Kävimme eilen akvaarioliikkeessä, ja myyjä väitti ettei niin pienille poikasille ole kuivaa ruokaa. Myyjä sanoi että poikaset ei selviä kuin pelkällä artemialla, ja kaupitteli sellaista 15g pussia kuivattua artemiaa, joka pitäisi itse kasvattaa. Kun sanoin, ettemme kyllä ala sellaista kasvattaa myyjä sanoi, että itse voisi myös kasvattaa likoeläimiä laittamalla purkkiin akvaariovettä ja esim. banaaninkuoren, ja kun vesi muuttuu sameaksi se on täynnä likoeläimiä ja purkista otetaan pienellä ruiskulla tippa vettä ja tiputetaan poikasille. Ja poikasten pitäisi syödä sitä hyvällä halulla.
Voiko noin kasvattaa likoeläimiä? Myyjä väitti kivenkovaan, että oli itse kasvattanut ruokaa kalanpoikasilleen (olisiko sitten ollut jonkun ahvenen poikaset) juuri tuolla tavalla.
Voiko tuolla tavalla sitten kasvattaa monnisenpoikasille ruokaa? Kokeiluni vesi on nyt muuttunut hieman sameaksi, olisikohan sitten niitä likoeläimiä...

Jos tuo ei toimi, ei meillä ole monnisenpoikasille ruokaa! Apua!
Onko tavallista, että poikaset makaavat pohjalla liikkumatta, vain evät liikkuvat hiukan?
Mutta kun niihin näyttää taskulampulla, ne alkavat vipeltää ja viuhtoa pitkin karkkipurkin pohjaa!

Niillä ei enää ruskuaispussia melkein laisinkaan, alkavatkohan pian syödä?
Mistä tiedän että ne alkavat etsiä ruokaa, kun ne vain köllöttävät pohjalla?
----------------
Moi rottinkiwailer!
Meillä poikasten kuoriutumiseen meni n.24 asteessa noin kolme päivää. Kyllä luulen että voit turvallisesti laittaa kudun samaan poikasten kanssa.
Itse olen pitänyt niitä karkkirasiassa jo pari päivää, mutta vaihdan siitä vettä pari ( ehkä n.4) kertaa päivässä. Vettä olen vaihtanut, vaikka tein rasian reunoihin nuppineulalla pieniä reikiä, koska vesi ei niistä rei`istä vaihdu kovinkaa paljon.
Omasta puolesta vielä kysyttävää;
Oman karkkipurkkini pinnalla on alkanut hyppiä pieniä "kirppuja", eli pikkiriikkisiä ötököitä, joita olen yrittänyt pyydystää samalla kun vaihdan poikasilta vettä. Onko tietoa mitä ne ovat ja ovatko poistettavissa?
kiitoksia