Kovuudesta tyhmänä
Valvoja: Moderaattorit
Kovuudesta tyhmänä
Malawi allasta kypsyttelen ja on ollut nyt kypsymässä vajaan 2 viikkoa.
Vesiarvot olivat seuraavat:
KH 7
GH 8
PH 8
NO2 <0,3
NO3 12,5
Kun luin tuolta Perustietoa Malaweista "oppaasta", että GH pitäisi olla 4 niin ajattelin että en vaan ymmärrä eli että isompi arvo on pehmeämpi.
Lisäsin JBL:n Aquadur Plus:aa 3 mittalusikallista, että näkisin miten vaikuttaa ja että kuinka paljon pitäisi lisätä että saisin tuon GH:n laskemaan.
Lisäyksestä pari päivää:
KH 8
GH 10
PH 8
NO2 0,3
NO3 12,5
ja tässä kohtaa tuli aika blondi fiilis eli putosin totaalisesti. Jos veteni on kerran liian pehmeää (logiikalla 8:sta pitäisi saada 4) miksi arvot nousee eli vesi pehmenee jos lisää siihen ainetta jonka pitäisi kovettaa vettä??
Lisätäkseni sekavuuttani luin ostamastani Malawi kirjasta, että GH:n pitäisi olla yli 10 (12-14)
onko kyseessä kaksi eri arvoa?
mitä olen ymmärtänyt väärin?
Mitkä ne arvot nyt oikeasti pitäisi olla?
*aivan pihalla*
Vesiarvot olivat seuraavat:
KH 7
GH 8
PH 8
NO2 <0,3
NO3 12,5
Kun luin tuolta Perustietoa Malaweista "oppaasta", että GH pitäisi olla 4 niin ajattelin että en vaan ymmärrä eli että isompi arvo on pehmeämpi.
Lisäsin JBL:n Aquadur Plus:aa 3 mittalusikallista, että näkisin miten vaikuttaa ja että kuinka paljon pitäisi lisätä että saisin tuon GH:n laskemaan.
Lisäyksestä pari päivää:
KH 8
GH 10
PH 8
NO2 0,3
NO3 12,5
ja tässä kohtaa tuli aika blondi fiilis eli putosin totaalisesti. Jos veteni on kerran liian pehmeää (logiikalla 8:sta pitäisi saada 4) miksi arvot nousee eli vesi pehmenee jos lisää siihen ainetta jonka pitäisi kovettaa vettä??
Lisätäkseni sekavuuttani luin ostamastani Malawi kirjasta, että GH:n pitäisi olla yli 10 (12-14)
onko kyseessä kaksi eri arvoa?
mitä olen ymmärtänyt väärin?
Mitkä ne arvot nyt oikeasti pitäisi olla?
*aivan pihalla*
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
- Viesti:
Jukka Järven sivulta löytyvät seuraavat arvot: GH=4,4 KH=6,6 Sähkönjohtokyky=241 mikroS/cm, pH=8,42. NO2 ja NO3 saavat olla mahdollisimman alhaalla, jos altaaseen ei tule kasveja.-pipsa- kirjoitti:Vastauksia vielä noihin kysymyksiin kaipailisin eli mitkä on toivottavat arvot?
KH
GH
PH
NO2
NO3
Käytännössä pienet heitot eivät kaloihin vaikuta. Tässä tapauksessa vesi on suoraan hyvää malaweille, eikä siihen tarvitse lisätä mitään.
Kiitos vastauksista.
Onko mulla nyt joku eri asteikko tuossa GH:ssa tai voisiko joten muuten mulle tätä hommaa selittää, koska jos toivottava arvo on tosiaan tuolla neljän tuntumassa ja mulla on 10 niin tuntuu että ovat aika kaukana toisistaan.
KH on myös mulla korkeampi, mutta ei noin paljon.
Se tässä nyt ehkä eniten häiritsee, että kun (melkein) kaikissa ohjeissa yms. sanotaan että pitää lisätä vettä kovettavia aineita ja tässä tuli nyt taas eriävä mielipide.
Olisi varmaan pitänyt änkeä tuonne alkeiden puolelle, kun ei ymmärrä...
Onko mulla nyt joku eri asteikko tuossa GH:ssa tai voisiko joten muuten mulle tätä hommaa selittää, koska jos toivottava arvo on tosiaan tuolla neljän tuntumassa ja mulla on 10 niin tuntuu että ovat aika kaukana toisistaan.
KH on myös mulla korkeampi, mutta ei noin paljon.
Se tässä nyt ehkä eniten häiritsee, että kun (melkein) kaikissa ohjeissa yms. sanotaan että pitää lisätä vettä kovettavia aineita ja tässä tuli nyt taas eriävä mielipide.
Olisi varmaan pitänyt änkeä tuonne alkeiden puolelle, kun ei ymmärrä...