Perhoskirjoahvenet kutevat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-jen
Starting Member
Starting Member

Perhoskirjoahvenet kutevat

Viesti Kirjoittaja -jen »

Tässä tietokoneella istuessani huomasin, että seura-akvaarioni perhoskirjoahvenpariskuntani kudeksii kannonkoloseen tuossa vieressä.

Mitenkäs kauan täytyy odotella poikasten kuoriutumista, jos kutu ei tule syödyksi sitä ennen.. Voiko/kannattaako kutua yrittää suojata jollain esim. haavilla? Olisi hauska saada jotain säilymään hengissä kun kalat ovat kultaista/keltaista muotoa. Akvaario on kyllä sen verran kansoitettu, ettei taida kannattaa toivoa. Kuparitetralauma tekee varmaan selvää tuosta yrityksestä jolleivat kutijat itse syö kutuansa.

Eli kauanko odotan vai odotanko ollenkaan? Kokemuksia?

Edit: siirretty yleisestä keskustelusta tänne.
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Kannattaapa kysäistä tuota asiaan tuolta kirjoahvenpuolelta. [;)] Siellä on paljon keskusteluja yleensäkin ahventen kudeksimisista ym. [;)]
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-jen
Starting Member
Starting Member

Lueskelin näitä kirjoahvenpuolen juttuja ja oletan, että kuoriutumisaikoja voi soveltaa vähän muiltakin lajeilta. Eli jos tuo kutu tuolla vielä tänäiltana on niin täytyypä viritellä kannon suojaksi joku patentti.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Kantsii ottaa mäti pois jos se mahdollista. Minulla homehtui ensimmäinen kutu, tämän jälkeen olen käyttänyt runsaan ilmastuksen lisäksi homeen esto ainetta. Minulla kutu ei ole koskaan onnistunut seura-akvassa, vain erillisessä kutu purkissa. Emot pitää isotkin tunkeutujat tehokkaasti pois mutta äijä pistelee viimein itse mädin poskeensa... :|
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-jen
Starting Member
Starting Member

Kuvittelenkohan vain vai voivatko nuo kalat "kantaa" ilmakuplia kudun ääreen. Akvaarion ilmastinkivi on altaan toisessa päässä ja kutu toisessa. Pariskunta tekee vuorotellen lenkkiä kudulta ilmastimen kuplille. Toisen ollessa kutuvahtina, toinen kala ui suoraan ilmastinkivelle ja käy kumartamassa sen äärellä, sitten se ui suoraan kudulle, jolla käy vahdinvaihto lennossa ja toinen lähtee kierrokselle. Kudulle päästyään kalat kumartavat kudun ääreen ja päästävät suustaan ilmakuplia. Tämän täytyy olla tahallista, muutenhan suussa oleva ilma pyrkisi ulos toista kautta... Äskenkin koiras oikein "ravisti" itseään saadakseen ilmakuplat ulos.

Ja kaiken tuon vaivannäön jälkeen hyöty tuntuu olevan naurettavan pieni. Ilmakupla ei juurikaan kai paranna veden laatua, kiertoa ehkä, en tiedä. Joka tapauksessa aika hassu huomio. 8O

Vaikka kyllähän ne muutenkin tuossa leyhyttelevät kutua.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Kappas. Täällä on myös pariskunta kutenut. Litteälle kivelle tuli to 12. pvä ja jäivät vahtimaan. Otin sen eilen erikseen kelluvaan muovialtaaseen, mutta homehtumaanpäin on... Saapa nähdä miten käy.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

allablaze kirjoitti:Kantsii ottaa mäti pois jos se mahdollista. Minulla homehtui ensimmäinen kutu, tämän jälkeen olen käyttänyt runsaan ilmastuksen lisäksi homeen esto ainetta. Minulla kutu ei ole koskaan onnistunut seura-akvassa, vain erillisessä kutu purkissa. Emot pitää isotkin tunkeutujat tehokkaasti pois mutta äijä pistelee viimein itse mädin poskeensa... :|
Siis eristää se kutu ja vanhemmat omaan altaaseen. Turha sitä on ottaa niiltä pois, juuri tuolla tekniikalla saadaan aikaseksi se että kalat, joilla ei ole tarpeeksi vaistoja hoitaa poikuetta, pääsevät lisääntymään. Ahven osaa hoitaa poikasiaan kyllä, se vaatii muutaman kerran opettelun. Parasta olisi siirtää pari omaan kutualtaaseen, pois muiden häiritsevien kalojen luota.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Tuosta homehtumisesta - kun töyhtökääpiöahveneni kutivat ja siirsin mätimunat erilliseen altaaseen kasvamaan, nypin joka päivä pinseteillä homehtuneet mätimunat pois, niin home ei päässyt leviämään terveisiin mätimuniin. Noin kuudestakymmenestä munasta kuoriutuikin sitten nelisenkymmentä - tosin parin "pikku" mokani vuoksi vain kuusi poikasta on nyt päässyt lähelle myynti-ikää.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Niisku78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niisku78 »

Kyllähän perhoset itse hoitavat homehtuneen kudun pois. Mutta meilläkin meni kuitenki loputkin kudut parempiin suihin. Mutta en kuitenkaan ehkä lähtisi siirtämään kutua pois, koska periaatteessa sitten pikku kalat eivät osaa itse sitten vahtia poikasiaan ja pariskuntaa en kyllä uskaltaisi lähteä siirtämään kudun kanssa toiseen altaaseen (luultavasti stressaavat ja syövät kudun) Vähän tuurin kauppaa, homeenesto ainetta ajattelin seuraavan kerran kokeilla, jos vaikka kuoriutuisi sitten pikku kaloja. Ja jos sitä siirtäisi kalat toiseen altaaseen jo ennen kuin kutevat :mrgreen:
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Huomasin, että nyppimällä homeiset pois voi kyllä tehdä paljon, ja estää muita homehtumasta, jos vain alkaa nyppimään ajoissa. Siis seuraavan kerran taas viisaampi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ja useimmiten homehtunut kutu on hedelmäittymätöntä, jolloin senhoivaaminen on turhaa. Emokalat aika helposti ja aikaisessa vaiheeessa tunnistavat onko kutua kannattavaa hoivata (liikaa vihollisia, kutu hedelmöittymätön jne) ja syövät sen sitten meidän ihmisten mielestä ilman mitään syytä 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Adrianna, tuossa on varmaan viisautta. Fisut saattavat tietää kudusta enemmän kuin me, vaikka toisin luultaisiin. Seuraavaksi saavat tehdä yksin ja huolehtia sen minkä pystyvät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”