Biotooppiakvaario?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Biotooppiakvaario?
En tiedä tuliko otsikosta nyt oikein muotoiltu, mutta... Eli sitä lähdin miettimään, onko teidän seura-akvaarionne biotooppeja, eli elääkö siellä rinnakkain sellaisia kasveja ja kaloja, jotka luonnossakin eläisivät? Eli teillä ei elele sekaisin Etelä-Amerikan ja Aasian kalat?
Itseäni asia alkoi vähintään vaivaamaan kun aloin tuota omaa sekametelisoppaa miettimään... Eli oletteko te kaikki muut onnistuneet tekemään sellaisia kalavalintoja että olette saaneet luonnonmukaisen näkymän pyttyynne vai uiko teilläkin eri maanosien samanlaisiin vesiin soveltuneet kalat sovussa keskenään?
Itseäni asia alkoi vähintään vaivaamaan kun aloin tuota omaa sekametelisoppaa miettimään... Eli oletteko te kaikki muut onnistuneet tekemään sellaisia kalavalintoja että olette saaneet luonnonmukaisen näkymän pyttyynne vai uiko teilläkin eri maanosien samanlaisiin vesiin soveltuneet kalat sovussa keskenään?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Täytyy myöntää, että altaiden kasvistot ovat etupäässä "sellaisia lajeja joita ollaan kokeiltu ja jotka ovat pysyneet hengissä"salla_ketola kirjoitti:Eli sitä lähdin miettimään, onko teidän seura-akvaarionne biotooppeja, eli elääkö siellä rinnakkain sellaisia kasveja ja kaloja, jotka luonnossakin eläisivät? Eli teillä ei elele sekaisin Etelä-Amerikan ja Aasian kalat?

-Kasvien suhteen yritän sanoa itselleni että aika monet lajit ovat, ihmisen toimesta tietenkin, levinneet joka maanosaan

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla ei elä kuin yksi kalalaji ihan yksinään, piikkisilmä. En vaan tiedä, mistä nuo minun piikkisilmäni ovat kotoisin, ovatkohan kasvatettu jossain päin Aasiaa.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Sekametelisopat kaikissa kolmessa altaassa, vaikka pitikin olla biotooppeja
. Tarkoituksena oli jakaa kalat tyyliin Aasia, Etelä-Amerikka ja ison altaan tarttevat, mutta mutta... Myös kasvit piti jakaa samoin, mutta esim. kun aasialaiset kasvit ei menestyneet aasia altaassa, niin siirsin altaaseen jossa menestyvät.
Monnisaltaaseen tulossa seeprakaloja taikka punapäätetroja. Taistoaltaassa muuten aasia, mutta muutama sitruunatetra. Iso akva onkin saanut nimekseen seura-akva, kun kaikki sekasin eri paikoista.

Monnisaltaaseen tulossa seeprakaloja taikka punapäätetroja. Taistoaltaassa muuten aasia, mutta muutama sitruunatetra. Iso akva onkin saanut nimekseen seura-akva, kun kaikki sekasin eri paikoista.
Minulla yritys pitää pystyssä Aasia-tyyppistä paljua.
Kasvit muuten sieltäpäin paitsi yksi miekkakasvi, jota en henno heivata kun hunajarihmikset tuntuu tykkäävän "nukkua" sen seassa.
Jotenkin yhden-tyyppinen akva tuntuu helpommalta kun periaatteessa olosuhteisiin sopivia kaloja ja kasveja on hankittu. Myös kannot ovat aasialaisia eli siis mangrovea, kukkaruukku tosin yleismaailmallinen.
Kasvit muuten sieltäpäin paitsi yksi miekkakasvi, jota en henno heivata kun hunajarihmikset tuntuu tykkäävän "nukkua" sen seassa.
Jotenkin yhden-tyyppinen akva tuntuu helpommalta kun periaatteessa olosuhteisiin sopivia kaloja ja kasveja on hankittu. Myös kannot ovat aasialaisia eli siis mangrovea, kukkaruukku tosin yleismaailmallinen.

Biotooppia en ole saanut aikaiseksi (vielä), mutta kalat ovat ainakin samasta maanosasta kotoisin. Löytyy Aasia-allas ja parikin etelä-amerikkalaista. Neljännestä seura-akvaariosta tosin löytyy millejä, platyja ja partis. Kasvit on sitten vähän miten sattuu, kun ne ei pahemmin kiinnosta kunhan ovat nättejä. 
Alkaa tuo saman maanosan kalojen pitäminen samassa olla melkein pakkomielle. Tässä pikkuhiljaa mietin isomman akvaarion kalastoa kun alkaa olla muutto isompaan edessä, mutta kovin ottaa vastaan yhdistää aasialaisia rihmakaloja ja Amazonasin tai Afrikan monneja. On siinäkin ihme ongelma.

Alkaa tuo saman maanosan kalojen pitäminen samassa olla melkein pakkomielle. Tässä pikkuhiljaa mietin isomman akvaarion kalastoa kun alkaa olla muutto isompaan edessä, mutta kovin ottaa vastaan yhdistää aasialaisia rihmakaloja ja Amazonasin tai Afrikan monneja. On siinäkin ihme ongelma.
Nyt isoimmassa altaassa kaloja amerikasta ja aasiasta. Kasveja lisäksi afrikasta. Ylihuomenna pitäisi tulla toinen 400 litrainen, johon tarkoitus siirtää kaikki aasialaiset (ei, en siirrä kaloja ylihuomenna
). Eli lähinnä maanosan mukaan mennään tästä eteenpäin.
Biotoopin kukin käsittää omalla tavallaan (vaikka on kai tuohon määritelmään olemassa jotain "virallistakin" kantaa). Ei ainakaan minun mielestäni tuollainen metrin pätkä mutaista jokipohjaa samella vedellä olisi kovin kaunista katseltavaa olohuoneessa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Biotoopin kukin käsittää omalla tavallaan (vaikka on kai tuohon määritelmään olemassa jotain "virallistakin" kantaa). Ei ainakaan minun mielestäni tuollainen metrin pätkä mutaista jokipohjaa samella vedellä olisi kovin kaunista katseltavaa olohuoneessa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
Rio Negro biotooppiin olen pyrkinyt... Kaikki kuvat jotka olen nähnyt alueelta ovat varsin karuja, eli kasveja on erittäin vähän. Tämän suhteen olen tehnyt kompromissin, mutta muuten pysyn "aiheessa".
Vaimoni mielestä on tylsää kun en ajattele "kauneutta", vaan ostan hyvinkin tylsiä kaloja...
Seuraavaksi mielessä olisi biotooppiakvaario jonkun kääpiöahvenen ympärille...
Vaimoni mielestä on tylsää kun en ajattele "kauneutta", vaan ostan hyvinkin tylsiä kaloja...

Seuraavaksi mielessä olisi biotooppiakvaario jonkun kääpiöahvenen ympärille...
Biotooppiharrastaja