Kiilakylkiparvi kuoli muutossa

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
afro
Junior Member
Junior Member

Kiilakylkiparvi kuoli muutossa

Viesti Kirjoittaja afro »

Onko kellään muulla kuollut kiilakylkiä muuton aikana?

Muutin akvaarioni uuteen asuntooni viikko sitten. Pyydystin kalat ämpäriin ja ajoimme autolla n.25min. uuteen asuntooni. Heti kun avasin ämpärin kannen niin kaikki kiilakyljet(11kpl) olivat kuolleina veden pinnalla! Muille kaloilleni ei käynyt mitenkään(mm.selkäuimareita, leväbarbeja,imumonneja).
Malmin eläinkaupan myyjä sanoi että kiilakyljet ovat niin herkkiä ja ettei niiden kuolema johtunut minusta lainkaan. Minä kun luulin että ne kuolivat koska olin sulkenut ämpärin kannen liian tiiviisti. Sillä kylmään ne eivät ainakaan kuolleet koska silloin ei edes ollut pakkasta ja auto oli ihan lämmin.

No, onneksi muut kalani voivat ihan hyvin. Aion varmaan ostaa uuden kiilakylkiparven.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olivatko muutkin kalat samassa ämpärissä? Jos olivat, niin on hankala keksiä syytä juuri kiilakylkien menehtymiseen. Jos eri sangossa muuttivat oli ehkä sangossa jotain pesuainejäämiä..?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Midi »

Minulla on ensi viikon aikana muutto. Pian nähdään miten käy, mutta toivottavasti hyvin. Muuttajina on mm. kiilakylkiä. Jännittävä keskustelu.
Koukku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Nämä 40-asteen pakkaset tietysti tuo oman haasteensa tähän vuodenaikaan tehtyihin muuttoihin...

Kylmälaukku kuumalla vesipullolla höystettynä vois olla ihan asiallinen kulhetusväline.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Kannattaa muuten huomioida ettei se vesipullo ole liian kuuma! Tulee aika helposti siellä kylmälaukussa kalakeittoa jos vesipullo on liian kuuma.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Koukku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Naanu kirjoitti:Kannattaa muuten huomioida ettei se vesipullo ole liian kuuma! Tulee aika helposti siellä kylmälaukussa kalakeittoa jos vesipullo on liian kuuma.
Hyvä pointti. Lämmin lienee oikea termi. :P
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Luulisi että jos vaikkapa olisi ollut happi vähissä niin leväbarbit olisivat kuolleet ensin? Voisivatko kiilakyljetkin kuolla shokkiin niin kun kalakaupan pitäjä sanoi punapäätetroistani jotka kuolivat vartin kotimatkalla? Joka tapauksessa kurja juttu!!
Midi
Member
Member

Jeesh. Hyvältä kuulostaa. Toiset muuttavat kalani ovatkin sitten punapäätetroja...:) Pian nähdään.
Midi
Member
Member

Fisumamma,
Saitko muuten kaupasta uudet punapäät tilalle vai miten nuo kalat korvattiin? Ei niiden sentään matkalla pitäisi kuolla, jos ovat oikein pakattu!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Lupasivat uudet tilalle kunhan saavat niitä kauppaan; ostin nimittäin parvenlopun. Nettisivujen perusteella uudet kalat ovat jo karanteenissa eli tulossa myyntiin parin viikon päästä, mutten tiedä mitä ajatella kun uudet ovatkin punaSUUtetroja :?
Midi
Member
Member

Heh. Minä en ole vielä päässyt edes perille siitä kumpia mulla on. Punapää- vai punasuutetroja, mutta romminokkina myytiin eli punapää? Punasuut on varmaan harvinaisempia, arvokkaampia ja kestävämpiä;) Mulla just punapäät kotiutumassa uuteen akvaarioon. Tuolla pussissa uivat, akvaarion reunalla jo kovin reippaina. Näyttävät voivan hyvin. Joutuivat miltein tunnin pussissa nököttämään, kun aloin vasta niiden jälkeen saalistaa kuparimonnisten poikasia. Meinasin ensin, että jätän niiden siirron huomiselle, mutta sitten kun tuli aloitettua niin piti kerätä kaikki. Huoh. Ja sen jälkeen piikkisilmät pussiin... Eli ei punapäiden todellakaan pitäisi ihan tuolla sinun matkallasi kuolla. Mitähän lie muuta joutunut pussiin?

Kiilakyljet muutti eilen. Ne kotiutuivat hyvin. Aamulla oli jo suuria kosintarituaaleja menossa ja muka kutuakin olivat laskemassa, nurinpäin lehden alla, mutta ei sieltä nyt mitään tullut. Just nyt nuo näyttää vähän pettyneeltä, kun eilen niillä oli koko allas omanaan ja nyt on tulossa se sama vanha sakki taas tuohon akvaarioon... Mitenkähän pitkä kalan muisti on? Muistavatko, että nuo ovat samoja kaloja kuin päivä sitten vai ovatko uusia? Tosin ei ne kiilakyljet siellä päivälläkään ihan yksin olleet. Kuparimonnisten munat kuoruituivat nimittäin aamulla. Niitä kulkeutui kasvien mukana tähän uuteen altaaseen, ja ehtivät kuoriutuakin, kun kerrankin partis ei ehtinyt niitä syömään:)

Mutta siis tässä oli varmasti jo off topiciakin ihan tarpeeksi. Muutto siis täällä kuitenkin sujunut hyvin.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Jatketaan OT:ia... Onnea uuteen kotiin, Midi ja kalat! Minkäs kokoinen allas sulla on ja minkä kokoinen punapääparvi siellä? Olen itse siis hankkimassa lisää mutta pähkäilen lukumäärää. Ei se minua haittaa kumpia ovat; punapäitä vai -suita mutta haitanneeko kaloja itseänsä? Ja pysyvätkö yhtä tiiviisti samassa parvessa?
Voi kun olen vihreä kateudesta kkun luen täältä muiden kutevista kaloista! Itse odotan kuparimonnisten kutevan,mutta ovatkohan samaa sukupuolta kun mitään ei tapahdu...?
Midi
Member
Member

Juu kiitoksia. Kyllä ne vaan tykkäävät kovasti uida tuolla uudessa altaassa. Piikkisilmät vetävät allasta päästä päähän, yölläkin piti niitä vähän käydä kattomassa ja sama hulina oli silloin käynnissä.

Akvaarion koko on 140l. Minulla on tuolla vähän tynkäparvi noita punapäitä (5kpl). Pitäisi semmonen 10 lisää noita hankkia. Pienissä parvissa saattavat näykkiä toisiaan, joten isompi parempi! Huomaan, että yksi punapäistä on kasvanut enemmän kuin muut, muutoin eivät ole toisiaan juuri näykkineet. Samassa parvessa varmaan uivat suut ja päät, kun mulla nuo uivat samassa parvessa kiilakylkien kanssa:)

Eihän sitä tiedä vaikka sinulla on kaikki monniset samaa sukupuolta. Minulla nuo on 2kk välein seura-akvaariossa kuteneet, aloittivat tosin vasta ihan aikuiskokoisena! Eli, jos sinulla on kovin nuoria monnisia voi sekin olla yksi syy tuolle kutemattomuudelle. Monnisten ulkomuodosta näkee kumpaa sukupuolta ovat. Naaraat ovat selvästi isompia ja pyöreämpiä, koiraat koverampia eli jos sinulla on kahden kokoisia ovat tn. erisukupuolta!

Vuosi sitten kuparisia oli kaksi (sain ne lahjaksi), nyt niitä on 24 (osa myyty poiskin)+nuo ihan pienet, joista ei varmaan kovin moni selviä seura-akvaariossa. Yhden kerran olen kerännyt osan kudusta talteen. Tarkoitus oli saada parvi aikaiseksi. Semmoinen 60 niitä kuoriutui, ja vain n. 10 harventui matkalla. Tuosta on tarkoitus vielä myydä/antaa kavereille puolet pois. Ovat nyt 3cm. Kupariset ovat ihania. Tuo äitikuparinen pärrää aina etulasissa kun siihen menee lähelle. Koiras on vetäytyväisempi.

Millainen akvaario sinulla on ja millainen parvi monnisia/muita?
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Menee jo kaukaa ohi aiheen :mrgreen: , mutta siis minulla litrat 200 ja asukkeina nyt pusukala, sinirihmapariskunta, partamonni ja 4 punapäätä. Tarkoitus on hankkia punapäitä ainakin kymmenisen lisää. Toisessa altaassa (120l) ui 7 red cherryjä (kohta toivottavasti enemmän kun munat kuoriutuvat), omppuja ja 4 kuparimonnista jotka siirtäisin heti isompaan akvaarioon kun vaan kutisivat ensin. Olisi siellä hyvä poikasten kasvaa rapusten kanssa. Haaveena reilun kokoinen monnisparvi 200-litraiseen. Mietin albiinomonnisilla parven kasvattamista ensalkuun... tiedätkö onko siitä jotain haittaa että olisi albiinoja ja tavallisia? Vai kannattaako pitäytyä tavallisissa kun niitä on jo nuo 4?
Midi
Member
Member

Toinen altaasihan on melkein tyhjä. Riippuu tietenkin paljonko omppuja on... :) Kait 120lkin on ihan ok kuparisparvelle. Olisko veden lämpötilassa nostamisen tarvetta tai veden kovuusarvot kuparisille liian kovia? Albiinoista ei varmaan ole haittaa tavallisille kuparisille, mutta albiinoja löytyy sekä täplä- että kuparimonnisalbiinoja, joita tiettävästi on hankala erottaa, jos latinankielinen nimi ei ole tiedossa. Eli periaatteessa nämä eivät toimi samalla tavalla parven jatkoina kuin "tavalliset" kupariset.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Fisumamma kirjoitti:Menee jo kaukaa ohi aiheen :mrgreen: , mutta siis minulla litrat 200 ja asukkeina nyt pusukala, sinirihmapariskunta, partamonni ja 4 punapäätä.
Jatketaa o-t:na, mutta tietänet että pusukala sekä sinirihmat ovat aivan liian suuria akvaarioosi? Esim. huulirihmakala voisi olla luonteeltaan ja kooltaan sopivampi kala.
Midi kirjoitti:Kait 120lkin on ihan ok kuparisparvelle.
Mielestäni ei, kuparimonninen on kuitenkin aika kookas monnislaji, mittaa jopa 7cm. Kuparimonnisen ja täplämonnisen albinomuodon erottaa helposti, kun osaa katsoa sitä silmiin :mrgreen: . Eli:
Kuva
Albino kuparimonninen (Corydoras aeneus)

Kuva
Albino täplämonninen (C. paleatus)

Täplällä on silmänympärykset mustat, kuparilla ei. Katselin tänään molempia kaloja Faunattaressa livenä, ja eron huomaa kyllä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Midi
Member
Member

Aika erikoinen coctail kaloja muuten tuossa 200 litraisessa. Tuli sitten mieleen, että mikset siirrä kuparisia heti 200litraiseen. Tiedä vaikka innostuvat maiseman vaihdosta niin, että kutemistakin alkaa tapahtua. Kudun siirto toiseen altaseen on helppo operaatio:)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kuparimonnisia jos siis kudetat tuossa pienemmässä altaassa, niin laske lämpötilaa. Syötä vaikka pari päivää survaria, ja sitten vaihdat vettä. Laitatkin tilalle reippaan viileää vettä, pitäisi onnistua 8-) . Eikä sen isomman kalastossa ole mitään muuta vikaa kun pusu ja sinirihmat [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Midi
Member
Member

Aikamonet tahot erinnäiset alanharrastajat kotisivuillaan itseasiassa antavat 80l suosituksen kuparimonnisille. En löytänyt yhtään esitystä suuremmista suosituksista. Miniminä jopa 60 litraa tarjottiin. Se on nykykäsitys asiasta. Tiedot karttuvat ja faktat muuttuvat. Mitä isompi sen parempi tottakai. Kaikille, myös koirille. Minusta koiria ei saisi ottaa alle 100m2 asuntoihin, mutta siitä ei ole mitään suosituksia :roll:
Midi
Member
Member

Mutta siis haluan painottaa, että aina isompi parempi. Nekin kalat mitkä 60l menee pahasti stressaantumatta, käyttävät oitis isomman altaan kaikki mitat! Minusta taisto on hyvä esimerkki. Se näyttää upealta vaikka kuin isossa altaassa ja minun mielestä myös kasvaa isommaksi isoissa altaissa, vaikka se on yksi niistä kaloista jotka menisivät vaikka ilman hapetinta pienimmässä sallitussa altaankoossa. Ja luonnossa lienevät vuodenkin verran saattavat majailla jopa pienessä 5l rapakossa odottelemassa sadekautta. Näin olen kuullut... 8-)
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Kyllä näyttääkin tyhjältä kun saa hakemalla hakea asukkeja. Omppuja on viisi tai kuusi, mutta toivon mukaan rapuja kohta kymmenittäin :mrgreen: , ensimmäisten kuoriutumista odotellaan kiihkeämpänä kuin oman lapsen konsanaan (aikanaan). Ajattelin pikkuallasta alunperin rapualtaaksi mutta mikä jottei siellä monnisparvikin viihtyisi, kyllä. Tampereen vesi on tosi pehmeää mutta kovetan sitä hiukan... en nyt muista arvoja mutta ämpärilliseen vettä lisään alle maustemitallisen (1ml) kipsiä ja ruokasoodaa eli pientä säätöä vain. Voisikohan tosiaan olla liian kovaa monnisille kutupuuhiin? Voisinhan siirtää ne isoon altaaseen jonka vesi on pehmeämpää hanavettä että pääsisivät kutemisen alkuun, jos se siitä olisi kiinni.
Mikähän olisi optimaalinen lämpötila monnisten kutemisen kannalta... usein puhutaan vain lämpötilan laskusta? Pikkualtaassa (missä monniset tällä hetkellä asustelevat) lämpötila on huonelämpötila eli 20-22astetta, isossa 25astetta.
Monniseni eivät ole vielä ihan täyskasvuisia (vain yksi on vanha koiras), mutta luulisin että lisääntymisiässä jo. Harmi kun ovat aina liikkeessä; vaikeita kuvattavia, voisi joku tunnistaa sukupuolet kuvasta...
Midi
Member
Member

Minusta näyttää, että naarailla on tuo "rintakehä" pyöreämpi ja rintaevätkin isommat. Kokonaisolemus pyöreämpi ja pää leveämpi [;)] Nämä ovat ne minun mielestä selvät merkit. Näkee jo aika nuorista yksilöistä. Semmoisista 3cm osaan jo aika varmaksi sanoa, joten kyllä sinäkin varmaan voit koittaa ne tunnistaa! 8-) Tuijotteleppas niitä vähän aikaa ja kato jos alkaa aukeamaan:) Tietenkin, jos ne on kaikki koiraita (siis yksi varma koira sinulla siellä oli?), niin hankala siinä on mennä sitten mitään vertailemaan;) Kokeile kuitenkin verrata niitä keskenään toisiinsa.
afro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja afro »

Ne kiilakyljet oli samassa ämpärissä muiden kalojen kanssa eikä siinä ole ole mitään pesuainejäämiä koska mulla on tietenkin kaloille omat ämpärit.
Pakkastakaan ei ollut kyseisenä päivänä kuin pari astetta. Myyjä epäili kalojen kuolleen shokkiin.
Loput kalat voivat edelleen hyvin...
Widness
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Widness »

Myyjä epäili kalojen kuolleen shokkiin.
Samaa mieltä, että kiilakyljet kuoli shokkiin.
Muutin itse eilen 15 kpl kiilakylki parven kanssa ja kaikki ovat toistaiseksi hengissä, saa nähdä mitä tykkävät keittiön kaappien asennuksesta. Uudessa paikassa kaloja pimeästä (kylmälaukusta, jossa kansi) pois otettaessa huomasin, että kalat tosi säikkyjä. Olisivat pois pusseista pomppineet jos pussit olisivat olleet auki. Niin oli kova pussista pois pyrkiminen.

Ilmeisesti aika heikkohermoisia kaloja, sillä monniset köllöttivät tyytytyväisinä omissa pusseissaan ja partamonni ei eväänsä räpäyttänytkään vaan köllötti tyytyväisenä koko muuton ajan koristeesineen sisällä. :D
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”