Leväbarbin musta raita vaalentuu

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Leväbarbin musta raita vaalentuu

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

Olen nyt kolme kertaa huomannut että kahdella, meidän kahdeksasta leväbarbista, kyljen musta raita muuttuu vaaleaksi. Toinen kaloista on silloin myös hyvin paksu. Kalat voi ihan hyvin ja käyttäytyy normaalisti. Vähän ehkä kyhnöttävät keskenään. Voisko olla jotain kutupuuhaan liittyvää? Onko kukaan muu huomannut tälläistä raidan vaalentumista?

t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Minä olen huomannut silloin kymmenen vuotta sitten, kun oli toinen leväbarbiporukka. Kuulin, että vaalenevat kun pelkäävät tai säikkyvät jotain.
Terveisin minä.
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

jarppa82 kirjoitti:...että vaalenevat kun pelkäävät tai säikkyvät jotain.
Hmm, toikin hyvin mahdollista, koska eilen talo oli täynnä ihmisiä, kun oli poitsun 3 v synttärit. Mutta taas toisaalta, ne ei kuitenkaan mennyt piiloon, vaan olivat aikalailla etulasin tuntumassa.

t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Mutta ei ne oikein oo sentyyppisiä kalojakaan että ne menis piiloon... ? Ainahan ne hulmuilee missä sattuu. :)
Terveisin minä.
ajv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ajv »

Olen huomannut omissa leväbarbeissani samanlaista raitojen vaalenemista. Lisäksi vaalenneen raidan yläpuolella näkyy vihreä lyhyt raita ja kalat kiertävät toistensa ympäri ja uivat kylki kyljessä. Yleensä tätä tekevät yksi selvästi paksumpi ja toinen hoikka korkeaselkäeväinen kala, joten olettaisin niiden olevan naaras ja koiras kutupuuhissa. Sen valmiimpaa ei ole tullut ja usein joku muu kuuden laumastani menee sekoittamaan puuhia. Useimmiten kalat vaalenevat ja alkavat kiertää toisiaan, kun valot ovat illalla himmeämmät (vain yksi putki kolmesta päällä). Yleensä tätä jatkuu vain muutamana peräkkäisenä iltana. Ajattelin järjestää kaloilleni "sadekauden" tiheine vedenvaihtoineen ja lämpötilan laskuineen ja katsoa, jos vaikka kutisivat.
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ida-Maria »

Minun ystäväiseni muuttuivat lähes kokonaan valkoisiksi, kun ensimmäisiä kertoja joutuivat vedenvaihdon kokemaan.
Tuosta leväbarbin kutemisesta, onko kukaan saanut niitä Suomessa kutemaan akvaariossa. Miten? Ihan mielenkiinnolla kyselen, sillä olen kuullut, että ne ovat kovinkin hankalia tapauksia.
Jessi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Stressitilanteissa leviksiltä menee raidasta väri melkein kokonaan. Näin esim. pussissa kuljetuksen aikaan. Ja kun pidetään vain 2-3 levistä, "pomo" kiusaa kastissa alempiaan, joilta väri haalistuu.
johnson
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja johnson »

Minä olen myös huomannut että raita vaalentuu ja melkein aina silloin kun on vedenvaihto päällä, väri on muuttunut takaisin kyllä ihan minuteissa.
Flame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Flame »

Minulla on myös sama ongelma leväbarbieni kanssa. Neljä leväbarbia asustavat 320L altaassa jossa veden ph on n. 7 valaistuksena 130cm ja lamppujen tehoista ei sitten niin tietoa kun tulivat altaan mukana. Suodatuksena FLuval 204 ja Fluval 4+

Levisten raita on toisaan meilläkin haalistunut. Eivät ole ollenkaan niin vilkkaita. Joku välillä vain köllii pohjassa. Yhden olen nähnyt haukkovan happea... hmm. Joten olen nytten pitänyt tuota "kuplakonetta" päällä päivisin. (yöllä pitää mekkalaa, johon herää). Niin elikkä kysymys kuuluu, Ovatko levikset kutu puuhissa vaiko hapen puutteessa? Vai jotain aivan muuta.

Porukasta yksi kuoli tuossa melkein vuosi sitten juuri tähän samantyyliseen värin menetykseen ja hapen haukkomiseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”