Ideanikkarit hoi! 350l akvaarion sisustaminen & kalat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lare
Starting Member
Starting Member

Ideanikkarit hoi! 350l akvaarion sisustaminen & kalat

Viesti Kirjoittaja Lare »

Olen ostamassa Juwel Trigon 350l kulma-akvaarion, josta haluan toki sekä mahdollisimman toimivan kalojen kannalta, että myös miellyttävän katsella. Kysynkin nyt teiltä ideoita kaloja, kasveja ja sisustusta ajatellen, koska minun oma perehtyneisyys aiheeseen on rajallinen. Jollain tavalla eksoottinen tunnelma olisi plussaa.

Lähtökohtana on, että akvaariossa on ainakin 2 lehtikalaa ja 3 partamonnia, sekä myös joitakin parvikaloja. Millaisia kaloja suosittelette? Paljonko kaloja tämän kokoiseen akvaarioon kohtuudella mahtuu? Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan. :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

2 lehtikalaa
3 partamonnia (naaraita, vai mitä?)

3 perhoskirjo/töyhtökääpiöahventa
10 timantti- tai kirsikkatetraa
20 punapää- tai sitruunatetraa

persoonallisuutta tuomaan kampa- tai kurnuokamonni tai (hiekkapohjalle) jokunen banjomonni

Värikkyyteen pyrkivä Etelä-Amerikka-kalasto. Sisustukseksi; pohjamateriaalilla ei väliä näille kaloille, se joka silmää miellyttää. Pääkasvillisuutena miekkakasveja (isoja) ja niiden sekaan tiheiköiksi esim. ärviää, argentiinanvesiruttoa, karkeaviuhkalehteä, konnanputkea. Pinnalla voi pitää ricciaa, pistiaa, kelluvesisaniaista jne.
Rajapyykeiksi akvaarioon kantoja tai oksia, jotka tuovat lehtikaloille luonnollisen ympäristön.

Mikähän tämä nyt on, geotooppiakvaario vai löyhä biotooppi (joku Amazonin pääjuoksun tyyni osa) :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

7330 kirjoitti:persoonallisuutta tuomaan kampa- tai kurnuokamonni
Onko kurnuokamonneja näkynyt jossain liikkeissä?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ei ainakaan täällä Pohjanmaan suunnalla, mutta eipä täällä näy paljon muutakaan erikoisempaa. Kai niitä jostakin isommasta liikkeestä saa, ainakin tilaamalla.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Itse en välttämättä tuon kokoisdeen lähtisi laittamaan parvikaloja lehtikalojen lisäksi. Meillä kutupari oli senverran äkäinen että jos altaassa oli muita "uivia" kaloja (el imuita kun pohjakaloja) niin ne lennättivät muut ulos seltä. altaalla oli kokoa 360-litraa, ja tosiaan ahtaaksi kävi jos laittoi muuta kun lehtikalat.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Tuohan kuulostaa erikoiselta etteivät lehtikalat tulleet parvikalojen kanssa toimeen! Itse juuri mietiskelen kalastoa 350-litraiseen ja lehtikalapari, monnisia ja tetraparvi oli suunnitteilla...
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

JuuLia kirjoitti:Tuohan kuulostaa erikoiselta etteivät lehtikalat tulleet parvikalojen kanssa toimeen! Itse juuri mietiskelen kalastoa 350-litraiseen ja lehtikalapari, monnisia ja tetraparvi oli suunnitteilla...
Ei mun mielestä mitenkän eirkoista, niillä kun on kutu niin ne vahtivat sitä ja mkkään kala ei pääse lähellekkään - tarkoittaen siis, että kun kutivat keskellä allasta olevaan miekkakasviin, niin muut kalat lennätettiin pois altaasta koska yksinkertaisesti tilaa ei ollut.

Käsitykseni mukaan täysin normaali ilmiö, että lehtikalat vahtivat kutuaan ja eivät päästä muunkaan lajisia kaloja lähelle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”