"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Höntti: Minä tuon tavarat sinulle eteenpäin toimitettavaksi.

Jellu: Höntti tarkoitti artemian lepomunia :D

Saksan tilauksessa on käynyt sellainen kämmi, että kaikki tilatut tavarat eivät tulleet ja osa tuli väärin. Eli artemiaa ei tullut tarpeeksi, ja se mitä tuli, tuli vääränkokoisissa paketeissa. Minzkulle ja Höntille on nyt kuitenkin kummallekin paketti (20ml) artemiaa. Omista tilauksistani jäi yli puolet tulematta :frown: Lähetyslistassa oli pari tuotetta mukana mutta ei niitä paketissa ollut. Lähetän reklamaation sinne pikimmiten.

Hanbuktulle tuli kaikki mitä pitikin.
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

Tuliko Minni mulle se "patruuna" ilmapumppuun? Niin millon olisit käymässä täällä päin seuraavan kerran?
minzku
Junior Member
Junior Member

Mulla ei nyt oikein onnistu se artemian kasvattaminen :? Siis laitoin kyllä siihen veteen suola ja niitä artemianmunia, mutta ei taida onnistua. Voisiko joku vähän kertoa, kun tuo kielipää ei ole mikään hyvä [;)] Siis mihin määrään vettä miten paljon suolaa ja niitä munia? Onko sen veden lämpotilalla mitään väliä? Pitääkö se vesiastia olle jossa lämpimässä tai valoisassa paikassa? Kauanko kestää ennen kuin ne artemiat kuoriutuu?
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

Se oli siis 1-2 tl suolaa litraan vettä ja ripaus munia. Mitä lämpimämmässä vedessä munat on, sitä nopeemmin kuoriutuu. Minulla kuoriutu 26-27 asteisessa vedessä alle vuorokaudessa. Jos sulla ei ole sitä ilmastinta purputtamassa, niin hämmennä sitä "keitosta" muutaman kerran ohikulkiessasi, niin paremmin kuoriutuvat. Kato sitten kirkkaalla lampulla vettä, niin kyllä siellä pienen pientä elämää pitäisi alkaa näkyä seuraavana päivänä.
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Minni: ilmeisesti mustaneonit eivät voi hyvin punisten liian villissä seurassa. Vilinä on välillä melko valtava. Ruumiitakin on jo tullut. Kasvatan nyt kunnon viidakon ja jos se ei auta niin noille raukoille on mietittävä toinen allas.
Minni
Junior Member
Junior Member

Höntti: jos kovasti on hankalaa mustaneonien kanssa, mä voin ottaa ne takaisin. Maksan saman mitä pyysin sinulta. Ne on niin upeita, isoja ja periaatteessa kutukunnossa ettei niitä viitsisi "rääkätä". Tietysti jos Hanbuktu olisi valmis tarjoamaan niille kodin, niin... Jos Hanbuktu on kiinnostunut, minulla olisi täällä vielä lisää parven täydentämiseksi.

Jos Hanbuktu ei ole kiinnostunut, ja tuntuu ettet Höntti voi niitä pitää, tuo ne takaisin.
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member

Hanbuktu on kiinnostunut, joten tänne vaan, jos tulee onkelmia enemmän [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member

Onkohan 70 litranen liian pieni mustaneoneille. Että jos hankkis uuen altaan ressukoille. Ei ne saa enää yhtään kärsiä. Tiedän miltä minnistäkin tuntuu kun toi kalat tänne kärsimään. Mutta Minä en oikeasti tiennyt että näin käy.

Jos en saa uutta allasta niin hanbuktu on tervetullut hakemaan nuo ilmaisella.
minzku
Junior Member
Junior Member

Ei se artemian kasvattaminen taida onnistua vieläkään... :cry: Kävin tänään muuten eläintarvikkeessa. Sinne oli tullut pallokaloja (luulisin etät olivan niitä, näyttivät ainakin). Oli 2 semmosta isompaa ja sitten semmosia pienempiä. :D
höntti
Senior Member
Senior Member

minzku kirjoitti:Ei se artemian kasvattaminen taida onnistua vieläkään... :cry:
Miksi ei onnistu? Missä mättää?
Minni
Junior Member
Junior Member

Laittelenpa minäkin vähän liirumlaarumia tähän pitkästä aikaa.

Mistä Höntti olet hankkimassa uutta allasta? Meinasitko ostaa ihan uuden? Minä voisin luopua lopuistakin mustaneoneista vaikka niistä niin paljon tykkäänkin. Jos Hanbuktua kiinnostaa, mulla olisi niitä vielä reilu 10 kappaletta, olisikohan niitä 14 tai jotain. Yritän vähän väljentää tuota asutusta akvaarioissa kun tuntuu että nitraatit vain nousee.

Onko muille tuttua se, että välillä on niin tympääntynyt akvaarioihin että miettii koko harrastuksen mielekkyyttä. Sitten jostakin taas löytyy se kipinä ja innostuu uudelleen. Sellaista aaltoliikettä. Toisaalta tämä koko palsta (aw) auttaa löytämään kadonneen motivaation taas takaisin, mutta toisaalta aiheuttaa "suuruudenhulluutta" ja ostomaniaa :) Minulla on ollut tuon isomman altaan kanssa ongelmia vaikka muille jakaa. Tupsu- ja turkkilevää tulee koko ajan, vaikka kuinka yritän ravinteiden määrää rajoittaa. Miekkojen lehtiä joku käy joka yö järsimässä ja joka yö on joku kasvi taas kiskottu ylös pohjasta [}:)] Levää kertyy myös laseihin ja jäkätijäkäti... Aquaristikshopistakaan kukaan ei vastaa reklamaatioihin joita teen lähetyksestä puuttuneen artemian johdosta.

Onko teistä kellään kokemusta fosfaattitestistä?

Minzku: kerrohan mistä artemian kanssa tökkii, yritetään yhdessä miettiä :)
höntti
Senior Member
Senior Member

No mulla ei onneksi ole ollut aijettakaan eikä edes ajatusta luopua akvaariosta vaikka välillä huonommin meneekin, mutta en taas osaa nauttiakkaan noista altaista kunnolla. Eli mulla melko tasasta aaltoliikettä. Mutta monesti olen kyllä aikonut jättää nämä a-w käynnit vähemmälle, nykyään käyn joka päivä. Ja välillä tämä paikka saa minut niin huonolle tuulelle, välillä taas virkistää.

Olen saanut tuossa isommassa altaassa kasvit kasvamaan, mutta nyt surettaa nuo mustaneonit ja tuossa pikkualtaassa on ollut jo muutaman kuukauden rihmalevää (sitäkaitseon?), siis niitä pitkiä hiuksia. En ole edes lannoittanut allasta pitkään aikaan, mutta ilmeisesti syksyllä laitetut kuivatettu vaahteranlehdet aiheuttivat lahotessaan niin paljon ravinteita tai siis typpeä ja muita että nuo levät viihtyvät. En oikein tiedä millä saisin ne pois. Pitäisikö lannoittaa vai ei? Vedenvaihtoja en kehtaa 40% paljoa nostaa noiden altaassa olevien rapujen takia ettei vesi muutu liikaa. Olen kyllä tehnyt uuden keksinnön, hammasharjalla lähtee tuo rihmalevä erittäin kätevsti vaikka jaavansammaleen seasta. Ja samalla harjalla lähtee lasitki hyvin puhtaiksi, ei tarvitse pelätä että hiekkaa jää väliin ja naarmuja tulee.

Nyt yritän saada nuo hunajat kasvatettu loppuun, ja sen jälkeen ajattelin lisätä punapääbarbien määrää (laitan pintaan ricciaa, osotan kunnes kutevat ja sitten ricciat eri altaaseen ja toivotaan tulosta), ja annan nuo mustaneonit hanbuktulle. Allas on nyt viidakko, eikä mustaneonit siltikään viihdy, ne arastelevat liikaa puniksia. Eli jos hanbuktu haluat niin tule hakemaan.

Meinasin ostaa luokkakaverilta uuden altaan, mutta ne eivät sittenkään myyneet sitä. Jos nyt paikka uudelle altaalle löytyy niin ajattelin laittaa lehteen ilmoituksen. Uuden altaan voisi periaatteessa ostaa (vaikka se maksaakin maltaita), mutta tekniikka (suodatin ja valaisin) saavat olla käytettyjä, tai sitten saksasta.

Mulla oisi amerikankilpukkaa, muutama vallisneria ja liuskavesitähdikkiä nyt vapaana. Sekä tietysti jaavansammalta, pistiaa ja limaskaakin, mutta niitä kukaan tuksin tarvitsee.
minzku
Junior Member
Junior Member

Mulla kasn tulee välillä sellanen fiilis että ei jaksa tuota allasta. Nykyään se tulee useammin, ja välillä oo miettiny tosissani että tyhjentäs ton, mutta toisaalta onhan se ihan kiva... :? Se artemia tosiaankin. Mulla se on siis sellaisessa pyöreässä astiassa, jossa on puoli litraa vettä ja siinä sitten 1-2 teelusikkaa suolaa. En tiedä onko vika tuossa aineiden määrässä vai mitää, mutta ei siellä mitään elämää ole, vain niitä munia.. ja ne on ollut kuitenkin "kypsymässä" jo monta päivää... :? Hermot menee :frown:
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member

Juu, voisin ottaa ne neonit. Millon nähtäs? Keplottelen eroon noista keltabarbeista jollakin keinolla. Ottasko Minni leväbarbia? Alkaa olla liian iso mun altaaseen, ja kiukutteleekin sen takia.

Minzku, puoli litraa on liian vähän vettä 1-2 suolalusikalle, se määrä oli litra, kuten jo monesti on ollut puhetta. Sulla on liian tujut suolaliuokset.
minzku
Junior Member
Junior Member

Kiitos. kokeilempa vähän "laimeampaa" suolaliuosta...
Minni
Junior Member
Junior Member

Kerrohan Minzku oletko jo saanut artemiat onnistumaan? Onko sinulla minkä verran nyt poikasia kasvamassa? Ja minkä ikäisiä?

Hanbuktu: Ostatko loputkin mustaneonit vai kokeiletko niillä Höntin 10:llä ensiksi? Minä en valitettavasti voi sijoittaa leväbarbia. Mulla ei ole niitä ennestään ja se raukka joutuisi olemaan ihan yksin :(

Ja nyt vedenvaihtoon...
höntti
Senior Member
Senior Member

Hanbuktu: Jos olet käymässä kajaanissa (toivottavasti mahdollisimman pian) niin soittele mulle. Yleensä viikolla olen aina kahden jälkeen kotona.
Mustaneoneita on tällä hetkellä enää 6. Juuri lopetin yhden niin sairaan kaln kun olla vain voi. Muilla kaloilla ei mitää oireitä, nuo mustaneonit vain ei viihdy.

Tuo kala jonka lopetin, sillä silmät olivat turvonneet, monia haavaumia, aivan kuolleen näköinen muutenkin, värit lähteneet, uinti heikkoa . Ei ollut enään mitään toivoa. Aika paljon tubinkin oireita mutta mistäpä noita tietää.
Minni
Junior Member
Junior Member

Voi apua niiden mustaneoneiden kanssa! Mikähän niillä on? Meillä ollessaan vielä kutivat ja näyttivät oikein pulskilta ja hyvinvoivilta. Surku niitä :cry:
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member

Sori minni, ei oo tullu taas käytyä täällä, ni en oo huomannu sun kehotusta soittaa. Olin eilen nimittäin kaupungissa töiden jälkeen. :( Kyllähän minä lupasin ottaa ne neonit, mut jos ne on kipeitä, niin ei siinä taida olla järkeä. Kaupunkiin tulosta ei vielä tietoa, mut voi olla et menee ens perjantaihin. Soittelenko jos aiemmin tuun? En kuitenkaan viikolla voi ennen 17.00-17.30 olla kajaanissa, kun pääsen neljältä.
höntti
Senior Member
Senior Member

Noilla kuudella neonilla ei ole ainakaan ulkoisia oireita jotka siis ovat jäljellä.Mutta tietenkin riski on olemassa että ne ovat sairaita. Öh, mutta .. Olisi kai viisainta vielä katsoa jonkun aikaa miten loppujen mustaneonien käy. Mutta voi olla hyvin todennäköistä, että minnillä on altaassaan tubi, joka myös oli mustaneoneissa ja muutto sai kaloissa olevan taudin puhkeamaan. Voi kökkö! Nyt se viimeistään on minullakin. Mutta on voinut tietysti olla aina.

Minun ja minnin akvaarion vedessä saattaa olla jotakin todella erilaista koska ne kasvit jotka minni toit minulle niin eivät suostuneet kasvamaan. Kituvat tuolla. Tai sitten se voi olla valoistakin kiinni, mutta sen harvinaisemman kasvin jonka toit lehdet olivat yön aikana sulaneet silloin kun toit.
Minni
Junior Member
Junior Member

höntti kirjoitti:Mutta voi olla hyvin todennäköistä, että minnillä on altaassaan tubi, joka myös oli mustaneoneissa ja muutto sai kaloissa olevan taudin puhkeamaan.
Mistä tällaiseen johtopäätökseen tulit? Huomaa, että meillä asuessaan kaloilla ei ole ollut mitään hätää, ovat kuteneet, kuten muutkin kalat siinä altaassa, eikä yhtään kalaa ole kuollut. Mistä niin päättelet että niillä olisi tubi? Minä en kyllä tubista paljoa tiedäkään, mutta ei kaloilla mitään oireita ollutkaan. Pitänee käydä tutkimassa aihetta :? Tuossa nimenomaisessa altaassa, jossa mustaneonit ovat asustaneet, ei ole ollut ylikansoitusta, kasvit kasvaneet enemmänkin kuin hyvin ja kalat kestona kuteneet.

Samoin kasveista puhuttaessa: jos ne minulla kasvavat ja Höntillä eivät, se ei todellakan tarkoita sitä, että minun akvaariossa olisi jotain vikaa.
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minäkin olen jonkun kammon tuota tubia kohtaan saanut, kun olen lueskellut noita juttuja täällä ja vaikuttaa siltä ettei semmoista allasta olisikaan missei sitä olisi :|
Höntti. Jos epäilet tubia lähetä seuraava uhri tutkittavaksi. Ennemmin ei johtopäätöstä tubista kannata tehdä.
Saavat minunkin kalaseni vähän vähemmän huomiota, kun koira tekee viikon päästä pentuja :mrgreen:
minzku
Junior Member
Junior Member

Minä en sitten saanut niitä artemioita kasvamaan kovinkaan hyvin, joten puljautin ne poikaset tuonne isoon altaaseen. nyt pitää vaan katsoa alkavatko kasvaa, niitä ei nimittäin ole näkynyt moneen päivään :?

Jellu: minkäs rotuisia karvalapsia teille on tulossa?
jellu88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Minzku: Suomenlapinkoiran karvapalleroita :) Harmi kun en rekisteriin saa kun omalla koiralla ei sellaisia ole vaikka puhdas onkin.
höntti
Senior Member
Senior Member

Minni kirjoitti:
höntti kirjoitti:Mutta voi olla hyvin todennäköistä, että minnillä on altaassaan tubi, joka myös oli mustaneoneissa ja muutto sai kaloissa olevan taudin puhkeamaan.
Mistä tällaiseen johtopäätökseen tulit? Huomaa, että meillä asuessaan kaloilla ei ole ollut mitään hätää, ovat kuteneet, kuten muutkin kalat siinä altaassa, eikä yhtään kalaa ole kuollut. Mistä niin päättelet että niillä olisi tubi? Minä en kyllä tubista paljoa tiedäkään, mutta ei kaloilla mitään oireita ollutkaan. Pitänee käydä tutkimassa aihetta :? Tuossa nimenomaisessa altaassa, jossa mustaneonit ovat asustaneet, ei ole ollut ylikansoitusta, kasvit kasvaneet enemmänkin kuin hyvin ja kalat kestona kuteneet.

Samoin kasveista puhuttaessa: jos ne minulla kasvavat ja Höntillä eivät, se ei todellakan tarkoita sitä, että minun akvaariossa olisi jotain vikaa.
Tulin johtopäätöksenn siitä, kun eräs toinen aw-läinen sanoi että sen kaloilla oli ollut hyvin samankaltaisa oireita. Mutta se on todella iso JOS, enkä edes yhtään tiedä. Sanoin vain tuon yhden vaihtoehdon ääneen, ehkä hiukan liian varmasti. Ja voi hyvin olla että tubi on vain minulla, ja se pääsi iskemään tressaantuneisiin kaloihin!

Onko sinulla minni ollut mitään outoja kalakuolemia? Jos, niin minkälaisia oireita niillä on ollut?

Onko minulla mahdollisuuksia lähettää eelaan. Kala pitäisi olla elävä tai vasta kuollut. Sitäpaitsi se maksaa postikuluineen 60 €. Ostan suurennuslasin ja avaan seuraavan kuolevan kalan. Sen pystyy jopa joissakin tapauksissa itsekkin toteamaan.

Ja kasveista puhuttaessä, elä hyvä minni kaada syitä itsesi päälle! Minä sanoin vain että meidän altaissa on jotain eriä koska ne eivät viihtyneet. Vika on varmaan täällä päässä.

Ja vielä, tubi ei johdu huonoista oloista altaista, se vain puhkeaa sellaisissa oloissa. Tai muusta tressaavasta tilanteesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”