Kasvit ja levä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sussu_r
Starting Member
Starting Member

Kasvit ja levä

Viesti Kirjoittaja sussu_r »

Mä täällä jo aikasemmin kyselin apua ton kalaston kanssa. Nyt se on kunnossa. Mut nyt on ongelmana kasvit jotka kasvaa ihan hullua vauhtia. :roll: Tuntuu et ne kasvaa yhdessä yössä ihan hulluna.. Sit kun ne kasvaa, niin vesi ei pääse kiertään kunnolla, ja sit on tollasta "tupsu levää" kasveissa.

Mitä mä nyt tekisin sit? [:I] Oon niin surkee ton altaan kanssa että huokaus!
Ta-Ta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ta-Ta »

Itselläni on vähän samaa... Tupsuista levää ilmestyy puuhun ja lehtiin valojen läheisyydessä ja ricciaa saa raastaa viikoittain kuin rikkaruohoa. :D

Oletko kokeillut vähentää valaistusta: ensin vaikka puoli tuntia ja seuraavalla viikolla taas puoli tuntia pois jne. kunnes sopiva valomäärä löytyy. Pitäisi myös hillitä levänkasvua.
Toinen keino on yksinkertainen: leikkaa liiat pois kerran viikossa.

Itse olen joutunut myöntämään virheeni ja vaihtamaan kasveja muutamaan kertaan. Onhan se aika pyrstöstä alkaa tonkimaan kasveja ylös jotka juuri on saanut hyviin paikkoihin ja vesikin samenee ja uusiin menee taas rahaa... Jos päädyt kasvien vaihteluun ja/tai uudelleenjärjestelyyn, kannattaa laittaa aikaa muiden tekeleiden tutkimiseen. Varsinkin jos samasta pöntöstä on saatavilla kuvia pitemmältä aikaväliltä niin näet miten mitkäkin kasvit missäkin ympäristössä kasvoivat.
Sitten vaan altaan ääreen istumaan ja suunnittelemaan. Kärsivällisyys palkitaan nätillä ja toimivalla lasilaatikolla. 8-)
sussu_r
Starting Member
Starting Member

^ Ok, siivous taas. Ja sit valaistusta vähemmälle. Nyt on n. 12h. valot päällä.
Vaikkakin tohon akvaan pitäs panostaa paljon, niin ei tässä kovin kauaa jaksa/ehdi kun olen 7kk:lla raskaana. ;) Kohta tänne tulee sellanen myrsky joka tosiaan vaatii mun huomion 24/7 alussa. Mut yritetään. :D
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

sussu_r kirjoitti:Kohta tänne tulee sellanen myrsky joka tosiaan vaatii mun huomion 24/7 alussa. Mut yritetään. :D
OT, OT, OT... Meillä kaks vuotias pojan viikari ja kolme allasta. [;)] Et kyllä sitä aikaa vaan järjestyy kummasti. Eka allas tullut, kun poika oli reilu puoli vuotias. [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Ta-Ta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ta-Ta »

Onnittelut vaan tulokkaalle. :D

Tuo 12 tuntia päivässä tuntuu minusta aika pitkältä ajalta. Altaassani on kolme 30W:n loisteputkea, jotka ovat päällä 7 tuntia päivässä ja on tuntunut ihan hyvältä ajalta.
Tämä perustuu täysin varmentamattomaan "tietoon", että kasvit yhteyttäisivät tehokkaasti n. 6 tuntia päivässä, jolloin valaistus olisi tarpeen. Tämän lisäksi siis himmeämmät herättelyvalot, noin puoli tuntia molempiin päihin valaistusaikaa.
Huomasin itselläni myös leväkasvua etulasissa asennettuani huoneen toiselle puolelle akvaariota vastapäätä pari kasvivaloa, joten en ole uskaltanut lisätä valaistusta leväbuumin pelossa.
Muistutus itselle: Kaikki vaikuttaa *ihan* kaikkeen. Muuttuvatkohan vesiarvot sen mukaan onko jääkaapissa suklaavanukasta vai jugurttia? :mrgreen:

Olisikohan joillakin kasviguruilla oikeaa tietoa, minkä pituiseen valaistusaikaan voisi oman akvaarionsa säätää? 8-)
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

En oo guru enkä muukaan luonnon oikku mutta mulla täl tabbaa ajasteltu.

350l
Aamu/ilta spotit on päällä 06-10, 20-22

1. putki, 10-20, aquastar
2. putki, 12-18, grolux
3. putki, 13-17, flora
4. putki, 14-16, aquastar
Kaikki ovat päällä siis vain kaksi tuntia,

240l

1. putki, 08-12, 16-20, aquastar
2.-3. putket, 12-19, warmwhite&flora
Kaikki ovat päällä yhteensä neljä tuntia.

Mielestäni ihan OK valaistus, kasvit kasvaa normaalisti jne... kasveilla ravinteena omavalmiste savipallot.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
sussu_r
Starting Member
Starting Member

Tallulah kirjoitti:
sussu_r kirjoitti:Kohta tänne tulee sellanen myrsky joka tosiaan vaatii mun huomion 24/7 alussa. Mut yritetään. :D
OT, OT, OT... Meillä kaks vuotias pojan viikari ja kolme allasta. [;)] Et kyllä sitä aikaa vaan järjestyy kummasti. Eka allas tullut, kun poika oli reilu puoli vuotias. [;)]
Arvelin et joku nappaa tähän lauseeseen kiinni. ;)
Mut tosiaan tulevan naperon ja akvan lisäks täällä talossa hoitoo kaippaa kaks kissaa ja koira. niin ja ehkä toi mieskin joskus. ;)

Pitäs tolle ukkelille "opettaa" akvan hoitoo. Sekin kun oli niin innoissaan sitä hankkimassa meille. Mut onhan sitä kiva kattoo, kun ite ei joudu koskeen. :P

Valaistus aikaa pitää nyt siis vähentää. Mistä mihin olis sit sopiva aika? ettei nyt ihan pimeään aikaan napsahda päälle..
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Moro, toi 240l akva on meillä lasten huoneessa. Muksut heräilee siinä kasin paikkeilla ja menee kahen puolen päivän aikaan päikkäreille jolloin akvakin on valaistuna vain yhdellä putkella. Toisten päikkäreiden jälkeen kaikki valot on päällä sitten iltaa asti kunnes taas himmenee kasin paikkeilla. Miltäs toi kuulostaisi? Koko valotehoa voi siis ajastimilla säädellä halutuksi kunhan on se vähintään 6-7 tuntia jatkuvasti päällä.
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
sussu_r
Starting Member
Starting Member

Mä siivosin tänään akvan. Napsein kasveja, ja lyhensin nyt sen valaistuksenki. Toiv. se auttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”