Kalastoehdotuksia 325 l, pehmeä vesi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MyyRy78
Starting Member
Starting Member

Kalastoehdotuksia 325 l, pehmeä vesi

Viesti Kirjoittaja MyyRy78 »

Olen saamassa altaan muutaman viikon kuluttua ja tämä on ensimmäinen altaani. Altaan koko 130x50x50. Suodattimena Eheim 2217 teho 1000l/h. Vesilaitoksen sivuilta löysin seuraavanlaiset vesiarvot: kovuus 1,68-2,8 dH eli 0,3-0,5 mmol/l ja pH hieman yli tai alle 8. Pohjaksi olisi tarkoitus laittaa hiekka ja tietenkin paljon erilaisia kasveja kantoja jne.

Millaisia kaloja suosittelisitte noille vesiarvoille? Tietenkin veden kovettaminen ei ole mahdoton ajatus, joten muitakin kuin pehmeän veden vaihtoehtoja saa laittaa. Tykkäisin, että olisi monenkokoista kalaa, ainakin kaikki erikoisemman näköiset, väriset ja touhukkaat kalat kiinnostaisivat. Ja pohjalle plekoja :D

Ehdotuksia kiitos!! :mrgreen:
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Isoiksi kaloiksi lehtikala-pariskunta tai rihmakaloja 1+2 (kelta- sini- tai helmirihma).

Pohjalle monnisia noin 10 kpl parvi. Ja pleko tai parikin. (Albiinopartis on aivan ihana eikä kovin kallis, plekoksi.)

Keskiveteen 1-2 parvea pikkukaloja. Kiilakylki ainakin on pehmeän veden valloittavan söpö tiukassa parvessa pysyvä. Kardinaalitetra antaisi väriä ja on vissiin just ja just tarpeeksi iso olematta lehtiksen ruokalistalla.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

No, itse asiassa kardinaalit on lehtikalojen tärkein ravinnon lähde luonnossakin joten tuskin tulee lajina kuuloonkaan.

Albinopartis ei ole pleko vaan imumonni.

Ensimmäiseksi akvaarioksi tuo 325 litrainen on oiva päätös kun alat suunnitella kalastoa seura akvaarioosi.
tarpeeksi suuri isoillekin kaloille (7-15cm).

Mun ehdotus olis seuraava, jotain suurehkoa tetra lajia rupesin tuossa funtsimaan...
10-15 kpl kongontetroja, koiras kuvassa
.. Phenacogrammus interruptus, the Congo Tetra, 8-10 cm, parvikala, pH 6.0-7.0, pehmeästä kovahkoon veteen, lämpötila n. 24-26°C. Asumuksen tulisi olla pitkänhuiskea: 150 cm on riittävä. Kaikkiruokainen, myös elävää tai pakastettua surviaista, torvimatoa, vesikirppuja tms.

- tarvitsee paljon tilaa pituussuunnassa
- tulee araksi jos akvaario rauhattomalla paikalla
- viihtyy paremmin isommalla parvella

- Todella näyttävä ja isokokoiseksi venyvä kongontetra on varsinainen koristus kookkaissa altaissa. Vaatii puhdasta ja happirikasta vettä eikä välttämättä ole kovinkaan sopiva valinta aloittelijan purkkiin (ei siedä nitriittiä ja nitraattiakaan ei saisi olla paljoa). Afrikkalaisista tetroista ainut, jota on säännöllisesti myynnissä. Sukupuolet helppo erottaa: ukot isompia ja niiden evät pidempiä, liehuvia. Akat vaatimattomampia myös väreiltään. Vilkas & nopealiikkeinen ja saattaa näykkiä hentoisia kasveja. Ei sovi kovin pienien ja rauhallisten fisujen kanssa samaan altaaseen.

pari parvea monnisia
n. 10 kpl siitä vaan valitsemaan lajia, kirjo on suuri :mrgreen: muista vain pohja hiekkana puhallus hiekkaa, jota mulla on vielä muutama säkki myytävänä kasveja en enää tarvitse.

Muutama nokkamonni
tai noitamonni sekä selkäuimarimonneja

Siinä olis komee kalasto akvaasi, ihan on kuin itelle tekis... :mrgreen:
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

marDH kirjoitti:No, itse asiassa kardinaalit on lehtikalojen tärkein ravinnon lähde luonnossakin joten tuskin tulee lajina kuuloonkaan.
Vanhastaan olen tiennyt että neontetra olisi tavallista huikopalaa. 8O
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

marDH kirjoitti:Albinopartis ei ole pleko vaan imumonni.
Eikös partiskin ole pleko (ja plekot imumonneja) 8O
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

111na kirjoitti:
marDH kirjoitti:No, itse asiassa kardinaalit on lehtikalojen tärkein ravinnon lähde luonnossakin joten tuskin tulee lajina kuuloonkaan.
Vanhastaan olen tiennyt että neontetra olisi tavallista huikopalaa. 8O
No siis noinko päin se OIKEESTI on, mä olin elänyt siinä tiedossa jonka olin itselleni antanut kertoa että kardinaalitetrat ovat lehtikalojen luonnollista ravintoa villissä etelä-amerikassa :mrgreen: ... taitaa joka tapauksessa tuon malliset kelvata lehtikaloille kaikesta huolimatta, näin olen nähnyt kardinaalitetrojen häviävän parempin suihin 8O

Neonien asuin seutuhan on Perussa ja kardinaalien Venezuelassa ja Brasiliassa kun taas lehtikalaa kait esiintyy molemmilla seuduilla. Korjaa jos oon taas väärässä [;)]
memma kirjoitti:
No, olishan tässä paikka jollekin viisaamalle selvittää tämäkin asia :)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

marDH kirjoitti:
memma kirjoitti:
No, olishan tässä paikka jollekin viisaamalle selvittää tämäkin asia :)
Tiedä viisaasta mitään, mutta partasuti on kyllä pleko, ja plekot kuuluvat "imusuihin". Itse suosittelisin altaaseen isoksi kalaksi joko kuutamorihmakala- tai avainkirjoahvenparia [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kyllä ne partiksetkin ihan plekoja ovat. Imumonnit on sitten vähän laajempi käsite, johon kuuluvat mm. plekot, siimapyrstöt ja pikkuimumonnit. Että näin :)

Edit: oho, Adrianna ehtikin ensin :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Azkhaeracan kirjoitti: Plekot kuuluvat monnikalojen lahkoon Siluriformes. Imumonnit kuuluvat heimoon Loricariidae. Kaikki plekot ovat imumonneja, mutta kaikki imumonnit eivät ole plekoja Wink (esim. noitamonnit.) Plekoja on useampia alaheimoja, esim. Hypostominae, Ancistrinae, jne jne. Alaheimoissa on useampia sukuja. Sukuun kuuluu yleensä useampi laji. Suvun Hypostomus- plekot saavat nimensä etuosan ns. sukunimestään. Esimerkiksi Hypostomus plecostomoides tai Hypostomus punctatus. Nimen loppuosa kertoo lajinimen.

Alalajit eivät liity tähän juttuun varsinaisesti mitenkään. Ne taasen ovat jonkun lajin isoloituneita muotoja, jotka ovat muuttuneet hiukan erilaiseksi kuin alkuperäinen laji. Silti ne eivät ole muuttuneet niin paljoa, että olisivat luokiteltu omaksi lajikseen. (Hah, tulikohan kovin viisaasti selitettyä Very Happy)
Lainattu täältä Eli memma oikeilla jäljillä...

-kertaus, opintojen äiti... :mrgreen: -
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Eikös tuo pH yli tai alle 8 meinaa että vesi on aika emäksistä? Ai niin joo paitsi että se varmaan laskee altaassa aika lailla jos karbonaattikovuus on suht alhainen, näin olen ymmärtänyt...?
MyyRy78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MyyRy78 »

Olen miettinyt uudelleen, että jos kuitenkin vähän koittaisi kovettaa tuota vettä ja miltä sitten kuulostaisi tälläinen kalasoppa

-selkäuimarimonneja noin 5 kpl
-miekkapyrstöjä 1k+3n
-kulmajuovamonnisia 6 kpl tai useampi
-albiinomonnisia 6 kpl tai useampi
-helmirihmakala 1k+2-3n

sitten ehkä pohjalle vielä joku kiva pleko, jos mahtuupi enään. Ne mokomat mitä olen katsellut niin kasvavat vain aika rötjäkkeiksi, joten etsiminen jatkuu...
8O

Mutta mielipiteitä thanksjuu!!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Selkäuimareille kannattaa järjestää oma kantokasa tai kiviluolasta, ja laittaa sinne aika kova puhallus. Ainakin meillä reipastuvat kunnon virtauksesta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”