![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Liian kova virtaus
Valvoja: Moderaattorit
Liian kova virtaus
Akvaario on 250L ja suodattimena Eheim 2226 ulkosuodatin. Veden sisäänmenoputki on vasemmassa takanurkassa ja ulostuloputki takalasissa vaakatasossa ja ulostuloaukot noin puolessa välissä allasta (anteeksi sekava selitys, toivottavasti siitä kuitenkin jotain selviää
). Olen käännellyt ulostuloputkea vaikka miten päin, mutta edelleenkin virtaus on mielestäni liian voimakas, kun katsoo kuinka pikkukalat joutuvat melkein pystyssä altaan etureunassa uimaan. Nyt siis kaipaan neuvoja virtauksen pienentämiseen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itselläni on sama suodatin samankokoisessa altaassa, imuputki myös vasemmassa takanurkassa. Tuloputki on taas vasemmassa päädyssä. Alkuun oli käännettynä niin, että vesi tuli niistä pikkurei'istä suoraan kohti lasia, jolloin kovaa virtausta ei päässyt syntymään.
Lukaise myös tämä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62255
Lukaise myös tämä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62255
-
- Senior Member
Aikoinaan sama ongelma. Itse laitoin suikuputken melkein pintaan, suihku noin 45 asteen kulmassa pintaan päin, jolloin voimakkain virtaus oli pinnassa. Myöhemmin halusin rikkoa virtausta miellyttääkseni tapparakaloja, tein "imukuppiviritelmän". Lue lisää täältä. Päädyin lopuksi poistamaan koko suikuputken, jolloin osaan akvaakvaariota syntyy voimakas virtaus, mutta osa jäi rauhallisemmalle virtaukselle pitäville kaloille sopivaksi. Samalla näkyvä tekniikka vähentyi altaassa selvästi. Eli kokeilemalla "ongelma" selviää.
Biotooppiharrastaja
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ja jos edelleen tuntuu liian voimakkaalta, niin suihkuputkia voi virittää peräkkäin vaikka altaan pituuden verran. Parhaimmillaan olen nähnyt kiekkoaltaassa kolme suihkuputkea peräkkäin. Suodattimessa oli kova teho mutta altaassa ei todellakaan käynyt minkäännäköinen myräkkä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Minulla sama "ongelma" tuon virtauksen kanssa. Tosin, ongelma taitaa olla vain minulla, eikä kaloilla.
Ulostuloputki on vasemmassa takareunassa, hiukan vesirajan alapuolella vesirajan suuntaisesti. Imuputki on vastaavasti hiukan altaan keskilinjan oikealla puolella.
Monniset aivan ihastuksissaan virtauksesta etulasilla, samoin sitruunatetrat. Tetrat välillä huristavat monnisparven jatkona tai menevät ( vapaaehtoisesti ) vesivirtaukseen ja isona joukkona yrittävät pysyä vesivirrassa ihan pystyasennossa. Hetken lepo ja takaisin.
Ainoa ongelma minulla on pohjalle tuleva virtaus, joka hiukan muotoilee hiekkaa etulasin lähellä uudelleen. Tosin, yhtään roskia ei ole ulkosuodattimen tulon jälkeen näkynyt.

Ulostuloputki on vasemmassa takareunassa, hiukan vesirajan alapuolella vesirajan suuntaisesti. Imuputki on vastaavasti hiukan altaan keskilinjan oikealla puolella.
Monniset aivan ihastuksissaan virtauksesta etulasilla, samoin sitruunatetrat. Tetrat välillä huristavat monnisparven jatkona tai menevät ( vapaaehtoisesti ) vesivirtaukseen ja isona joukkona yrittävät pysyä vesivirrassa ihan pystyasennossa. Hetken lepo ja takaisin.
Ainoa ongelma minulla on pohjalle tuleva virtaus, joka hiukan muotoilee hiekkaa etulasin lähellä uudelleen. Tosin, yhtään roskia ei ole ulkosuodattimen tulon jälkeen näkynyt.
Mulla on 180-litraisessa Eheimin 2226 (kierto massoineen 650l/h) ja Tetratecin EX 700 (ilman massoja ilmeisesti 700l/h). Lisäksi ihan tilapäisesti roskia imemässä Eheimin 2048 (600l/h).
2226:n reikäputki on puhaltamassa vasemmassa laidassa pinnan myötäisesti, tetratecin putki puhaltaa oikeassa laidassa vinosti lasia kohti.
Puhuria on, mutta fisut näyttävät nauttivan (uivat virtauksessa). Runsas kasvisto kuitenkin "tappaa" pahimman puhurin.
2226:n reikäputki on puhaltamassa vasemmassa laidassa pinnan myötäisesti, tetratecin putki puhaltaa oikeassa laidassa vinosti lasia kohti.
Puhuria on, mutta fisut näyttävät nauttivan (uivat virtauksessa). Runsas kasvisto kuitenkin "tappaa" pahimman puhurin.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Liian kova virtaus
Itse ratkaisin laittamalla pätkän hiukan paksumpaa letkua suihkuputken päälle, niin että halkaisin pätkän. Sillä pystyy sitten peittämään niin monta reikää suikuputkesta kuin haluaa ja siten saa sopivan määrän virtausta. Näin tämä pätkä ei kuitenkaan täysin tuki reikiä vaan valuu reunoilta pois. Hillitsi hyvin liian kovaa virtausta.