Kasvit kuolee
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Kasvit kuolee
Mikä on kun kaikki mun kasvit kuolla kupsahtaa yks kerrallaan. Ainoot jotka ovat hengissä kasvattavat vartensa ja lehtensä pinnalle ja vaan juuret on vedessä. Mistä moinen johtuu?
Jos et tiedä mitä tehdä... Älä tee mitään!
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Minulla kanssa ollut ongelmia kasvien kanssa. Intianvesitähdikki ja vesirutot kasvaa hulluna, mutta punarotala on huonona. Lamppu on ok, ja laitoin vielä folio-suikaleen lamppuun , että valaistus olisi riittävä, mutta turhaan. Annan ravinnetta kerran viikossa, veden vaihdon yhteydessä ja silloin tällöin upotan juurelle savipalleron. Mutta ei kyllä kovinkaan punainen väri kasvilla ole.. Altaassa on intiaanitetroja( 8) ja lyhtytetroja( 7) ja perhoskirjoahven- pariskunta ja yksi maatiaismonni ja litroja 120. veden ph on 7( kraanavesi sama 7). Yksi puunkanto löytyy myös altaasta.
-
- Junior Member
Mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa että lamppu on ok? Mitkä putket ja watti määrä?sannakatja kirjoitti:Lamppu on ok, ja laitoin vielä folio-suikaleen lamppuun , että valaistus olisi riittävä, mutta turhaan.
Yleensä punaisten kasvien heikko väri johtuu riittämättömästä valosta ja ilmeisesti sinun lamppusi ei ole ok.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Ei riitä todellakaan valo punaisille kasveille eikä muillekaan vaativille.
Valoa kannattaa olla 0,3-0,5w per litra. Eli jos haluat vaativia kasveja kasvatella tai saada punaiset kasvit punaisiksi niin toinen putki pitäisi saada. 18w auttaisi siinä rinnalla kummasti. Toinen 30w voi olla jo liikaa, mutta riippuu toki lannoituksesta.
Itselläni on 2x30w ja 1x18w, tosin tänään sammutin toisen 30w ja ajattelin koittaa mitä kavit sanoo, mutta tuolla valolla papukaijalehti on kirkkaan punainen ja kaikki kasvit työntää lehteä uskomatonta vauhtia.
Valoa kannattaa olla 0,3-0,5w per litra. Eli jos haluat vaativia kasveja kasvatella tai saada punaiset kasvit punaisiksi niin toinen putki pitäisi saada. 18w auttaisi siinä rinnalla kummasti. Toinen 30w voi olla jo liikaa, mutta riippuu toki lannoituksesta.
Itselläni on 2x30w ja 1x18w, tosin tänään sammutin toisen 30w ja ajattelin koittaa mitä kavit sanoo, mutta tuolla valolla papukaijalehti on kirkkaan punainen ja kaikki kasvit työntää lehteä uskomatonta vauhtia.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Loisteputki kannattaa uusia vuoden tai puolentoista vuoden välein. Itse tykkään Arcadian freshwater putken väristä mutta sekin on makuasia mistä tykkää.
http://saurama.aqua-web.org/
Tuolta voit käydä katsomassa mikä miellyttää sinun silmääsi eniten.
http://saurama.aqua-web.org/
Tuolta voit käydä katsomassa mikä miellyttää sinun silmääsi eniten.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Paha mennä sanomaan kun ei niitä vesiarvoja sun muita kysyttyjä ole vieläkään kerrottu. Miksi kysyit ensin neuvoa jos et ole valmis vastaamaan kysymyksiin ja lopulta vastaat itse itsellesi?Kerkkokala kirjoitti:Taitaa kyllä mulla johtua siitä kun on noita kaloja aika runsaasti ja pallot vielä tuppaa repimään niitä kazveja
-
- Junior Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Vanhaa tietoa. Nykyisten merkkiloisteputkien valoteho ei juurikaan laske ja pitäisin vaihtorajana sellaista neljää vuotta.Psykedelia kirjoitti:Loisteputki kannattaa uusia vuoden tai puolentoista vuoden välein.
Jos valoa on liian vähän jollekin tietylle kasville niin sitten sitä on liian vähän eikä siinä sen liian vähäisen putken uusiminen mitään auta. Vaihtoehtoina ovat lisävalon hankinta tai ronkelin kasvin korvaaminen toisella (tässä tapauksessa esim. Ludwigioista löytyy komean punaisia ja vähemmällä valolla rehottavia lajeja, lajiristeymiä ja muunnoksia).
-
- Junior Member
Laitanpa tähän keskusteluun omankin kysymykseni: Mikä olisi sopiva wattimäärä 112-litraseen akvaarioon? Nykyinen lamppu taitaa olla 18wattinen (ihan varma en ole) sylvania aquastar ja on siis vain yksi putki.
Uuden taidan hannkia kun tuo on jo aika vanha ja siksi tässä mietinkin että pitääkö ostaa suuremman wattimäärän omaava putki..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Tietääkseni löytyy ainakin kahta mielipidettä siitä kuinka usein täytyisi loisteputki vaihtaa. Tietoinen olen kyllä siitä että jotkut suosittelevat montakin vuotta pidettävän samaa putkea, mutta itse olen sitä mieltä että vuosi-puoltoista on hyvä vaihtoväli.
Sanoin jo aikaisemmin että valoteho ei nykyisellään riitä vaativille kasveille. Lisävaloa olisi hyvä saada. Mielestäni kuitenkin vanha putki kannattaa myös uusia, kyllä sekin omalta osaltaan auttaa.Jos valoa on liian vähän jollekin tietylle kasville niin sitten sitä on liian vähän eikä siinä sen liian vähäisen putken uusiminen mitään auta.
Edellisellä sivulla kirjoitin että 0,3-0,5wattia per litra on hyvä valo määrä. Itse suosin kuitenkin lähemmäs 0,5 w per litra olevaa valomäärää.Laitanpa tähän keskusteluun omankin kysymykseni: Mikä olisi sopiva wattimäärä 112-litraseen akvaarioon? Nykyinen lamppu taitaa olla 18wattinen (ihan varma en ole) sylvania aquastar ja on siis vain yksi putki. Uuden taidan hannkia kun tuo on jo aika vanha ja siksi tässä mietinkin että pitääkö ostaa suuremman wattimäärän omaava putki..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Eivät ne ole mielipiteitä vaan tietoja joista toinen on selkeästi vanhentunut. Loisteputket ovat myös ongelmajätettä, jonka turhaa tuottamista mutu-tuntumienkaan vuoksi ei mielestäni voi perustella.Psykedelia kirjoitti:Tietääkseni löytyy ainakin kahta mielipidettä siitä kuinka usein täytyisi loisteputki vaihtaa. Tietoinen olen kyllä siitä että jotkut suosittelevat montakin vuotta pidettävän samaa putkea, mutta itse olen sitä mieltä että vuosi-puoltoista on hyvä vaihtoväli.
2x18W on aikalailla minimi ~100l tankeille jos kasveja haluaa yhtään kasvatella. 3x18W riittää jo mukavasti jo hieman enemmän vaativillekin. Hyvä yhdistelmä voisi olla Philips965 + 940 tai Philips 950 + 950. Eri asia on, mistä noita putkia löytää. Lamppuliikkeistä tai marketeista hyvällä tuurillaSP kirjoitti:Laitanpa tähän keskusteluun omankin kysymykseni: Mikä olisi sopiva wattimäärä 112-litraseen akvaarioon? Nykyinen lamppu taitaa olla 18wattinen (ihan varma en ole) sylvania aquastar ja on siis vain yksi putki.

Suuremman wattimäärän omaava putki vain sattuu olemaan pidempi, joten sellaista ei luultavasti pysty laittamaan valaisinkoteloosi.SP kirjoitti: Uuden taidan hannkia kun tuo on jo aika vanha ja siksi tässä mietinkin että pitääkö ostaa suuremman wattimäärän omaava putki..