Hei kotkalaiset akvaristit!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mindi
Junior Member
Junior Member

Hei kotkalaiset akvaristit!

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Niin vaivaa tämä asia, että pistän sen nyt tänne. Kävin Kotkassa Maretariumia tsekkaamassa ja samalla reissulla Meripäivien menoa satamassa. Siinä ihmistungoksessa jouduin etsimään wc:tä, ja oli pakko mennä sataman lähellä, kadun kulmassa olevaan pikku pubiin/baariin asian tiimoilta.
Se itse asiani teille hyvät akvaristit on se, että siellä bongasin järkytyksekseni baaritiskiltä pikku purkin (ehkä muutaman kymmenen litran akvan), jossa ui kultakalan poikasia!!!!!! [}:)] Oisko syytä käydä kertomassa tarinaa kultakaloille kuuluvista elinoloista? Ja jopa akvan paikan vallinnasta! Savuisa paikka...tai oli ainakin silloin!
Itse en arvannut asiaan puuttua; pieni paikka täynnä känniläistä turistia ja paikkakuntalaista juhlimassa ja tiskin takana olevat ulkomaalaiset baarinpitäjät jo valmiiksi hermona. Itselläni lapset mukana! Kiireellä ulos vaan!
Mieleen jäi kalvamaan! :cry:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tiedossa on. Itse käin kys. paikassa kahvilla muutama kk sitten, silloin 40l altaassa 3 kultakalaa ja 1 albino monninen. Äänestin jaloilla, ei enää ikinä tähän bariin. Karu totuus, kun kulttuuriin kuuluu kultakalojen pito niin sitä ei pois kitketä. Jos joku haluaa mielensä pahoittaa, voi käydä siellä puhumassa järkeä. Osoitteen ja baarin nimen saa YVllä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Eikös siellä Du-pipissä (nimi muutettu) ole myöskin akvaario? 40 litraa ja kaloina ainakin neontetroja. Meluisampaa paikkaa saa hakea. Värivalotkin vilkkuvat tilassa tiuhaan tahtiin. (hirveä lause :mrgreen: )
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ai "Piipparissakin" on akvaario? Onneksi en käy, se on ihan teinimesta.
Agua
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Agua »

No nyt bongasin S-huoneen akvan ihan omin silmin. Sijaitsee takassa (kyllä, takassa) heti hotellin/respan pääovesta vasemmalle. Pienessä purkissa uiskenteli neontetroja, yksinäinen platy ja partamonni jos en nyt ihan erehtynyt lajintunnistuksessa. Aika säälittävä tapaus. :cry:
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Agua kirjoitti:No nyt bongasin S-huoneen akvan ihan omin silmin. Sijaitsee takassa (kyllä, takassa) heti hotellin/respan pääovesta vasemmalle. Pienessä purkissa uiskenteli neontetroja, yksinäinen platy ja partamonni jos en nyt ihan erehtynyt lajintunnistuksessa. Aika säälittävä tapaus. :cry:
Tarkoitin sitä kippoa joka on siellä yökerhossa. Siellä Shuoneella taitaa olla useampikin kippo.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Pitäisiköhän sitä entisenä Kotkalaisena käydä vähän S-huonetta valistamassa? [;)]
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:Pitäisiköhän sitä entisenä Kotkalaisena käydä vähän S-huonetta valistamassa? [;)]
Yritä pois, ei siitä taida mitään tulla :mrgreen: . Ainakin "piipparissa" soi musa niin kovaa että baarimikot ei kuule tilauksia, joten sormella joutuu osoittelemaan. 8O
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Teho kirjoitti:Yritä pois, ei siitä taida mitään tulla :mrgreen: .
Tää käy respassa juttelemassa kun vaan ehtii... Parin viikon päästä. Ihan asiallisesti käyn kyselemässä [;)]
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Adrianna kirjoitti:
Teho kirjoitti:Yritä pois, ei siitä taida mitään tulla :mrgreen: .
Ihan asiallisesti käyn kyselemässä [;)]
-Ysimillisen kera
Semiramis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Semiramis »

vanha topic,mut nyt vasta näin.
mitenkäs on, kävikö kukaan sanomassa asiassa?
itse en oo siellä mitää altaita/kippoja huomannut, kenties keskittyny baaritiskin antimiin senkin edestä, mut jos ei tohdi mennä asiasta suoraan sanomaan niin voishan siitä laittaa asiallista sähköpostia?
olihan kirkkokadun pizzeriassakin joskus joku pieni allas myyntitiskillä,hurjassa kunnossa. mut en muista viimeks sitä nähneeni, kesällä joskus....
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

4.12 on KLAS ry:n kokous, voisihan sitä käydä vaikka porukalla kahvilla ja katsomassa mikä on tilanne nykyään. [;)]
maako
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja maako »

Terve!

Olen muuten ottanut tämän S-huoneen akvaarion 7.2.06 omalle kontolleni! Uusi allas tulee olemaan hyvässä hoidossa.

Tervettuloa 9 milli Teho kylään tarkistamaan tilanne. Tarkoitit varmaan vehkees kokoa?!

Hommasin tämän pikku purkin tilalle 317l altaan ja se sijaitsee edelleen samassa takassa vastaanotossa, tukevan pohjalevyn päällä. Suodattimena toimii 2215 Classic Eheimi (itsellä sama suodin josta otin likaiset massat uusien tilalle) ja lämppärin teho on 300W pitäis lämmön pysyä kohillaan, lämpö 25-26c. Valaistuksen hoitaa kaksi putkea, tropical ja daylight.

Altaassa asuu tällä hetkellä vanha kansa (5 neontetraa, yksi pläty ja partamonni). Lisää kaloja hommaan sinne heti kun allas vähän vanhenee, eli n.vko:n päästä. Yksikään kala ei näytä voivan huonosti päin vastoin esim. Jorkka (partis) ihmettelee uuden altaan kokoa ja isohkoa juurakkoa altaassa.
Neoneita tulee 20kpl lisää heti kun altaan bakteerien toimivuus on todettu. Nitriittiä olen tarkkaillut ja se on pysynyt nollassa.

Altaan lopullista kalastoa en ole vielä päättänyt, mutta tarkoitus oli laittaa sinne "ei niin vaativia" kaloja... Kalasto ehdotuksia otetaan vastaan :mrgreen: .
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Kalastosta vaan senverran, että ainakin se platy pois sieltä, eikä mielellään muitakaan kovan veden kaloja lisää sinne. ;)
Tuollaisiin julkisiin tiloihin minäkin kannatan helppoja kaloja, koska se hoito ei kuitenkaan ole niin intensiivistä kuin kotialtaassa (esim akuutissa suodattimenhajoamistilanteessa tuskin asialle tuola mitään välittömästi tehdään, kunhan ensin edes se huomattaisiin).
Ja kun suodatinkaan ei tuohon altaaseen ole todellakaan ylimitoitettu, niin kalastoa sen mukaan, eli ei paljoa.
Sotkevia plekoja ei enempää, partis saa riittää, vaan esim monnisia, piikkisilmiä (tai molempia) tms pohjan möyrijöitä läjällinen.
Kun kyse on julkisesta akvaariosta, niin "pakkohan" sielä on olla jotain katseenvangitsijoita yleisöllekin, eli joku vähän isompi kala tai kalapariskunta.
Tutki ihan rauhassa eri kalastovaihtoehtoja, tokkopa tässä jäniksenselässä ollaan. Hyvä kun akvaario on saanut oman hoitajan. :)

Ainiin, onhan akvaariossa hiekkapohja jos monnisia tai piikkisilmiä tulossa, nekun eivät juurikaan pidä sorassa möyrimisestä.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
maako
Junior Member
Junior Member

Thänks dth,

jotaa tämän kaltaista olen suunnitellut. Pohjallahan ei todellakaan ole hienoahiekkaa ja syynkin varmaan ymmärrätte, helppo hoitoisuus... Pohjalla siis ihan tavis sora, puhallushiekkaa en uskaltanut laittaa tukkeentumis vaaran takia. Piikkisilmät ja monniset olen jättänyt jo ulos kuvioista tästä syystä.

Tuon 2215:n lisäksi otin siitä pikkkualtaasta sisäsuodattimen, jolla sain ihan kivasti pintaveden liikkeelle.

Platyjä en ole lisäämässä sinne, mutta en sitä yhtäkään pois lähde heittämään. On varmasti tottunut vähemmän kovaan veteen koska jo parisen vuotta sellaisessa elellyt.

Katseenvangitsijaksi olen ajatellut jotain pariskuntaa, onko se sitten lehtikala vai jokin ahven pariskunta sitä en vielä tiedä.
Ei tässä itselläni ainakaan hoppua ole näiden kalojen lisäämisen kannalta. Noita neoneita nyt ensiksi olen ajatellut sinne kotiuttaa, heti kun ensimmäinen veden vaihto on tehty. :roll: Veden vaihto väliksi arvioisin ½ vedestä kahden viikon välein.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

maako kirjoitti:Thänks dth,

jotaa tämän kaltaista olen suunnitellut. Pohjallahan ei todellakaan ole hienoahiekkaa ja syynkin varmaan ymmärrätte, helppo hoitoisuus... Pohjalla siis ihan tavis sora, puhallushiekkaa en uskaltanut laittaa tukkeentumis vaaran takia.
Kyllähänm se hieno hoekka ON helppohoitoisempi kun mikään tavis sora. Mistä olet saanut käsityksen, että sora olisi helpompi?
Agua
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Agua »

maako kirjoitti:
Olen muuten ottanut tämän S-huoneen akvaarion 7.2.06 omalle kontolleni! Uusi allas tulee olemaan hyvässä hoidossa.

Hommasin tämän pikku purkin tilalle 317l altaan ja se sijaitsee edelleen samassa takassa vastaanotossa, tukevan pohjalevyn päällä.
Kiva kuulla hyviä uutisia! Onnea ja menestystä sinulle akvan kanssa. Täytyy tulla joskus katsomaan uutta "purkkia". Oletkos ko. putiikissa töissä kun sait akvaarion hoitoosi? *utelias*
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Joo siis todellakin hieno hiekka on helpompi vaihtoehto, ja käy suuremmalle osalle kaloistakin (ei nyt tule yhtään mieleen kelle ei kävis, mut kai sellanenkin kala on olemassa).
Mulla hieno hiekka kaikissa omissa ammeissa (yht 1200L vettä) ja ei ole tukkeutunut, vaikka yhdessä altaassa on todella reilu kerros (10cm ellei ylikin). Kotiloita tai jotain joka pohjahiekassa möyrii, esim kärsänuoliaiset ovat kovia kaivautumaan. :)
Sitten kun valitset sitä isompaa kalaparia, niin sit tietty sellainen ettei neonit päädy niiden ruuaksi. Lehtikalat on kuuluisia siitä neoneiden popsimisesta ;).
Toki on lehtikaloja mitkä sitten taas ei syö, mutta se on arpapeliä.
maako
Junior Member
Junior Member

Oma käsitykseni on, että sen hienon "puhallus" hiekan pesemiseen olisi mennyt vähintään kolme-neljäkertaa enemmän aikaa. Sorapohjan lappoaminen on omasta mielestä helpompaa kuin puhallus hiekan. Siihen, että se on kala ystävällisempää yhdyn täysin. En ole ikinä kuullut että sorapohja menisi tukkeseen, mutta olen kyllä nähnyt ja kuullut kun hienohiekka pohja menee. Lisäksi siinä vanhassa pikkualtaassa oli samaa soraa, jonka huuhtasin ja laitoin pohjalla -> baktreereita. Sora on ja pysyy altaassa koska olen sen jo pessyt ja pohjalle laittanut. [;)]

nm. Aqua, olen ko. putiikissa töissä ja ajoin asian läpi, että saataisiin isompi purkki vanhan altaan tilalle ja se kävi aika helposti. :mrgreen: Perheiden junjorit ovat aina nenä kiinni lasissa ja altaan paikka on rauhallinen, ei disko jumputusta, ei välkkyvaloja.
240l mp-karat 120, Eheim 2215 Classic, Eheim 2252 Powerline, Jäger 150W
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Esim Bilteman puhallushiekka on melkein sellaisenaan altaaseen hulautettavaa, eli ei pesua. Joka säkki on tietty hyvä tarkastaa pienellä määrällä hiekkaa esim ämpäriin kuinka puhdasta se on, mutta omiin altaisiin olen ihan pesemättömänä hulauttanut.
Ja siinähän se hienous onkin että hiekkapohjaa kun ei tarvitse lapota ollenkaan :). Minun lapponi on ollut työtön siitä päivästä asti kun hiekkaan vaihdoin (eli noin 4 vuotta). Vedenvaihdon yhteydessä hiekan pinnalta voi vedenvaihtoletkulla imaista kakat (hiekkapohjassa niillä on tapana kertyä siisteiksi kasoiksi virtauksesta riippuen). Tämä kakkojen imaisu vaatii muutaman harjoittelukerran ennenkuin sen osaa niin että hiekkaa ei mene viemäriin.
Ja jos hiekassa ei ole mitään möyriviä eläimiä, niin sitä voi sillointällöin sohia käsin tai vaikka haavin varrella, niin estää tukkeutumista. Mutta omissa ammeissa kierteissarvikotilot hoitavat tämänkin "vaivan", joten heleppoa on ku heinänteko. :mrgreen:
maako
Junior Member
Junior Member

Eipä ole paljon Biltemaan (Helsinkiin päin) ollut asiaa joten ei oikein onnistu. Ihan hyvä pitää mielessä toi hiekka juttu jos joskus vaikka omaan altaaseen vaihtaa... Tai kun ostaa ISOMMAN altaan kotia. :mrgreen:
maako
Junior Member
Junior Member

Pakko pompauttaa tämä ylös, kun on tehty hankintoja.
Eli Seuriksen kalat ja akva voi jo hyvin.

Kalasto on nytten sitten seuraava.

1 partamonni (vanha asukas)
1 kultaimumonni
3 helmirihmakalaa (1 ukko 2 akkaa)
1 pusukala
6 kongontetraa (2 ukkoa 4 akkaa)
reilut 20 neontetraa
1 platy (vanha asukas ja voi edelleen paksusti)

Isoin juurakko mitä paikkakunnalta löysin ja kasveja.
Ruokinnasta vastaa Rondomatic kerran päivässä, vettä vaihtelen
noin kerran viikossa... Mitä vielä? Valot kellon perässä.
Semiramis
Junior Member
Junior Member

Re: Hei Kotkalaiset akvaristit!

Viesti Kirjoittaja Semiramis »

Miltäs näyttää Seurahuoneen allas vuonna 2009? :D
Eipä tuu enää siitä respan kautta kuljettua kun viihteelle lähtee, oisko kellään tietoa?
Mitenkä muuten, onko ilmaantunu mitään julkisia altaita? En oo ainakaa itse tietoinen näistä.
maako
Junior Member
Junior Member

Re: Hei Kotkalaiset akvaristit!

Semiramis kirjoitti:Miltäs näyttää Seurahuoneen allas vuonna 2009? :D
Eipä tuu enää siitä respan kautta kuljettua kun viihteelle lähtee, oisko kellään tietoa?
Mitenkä muuten, onko ilmaantunu mitään julkisia altaita? En oo ainakaa itse tietoinen näistä.
Kiitos kysymästä. Seurahuoneen allas on muuttanut 2008 toukokuussa uuteen respaan. Altaalle on teettetty tukeva metallirakenteinen
jalusta mikä on vuorattu mdf-levyllä jossa tumma puuviilu. Oikeesti tosi tyylikkäästi toteutettu jalusta sydeemi. Allas toimii osaksi sohvaryhmän tilanjakajana ja olen rakentanut altaaseen 50cm pitkän väliseinän kahdesta taustauretaanilevystä. Kanto ja kasvit olen asetellut siten että ne jakavat allasta mahdollisimman hyvin ja kalat pääsevät aina suojaan. Altaanseen on hankittu ulkosuodattimen lisäksi Eheimin Pickup sisäsuodatin ja kalastoa on uusittu jonkin verran. Ruokinnasta vastaa Eheim twin ruokinta-automaatti ja altaan huollosta allekirjoittanut.

Kalat voivat hyvin ja lisääntyvät ahkerasti :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”