Labeotropheus trewavasae

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Labeotropheus trewavasae

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Malawi-altaaseeni on tulossa tätä merkkiä, mitä voisi ottaa kaveriksi? Akvaario on 250l eli mikä olisi sopiva parvin koko? Onko domesoni sopiva seuraksi vai liian äksy?? :roll:
NYMANJA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 09:10, 27.10.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NYMANJA »

Kivikkomalaweja kannattaa pitää ryhmissä, joissa vähintään kaksi koirasta ja enemmistö naaraita. Myös pariskuntina voi kaloja pitää, kunhan yksilömäärä on riittävä.
Kirjonenäahvenen seuraksi soveltuvat pääosin kaikki samaa ravintoa nauttivat kivikkoahvenet.
Lajeista ja niiden vaatimuksista saa parhaiten tietoa selaamalla läpi vanhoja viestejä tai kirjallisuudesta. Suosittelen hankittavaksi Malawijärven kirjoahvenet kirjan.

JN
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Otsikko oli niin passeli, että arvelin tähän tällätä kuvan mun huikaisevan suloisesta Labeotropheus trewavasae -pojastani. Tuo nokka on älyttömän suloinen ja Trewa on ollut mulle aina sellainen malawiahvenen prototyyppi. :)

Kuva
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Oih ja voih, Tytti onpa hieno :). Minä sain kaupanpäällisinä myös pariskunnan trewoja kun hain lisää affenia. Ovat jo aika kookkaita vonkaleita ja trewaukko on aikamoinen "äijä", sillä on kova valtataistelu meneillään meidän "pearl white"-uroksen kanssa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että "helmi" on voitolla.

Lisää trewasia on myöskin tulossa, laittelen kans kuvia, kunhan saan säädyllisiä otettua :mrgreen: .
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Hieno laji. Fuelleborni on ihan lähisukulainen, hiukan kookkaampi, mutta muuten hyvin saman oloinen. Se on oikea levänjärsijä. Nokka soveltuu hyvin levän raapimiseen kiven pinnalta. Jää ihan raitoja perään kun reilun kymmenen sentin mittainen koiras jynssää kiven pintaa. Tosi hyvätapaisia olleet noi mun kaks koirasta niin oman lajin naaraita, kun muitakin lajeja kohtaan. Takaa-ajoa on, mutta sitä ei viedä koskaan fyysiseen vahingoittamiseen asti. Sellainen on mukava kaveri altaassa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Noh, pistänpä tänne...

Kuvat päivitetty mun sivuilla, aikmoisen surkeita otoksia mutta kai niistä jottain näkkee...

http://koti.mbnet.fi/laura76/Akvaario/
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

^ Hienoja ovat. Minkä kokoinen tuo trewa-äijä on? On nimittäin niin kovin sininen verrattuna meidän omaan, joka on ehkä 6 cm pitkä.

Meidän Trewa-Poika jahtailee hongeja. Luulen, että hongit alkaa piakkoin kaipaamaan kirjonenätöntä kotia. Vai auttaisikohan tuo isompaan altaaseen muutto?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Tuo meidän ukko on kyllä melkoinen vonkale, mitähän uskaltaisin valehdella sen koosta... yli 10cm kuitenkin ja muutenkin ihan "miehen kokoinen".

Meilläkin tuo trewaukko äijäilee greshakeille, mutta saakin sitten vastapainoksi köniinsä siltä "helmi"-urokselta. Ei meillä mitään isoja kahinoita kuitenkaan ole, kunhan jahtailevat toisiaan.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mulla itelläni löytyy marmelade cattejä sekä sinisiä,
Kuva

Lagretissa törmäsin punaiseen kirjonenään, jos olisi ollut mahdollista tuoda mukana, niin olisi kyllä lähtenyt välittömästi mukaan...

Kuva
/jari
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

^ JJVi, wau! Näkisittepä (onneksi ette) miten mulla kuola valuu vasemmasta suupielestä. :mrgreen: Mistä sie olet noita ostanut?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

En muista mistä kaveri noita hommasi, noitten pitäisi kuitenkin olla 1. akvaariossa syntynyt polvi. Vähän häntä harmitti, kun luuli myyneensä mulle sinisiä koiraita+ob-naaraita ja osasta vähemmän kauniita ob:itä kuoriutuikin noita marmeladeja. :mrgreen:

Noille ilmestyi aluksi poikasia tasaiseen tahtiin, mutta nyt melanocromis sp.:t ja pseudotropheus estharaet ovat ottaneet vallan altaassa ja kirjonenien poikasia ei ole enää pahemmin näkynyt
/jari
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Pörhisteleekö trewa-naaraat toisilleen? Samalla tavalla evät levällään, kuin koiraatkin.

Meille mahtuisi muutama trewavasae-naaras lisää viikon parin päästä, jos jollakulla lähiseudulla olisi ylimääräisiä tyrkyllä. ;)
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Mikä olisi paras lämpötila saada trewat lisääntymään vai vaikuttaako edes lämpötila millään tavalla?
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Ei kannattaisi sekoittaa eri paikoissa järveä esiintyviä saman lajinkaan yksilöitä mielestäni keskenään - muuten menettää tuolle paikalle tyypilliset ominaisuudet kaloistaan.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

^ Elä huoli, mie en ainakaan diilaa kaloja eteenpäin, jos joku poikanen hengissä selviäisikin. :)
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Koiras vai naaras? Ostettu naaraana, mutta käyttäytyy kuin koiras. Itse en osaa katsoa kalan peppua, että kummalta se näyttää, mutta mieluusti otan lisäkuvia tarpeen vaatiessa. :)
Tytti kirjoitti:Pörhisteleekö trewa-naaraat toisilleen? Samalla tavalla evät levällään, kuin koiraatkin.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minä en uskalla tuohon sukupuoliasiaan ottaa kantaa (mulla itsellänikin on yksi vähän epäselvä tapaus). Mutta mulla naaraat ainakin "pöreilevät keskenään kovastikin. Itse asiassa noista trewoista nuo naarat ovat paljon äkäisempiä kuin koiraat.

Minä kyllä olisin veikannut tuota kalaasi urokseksi jos olisin nähnyt pelkästään kuvan...
NYMANJA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 09:10, 27.10.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NYMANJA »

Kyllä tuo kuvan yksilö on naaras.
Parittomien evien muoto ja peräevän täplät tukevat värityksen lisäksi tätä.
Värimuoto muistuttaa Chilumba / Mphanga alueen naaraita.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

NYMANJA kirjoitti:Kyllä tuo kuvan yksilö on naaras.
Hyvä homma. :)

Tähänpä jatkankin, kun on mietityttänyt tuo kirjonenäahventen nenien muoto. Tietysti ihmisilläkin on jokaisella omanlaisensa nenä, mutta kun kirjonenilläkin näyttää olevan pyöreää nenää, lihaisampaa ja roikkuvaa nenää ja tuon aiemmassa viestissä olevan naaraan kaltaista pitkää piippanokkaa. Ei kai siinä tietysti mitään ihmettelemistä ole, mutta aika kiva kun on erilaisia nokkia. :)
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Kuva
Kuva
Väriä tulee koko ajan lisää. :) Ja ihan kuin nenäkin kasvaisi.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Tuupataanpa taas tähän kirjonenäketjuun. On niin suloinen mun mielestä :).

Kuva

Muoks:
Minä en uskalla tuohon sukupuoliasiaan ottaa kantaa (mulla itsellänikin on yksi vähän epäselvä tapaus). Mutta mulla naaraat ainakin "pöreilevät keskenään kovastikin. Itse asiassa noista trewoista nuo naarat ovat paljon äkäisempiä kuin koiraat.
Hehe, niin ja ne mun pöreilevät "naaraathan" tosiaan oli sitten uroksia! Kuvassa yksi heistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”