Levä(kö) iski altaaseen (Kuvia)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jamo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 23:10, 08.11.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Levä(kö) iski altaaseen (Kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jamo »

Ensiksi vähän taustatietoja:
1. akvaarion tilavuus ja mitat
- 120x40x50 (pituusxleveysxkorkeus) elikkäs noin 240 litraa

2. valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- 2 kpl Sylvania Aquastar F38W/174 Daylight 10000 Kelvin
- Valot päällä klo 6:00 - 16:00

3. suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Eheim 2226 ulkona ja Eheim 2048 sisällä

4. akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Vettä vaihdetaan noin 40% kerran viikossa
- Veden vaihdon yhteydessä laitetaan JBL:n Biotopol:ia ja Tetran FloraPride:a ohjeiden mukaan
- Ruokaa annetaan maltillisesti aamuisin
- pH:n arvoa säätelee Sera Seramic co2 automaattinen härpäke

5. akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- 2 kpl aikuisia partamonneja (x kpl poikasia, noin 5)
- 6 Helomonnista
- 2 Miekkapyrstöä
- 7 kardinaalitetraa
- 2 koiras ja 7 naaras miljoonakalaa (x kpl poikasia)
- 4 Viisiraitabarbia

6. vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- pH = 6,8
- GH = 5
- KH = 4
- NO2 = < 0,3 mg/l
- NO3 = 12,5 mg/l
- Lämpötila = 27 -28

7. mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Elikkäs sitten itse ongelmaan, jostain tulla tärähti tuollainen alhaalla kuvissa näkyvä levä (ainakin luulen että levä).
- Näyttää siltä kuin olisi kasvin tullut kylmä ja olisi kiskaissut villasukat lehtiensä päälle.

8. milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

- Levä näkyi aikaisemmin huomattavasti pienenpänä, alkoi näkyä muutama viikko sitten ja nyt sitten tärähti oikein kunnolla muutaman päivän sisällä.

En oikein tiennyt miten/mistä etsiä tietoa tuosta levästä, elikkäs nyt sitten olenkin täällä viisaammilta kyselemässä miten pääsen tuosta ällötyksestä eroon? Vai onko ainoa keino heittää kasvit roskiin.

Muutama kuva leväisestä kasvista:
Kuva
Kuva
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

oisko rihmalevää??
Jos sattuis oleen niin haulla löytyy tietoa rihmalevästä. Kyllä toi ainakin oli rihmasen näköstä mun mielessä. Meillä on ollu vähän samaa ongelmaa. Sitä oli kasvissa joka sai ehkä eniten virtausta. Me katkottiin pois pahimmat lehdet ja hankittiin hiilidioksidilevitin. Ei ole levä ainakaan lisääntyny sen jälkeen.

Ja jos joku haluu korjata tietoja niin korjaa, mä kirjotan ainoostaan omista muutaman viikon ikäisistä kokemuksista.
TinaK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:40, 07.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Leväähän se..

Viesti Kirjoittaja TinaK »

Kyllä taitaa olla rihmalevää. Omasta altaastani sain sen pois, rajoittamalla valaistusta. Veden vaihto - kaksi päivää akvaario kokonaan ilman valaistusta. Lisäksi käytössä hiilari-systeemi. Valaistuksena on 4*58 w T5 putket. Aamupäivällä 5 h vain kaksi putkea päällä ja iltapäivällä kaikki 4 putkea 5 h. Ongelmat oli kun akvaario oli vielä suht. tuore. Nyt ei enään rihmalevää eikä muita leviä ole tullut. Niin, ja valaistus on kaikilla neljällä putkella 10 tuntia päivässä.
Partamonni89
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 19:55, 25.07.2004
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Partamonni89 »

On munkin kasveissa ollu tollast (mitä lie) mutta sain sen jollakin ilveellä pois.



____________
Trust your instincts color changes nothing
Emsku02
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 15:42, 04.02.2006
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Samaa levää mulla ja uskoisin että on rihmalevää. Aika ikävän näköistä varsinkin vallisnerioissa, kun menee virran mukana. Ph:n laskeminen kuulemma auttaa, tänään laskin 6,5 ja nyt odotellaan tuloksia. Sulla näyttää olevan jo valmiiksi alhainen Ph-arvo. Myös virtauksen vähentämisellä voisi hillitä sen kasvua.
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Omasta rihmalevästä pääsin eroon Amanoravuilla (150L allas ja 10 rapua).
Siinä meni noin viikon verran ennenkuin ravut yleensäkään näyttäytyivät, ja pikkuhiljaa alkoi leväkin häviämään sitten.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Emsku02
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 15:42, 04.02.2006
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Täytyypä pistää hakuun nuo rapuset jos löytyisi lisätietoa, jollei tuon pHn laskeminen auta ollenkaan.
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Minulla oli tuota samaa vallisneriassa, vedensuosikissa ja pintakasveissa, mutta se katosi kokonaan kun leikkelin ne lehdet pois, joissa sitä oli. Takaisin ei ole tullut.
Emsku02
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 15:42, 04.02.2006
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Katkonut olen myös kasveja, mutta täytyy sitten vaan katkoa ne kaikki kerralla jos se auttaisi, kun sitä ei toistaiseksi kasva kunnolla muissa kuin vallisnerioissa. Viherlevää kasvaa myös ainakin karttulehdessä ja karvalehdessä.
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

ÖÖÖ.. eikös toi ole partalevää? Mulla on nimittäin ihan erilaista rihmalevää, se on kirkkaan vihreetä ja kasvaa muutaman kymmenen sentin pituisina "hiuksina". Juurikin sitä poistanut tänään yhdestä altaasta, torstaina toisesta ja kolmannestakin huomenna :roll: .

Mulla oli vastaavanlaista levää kuukausi/pari sitten 83L. Huomasin sitä ilmestyneen, kun altaaseen oli päässyt paistamaan kevän ensi säteet. Ratkaisu: ikkunan eteen niin paksu verho, ettei aurinko vaan pääse paistamaan läpi. Altaaseen lisäsin Tetran levästopperia (siis sitä mikä poistaa levät), poistin kuurin jälkeen loput leväisät kasvit, lisäsin hiilaria ja turveuutetta sekä toisenkin loisteputken. Levä katosi, mutta tilalla on nyt rihmalevää [}:)] .
sandariini.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 00:39, 11.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Omasta altaastani on löytynyt molempia, ja itse kyllä sanoisin tuota rihmaleväksi. On se sentään sen verran pidemmän näköistä kuin partalevä.
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Mullekin rantautui rihmalevä pieneen akvaan, eikä ole tuollaista kuin kuvassa. On sellaista "jaavansammalmaisesti" kasvavaa pitkähköä rihmastoa, eikä kasva kasvien lehdissä vaan niiden seassa ja ympärillä! [}:)]
-uusio-harrastaja-
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levä(kö) iski altaaseen (Kuvia)

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

No joo, onhan siinä arvailuja levälajista. Tuo levä ei ole rihmalevä, mikäli sellaisella tarkoitetaan rihmamaisia viherleviä. Kyllä kyseessä on partalevä (Compsopogon sp.), joka siis kuuluu punaleviin (Rhodophyta). Se ja toinen super-kiusankappale (pain in the a--), punalevä seki, on tupsulevä/turkkilevä (Audouinella sp.) viihtyvät erittäin hyvin myös kasviputkilla varustetuissa akvaarioissa.

Näyttää ensinnäkin siltä, että päällimmäinen ongelma on juuri valaistuksessa (tosin nitriittiarvo, NO2, on saatava nollaksi). 76 W kasviputkivaloa 240 litraisessa ei riitä oikein hyvin kasveille (korkeuttakin on 50 cm), mutta suosii kyllä tosi hienosti punaleviä. Ne kun käyttävät mielellään kasviputkien lähettämää sinistä ja etenkin punaista valoa (punalevien pigmentit phycoerythriini ja phycosyaniini).

Korjaisin tuota nostamalla valotehoa 120 wattiin ja ottamalla käyttöön ainakin yhden päivänvaloputken (6000-7500 Kelvin).

Lisäksi vähentäisin vedenvaihtoja. Tuolla kalamäärällä ei pitäisi joutua vaihtamaan 40 %, vaan 20 % viikossa.

Levät saat pois vain poistamalla ne mekaanisesti niin tarkkaan kuin mahdollista. Heitä pahasti kontaminoituneet kasvit pois.

t. Harry
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Minun käsittääkseni noissa partalevissä (ja tupsulevässä myös) on vielä se ihastuttava puoli, että vaikka parrat nyppii pois, kasvupiste jää tiukasti kiinni alustaansa ja kasvattaa siihen pikapuolin uuden parran. Minulla oli kyseistä levää myös joku vuosi sitten, viihtyi hienosti virtauksessa ja aavistuksen päälle seiskan pH:ssa. Levä hävisi, kun juurakoita ja hiilidioksidia lisäämällä sain pH:n tippumaan happaman puolelle.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levä(kö) iski altaaseen (Kuvia)

Viesti Kirjoittaja sani »

harrykaa kirjoitti: Lisäksi vähentäisin vedenvaihtoja. Tuolla kalamäärällä ei pitäisi joutua vaihtamaan 40 %, vaan 20 % viikossa.
Miksi lisätä nitraattipitoisuutta jos se on 12.5? Kyllä tuolla kalamäärällä (ja varsinkin 2 isolla partiksella) saa nitraatit nousemaan tuon kokoisessa altaassa ja vedenvaihtotarve on varmasti ainakin se 40%.

Minulle ilmestyy tuollaista levää jos nitraatit ovat korkealla ja altaaseen sattuu hulahtamaan liikaa lannoitetta (=tapahtui esim viime kesänä ollessani reissussa, mies hoiti akvaa).
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levä(kö) iski altaaseen (Kuvia)

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

sani kirjoitti:Miksi lisätä nitraattipitoisuutta jos se on 12.5? Kyllä tuolla kalamäärällä (ja varsinkin 2 isolla partiksella) saa nitraatit nousemaan tuon kokoisessa altaassa ja vedenvaihtotarve on varmasti ainakin se 40%. Minulle ilmestyy tuollaista levää jos nitraatit ovat korkealla ja altaaseen sattuu hulahtamaan liikaa lannoitetta (=tapahtui esim viime kesänä ollessani reissussa, mies hoiti akvaa).
Hyvänä arvona nitraattipitoisuudelle kasvien hyvää kasvua ajatellen voidaan pitää 10-20 ppm. Tuo 12,5 sopii tuon vaihtelun alapäähän.

Se, mitä ihmettelin, on kuitenkin nitraattiarvon mahdollinen nousu tuosta, jos vedenvaihtoja vähennetään. Pitää muistaa myös se, että vesijohtovesi sisältää jopa noin 2,5 ppm NO3. Täytyy nyt siis muistaa, että hyvin kasvavat kasvit pystyvät käyttämään nitraatit lähelle nollaa, jos sitä ei vielä erikseen lisätä. Voihan tietysti myös olla, että ruokit liikaa, jotain jää syömättä. En oikein usko kahden Ancistruksen tuottavan jätteillään kovin paljoa. Olisiko käyttämässäsi lannoitteessa nitraatteja tai fosfaatteja?

Vertaa tilannetta omaan tankkiini, joka on 600 litrainen. Valaistuksena 4 x 54 W T5 high output Marine White -putket kirkkaalla heijastimella. Kasvit kasvavat todella hyvin. Esim. tiikerilumpeista saa karsia isoja kämmenenkokoisia lehtiä pari kertaa viikossa. Kaloina tankissa on 4 kpl 22-25 senttistä piraijaa, jotka syövät lihaa noin 200 grammaa viikossa. Tuosta kyllä periaatteessa syntyy melkoisesti ammoniakkia ja muuta kuormitusta. Vettä vaihdan noin 25-30 % viikossa. NO3-arvot ovat noin 15-20 ppm. Lannoitan kasveja jatkuvasti, mutta en lainkaan nitraateilla tai fosfaateilla.

t. Harry
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuon levän viihtymiseen vaikuttaa minusta lämpötila aika oleellisesti, lämpimässä se riehaantuu. Tuollainen virtaus ja valaistus ovat myös tämän levän mieleen. Lisäksi minulla tuntuu vaikuttavan spirulinan käyttö ruokinnassa. Pelkkää pH:ta muuttamalla tuosta ei pääse eikä myöskään typen kanssa leikkimällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”