Biotooppiakvaario?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Biotooppiakvaario?

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

En tiedä tuliko otsikosta nyt oikein muotoiltu, mutta... Eli sitä lähdin miettimään, onko teidän seura-akvaarionne biotooppeja, eli elääkö siellä rinnakkain sellaisia kasveja ja kaloja, jotka luonnossakin eläisivät? Eli teillä ei elele sekaisin Etelä-Amerikan ja Aasian kalat?

Itseäni asia alkoi vähintään vaivaamaan kun aloin tuota omaa sekametelisoppaa miettimään... Eli oletteko te kaikki muut onnistuneet tekemään sellaisia kalavalintoja että olette saaneet luonnonmukaisen näkymän pyttyynne vai uiko teilläkin eri maanosien samanlaisiin vesiin soveltuneet kalat sovussa keskenään?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

salla_ketola kirjoitti:Eli sitä lähdin miettimään, onko teidän seura-akvaarionne biotooppeja, eli elääkö siellä rinnakkain sellaisia kasveja ja kaloja, jotka luonnossakin eläisivät? Eli teillä ei elele sekaisin Etelä-Amerikan ja Aasian kalat?
Täytyy myöntää, että altaiden kasvistot ovat etupäässä "sellaisia lajeja joita ollaan kokeiltu ja jotka ovat pysyneet hengissä" :roll: Mutta kalat ovat molemmissa altaissa pääasiallisesti Amazonin valuma-alueelta Brasiliasta ja Perusta, mutta tetrat kyllä Venezuelasta.. Eli kaikki lajit eivät siis todellakaan elä samassa joenmutkassa luonnossa. Ja komeuden kruunaa maatiaispartis, joka ei ole mistään kotoisin.

-Kasvien suhteen yritän sanoa itselleni että aika monet lajit ovat, ihmisen toimesta tietenkin, levinneet joka maanosaan :mrgreen: Esim. melalehdistä tykkään niin paljon, etten haluaisi niistä luopua.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Pariin pikku altaaseen samaa maanosaa. Monnisia, platyja ja millejä. Aasialaistyyppisessä nuolimonneja ja amerikkalaisessa taistelukaloja. Diplomatiasyistä. :)
kaloja, kotiloita, kissa
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla ei elä kuin yksi kalalaji ihan yksinään, piikkisilmä. En vaan tiedä, mistä nuo minun piikkisilmäni ovat kotoisin, ovatkohan kasvatettu jossain päin Aasiaa.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Sekametelisopat kaikissa kolmessa altaassa, vaikka pitikin olla biotooppeja :roll: . Tarkoituksena oli jakaa kalat tyyliin Aasia, Etelä-Amerikka ja ison altaan tarttevat, mutta mutta... Myös kasvit piti jakaa samoin, mutta esim. kun aasialaiset kasvit ei menestyneet aasia altaassa, niin siirsin altaaseen jossa menestyvät.

Monnisaltaaseen tulossa seeprakaloja taikka punapäätetroja. Taistoaltaassa muuten aasia, mutta muutama sitruunatetra. Iso akva onkin saanut nimekseen seura-akva, kun kaikki sekasin eri paikoista.
PäiviP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PäiviP »

Minulla yritys pitää pystyssä Aasia-tyyppistä paljua.
Kasvit muuten sieltäpäin paitsi yksi miekkakasvi, jota en henno heivata kun hunajarihmikset tuntuu tykkäävän "nukkua" sen seassa.
Jotenkin yhden-tyyppinen akva tuntuu helpommalta kun periaatteessa olosuhteisiin sopivia kaloja ja kasveja on hankittu. Myös kannot ovat aasialaisia eli siis mangrovea, kukkaruukku tosin yleismaailmallinen. :)
Hulina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hulina »

Olen juuri ajatellut siirtyä aasialaisiin kaloihin ja akvaarion uudistaminen on kovasti jo käynnissä. Kasveja minulla on kyllä vähän kaikenlaisia, mutta muutoin olisi tarkoitus tehdä 'aasialaistyyppinen' akvaario. ;D
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Biotooppia en ole saanut aikaiseksi (vielä), mutta kalat ovat ainakin samasta maanosasta kotoisin. Löytyy Aasia-allas ja parikin etelä-amerikkalaista. Neljännestä seura-akvaariosta tosin löytyy millejä, platyja ja partis. Kasvit on sitten vähän miten sattuu, kun ne ei pahemmin kiinnosta kunhan ovat nättejä. ;)

Alkaa tuo saman maanosan kalojen pitäminen samassa olla melkein pakkomielle. Tässä pikkuhiljaa mietin isomman akvaarion kalastoa kun alkaa olla muutto isompaan edessä, mutta kovin ottaa vastaan yhdistää aasialaisia rihmakaloja ja Amazonasin tai Afrikan monneja. On siinäkin ihme ongelma.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Nyt isoimmassa altaassa kaloja amerikasta ja aasiasta. Kasveja lisäksi afrikasta. Ylihuomenna pitäisi tulla toinen 400 litrainen, johon tarkoitus siirtää kaikki aasialaiset (ei, en siirrä kaloja ylihuomenna :mrgreen: ). Eli lähinnä maanosan mukaan mennään tästä eteenpäin.

Biotoopin kukin käsittää omalla tavallaan (vaikka on kai tuohon määritelmään olemassa jotain "virallistakin" kantaa). Ei ainakaan minun mielestäni tuollainen metrin pätkä mutaista jokipohjaa samella vedellä olisi kovin kaunista katseltavaa olohuoneessa. [;)]
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Kalat ovat Etelä-Amerikasta (tetroja, monnisia, ottoja, partiksia, noitamonneja) ja kasvitkin suurimmaksi osaksi. Seuraavan isomman akvaarion olen ajatellut kansoittaa Venezuelasta kotoisin olevilla kaloilla ja E-Amerkikkalaisilla kasveilla. Täytyy katsoa, miten sitten loppupeleissä käy...
Laos
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Laos »

Itsellä yksi Etelä-amerikka allas ja yksi Aasia allas.
"300l Etelä-Amerikkaa"
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Rio Negro biotooppiin olen pyrkinyt... Kaikki kuvat jotka olen nähnyt alueelta ovat varsin karuja, eli kasveja on erittäin vähän. Tämän suhteen olen tehnyt kompromissin, mutta muuten pysyn "aiheessa".
Vaimoni mielestä on tylsää kun en ajattele "kauneutta", vaan ostan hyvinkin tylsiä kaloja... :roll: :mrgreen:

Seuraavaksi mielessä olisi biotooppiakvaario jonkun kääpiöahvenen ympärille...
Biotooppiharrastaja
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Rio Negro -biotooppi :D
Tuo harrastukseenkin lisää "haastetta" kun pitää metsästää vain oikeanlaisia kaloja kaupoista.
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Laos kirjoitti:Itsellä yksi Etelä-amerikka allas ja yksi Aasia allas.
Samis.
- Kaikkehen tottuu, paitti puukkohon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”