Meillä on 990l altaassa 2 haimonnia, jotka ovat tulleet "pelastetuksi" aivan liian pienistä altaista. Allas on 2,75m pitkä, eli tilaa on ollut liikkua ainakin enemmän kuin aikaisemmin. Monnit ovat kuitenkin jatkaneet kasvamista meillä ja ovat tällä hetkellä 40-50 senttiä pitkiä. Allas on kuitenkin vain 60 senttiä leveä, eli kohta rupeaa olemaan monneilla vaikeaa kääntyä. Lupasin itselleni kuin kalat tulivat, että kun allas menee liian pieneksi, niin saavat lähteä. Haikealta tuntuu, mutta uskon, että se tilanne rupeaa olemaan kohta jo nykyaikaa
Olen valmistautunut siihen että lopetus voi olla ainoa vaihtoehto. Tiedän myöskin, että se on joidenkin mielestä ainoa hyvä vaihtoehto. Kuitenkin haluaisin selvittää löytyisikö mistään mahdollisesti isompaa kotia meidän monneille, ennen kuin tehdään lopullinen päätös. Ensisijaisesti olen näitä suuria yleisöakvaariota miettinyt. Yhteen paikkaan olen jo soittanutkin, mutta siellä ei ollut tarpeeksi isoja altaita. Toivoisinkin, että saisin ehdotuksia siitä mistä kannattaa kysellä. Olemme valmiita viemään monneja vähän pidemmällekin, jos sopiva paikka löytyy (tietenkään ei miten pitkälle tahansa, koska en usko kalojen kestävän sitä, mutta ehdottaa kannattaa aina).
Läksytystä en toivo, uusia haimonneja ei meille tule, ellei rakenneta sitä nille suunniteltua noin 50 000 litran allasta (mutta se todennäköisesti jää haaveeksi).