Pieni tarkennus kiekkojen kutemisasioihin

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Se on vain hyvä asia että ph laskee hitaahkosti, näissä asioissa ei liika kiire ole hyvästä.
Varmaan satkulla saa jo ph mittarin kynämallisen.
In numbers of ten the power is in one.
Mandinka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Misu kirjoitti:Ps. Ei muuten ole kovin pieni tarkennus kutemisasioihin ollut tämäkään vietiketju...
Mulla ei ole kiekkoja enkä ole niistä kiinnostunutkaan, mutta piti tulla lukemaan tää ketju kun ihmettelin, että montako sivua johonkin pieneen tarkennukseen oikein menee, kun aina näytti että edellisen käynnin jälkeen on uusia viestejä. Heh... :mrgreen:
"Mä luin jostain..."
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Niin, hitaasti hyvä tulee ph:nkin kanssa ja kiekot ainakin voivat hyvin ja uskon niiden kohta taas kutevan kun syöminenkin on taas sitä luokkaa jne.

Itse ostin tuon Hannan mittarin Tampereelta ja maksoin 50€. :o
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Höh, taitaa olla tulossa ulkomaanmatka helmikuun puolivälin tienoilla. Kiekot pitää varmaankin siirtää takaisin pääaltaaseen, koska eivät taida pärjätä 140l:ssa 7-9 päivää täysin ilman vedenvaihtoja (keskenään siis, ei poikasia). Vedenvaihtajaa ei oikein ole siksi aikaa, erään kouluttaminen siihen oon turhen hankalaa. Mitta eihän tuo matka nyt vielä varma ole... 8-)
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

Misu kirjoitti:
Mistä kaupasta ostit tuon ja mitä nesteitä siinä tuli mukana?
Ja oletko ollut tyytyväinen?
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jorge13 kirjoitti:
Misu kirjoitti:
Mistä kaupasta ostit tuon ja mitä nesteitä siinä tuli mukana?
Ja oletko ollut tyytyväinen?
Tre Coral Aquarium, nesteitä ei tullut mukana mutta maksoivat muutaman euron. Ihan tyytyväinen olen ollut. :)
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Itse en suositteli turpeella läträämistä lainkaan, minulla laski alle viiden ja oli siinä kova työ sitten saada taas nostettua. Kyllä viljellyt kiekot kutee seiskassakin ja kaikki sujuu hyvin, ainakin näin minulla. Kesti viikon verran turpeella kunnes silloin ph lähti alaspäin.
Laitoin 2vko sitten taas verkon vanhojen poikasten ja emojen väliin eikä menny viikkoakaan kun taas kutivat. Nyt on poikaset ollu 2p jo kyljillä. Itse olen huomannut että kutuvire säilyy kun vesiarvot on vakaat ja vettä vaihdetaan riittävän usein+ monipuolinen ruokinta. Ja sekin on hyväksyttävä että ne pitää taukoakin välillä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Lunni kirjoitti:Itse en suositteli turpeella läträämistä lainkaan, minulla laski alle viiden ja oli siinä kova työ sitten saada taas nostettua. Kyllä viljellyt kiekot kutee seiskassakin ja kaikki sujuu hyvin, ainakin näin minulla. Kesti viikon verran turpeella kunnes silloin ph lähti alaspäin.
Laitoin 2vko sitten taas verkon vanhojen poikasten ja emojen väliin eikä menny viikkoakaan kun taas kutivat. Nyt on poikaset ollu 2p jo kyljillä. Itse olen huomannut että kutuvire säilyy kun vesiarvot on vakaat ja vettä vaihdetaan riittävän usein+ monipuolinen ruokinta. Ja sekin on hyväksyttävä että ne pitää taukoakin välillä.
Eräät toiset kokeneet sanoivat, ettei pph:n suurempikaan lasku kiekkoja haitanne. Minä kyllä mieluummin lasken tuolla turpeella kuin millään muulla kemikaalilla, koska silloin se lasku tapahtuu vähitellen, toisin kuin kemikaaleilla. Mutta nyt joudun kyllä siirtämään kiekot takaisin pääaltaasees, ainakin kunnes selviää toteutuuko matka/kunnes matka on ohi. Jätän kuitenkin kutualtaan toimintaan, jotta olisi sitten valmis uutta siirtoa varten myöhemmin. 8-)
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Miksi siirrät kalat? Jos et ruoki niitä pääaltaassakaan niin mikä ero olisi jättä ne kutupyttyyn? Ennen matkaa muutama päivä hyviä vedenvaihtoja niin hyvin onnistuu. kaikenlaiset muutokset rasittavat kaloja enemmän.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jouniv kirjoitti:Miksi siirrät kalat? Jos et ruoki niitä pääaltaassakaan niin mikä ero olisi jättä ne kutupyttyyn? Ennen matkaa muutama päivä hyviä vedenvaihtoja niin hyvin onnistuu. kaikenlaiset muutokset rasittavat kaloja enemmän.
Niin mutta pysyvätkö vesiarvot (ruokkimattakaan) 140l:n altaassa kunnossa vähintään viikon kestävän matkan ajan? Ja vaikka pysyisivät niin suurin ongelma on se, että kiekot kuitenkin kutevat kutualtaassa ja kukas sitten hoitaa poikasten ruokinnan?! Tarkoitan siis sitä, että jos ne pääsevätkin nyt juuri kutemaan ja poikaset kuoriutuisivat lähipäivinä, poikaset olisivat juuri silloin helmikuun puolivälin tietämillä artemian toukkaruoan tarpeessa ja minä, niiden ruokkija olisinkin juuri lähdössä ulkomaille. Olettaen siis, että poikaset kuoriutuisivat ja selviäisivät jne. ja lisäksi olettaen, että ne elävät vanhempiensa kylkilimalla vain parisen viikkoa.

Eli siis kaksi tärkeätä kysymystä mahdollista matkaa silmällä pitäen:

1) Pärjäisikö kiekkopariskunta vesiarvojen puolesta 140l:n altaassa 7-9 päivää ilman vedenvaihtoja kun suodattimena on Eheim (ulko) 2226 (voisin itseasiassa lisätä sisäsuodattimenkin sinne) ja ei ruokintaa (siis niin, että teen ennen matkaa edeltävästi useampana päivinä osittaisia vedenvaihtoja)?

2) Jos kävisi niin "ikävästi", että kalat kutevat ja poikaset kuoriutuisivat juuri nyt lähipäivinä niin kauanko ne pärjäävät pelkästään kylkiliman voimin?

Ihanteellistahan olisi se, ettei kiekkoja tarvitsisi siirrellä edestakaisin lainkaan. :D
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

En nyt jaksa koko ketjua lukea läpi, mikä altaassa on ph jos et sitä säädä?
En nyt suosittelekaan MILLÄÄN ph:ta sörkkimään. 2 viikkoa pärjäävät kyllä pelkällä limalla.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Lunni kirjoitti:En nyt jaksa koko ketjua lukea läpi, mikä altaassa on ph jos et sitä säädä?
En nyt suosittelekaan MILLÄÄN ph:ta sörkkimään. 2 viikkoa pärjäävät kyllä pelkällä limalla.
Ph on n. 7,6 ilman turvetta ja liian korkea siis munien hedelmöittymiseen, kutevat siinä kyllä mutta tarkoitushan on myös munien hedelmöittyminen. Siis altaassa on sitä turvetta joka ph:ta laskee hitaasti mutta varmasti, se ei enää ole ongelma, ph on jo nyt alle 7.

Mietinnässä on siis se, että jos kiekon poikaset pärjäävät vain kaksi viikkoa maksimissaan kylkilimalla niin silloin ne pitää siirtää kutualtaasta pääaltaaseen takaisin. Kertaan vielä, että jos kutevat nyt lähipäivinä, poikaset kuoriutuvat lähipäivinä, ehtivät kasvamaan siihen ikään helmikuun puoliväliin mennessä, että tarvitsisivat jo muutakin ruokaa kuin kylkilima. Ja ruokkijaa ei ole helmikuun puolivälin tienoilta eteenpäin ainakaan viikkoon. Jos pärjäisivät enemmänkin kuin kaksi viikkoa k.limalla, silloin kiekot voisivat olla kutualtaassa koko ajan ilman välisiirtoja.

Poikasia tai edes kutuahan ei välttämättä tule lainkaan enää mutta kun ovat kerran viikko sitten kuteneet, hieman epäilen niiden sitä tekevän vastaisuudessakin enkä oikein voi poikasia jättää ruokkimattakaan. Mutta jos kiekot kutevat vasta vaikkapa parin viikon päästä niin sittenhän poikaset eivät ole vielä ehtineet kasvaa ennen matkalta paluutani oikean ruoan syönti-ikään. Selitinkö ymmärrettävästi? Haluaisin vain varmistaa, että kalat pärjäävät eikä poikasten suhteen tulisi ongelmia. Voinhan tietty imeä tulevat kudut altaasta seuraavan kerran-pari pois...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Niinpä, tuolla n. 10 dl:lla turvetta ph on nyt laskenut lukemaan 6,38 --> tuohan on ihanteellinen ph mutten halua sen siitä laskevan alemmas (matkaa silmällä pitäen taas), joten otin puolet turpeesta pois. Seurailen tilannetta laskeeko ph edelleen tuolla 5dl:llä turvetta vai pysyykö tuossa. 8-)

Ps. Voiko sen ylimääräisenä altaasta pois otetun turpeen säilyttää ja käyttää vielä joskus uudelleen (ollut altaassa muutaman päivän) vai onko tehot menetetty?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Osa tehosta on mennyt ja osa jäljellä. [;)] Mahdoton arvioida suhdetta. Ilman muuta sen voi antaa kuivahtaa myöhempää tarvetta varten.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Näin oletinkin ja otin turpeen talteen, näkeehän siitä sitten toimiiko se enää vai ei. Kertoisitteko vielä muutkin kiekon poikasia kasvatelleet, että onko se kaksi viikkoa pelkällä kylkilimaravinnolla ihan maksimi vai voisiko sitä artemian toukan syötön aloittamista venyttää pidemmällekin?

Olipa hienoa, että jouniv ehti lähettää viestinsä ennen kuin siirsin nuo kiekot takaisin pääaltaaseen. Olisin ne juuri kohta siirtänyt mutta nyt vältyin turhalta ylimääräiseltä työltä ja kiekolle aiheutuvalta stressiltä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Misu kirjoitti:Kertoisitteko vielä muutkin kiekon poikasia kasvatelleet, että onko se kaksi viikkoa pelkällä kylkilimaravinnolla ihan maksimi vai voisiko sitä artemian toukan syötön aloittamista venyttää pidemmällekin?
Lainaan taas itseäni kun odotan tuohon vastausta...

Nyt on kutu kohta lämmittimen varressa, huomenna viimeistään. Täytyy vaan kylmästi imaista pois jos vaikka sattuisi kutu hedelmöittymään, ettei tule poikasia vielä nälkää näkemään... :frown:
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Helpompi tapa on sammuttaa virta lämmittemestä kuin tehdä jotain muuta ajattelematonta. Laita toinen lämmitin toiseenpäähän allasta.

Artemioita voit alkaa yrittämään syöttelemään jo viikon päästä kuoriutumisesta. Varovaisesti vain aluksi. Näet kyllä koska ovat syönneet artemiaa. Muista joka ilta imaista letkulla kuolleet artemia toukat pohjalta pois.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Helpompi tapa on sammuttaa virta lämmittemestä kuin tehdä jotain muuta ajattelematonta. Laita toinen lämmitin toiseenpäähän allasta.
Niin joo, jos haluaisi poikasten onnistuvan mutta kun nyt ei saisi poikasia tulla. Hieman ylempänä viestiketjua kirjoitin, että jos nyt tulisi poikasia niin joutuisivat olemaan nälässä helmikuun puolesta välistä ainakin viikon eteenpäin kun itse olen matkoilla. Siksi joudun ainakin tämän tulevan kudun tuhoamaan ja ehkä seuraavankin jos kutevat jo ensi viikolla uudelleen. Että poikaset olisivat vasta kylkiruokintavaiheessa kun olen matkalla eivätkä näin ollen tarvitse minua ja kasvattamiani toukkia kun en ole saatavilla...Siksi kysyin tuosta kylkiliman turvin pärjäämisestä, että tiedän mihin aikaan voin ajoittaa sen, että voivat kutea ilman minun puuttumista asiaan. :o

Ps. Oltikin laittanut toisenkin viestin Tuukkis: siis kestäisivätkö ilman artemiaa esim. 3 viikkoa vai alkaisiko poikaset lakoontumaan? Pitäisi saada venytettyä pidemmälle matkan takia tätä poikasintoa noilla...
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Ota ihan rennosti välillä ja anna luonnon hoitaa hommansa.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Niin jos et halua niitä poikasia niin laita emot takaisin siihen pää-altaaseen. Yritä sitten uudestaan kun on parempaa aikaa niiden kasvatukseen.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Tuukkis kirjoitti:Niin jos et halua niitä poikasia niin laita emot takaisin siihen pää-altaaseen. Yritä sitten uudestaan kun on parempaa aikaa niiden kasvatukseen.
Näin suunnittelinkin eka mutta ajattelin, että olisiko parempi välttää turhaa edestakaisin siirtelyä altaiden välillä. Mutta kummasta nyt sitten on kaloille vähemmän haittaa: siirtää ne takaisin pääaltaaseen ja matkan jälkeen takaisin kutualtaaseen vaiko antaa olla tuolla kutualtaassa ja ryöstää poikaset (eli kutu, heh) niiden nenän edestä pari kertaa? Sepä se. :| Kun imaisin niiden kolme päivää kuoriutumattomina olleet valkoiset hedelmöittymättömät munat pois (letkulla) niin kalat tuijottelivat ainakin vuorokauden vielä putkea missä munat olivat... [:I]
jouniv
Senior Member
Senior Member

Anna emojen harjoitella, veikkaan etteivät ne huku poikasiin poissaollessasi.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jouniv kirjoitti:Anna emojen harjoitella, veikkaan etteivät ne huku poikasiin poissaollessasi.
:mrgreen: Näin voi olla. Huolettaa vaan, että jos poikaset onnistuvat ja kasvavat ja nälkiintyvät juuri matkani aikana, sniif...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

No niin, kutu on nyt sitten taas ilmestynyt, viime yön-ja tämän päivän välillä. Oletetaan, että munat ovat hedelmöittyneet (eivät ole vielä ainakaan valkoisia mikään) ja että poikaset kuoriutuvat. Ne kuoriutuisivat noin tiistaina 31.1 ja olisivat juuri 14.2 kahden viikon ikäisiä, juuri silloin luultavimmin lähden matkalle. Palaisin seuraavana maanantaina eli n. 20.2 ja poikaset olisivat silloin kolmen viikon ikäisiä.

Onko luultavaa, että ne selviäisivät sillä kylkilimalla kolmen viikon ikään saakka vai olisiko varminta tuhota tuo kutu nyt ja antaa vasta ensi viikolla tulevan kudun olla rauhassa? Olkaa ystävällisiä ja sanokaa kumpi olisi nyt parempi?

En tietenkään luule, että minulla ensikertalaisena poikaset nyt heti onnistuisivat ja että tulisi upeita mahtiyksilöitä mutta kun poikasia kuitenkin yritän niin haluaisn asioiden sujuvan. Jos vasta viikonpäästä tulisi kutu josta ehkä kuoriutuisi poikasia, ne olisivat matkalta saapuessani vasta kaksi viikkoisia ja käsittääkseni eivät kärsisi jos vasta silloin alkaisin tarjoilemaan artemiaa... :o
jouniv
Senior Member
Senior Member

Tietysti seuraat miten mäti ehkä kehittyy, miten hedelmöittynyt mäti ehkä selviää homeesta, miten poikaset ehkä selviävät kyljille, miten emot ehkä osaavat pitää niistä huolta.

Paljonko mätiä on, 50, 100, 200?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”