Vihersamennuksen hoito koko akva tyhjentämällä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vihersamennuksen hoito koko akva tyhjentämällä?
Onko tässä teidän mielestänne järkeä: ajattelin yrittää hoitaa sitkeää keijulevää (= vihersamennusta) niin, että tyhjennän kaiken veden? (Kalat siirrän ensin tietysti muualle!!) Sitten minulla olisi akvaariollinen tuoretta hanavettä, jonkin verran turveuutetta + esim. Kekkilän kukkasipulilannoitetta (= pelkkää typpilannoitetta) + tilkka nestemäistä akvakasvilannoitetta. Katselisin viikon-pari ilman kaloja, mitä tapahtuu, ja voisin tehdä tarvittaessa radikaalejakin vedenvaihtoja, pH-muutoksia jne, kun kalat olisivat turvassa muualla. Mieluummin kai kuitenkin normaalit vedenvaihdot ja normaalit valot? Tai pieniä vedenvaihtoja parin päivän välein?
Ongelma kaiketi johtui alunperin liian vähästä nitraatista. Perustin akvan elokuussa, ja aika usein tuntui, että on leväongelmia, kasvit kasvavat huonommin kuin kahdessa pikkuakvaariossa ennen, vaikka uudessa on kunnon valaistus, jne. En vain tajunnut, että PIENI nitraattipitoisuus voi olla ongelma! Noin kuukausi sitten tämä vihreys alkoi - joulunajan matkani jälkeen tilanne on ollut hyvin paha: näkyvyys pahimmillaan 2 cm.
Nyt kun olen kokeillut jo kaikenlaista, en oikein tiedä esim. fosfaattien, turveuutteesta tulleiden aineiden ym. ei-mitattavien aineksien todellisia määriä akvaariossa. PH:n sahaaminen alkaa myös huolestuttaa: aikaisin aamulla 6,5 ja päivällä 7,5 - äsken peräti 8,5 (!). Muuten kalat näyttävät pärjänneet hyvin (tarkennus en tiedä, näenkö ruoka-aikaan kaikki kun vesi on AIVAN vihreää), mutta yksi iäkäs kiilakylki löytyi tänään kuolleena.
Pimennystä olen jo yrittänyt: Viimeisin viikon pimennys auttoi alle vuorokauden! Sitä ennen olen mm. myös yrittänyt nimimerkki "Sanin" täällä antamia neuvoja mukaillen käyttää nitraattipitoista lannoitetta + turveuutetta. Viikon kokeilun aikana ei tapahtunut oikein mitään muutosta, sitten yritin sitä pimennystä. Nitraattipitoinen lannoitteeni ei tainnut olla hyvin valittu: siinä oli jonkin verran muutakin. Kaliumnitraattia en ole saanut hankituksi, kun en ymmärrä tarpeeksi kemiaa tietääkseni k.o. aineen määrän tarpeen ja vaarat (tällainen 30 v. täti kyllä varmaan on apteekissa luotettava asiakas!)
Siis: onko järkeä pimentää koko purkki?
Tietoja:
* akva ollut pystyssä elokuusta asti
* 325 litraa, hieno hiekka
* ulkosuodatin Eheim 2226 + sisäsuodatin E. Aquaball
* paljon kasveja
* hyvin pieni kalasto: 20 rubiinitetraa, 10 kiilakylkeä, 1 partamonni
* 3 loisteputkea (2 kasviputkea ja 1 "keltainen"), päällä 13 tuntia, ei päivätaukoa
* normaalilukemat vesiarvoissa: pH 6,8, KH 0,5-1 DH, NO2 0, NO3 <12,5 mg/l
Ongelma kaiketi johtui alunperin liian vähästä nitraatista. Perustin akvan elokuussa, ja aika usein tuntui, että on leväongelmia, kasvit kasvavat huonommin kuin kahdessa pikkuakvaariossa ennen, vaikka uudessa on kunnon valaistus, jne. En vain tajunnut, että PIENI nitraattipitoisuus voi olla ongelma! Noin kuukausi sitten tämä vihreys alkoi - joulunajan matkani jälkeen tilanne on ollut hyvin paha: näkyvyys pahimmillaan 2 cm.
Nyt kun olen kokeillut jo kaikenlaista, en oikein tiedä esim. fosfaattien, turveuutteesta tulleiden aineiden ym. ei-mitattavien aineksien todellisia määriä akvaariossa. PH:n sahaaminen alkaa myös huolestuttaa: aikaisin aamulla 6,5 ja päivällä 7,5 - äsken peräti 8,5 (!). Muuten kalat näyttävät pärjänneet hyvin (tarkennus en tiedä, näenkö ruoka-aikaan kaikki kun vesi on AIVAN vihreää), mutta yksi iäkäs kiilakylki löytyi tänään kuolleena.
Pimennystä olen jo yrittänyt: Viimeisin viikon pimennys auttoi alle vuorokauden! Sitä ennen olen mm. myös yrittänyt nimimerkki "Sanin" täällä antamia neuvoja mukaillen käyttää nitraattipitoista lannoitetta + turveuutetta. Viikon kokeilun aikana ei tapahtunut oikein mitään muutosta, sitten yritin sitä pimennystä. Nitraattipitoinen lannoitteeni ei tainnut olla hyvin valittu: siinä oli jonkin verran muutakin. Kaliumnitraattia en ole saanut hankituksi, kun en ymmärrä tarpeeksi kemiaa tietääkseni k.o. aineen määrän tarpeen ja vaarat (tällainen 30 v. täti kyllä varmaan on apteekissa luotettava asiakas!)
Siis: onko järkeä pimentää koko purkki?
Tietoja:
* akva ollut pystyssä elokuusta asti
* 325 litraa, hieno hiekka
* ulkosuodatin Eheim 2226 + sisäsuodatin E. Aquaball
* paljon kasveja
* hyvin pieni kalasto: 20 rubiinitetraa, 10 kiilakylkeä, 1 partamonni
* 3 loisteputkea (2 kasviputkea ja 1 "keltainen"), päällä 13 tuntia, ei päivätaukoa
* normaalilukemat vesiarvoissa: pH 6,8, KH 0,5-1 DH, NO2 0, NO3 <12,5 mg/l
Aqua-web:istä löytyy kaliumnitraattilaskuri. Eli jos saat ainetta käsiisi, laske tarvittava määrä sillä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=42685
Kannattaisi sammuttaa keskimmäinen loisteputki joksikin aikaa mikäli sinulla ei ole erityisen vaativia kasveja. Ja säädä valoaikaa lyhyemmäksi ajaksi, aika saa olla hyvinvoivassakin altaassa maksimissaan 12 h koska pidempää aikaa eivät monet trooppiset kasvit edes voi käyttää hyväkseen.
Itse en tyhjentäisi allasta, koska se lienee melkoinen stressi sekä itselle että kaloille. Olen kyllä itsekin tehnyt radikaaleja juttuja, koska samennus on ottanut niin päähän. Esimerkkinä se, kun laitoin yhden letkun hanasta akvaarioon, toisen letkun akvaariosta viemäriin ja vaihdoin hiljalleen koko vesimäärän moneen kertaan
Onneksi yksikään kala ei kuollut.
Kaliumnitraatti oli ainakin minun pelastukseni. Kaikilla ei ehkä sekään toimi. Lannoitteen tosiaan pitää olla puhdasta kaliumnitraattia koska useimmissa lannoitteissa on paljon myös niitä fosfaatteja.
Jaksamisia joka tapauksessa, tiedän miten tuskallista samennus voi olla!
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=42685
Kannattaisi sammuttaa keskimmäinen loisteputki joksikin aikaa mikäli sinulla ei ole erityisen vaativia kasveja. Ja säädä valoaikaa lyhyemmäksi ajaksi, aika saa olla hyvinvoivassakin altaassa maksimissaan 12 h koska pidempää aikaa eivät monet trooppiset kasvit edes voi käyttää hyväkseen.
Itse en tyhjentäisi allasta, koska se lienee melkoinen stressi sekä itselle että kaloille. Olen kyllä itsekin tehnyt radikaaleja juttuja, koska samennus on ottanut niin päähän. Esimerkkinä se, kun laitoin yhden letkun hanasta akvaarioon, toisen letkun akvaariosta viemäriin ja vaihdoin hiljalleen koko vesimäärän moneen kertaan

Kaliumnitraatti oli ainakin minun pelastukseni. Kaikilla ei ehkä sekään toimi. Lannoitteen tosiaan pitää olla puhdasta kaliumnitraattia koska useimmissa lannoitteissa on paljon myös niitä fosfaatteja.
Jaksamisia joka tapauksessa, tiedän miten tuskallista samennus voi olla!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Jo ei kaliumnitraatti auta niin...
Jos ei mikään muu toimi, UV suodatus voisi pelastaa tilanteen. Uusia laitteita saa Saksasta n. 150-200 e ja siihen kiertovesipumppu. Laitteen voi myös integroida ulkosuodattimeen mutta veden kierto UV laitteen läpi pitäisi olla melko hidas. Optimi olisi vaikkapa HW valmistama 15 W UV lamppu ja siihen joku 300 l/h kierrättävä pumppu. Noita kamppeita saa vaikkapa:
http://www.aquaristic.net/index_en/index.html
ja sieltä menet aquarium-->technical equipment-->UV sterilizer.
http://www.aquaristic.net/index_en/index.html
ja sieltä menet aquarium-->technical equipment-->UV sterilizer.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Kannattaa varmaan myös kysellä, olisiko kenelläkään paikkakuntalaisella laitana sinulle noita UV-laitteita. Itse tempoilin myös pari vuotta sitten todella voimakkaan samennuksen kanssa, joka vaan tuntui villiintyvän vedenvaihdoista. Onneksi samennus jäi edelliseen kämppään, johtui siis todennäköisimmin vanhan talon p***assa kunnossa olleesta putkistosta. Uuteen kämppään muutettuani vesi oli vähällä alkaa taas vihertää, mutta orastava samennus katosi humuspitoisella leväntorjunta-aineella, jokin Tetran tuote se taisi olla, ei mikään varsinainen myrkky vaan verrattavissa turveuutteeseen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Puhdasta kaliumnitraattiliuosta saa www.akvaariotekniikka.fi nettikaupasta.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ho ... kuriin.htm
mulle annettiin toi pimennys ohjeeksi vihersamennukseen.
*Peitä akvaario vaikkapa lakanalla, ei missään nimessä millään jätesäkillä tms liian valoaläpäisemättömällä, siinä kuolisi pian kasvit ja kalatkaan ei tykkäisi.
*Semmosen 10-20% vedestä vaihtaa ~joka tai jokatoinen päivä.
*(ainakin oman kokemuksen pohjalta) 2h/pvä eka viikko ja sitten ton ohjeen mukaisesti. ja loppujen lopuks jättää sen valaistuksenajan 10h/pvä. Ainakin meillä on toiminu kivasti ja levät pysyny kurissa.
Tai sitten ehkä, jos kerran espoosta olet, kannattaisi käydä tuolla helsingin akvaariokeskuksessa, ruoholahdessa. Sieltä olen saanut hyviä neuvoja leväongelmaani.
mulle annettiin toi pimennys ohjeeksi vihersamennukseen.
*Peitä akvaario vaikkapa lakanalla, ei missään nimessä millään jätesäkillä tms liian valoaläpäisemättömällä, siinä kuolisi pian kasvit ja kalatkaan ei tykkäisi.
*Semmosen 10-20% vedestä vaihtaa ~joka tai jokatoinen päivä.
*(ainakin oman kokemuksen pohjalta) 2h/pvä eka viikko ja sitten ton ohjeen mukaisesti. ja loppujen lopuks jättää sen valaistuksenajan 10h/pvä. Ainakin meillä on toiminu kivasti ja levät pysyny kurissa.

Tai sitten ehkä, jos kerran espoosta olet, kannattaisi käydä tuolla helsingin akvaariokeskuksessa, ruoholahdessa. Sieltä olen saanut hyviä neuvoja leväongelmaani.
Tilannekatsaus:
Nyt menossa toista päivää Kekkilän kukkasipuliravinne + turveuute -yritelmä; sitä nitraattia en ole toistaiseksi onnistunut saamaan käsiini. Isot vedenvaihdot ainakin kirkastavat vettä... Täytyykin käyttää heti tuota nettikauppaa, kiitos suuresti tuosta vinkistä! Laitan nuo UV-suodatusneuvot myös korvan taakse, jos mikään muu ei auta.
Pimennys tuntuu vain hetkellisesti tappavan levät, kuten jo kerroinkin; vihersamennuksen syytä se ei poista = ei oikeastaan auta yhtään.
Kerron myöhemmin, miten kävi: varmaan aikaisintaan viikon päästä alkaa näkyä mitään muutosta! Kiitos myös myötätunnosta, kiva, etten ole ainoa joka tämän hernesopan kanssa taistelee!
Nyt menossa toista päivää Kekkilän kukkasipuliravinne + turveuute -yritelmä; sitä nitraattia en ole toistaiseksi onnistunut saamaan käsiini. Isot vedenvaihdot ainakin kirkastavat vettä... Täytyykin käyttää heti tuota nettikauppaa, kiitos suuresti tuosta vinkistä! Laitan nuo UV-suodatusneuvot myös korvan taakse, jos mikään muu ei auta.
Pimennys tuntuu vain hetkellisesti tappavan levät, kuten jo kerroinkin; vihersamennuksen syytä se ei poista = ei oikeastaan auta yhtään.
Kerron myöhemmin, miten kävi: varmaan aikaisintaan viikon päästä alkaa näkyä mitään muutosta! Kiitos myös myötätunnosta, kiva, etten ole ainoa joka tämän hernesopan kanssa taistelee!
Vihersamennus alkaa olla jo voitettu... näkyvyyttä akvassa jo lähes 40 cm! Tosin saattaa olla vielä aikaista iloita; kasvit ovat aika surkean näköisiä eivätkä ole juurikaan kasvaneet viimeiseen 2 kuukauteen.
Edellisen viestini jälkeen meni vielä yli viikko, ennen kuin pystyin aloittamaan nitraattilannoitteen kanssa lutraamisen: nimittäin "hidasliukoinen" Kekkilän kukkasipulilannoite keksi tietenkin alkaa liueta, tai niin päättelin, kun altaan nitraattiarvot yhtäkkiä pomppasivat yli 50 mg/l. (Akvahommissa pääsee välillä unohtumaan, että kaikki akvaan kaadetut aineet pysyvät siellä myös...) No, useiden peräkkäisinä päivinä tehtyjen isojen vedenvaihtojen jälkeen pääsin asiaan eli n. 20 mg/l nitraattipitoisuuteen ja kaluimnitraatin lisäilyyn.
Nyt olen viikon verran vaihtanut vettä ja lisännut nitraattia niin, että vaihtoveden pitoisuus on n. 15-20 mg/l. Nopeasti katsoen allas on edelleen tosi vihreä, mutta joka päivä huomaan, että näen syvemmälle altaaseen; aika tarkan "mittauksen" näkyvyydestä saa, kun katsoo sivulasin kautta, kuinka kaukana etulasista esim. kyseinen kasvi on sieltä katsoen.
Turveuutetta kaatelen edelleen reilusti jokailtaiden 1/3 vedenvaihdon yhteydessä, samoin pikkutilkan nestemäistä lannoitetta. PH on turveuutteesta huolimatta lähes 8, joka on hanaveden pH (normaalitilassa altaan pH olisi 6,8). Valoja pidän päällä 12 h päivässä, kolmesta lampusta vain kahta. Toimivalta hoidolta näyttää! Suurkiitos siis kaikille vinkkejä antaneille!!
Edellisen viestini jälkeen meni vielä yli viikko, ennen kuin pystyin aloittamaan nitraattilannoitteen kanssa lutraamisen: nimittäin "hidasliukoinen" Kekkilän kukkasipulilannoite keksi tietenkin alkaa liueta, tai niin päättelin, kun altaan nitraattiarvot yhtäkkiä pomppasivat yli 50 mg/l. (Akvahommissa pääsee välillä unohtumaan, että kaikki akvaan kaadetut aineet pysyvät siellä myös...) No, useiden peräkkäisinä päivinä tehtyjen isojen vedenvaihtojen jälkeen pääsin asiaan eli n. 20 mg/l nitraattipitoisuuteen ja kaluimnitraatin lisäilyyn.
Nyt olen viikon verran vaihtanut vettä ja lisännut nitraattia niin, että vaihtoveden pitoisuus on n. 15-20 mg/l. Nopeasti katsoen allas on edelleen tosi vihreä, mutta joka päivä huomaan, että näen syvemmälle altaaseen; aika tarkan "mittauksen" näkyvyydestä saa, kun katsoo sivulasin kautta, kuinka kaukana etulasista esim. kyseinen kasvi on sieltä katsoen.
Turveuutetta kaatelen edelleen reilusti jokailtaiden 1/3 vedenvaihdon yhteydessä, samoin pikkutilkan nestemäistä lannoitetta. PH on turveuutteesta huolimatta lähes 8, joka on hanaveden pH (normaalitilassa altaan pH olisi 6,8). Valoja pidän päällä 12 h päivässä, kolmesta lampusta vain kahta. Toimivalta hoidolta näyttää! Suurkiitos siis kaikille vinkkejä antaneille!!
Tarina jatkuu vielä: vihersamennus TODELLA vaatii kovan taistelun. Pari kertaa tuli tosi pahaa takapakkia, kun jäi muutamana peräkkäisenä iltana tuo vedenvaihto-operaatio tekemättä. Ja vedenvaihtoa & turveuutteen keittelyä & sen, nitraatin ja akva-kasvilannoitteen lisäämistä sai jatkaa. Ja jatkaa. Ja jatkaa. Ja jatkaa. Nyt olen todella jaksanut vaihtaa joka ikinen ilta vettä n. 3-5 viikon ajan (menee jo ajantaju tässä asiassa) ja olen vasta muutama päivä sitten päässyt siihen asti, että joka toinen päivä tehtävä vedenvaihto riittää. Ei se varmaan enää kauan kestä, vesi on jo melkein kirkasta!
Minun akvaariossani (vesitilavuus 250 l) sopivaksi osoittautui:
- nitraatin pitäminen pitoisuudessa 12,5 mg/l
- n. kolmanneksen vedenvaihto joka ilta
- nitraattiliuosta 10 ml + akvaarion kasvilannoitetta 5 ml joka ilta
- tätä turveuutetta n. 1-1,5 l joka ilta: keitetty 0,5 l turvetta n. 2 l:ssa vettä, seisotettu vuorokausi (+ käytetty turve kierrätetty kerran liottamalla sitä uudelleen muutama päivä).
Muuten, kannustukseksi muille "hernesopasta" kärsiville: Veden kirkastumisen lisäksi yksi selvä merkki siitä, että tilanne on parantumassa, on se kun kasvit alkavat kasvaa!
Minun akvaariossani (vesitilavuus 250 l) sopivaksi osoittautui:
- nitraatin pitäminen pitoisuudessa 12,5 mg/l
- n. kolmanneksen vedenvaihto joka ilta
- nitraattiliuosta 10 ml + akvaarion kasvilannoitetta 5 ml joka ilta
- tätä turveuutetta n. 1-1,5 l joka ilta: keitetty 0,5 l turvetta n. 2 l:ssa vettä, seisotettu vuorokausi (+ käytetty turve kierrätetty kerran liottamalla sitä uudelleen muutama päivä).
Muuten, kannustukseksi muille "hernesopasta" kärsiville: Veden kirkastumisen lisäksi yksi selvä merkki siitä, että tilanne on parantumassa, on se kun kasvit alkavat kasvaa!
-
- Starting Member