Perhoskirjoahvenet kutevat
Valvoja: Moderaattorit
Perhoskirjoahvenet kutevat
Tässä tietokoneella istuessani huomasin, että seura-akvaarioni perhoskirjoahvenpariskuntani kudeksii kannonkoloseen tuossa vieressä.
Mitenkäs kauan täytyy odotella poikasten kuoriutumista, jos kutu ei tule syödyksi sitä ennen.. Voiko/kannattaako kutua yrittää suojata jollain esim. haavilla? Olisi hauska saada jotain säilymään hengissä kun kalat ovat kultaista/keltaista muotoa. Akvaario on kyllä sen verran kansoitettu, ettei taida kannattaa toivoa. Kuparitetralauma tekee varmaan selvää tuosta yrityksestä jolleivat kutijat itse syö kutuansa.
Eli kauanko odotan vai odotanko ollenkaan? Kokemuksia?
Edit: siirretty yleisestä keskustelusta tänne.
Mitenkäs kauan täytyy odotella poikasten kuoriutumista, jos kutu ei tule syödyksi sitä ennen.. Voiko/kannattaako kutua yrittää suojata jollain esim. haavilla? Olisi hauska saada jotain säilymään hengissä kun kalat ovat kultaista/keltaista muotoa. Akvaario on kyllä sen verran kansoitettu, ettei taida kannattaa toivoa. Kuparitetralauma tekee varmaan selvää tuosta yrityksestä jolleivat kutijat itse syö kutuansa.
Eli kauanko odotan vai odotanko ollenkaan? Kokemuksia?
Edit: siirretty yleisestä keskustelusta tänne.
-
Tallulah
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
Kannattaapa kysäistä tuota asiaan tuolta kirjoahvenpuolelta.
Siellä on paljon keskusteluja yleensäkin ahventen kudeksimisista ym. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Kantsii ottaa mäti pois jos se mahdollista. Minulla homehtui ensimmäinen kutu, tämän jälkeen olen käyttänyt runsaan ilmastuksen lisäksi homeen esto ainetta. Minulla kutu ei ole koskaan onnistunut seura-akvassa, vain erillisessä kutu purkissa. Emot pitää isotkin tunkeutujat tehokkaasti pois mutta äijä pistelee viimein itse mädin poskeensa... 
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Kuvittelenkohan vain vai voivatko nuo kalat "kantaa" ilmakuplia kudun ääreen. Akvaarion ilmastinkivi on altaan toisessa päässä ja kutu toisessa. Pariskunta tekee vuorotellen lenkkiä kudulta ilmastimen kuplille. Toisen ollessa kutuvahtina, toinen kala ui suoraan ilmastinkivelle ja käy kumartamassa sen äärellä, sitten se ui suoraan kudulle, jolla käy vahdinvaihto lennossa ja toinen lähtee kierrokselle. Kudulle päästyään kalat kumartavat kudun ääreen ja päästävät suustaan ilmakuplia. Tämän täytyy olla tahallista, muutenhan suussa oleva ilma pyrkisi ulos toista kautta... Äskenkin koiras oikein "ravisti" itseään saadakseen ilmakuplat ulos.
Ja kaiken tuon vaivannäön jälkeen hyöty tuntuu olevan naurettavan pieni. Ilmakupla ei juurikaan kai paranna veden laatua, kiertoa ehkä, en tiedä. Joka tapauksessa aika hassu huomio.
Vaikka kyllähän ne muutenkin tuossa leyhyttelevät kutua.
Ja kaiken tuon vaivannäön jälkeen hyöty tuntuu olevan naurettavan pieni. Ilmakupla ei juurikaan kai paranna veden laatua, kiertoa ehkä, en tiedä. Joka tapauksessa aika hassu huomio.
Vaikka kyllähän ne muutenkin tuossa leyhyttelevät kutua.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Siis eristää se kutu ja vanhemmat omaan altaaseen. Turha sitä on ottaa niiltä pois, juuri tuolla tekniikalla saadaan aikaseksi se että kalat, joilla ei ole tarpeeksi vaistoja hoitaa poikuetta, pääsevät lisääntymään. Ahven osaa hoitaa poikasiaan kyllä, se vaatii muutaman kerran opettelun. Parasta olisi siirtää pari omaan kutualtaaseen, pois muiden häiritsevien kalojen luota.allablaze kirjoitti:Kantsii ottaa mäti pois jos se mahdollista. Minulla homehtui ensimmäinen kutu, tämän jälkeen olen käyttänyt runsaan ilmastuksen lisäksi homeen esto ainetta. Minulla kutu ei ole koskaan onnistunut seura-akvassa, vain erillisessä kutu purkissa. Emot pitää isotkin tunkeutujat tehokkaasti pois mutta äijä pistelee viimein itse mädin poskeensa...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Tuosta homehtumisesta - kun töyhtökääpiöahveneni kutivat ja siirsin mätimunat erilliseen altaaseen kasvamaan, nypin joka päivä pinseteillä homehtuneet mätimunat pois, niin home ei päässyt leviämään terveisiin mätimuniin. Noin kuudestakymmenestä munasta kuoriutuikin sitten nelisenkymmentä - tosin parin "pikku" mokani vuoksi vain kuusi poikasta on nyt päässyt lähelle myynti-ikää.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kyllähän perhoset itse hoitavat homehtuneen kudun pois. Mutta meilläkin meni kuitenki loputkin kudut parempiin suihin. Mutta en kuitenkaan ehkä lähtisi siirtämään kutua pois, koska periaatteessa sitten pikku kalat eivät osaa itse sitten vahtia poikasiaan ja pariskuntaa en kyllä uskaltaisi lähteä siirtämään kudun kanssa toiseen altaaseen (luultavasti stressaavat ja syövät kudun) Vähän tuurin kauppaa, homeenesto ainetta ajattelin seuraavan kerran kokeilla, jos vaikka kuoriutuisi sitten pikku kaloja. Ja jos sitä siirtäisi kalat toiseen altaaseen jo ennen kuin kutevat 
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Ja useimmiten homehtunut kutu on hedelmäittymätöntä, jolloin senhoivaaminen on turhaa. Emokalat aika helposti ja aikaisessa vaiheeessa tunnistavat onko kutua kannattavaa hoivata (liikaa vihollisia, kutu hedelmöittymätön jne) ja syövät sen sitten meidän ihmisten mielestä ilman mitään syytä
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy