Pmdd:n annostelu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Psykedelia
Junior Member
Junior Member

Pmdd:n annostelu

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

Millä pystyy parhaiten mittaamaan sopivan kasviravinteen (pmdd) annostuksen? Raudan määrästä? Levästä?

Jos akvassa on paljon valoa, hiilidioksidia ja kasveja niin sillon pitäisi kai kohtalaisen reippaalla kädellä lisätä ravinteitakin?

Akvaario on 128litranen, valoa on 2x30w sylvania aquastar heijastimilla ja 1x15w arcadia original tropical ilman heijastinta. Yksi kiljupullo porisemassa (ensiviikolla pääsen ostamaan hiilidioksidi testiä joten määrää en tällä hetkellä tiedä). Pohjalle olen laittanut savipalloja jokaiselle kasville omansa. Pmdd:tä olen kokeilu mielessä laittanut joka päivä (älkää pyörtykö [;)] ) 4ml.
Rauta pysyttelee 0,1mg/l ja nitraatti 12,5mg/l (kaloina 25sinineontetraa ja 6piikkisilmää).
Levää ei ole (vielä) ollenkaan.

Mikä olisi siis hyvä mittari sille kuinka paljon voi pmdd:tä laittaa päivittäin?
Raisu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Raisu »

Kasvien kunto varmasti kertoo kuinka paljon ainetta kannattaa annostella.
Ohjeessa sanotaan: 10ml lannoitetta 100 litraan akvaariovettä kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä. Aluksi kannattaa laittaa vain puolet suositellusta määrästä. Annosta voi myöhemmin vaihdella kasvutuloksen mukaan.
Itse käytän vähemmän kuin mitä ohje tuossa toteaa, mutta tähänkin vaikuttavat tietysti kasvien määrä, laji yms. Reilummalla annostelulla levät viihtyivät paremmin kuin kasvit. Mutta kokeilemalla se selviää [;)]
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Itse olen annostellut kyseisen lannoitteen 500 litraiseen: 8 ml joka aamu = 56 ml/ viikko. Annostus on hieman yläkanttiin, levät eivät kasva ja kasvit voivat hyvin. Olen tässä jopa harkinnut annoksen nostamista, kun jotkin kasvit näyttävät hieman kalpeilta.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

KatjaS kirjoitti:Itse olen annostellut kyseisen lannoitteen 500 litraiseen: 8 ml joka aamu = 56 ml/ viikko. Annostus on hieman yläkanttiin, levät eivät kasva ja kasvit voivat hyvin. Olen tässä jopa harkinnut annoksen nostamista, kun jotkin kasvit näyttävät hieman kalpeilta.
Olisko hyvä annostella päiväannos kerralla hulauttamalla vai tippaletkusysteemiä käyttäen? Onko sillä mitään eroa käytännössä kasien kasvuun?
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
KatjaS
Member
Member

Luulisin ettei sillä ole mitään merkitystä. Lannoitteen olen hulauttanut kerralla 10 millin ruiskulla, heti valojen syttymisen jälkeen.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Joo, tuo on mua mietityttänyt vain monesti että onko annostelutavalla mitään merkitystä, taitaa olla makuasia, jotkut annostelee suoraan ja jotkut tippaletkulla.. [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kuinkas, kun annostelette joka päivä tuota PMDD:ta, niin kuinkas vedenvaihdon jälkeen. Eli jätättekö aamuannostuksen pois ja vedenvaihdon aikana/jälkeen tupla annos, vai miten?

Mietin vain, jos itsekin siirtyisin päivittäiseen annostukseen viikottaisen sijasta, että oletteko jakaneet annostuksen esim näin: 240 litraiseen 20-24 ml/viikko eli 3-3.5 ml/päivä?

Ja entäs se tippaletku systeemi, miten sellaisen saisi tehtyä? Onko hyviä patenttiratkaisuja?
Psykedelia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

[quote="Höpötys"]Kuinkas, kun annostelette joka päivä tuota PMDD:ta, niin kuinkas vedenvaihdon jälkeen. Eli jätättekö aamuannostuksen pois ja vedenvaihdon aikana/jälkeen tupla annos, vai miten?quote]

Jätän aamu annoksen väliin ja annostelen veden vaihdon jälkeen normaalin päiväannoksen.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

PMDD:n varsinaista määrällistä annosteluohjettahan on vaikea sanoa siksi, että osa tekee liukoset tujumpinaja toiset laimeampina. Yleisen reseptin mukaan se 10 ml/100 litraa mutta tuo tietenkin vaihtelee. Lisäksi kasvien määrä, kunto yms määrää lannoitteen laittamisen. Heti kylmiltään ei kannata aloittaa millään jättiannoksella tai kasvit saavat hikan. Eikä mitään jättimääriä jos ei ole kunnolla valoa ja hiilidioksidia. Eli mieluummin aloittelee pienellä annoksella ja lisää sitä jos näyttää siltä, että kasvit voisivat hyötyä.

Koivin on allaskohtainen ja PMDD-kohtainen tuo annostelu siis. Itse olen laiskana ihmisenä hulauttanut 10 ml/100l viikossa vedenvaihtojen yhteydessä. Kasvit pysyvät hengissä :roll: Jos saisi "litkunannostajan" (tippaletkut ovat niin hankalia kun menevät helposti tukkoon) niin olisi varmaan kasvit onnellisempia. Pitää pyytää herra Eheimiltä ystävänpäivälahjaksi tai jotain :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

-Alix- kirjoitti: Itse olen laiskana ihmisenä hulauttanut 10 ml/100l viikossa vedenvaihtojen yhteydessä. Kasvit pysyvät hengissä :roll: Jos saisi "litkunannostajan" (tippaletkut ovat niin hankalia kun menevät helposti tukkoon) niin olisi varmaan kasvit onnellisempia. Pitää pyytää herra Eheimiltä ystävänpäivälahjaksi tai jotain :mrgreen:
Täällä vielä laisekmpi annostelija: Pmdd on minulla akkuvesipullossa, ja kerran mittasin keskimääräisen "pruiskauksen" tilavuuden, vaihtaluväli oli 10ml-17ml. niinpä en lannoitetta mitatessani edes jaksa käyttää mittaa, vaan pruiskaisen.... Kyllä se akvaarion tila näyttää, onko liian vähän lannoitetta (pruiskin siis alle suosituksen...ymmärsiköhän tästä kukaan mitään :P )
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minulla tämä systeemi toimii niin, että joka aamu menee altaaseen 3ml valmiiksi sekoitettua pmdd:tä. Vedenvaihtopäivänä, eli perjantaina, menee samainen 3ml aamulla altaaseen, päivällä sitten vaihdan vettä, jonka jälkeen hulautan altaaseen 4ml pmdd:tä. Hyvin on toiminut, kasvit viihtyvät eikä levä riehu.
KatjaS
Member
Member

Vedenvaihtopäivänä annostelen normaalin määrän lannoitetta aamulla. Vedenvaihdon yhteydessä lisään lannoitetta suhteessa uuden veden määrään: vettä vaihtoon 200 litraa, lannoitetta kerralla 20 ml lisää. En tiedä onko tuossa mitään järkeä, muttei siitä haittaakaan ole ollut.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:Eikä mitään jättimääriä jos ei ole kunnolla valoa ja hiilidioksidia.
Tosiaan allaskohtaistahan tämä on. Kyllä minulla menee miekkakasvit äkkiä kalpeiksi ellen laita tupla-annosta, ja valoakin on vain kohtuullisesti eikä keinotekoista hiilidioksidia laisinkaan.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Voi vitsi, pitäisi kyllä ruveta päivittäiseen annosteluun, mutta kun meinaa unohtua, kun sitä purkkia ei voi pitää altaan vieressä :roll: . Juu muistan kyllä (yleensä) kalat ruokkia 1-2 kertaa päivässä, eli siinä samalla pitäisi homman hoitua helposti, siis pitäisi...

Kuinkas nopeasti toi PMDD menee huonoksi huoneen lämmössä, siis jos pitäisi vaikkapa kk annosta kerrallaan (24-25 astetta sisällä)?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”