkin on hyvä mieli kun tietää että asiat on kunnossa.

Vaatii tietysti sen että on joku luottohenkilö.

t. Timo
Hupu
Starting Member
Starting Member

Eihän tässä ongelmaa oliskaan, jos olis luottoystävä lähellä. Pääkaupunkiseudulla noihin matkoihin tuhraantuu yllättävän paljon julkisilla aikaa. Kaverit kun asuu Espoossa. En viitsi vaivata, kun joukkoliikenteellä matkaan menee aikaa aivan liikaa. Pitää kuitenkin olla erittäin luottoystävä, että kotiinsa päästää. En tiedä, olenko ihan harvinaislaatuinen immeinen, mutta mulla kyllä kieltämättä ahdistaa ajatus vieraasta omassa kodissani, kun en ole itse paikalla -vaikka olis tosi hyvä ystäväkin.
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

No niinhän tosiaan sanoit jo alkuperäisessä viestissä ettei ketään saa käymään.

Ruokinta-automaatin hommaisin tuossa tilanteessa.
Minun mielestä 11 päivää ilman ruokaa liian pitkä aika. Kyllään kalat sen varmaan selviää hengissä mutta aiheuttaa turhaa stressiä.
Voihan siihen automaattiin laittaa vähän normaalia pienemmät annokset, niin ei ainakaan tule liikaa ruokaa annostelua.

Yksi ääni automaatille.

t. Timo
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Automaatille ääni myös minulta, voi olla jopa luotettavampi, kuin luottoystävä, eikä ainakaan uteliaana tongi kenenkään likapyykkejä/ roskiksia/ kirjeitä/ päiväkirjoja, jos sen jättää kotiinsa ilman valvontaa [;)]
Kalojen ruokkiminen ronskimmalla kädellä voi olla paha virhe, sekin voi pilata vesiarvot, jos ruokaa jää akvaarioon ja pilaantuu. Siit voi pahimmillaan seurata nitriittipiikki, joka ottaa hengiltä kaikki kalat (sattunut mulle tosi pienenä, kaverin akvaarioon kun tuli laitettua nälkäisille kaloille liikaa ruokaa, eikä kukaan huomannut ennen kuin kalat kelluskelivat pinnalla vatsat taivasta kohti [:I] )
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Tässä kun itsekin mietin, että pitäisikö hankkia ruokinta-automaatti, niin mikäs merkki se olikaan, josta on jossain keskusteluissa ollut juttua? Joku rondomatik tai jotain sinne päin se oli.

Tähän asti ruokinnan ovat hoitaneet vanhemmat, joille olen laittanut jo valmiiksi purkkeihin kerta-annokset ja lapun alle, minä päivänä ruoka tulee antaa. Toiminut hyvin. Mutta nyt ajattelin, että voisi heidätkin päästää tuosta vastuusta ja ostaa automaatin tilalle.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Tällainen keskustelu oli vähän aikaa sitten. Ruokinta-automaateista siis. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”