Pieni tarkennus kiekkojen kutemisasioihin

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Seuraan seuraan mutta miksi en saa vastausta siihen, että jos kaikki muka menisi hyvin niin selviäisivätkö poikaset kolmekin viikkoa kylkilimalla eli ilman artemiaa vai alkaisivatko jo nähdä nälkää?

Munia on vaikea laskea mutta on niitä arviolta lähemmäs 100, niistä on nyt 4 valkoisia, aikaisemmin päivällä oli vain yksi valkoinen. Olisiko syy se, että ovat tosiaan lämmittimessä? Tietenkin olisi hyvä jos ne nyt eivät sitten onnistuisi tuossa lämmittimessä ja tekisivät uuden kudun ensi viikolla, jolloin minun ei tarvitsisi niin paljoa miettiä sitä ehdinkö matkalta ajoissa poikasia ruokkimaan.

Minulla on tuo ilamastin ollut tuossa kutujen lähellä ilmastamassa ettei kutu homehtuisi mutta nyt varmaan tuo lämmitin hoitaa kudun pilaamisen vai?
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Tekee aika tiukkaa että emot kestävät tuon kolmeviikkoa noita poikasia.
Saattaa olla jos ovat oikein hyviä emoja niin voivat olla aika huonossa kunnossa tuon ajan jälkeen.
In numbers of ten the power is in one.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Tekee aika tiukkaa että emot kestävät tuon kolmeviikkoa noita poikasia.
Saattaa olla jos ovat oikein hyviä emoja niin voivat olla aika huonossa kunnossa tuon ajan jälkeen.
Kiitos Tuukkis (kiitos tietty kaikille), tämän minä halusin juuri tietää. Tuosta kudusta täytyy sitten vielä päästä eroon ja aikaisintaan viikon päästä kun kutevat (jos) niin sen ehkä voi juuri antaa olla. Silloin emot joutuvat kestämään vain sen kaksi viikkoa poikasia kyljillään. Olisi varmaan hyvä jos eivät vielä ihan viikonkaan päästä kutisi uudelleen vaan yrittäisivät venyttää hieman pidemmälle, ikävä kyllä ovat toistaiseksi kuteneet aika tiiviisti viikottain... 8-)

Ps. Sitten kun taas on aikaa kaikelle pulaamiselle niin sitten varmaan loppuu kuteminen tai homma ei muuten vaan onnistu...Vaikka mistä sen tietää olisiko se nytkään onnistunut. :mrgreen:
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Jos taas tuhoat kudun, etkä anna emokalojen itse sitä syödä, jää heiltä iso osa energiasta saamatta, jonka taas tarvitsisivat seuraavaa kutua varten. On kyllä melko varmaa että lämmitin tuhoaa mätimunat, jos et ole kytkenyt sitä pois päältä. 8O

Itse en asiasta tiedä juurikaan, mutta eikö kiekkokalan poikaset sitten syö akvaarion pieneliöstöä (likoeläimiä) lainkaan? Eikö kiekkokaloillakin ole ruskuaispussi, millä mennään yli lapsuuden ensimmäisistä päivistä? Ja eikö Misun ollut tarkoitus olla vielä kotona noin viikon ruokkimassa noita vanhempiakin?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:Jos taas tuhoat kudun, etkä anna emokalojen itse sitä syödä, jää heiltä iso osa energiasta saamatta, jonka taas tarvitsisivat seuraavaa kutua varten. On kyllä melko varmaa että lämmitin tuhoaa mätimunat, jos et ole kytkenyt sitä pois päältä. 8O

Itse en asiasta tiedä juurikaan, mutta eikö kiekkokalan poikaset sitten syö akvaarion pieneliöstöä (likoeläimiä) lainkaan? Eikö kiekkokaloillakin ole ruskuaispussi, millä mennään yli lapsuuden ensimmäisistä päivistä? Ja eikö Misun ollut tarkoitus olla vielä kotona noin viikon ruokkimassa noita vanhempiakin?
No lämmitin on näköjään tuhonnut poikaset (siis kudun!) ja emot ehkä syöneet ne tai jotain, olivat onneksi yön aikana hävinneet. Olen vielä helmikuun puoliväliin kyllä kotona mutta koska kutu on hävinnyt niin ehkä tämä tästä... :o
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Kiekkoalan poikaset kyllä tarvitsevat sen verran paljon ruokaa ensimmäisten viikkojen aikana että siinä ei likoeläimistä ole juuri apua.
Jos kiekot eivät saa tarpeeksi ruokaa elämänsä alkuvaiheissa niin se kyllä näkyy kiekoissa myöhemmin mm. epäsuhtaisuutena tästä vaikka esimerkkinä yli-suuret silmät, ahvenmaisuus ja vielä heikko vastustuskyky tauteja vastaan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Jos kiekot eivät saa tarpeeksi ruokaa elämänsä alkuvaiheissa niin se kyllä näkyy kiekoissa myöhemmin mm. epäsuhtaisuutena tästä vaikka esimerkkinä yli-suuret silmät, ahvenmaisuus ja vielä heikko vastustuskyky tauteja vastaan.
Hiton hyvä siis, että asia selvisi ja että tuo kutu hävisi. On siis tärkeätä, että olen paikalla poikasia ruokkimassa sitten joskus kun niitä tulee ja ne tarvitsevat minunkin antamaa ruokaa. Tuskinpa nämä olisivat vielä poikasiksi asti onnistuneet mutta kannattaahan silti pyrkiä pelaamaan varmemman päälle. Seurailen meininkiä, mutta eivätpä nuo nyt ainakaan viikkoon vielä kude uudelleen. 8-)
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä on todella tarpeellista olla paikalla kun kiekonpoikia kasvatetaan. Siinä voi unohtaa vapaa-illat, viikonloppu-matkat ynnä muut riennot.
Artemiaa poikasille aamuin illoin mieluiten myös keskenpäivän.

Vedenvaihtoja joka päivä noin 80-90 % kerralla ja jos tästä haluaa parantaa niin jokaisen syömisen jälkeen imuroidaan pohja ylimääräisestä jätöksistä ja kuolleista syömättömistä artemioista. Tätä tietysti helpottaa kun allas pidetään pohjasorattomana. Poikasten kasvaessa sitten kiekot jaetaan vielä koon mukaan isot toiseen ja pienet toiseen altaaseen.

Artemiaakin kannattaa hankkia 500 gramman purkki sillä ne eivät mene pilalle jos niitä pitää kylmäkaapissa poissa kosteudesta ja lämmöstä. Minulla on ollut artemian munia kylmäkaapissa parhaimmillaan 6 vuotta ennenkuin ovat loppuneet.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Siinä voi unohtaa vapaa-illat, viikonloppu-matkat ynnä muut riennot.

Poikasten kasvaessa sitten kiekot jaetaan vielä koon mukaan isot toiseen ja pienet toiseen altaaseen.

Artemiaakin kannattaa hankkia 500 gramman purkki sillä ne eivät mene pilalle jos niitä pitää kylmäkaapissa poissa kosteudesta ja lämmöstä. Minulla on ollut artemian munia kylmäkaapissa parhaimmillaan 6 vuotta ennenkuin ovat loppuneet.
Niin, mitenkähän onnistuu kun olen vuorotyössä ja lisäksi omistan hevosen, jota myöskin pitää lähes päivittäin käydä suukoittelemassa ja hoitamassa/ratsastamassa...Olin ajatellut, että ehdin kyllä kaiken. :roll: Ruokintaa vaan aamulla ennen kotoa lähtöä meni sitten mihin vuoroon tahansa ja aina kun kotona viuhahtaa ja vedenvaihtoonhan nyt ei mene kovin kauaa kun ei tarvi kuin letkulla pois laskea (ja imuroida hiekaton pohja) jne...

Tuo ei minulla kyllä onnistu tuo kiekkojen jakaminen kahteen eri altaaseen kun ei ole kuin tuo pääallas ja 140l:n kutuallas. Tosin voihan niitä laittaa pääaltaaseen sitten myöhemmin osan/isoimmat. Vai voiko? Tilaa ei oikein olisi ollut edes kutualtaalle, joten mitenkään ei voi hankkia enää kolmatta allasta, muuten hankkisin.

Laskin, että minulla on artemiaa ostettuna 270g eli 15 kpl 18g:n Seran valmispusseja. Kai niilläkin pari viikkoa pärjää ja sitten voi sekaan kokeilla jotain pakastetta.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Onhan muuten niin, että aikuiset (ja terveet) kiekot, kardinaalitetrat, levikset (niistä muuten kolme on poikasia --> varmaan muutaman kk), plekot, piikkisilmät jne. pärjäävät 7 päivää ilman ruokaa? Toisaalta, mies voi pari kertaa antaa tuon 7 päivän aikana levispoikasten takia ruokaa. Kai ne leviksen nuorisopojat parilla ruokinnalla viikon selviää (enempää en halua ruokittavan ettei vesiarvot kärsi).
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Vastaan omaan edelliseen kysymykseen: kyllä se kai niin on. :mrgreen:

Nyt niillä taas on kutu. Ja lämmittimessä, hyvä. Nyt se taas pilaantuu ja jo seuraavan kudun saatan jo itse saada matkani jälkeen fiksattua niin, että otan lämmittimen töpselin irti seinästä jne...Kun on paikalla ja mahdollisuus hoitaa kaloja. :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Voi sentään miten romanttista. Tuolla pääaltaassakin on nyt sitten kiekkopariskunta, nyppivät rajusti kulmaa ja värisyttelevät itseään toisilleen. Minulla näkyy nuo eriväripariskunnat olevan muoti-ilmiö; kutualtaan pari on keltainen (Sun Red) sekä tumma (Royal Blue) ja pääaltaan uusi pari on oranssi (Pigeon Blood) sekä tumma (Brilliant Turquoise), hah haa mitä parinvalintaa noilla. :mrgreen:
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Ketään tuskin kiinnostaa mutta kerron silti: toinen pariskunta ja niillä kutu. Kutu sisältää munia varmaan tuhat miljoonaa, enemmän kuin noilla monesti kuteneilla vaikka niilläkin on varmaankin satakunta (ainakin lähemmäs) aina. Onhan se hyvä, että sekä pääaltaassa että kutusellaisessa on kutevat parit. Nyt tuolla on vielä kaksi surkimusta (kitukasvuista), tuleekohan niistäkin pari... :?
korpa82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Misu kirjoitti:Ketään tuskin kiinnostaa mutta kerron silti: toinen pariskunta ja niillä kutu. Kutu sisältää munia varmaan tuhat miljoonaa, enemmän kuin noilla monesti kuteneilla vaikka niilläkin on varmaankin satakunta (ainakin lähemmäs) aina. Onhan se hyvä, että sekä pääaltaassa että kutusellaisessa on kutevat parit. Nyt tuolla on vielä kaksi surkimusta (kitukasvuista), tuleekohan niistäkin pari... :?
Kyllä mä ainaki seuraan mielenkiinnolla miten sulla tulee käymään. Tottahan toki toivon parasta, että saisit kudun onnistuun. :)
Itellä viel on oottamista et tonne asti ees pääen. :|

t: Jukka
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiva kuulla. :D Kyllähän nuo kudut on yleensä onnistunut (paitsi ne pari viimeistä lämmittimessä) mutta siitä eteenpäin onkin sitten eri juttu. No, matkan jälkeen voi sitten auttaa kiekkoja hädässä jos kutu tulee taas lämmittimeen. Mutta tuo toinen ihan uusi pari, outoa. Hirvittävä määrä munia, todella paljon, pari kolme oli hedelmöittymätöntä toistaiseksi. Pitääköhän joskus laittaa tuokin pari kutualtaaseen (kahdelle kutualtaalle ei siis ole tilaa). Se vaan noissa pareissa on hassua tosiaan, että kutuallasparin naaras ja pääallasparin uros ovat lähes saman värisiä vaikkakin ostettu eri nimellä. Toiset osapuolet ovat keltainen ja oranssi. Rakkaus ei katso väriä. [;)]

Hohhoijaa, minä ja eriväripariskunnat. Mutta nerokasta on se, että minulla on kaksi pariskuntaa. Luulin joskus, että oikean parin löytäminen voi olla muka hankalinta koko hommassa. Pyh. 8O
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Lisää omituisuutta. Tuon pääaltaan kutuparin (oranssi & turkoosi) turkoosi-uros on hieman kahden vaiheilla. Niistä kahdesta ylimääräisestä pääaltaan ilman paria jääneestä surkimuskiekosta toinen on vikitellyt tuota samaista turkoosia jo jonkin aikaa. Värisyttelee jne. sille itseään nytkin oikein kovasti vaikka sillä on tuo kutu tuon oranssin kanssa. Ihan pölhöä, kaksi naista yhdellä aivottomalla kiekolla. 8O Miten ne voi nyt kaikki yhtä ainoaa lukuunottamatta haluta kutea tuosta kuuden parvesta? 8O
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Vielä ihmetellään että kiekot on kalliita kaloja hankkia? :mrgreen:
Tällä ketjulla olisi jo parit poikueet hoitanu.

Kari
Misu
Advanced Member
Advanced Member

kv-setä kirjoitti:Tällä ketjulla olisi jo parit poikueet hoitanu.
Niinpä. :mrgreen: Kutua on pääaltaassa taas (naiskaveri ei ole turkoosilla vaihtunut) ja kutualtaassa, missä sitä eniten toivotaan. Nyt otin lämmittimenpois toiminnasta kun kutu siihen päivällä ilmestyi ja laitoin ilmastimen lähistölle. nyt sitten vaan katsotaan tuleeko niistä mitään ja löytävätkö sinne minne pitäisi ja...ja...ja...ja...Nämä kaksi ovat kyllä joskus viime vuonna saaneet kaksi kuoriutumaan saakka onnistunutta kutua, saas nähdä miten eriväriparin käy. :o
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Voi itkujen itkujen itkujen itku. :cry: Kutualtaan poikakiekko on silakkana kyljellään altaan kulmassa mahtitällin saaneena. :cry: Se siis on törmäillyt päin laseja ja on nyt ilmeisesti pökerryksissään siellä kulmassa, naaras vahtii munia. Näin ei voi käydä, ei mitenkään. Välillä pohjalta likoja imuroidessa tms. tehdessäni ei mitään mutta aina ne on siellä kulmassa molemmat kampela-asennossa mutta ryhdistäytyvät kun hommat on ohi. Tänään sitten otin kutualtaasta ulkosuodattimen väliaikaisesti pois ja laitoin ilmastimia, jos vaikka munista kuoriutuisi jotain. Tämä kala sitten tietenkin sai sätkyjä uiden päin laseja ja on nyt tuollainen. Katsoin ensin sen olevan kuollut ja tökkäisin millin varovasti, ei mitään. Tökkäisin uudestaan ja se kääntyi normaaliin asentoon, oli siinä hetken ja ui normaalissa asennossa takaisin kulmaan ja kampelaksi. Se ei näyttänyt siltä etteikö pysyisi normaalissa uintiasennossa mutta eihän tässä muuta ole voinut tapahtua kuin että pökerryksissä. Ilmastuksen pitäisi olla hyvä, joten happea se ainakin saa (ja lepäilee juuri ilmastinkiven vieressä) mutta onko edes mahdollista, että se selviää vai näinkö tässä sitten käy, että senkin menetän? :cry:

--------------------

Helpotuksen kyynel... :( Kävin juuri katsomassa ja keltsi on jälleen munanvahdintapaikalla, olen onnellinen. Sama se tuleeko munista mitään, pääasia ettei tuo silakka loukkaantunut vakavammin. Olen kyllä todella huojentunut, vielä kuitenkin hieman säikähtänyt (sen verran pitkään tuo episodi kesti)... :?
Misu
Advanced Member
Advanced Member

No niin, nyt äkkisilteen ennen töihin lähtöä katsottuna tilanne oli se, että poikasia oli ainakin kymmenkunta pientä tärisemässä pohjalla ja emot oli lähistöllä muttei poikasten kanssa. Pitäisikö ne nostella kyljille (heh...) vai onko mitään tehtävissä tällaisissa tapauksissa? Saavatko ne poikasia tulevaisuudessakaan ikinä kyljilleen saakka? :o
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Nyt neuvoisin olemaan kärsivällinen tuon asian suhteen. Itselläni kaikki poikaset ovat löytäneet omin avuin emojen kyljille, ja paremmin oman kokemuksen mukaan onnistuu kun siihen annetaan rauha. Jees vaikka tiedän että sitä on kiva kytätä onko kaikki all right :P Ja jos nyt jostain syystä menee mönkään, ens kerralla mennään taas askel eteen päin.

Tohon törmäys asiaan sen verran että itsellänikin on käynyt niin että uros on pelästynyt jotain ja paukauttanut päin laseja ja pohjalle kyljelleen eikä juurikaan kidukset edes liikkunut. No siinä yön tunteina muutakaan keksinyt kun sen että laitoin ½ annostusta merisuolaa ja nostin uroksen pystyyn ja pidin sitä siinä asennossa niin kauan kun lähti itse omin avuin uimaan. Ainakin toimi ja tänä päivänäkin uiskentelee ja on ?onnellinen? [;)]
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
Misu
Advanced Member
Advanced Member

No minä olen antanut olla aika rauhassa sen törmäilyn jälkeen, mitä nyt pikaisesti kaukaa vilaisin. Mutta hauskaa, ehkä ne poikaset joskus vielä vanhempansa löytävät. Kauanko ne voivat tuolla pohjalla selvitä hengissä ennen kuin vanhemmat löytää? Keltsi vaikutti normaalilta nyt aamulla, taisi tosiaan olla pökkelönä hetken...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Eipä ole vanhemmilla vieläkään pikkuisia kyljillään vaikka ovat kuoriutuneet jo eilen (yöllä). Surku. Nyt täytyy varmaan laittaa ulkosuodatin taas vaihteeksi takaisin kunnes on uusi kutu ja kuoriutuminen alkaa...Hirveätä edestakaisin pulaamista ja kun ei tiedä onnistuuko tuo homma koskaan. :(

Jatkoa: luin erään kiekkopäiväkirjaa, jossa poikaset kuoriuduttuaan olivat akvaarion silikonisaumassa emojensa vahtiessa ja vasta kolmantena päivänä lähtivät uimaan ja kyljille. Näin tekstistä käsitin eli silloinhan meidänkin altaan poikaset saattavat olla vahtivan silmän alla vielä (kuoriutuneet siis eilen yöllä) ja vasta huomenna-ylihuomenna yrittävät kyljille. Ymmärsinkö siis oikein eli toivoa vielä olisi? :o
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Lukijoita ei taida tässä ketjussa paljoa enää olla kun on päässyt venähtämään hieman liian pitkäksi tämä. Mutta eipä ole poikasista ilmeisesti kerrottavaakaan, tänään on pakko vaihtaa vettä kutualtaaseen ja laitan ison ulkosuodattimenkin sinne taas toimintaan iltasella, jos poikasia on niin ne menetetään tälläkin kertaa. Vettä vaihtamattomana en voi pitää enää tuota allasta eikä pohjaakaan voi imuroimatta pitää ja muuta en itse keksi... :(
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Niin, eihän tämä ketju enää ole mikään pieni tarkennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”