co2

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kimbo
Starting Member
Starting Member

co2

Viesti Kirjoittaja kimbo »

Heippa! oon tossa lukenu neljä tuntia läpi keskusteluja co2 käytöstä, mutta suoraa vastausta en ole löytänyt kysymyksiini. Elikä mulla on vajaa 400 litranen allas jossa asustee 5 kiekoa ja pari plekoa, 4 leväbarbia ja käärmekala. mulla on nyt eheimin co2-set joka sisältää pulloon tulevan venttiilin, levittimen ja sitten sellanen pitkäaikanen testeri ja kaiken perässä 15kg pullo. Eli monta tippaa sekunnissa/minuutissa olis hyvä tulla tonne purkkiin jotta co2 ei ainakaan ylittyisi? oon tehny nyt sillalailla että ilmapumput on pois päältä päivisin ja co2:sta tulee yksi tipa joka kolmas sekuntti. Miltä kuullostaa? eli mistään ei tule ylimääräistä happea kun kasveista yhteyttämisen ansiosta, eli kuva on siinä mielessä wanha. mutta ei anneta sen häiritä. Riittääkö kasveista yhteyttämisen tuloksena syntyvä happi. vai mitä pitäisi tehdä? Kuva
tomduud
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Kai tuota kaasua voi aika reippaasta laittaa lisää, jos PH vain antaa myöten. Itselläni 63 litran purkissa menee co2:sta 1-2 kuplaa sekunnissa tollaisella eheimin passiivi levittimellä ja hyvin kalat voineet. CO2 taso on tuolla määrällä hitusen yli 20 yksikköä.

Mitään erityistä "hapetin" patenttia ei ole. Pinta kiertää minulla erittäin vähän, jotta co2:sta ei häviäisi turhaan ilmaan ja vedenkierrosta vastaa Eheimin ulkosuodatin, joka on pikkuisen ylimitoitettu tuohon altaaseen.

Kasvialtaasta oli siis tässä tapauksessa kyse, joskaan kasveja ei nyt ihan kamalasti tuossa vielä kasva.
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Ei tarvitse ryhtyä arvailemaan, kun tietää KH-arvon ja pH:n. Sitten tarkastaa taulukosta mikä olisi haluttu määrä hiilidioksidia.
http://www.dennerle.de/ENGLISCH/Wasser/ ... abelle.htm

Täältä löytyi:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Aina ei tuo taulukkokaan kerro koko totuutta. Itselläni altaassa on tasaisesti 16 mg/l co2:ta ja taulukon mukaan sitä olisi paljon vähemmän kun KH on noin 1 ja pH noin 7. Mulla menee yksi tippa per 4 sekuntia tuonne 130-litraiseen.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

Save kirjoitti:Aina ei tuo taulukkokaan kerro koko totuutta.
Tottahan tuokin, mutta itselläni yksi syy oli aikoinaan, että tulkitsin litkutesteistä järjestelmällisesti noin 0,5 korkeamman PH:n kuin todellisuudessa (huomasin, kun aloin mittailemaan digitaalisella).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”