Albiinomonniset kutivat, apua!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Albiinomonniset kutivat, apua!

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Albiinomonniseni kutivat parisen tuntia sitten 60L akvaarioon, jossa on myös 2-3cm partamonninpoikasia.
Sain pelastettua pari kasvinlehteä, joille monniset olivat kuteneet, muu kutu päätyi partamonnien suuhun.
Kutu on nyt akvaarion yläkulmassa olevassa pakasterasiassa, ja monninpoikaset näyttävät olevan siitä hyvin kiinnostuneita.
Albiinomonnispoikasten hoidosta en tiedä juuri mitään! Apua!
Entä kun poikaset kuoriutuvat, voiko ne päästää akvaarioon vanhempiensa ja partamonninpoikasten joukkoon? Eihän partikset syö poikasia? 8O
Tässä "muutama" kysymys poikasista: :roll:
1. Kuinka isoja poikaset ovat, kun ne kuoriutuvat?
2. voiko poikaset laittaa partiksien joukkoon vaaratta? :|
TÄRKEÄ! 3. miten ruokin poikasia?
4. kuinka nopeasti ne kasvavat?
5. voivatko albiino-vanhemmat syödä poikasensa?

Ja kertoisitteko muuta tarvittavaa tietoa poikasista, jos olette vaikka itse kasvattaneet monnisia :)
Kiitos vastauksistanne etukäteen, tulevat varmasti tarpeeseen :P
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
sisupussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sisupussi »

Ihan kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata välttämättä oikein.

En usko, että partikset enää niitä kuoriutuneita poikasia syövät, mutta pieniähän ne ovat. Täältä sivustoilta löytyy varmasti kuvia kalanpoikasista. Itsellä joskus kauan kauan sitten yksi albiino selvisi, koska oli joutunut suodattimeen. Partis taisi muut kudut syödä. Ja sen jälkeen on joskus isompi kuparikin ängennyt itsensä suodattimeen. Aika hyvin ne yleensäottaen kuitenkin selviävät altaassa.

Poikasia on helpoin ruokkia (ollessaan vauva-altaassa) poikasille tarkoitetulla ruoalla, muuten tonkivat mitä koko altaasta löytävät. Yksi poikasruoka on esim. JBL Novo Baby. Siinä on kolme tosi pientä purkkia (ja tosi riittoisia) hiutaleruokaa. Purkeissa erikokoista hiutaletta, aloitat kaikista pienimmällä jotta poikaset pääsevät ruuan kimppuun. Usein normaalin kalanruokahiutaleen kanssa käy niin, että se jää pinnalle, eivätkä poikaset pääse käsiksi siihen.

Itsellä sekä partikset, että mustatetrat karkasivat vauva-altaasta, kun halusivat jo uimaan syvempiin vesiin!
tankki 500 litraa
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kuoriuduttuaan poikaset ovat kovin pieniä, partisten kanssa ne saattaa voida sijoittaa vaaratta mutta omat vanhemmat varmasti syövät ne itse. Miten olet hoitanut vedenvaihdon pakasterasiaan?

Ruoaksi aluksi likoeläimiä ja pian artemiaa, elävä ravinto paljon noita kaupallisia valmisteita parempaa. Kasvuvauhti riippuu juuri ruokinnasta ja muustakin hoidosta.

Helpoimmalla poikasten kasvatuksessa pääsee kun on erillinen poikasallas, itsekin olen muutamia poikasia kasvattanut kelluvassa poikashäkissä mutta aika vaikeaa se on...
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Kelluva poikashäkki on lähes välttämättömyys. Se pitää vielä vuorata pohjapuolelta sukkahousulla. Albiinomonnisemot ja partamonni muuten imeksivät kuoriutumattomat poikaset häkin läpi suuhunsa, samoin käy poikasruuallekin.

Kuoriutuessaan ovat pieniä, muutaman millin pituisia.

Onnistuessasi kasvatuksessa voit noin reilun kuukauden ikäisenä laskea lapsukaiset partiksen ja emojensa joukkoon, mikäli akvassa ei ole muita kaloja.

Tuolla monniosastolla kasvatusesta on viestiketjuja: kuparimonnisten kasvatus. Albiinomonniset ovat tavallisimmin kuparimonnisen albiinomuotoja.
[;)]
Viola & eläintarhantynkä
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Viola kirjoitti:Albiinomonniset ovat tavallisimmin kuparimonnisen albiinomuotoja.
[;)]
Tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

JuuLia kirjoitti:
Viola kirjoitti:Albiinomonniset ovat tavallisimmin kuparimonnisen albiinomuotoja.
[;)]
Tai täplämonnisen albiinomuotoja.
Siksi tuolla lukeekin tavallisimmin.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Helpoimman ja halvimman poikaskasten ensikasvatusaltaan voi tehdä itse vanhasta karkkirasiasta. Siihen kun tekeen reikiä neulalla ulkopuolelta pistäen, eivät poikaset mahdu uimaan niistä ulos. Vettä on helppo kierrättää monta kerta päivässä kun vaihtaa sitä suoraan "emoaltaasta".

Partikset kyllä syövät poikasia. Tuolla monni-puolella jo kerroinkin, kuinka näin kerran kun partis nappasi terveen monnisen poikasen "lennosta" ja pisti poskeensa. Ihan pieniä en siis laittaisi partiksien kanssa samaan.

Muuten tietoa poikasten kasvatuksesta löytyy todella paljon haulla, kuten Viola jo kertoikin. Onnea kasvatteluun! :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Pakasterasia on vuorattu sukkahousulla, niin että vesi vaihtuu sen läpi. [;)]
Eli siis; jos siirrän emokalat eri akvaarioon, voiko monnisenpoikaset päästää partamonninpoikasten kanssa samaan altaaseen ilman vaaraa?
Entä käykö monnispoikasten ruoaksi murennettu pohjatabletti? Ajattelin että tabun voisi murentaa ja sirotella altaaseen, niin että poikaset syövät sitä sitten pohjalta. Onnistuisiko? :roll:
Vai tonkivatko niinkin pienet poikaset vamhempiensa tavoin pohjaa? [;)]
Voiko kahden albiinomonnisen poikasista tulla kahdenvärisiä poikasia? Sekä tummia että vaaleita? 8O
Lisää kuvia
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Murennettu poikasruoka saattaisi olla parempaa. Pikkumonniset imuttavat kyllä pohjasta ruuan kuten isommatkin. Omat kuukauden ja viikon ikäiset monnispoikaset kyntävät jo autuaana pohjahiekassa.

En laittaisi pienokaisia partamonninpoikasten kanssa samaan. Kuten edellä onkin jo todettu.

Kahden albiinomonnisen poikasista tulee albiinoja. Albiinogeeniä kantavat monniset ovat ruskeita. Siis normaalin värisiä. Kahden albinismia kantavan ruskean poikasista noin 25%:a on albiinoja.
Viola & eläintarhantynkä
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Siirsin kudun eilen pakasterasiaan, joka roikkuu poikasakvan yläkulmasta. Kuinka usein siihen pitäisi vaihtaa vettä? :roll:
Kun poikaset kuoriutuvat, pitääkö vettä vaihtaa siihen useammin? Vai voiko poikasia pitää rasiassa ollenkaan?
Kuinka monta päivää pitäisi mennä että poikaset kuoriutuvat, ja ovat kuluttaneet ruskuaispussin loppuun?
Voiko niitä ruokkia heti murennetulla poikasruoalla? [;)]
Lisää kuvia
amanda
Senior Member
Senior Member

Joulutonttu kirjoitti:Siirsin kudun eilen pakasterasiaan, joka roikkuu poikasakvan yläkulmasta. Kuinka usein siihen pitäisi vaihtaa vettä? :roll:
Kun poikaset kuoriutuvat, pitääkö vettä vaihtaa siihen useammin? Vai voiko poikasia pitää rasiassa ollenkaan?
Kuinka monta päivää pitäisi mennä että poikaset kuoriutuvat, ja ovat kuluttaneet ruskuaispussin loppuun?
Voiko niitä ruokkia heti murennetulla poikasruoalla? [;)]
Minä vaihdan vettä kupillisen pari aina ohikulkiessani. Meillä se vesi vaihtuu kokoajan itsestäänkin purkissa olevien reikien kautta. Olen suunnannut 2252:sen puhaltamaan poikaspurkkiin päin, ja paine kuljettaa vettä sisään ja ulos, vaikka reiät ovatkin tosi pieniä. Minulla niitä reikiä ei ole ollenkaan lähellä pohjaa, ainoastaan ylempänä. En halua että pikkuiset joutuvat hurjaan virtaukseen. [;)]

Karkkipurkissa on myös mangroven pala, jonka alla poikaset tykkäävät oleilla ja jaavansammal puskia.

Poikasten kuoriutumisnopeus riippuu lämpötilasta, siihen menee noin 3-7 päivää. Minulla on leopardimonnisia ja lämpötila 23, ja munat kuoriutuvat viiden päivän päästä kudusta.

Ruskuaispussi kestää noin kolme päivää, jonka jälkeen poikaset tarvitsevat säännöllisesti ruokaa, useaan kertaa päivässä. Artemia on pienille poikasille ehdottomasti parasta ravintoa, mutta eivätköhän ne pärjää ihan kuivallakin poikasruoalla.

Ole aluksi tarkkana ruokinnan kanssa, syömättä jäänyt ruoka pilaa nopeasti veden pienessä purkissa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Nyt ne sitten kuoriutuivat! :D
Että osaavatkin olla suloisia :P
Tein purkkiin nuppineulalla pienia reikiä, jotta vesi kiertäisi purkissa edes hiukan. Poikasia on aika monta, ehkä 10-15 paikkeilla :)
Saan sitten tiistaina käydä akvaarioliikkeessä ostamassa poikasille ruokaa. Kuinkahan kauan poikasia voi pitää pienessä purkissa, jonne ei vesi vaihdu kunnolla? :roll:
Toivottavasti poikasista kasvaa jotain :mrgreen:
Lisää kuvia
akvaario
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Moi joulutonttu! Suosittelen lukaisemaan tämän:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=60325

Muuten, kannattaa laittaa poikasille jonkinlainen ilmapumppu. Ainakin omani näyttävät tykkäävän ilmastuksesta, ja vaikuttavat melko onnettomilta jos pumppu ei ole hetkeen päällä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kuinkahan paljon sellainen ilmapumppu mahtaisi maksaa?
Tässä herää taas muutama kysymys.. :roll:
Miten kauan kestää että ruskuaispussi on kulunut loppuun, ja mitä ruokaa voisin antaa poikasille ensimmäisinä päivinä? Artemiaa?
Kai artemiaa myydään jo heti "syöttökunnossa"? Onko artemia niin pientä että sitä voi tarjota niin pienille poikasille?
Kun äsken katselin, poikasia näyttäisi näin äkkiseltään laskettuna olevan 14, mutta en luultavasti nähnyt kaikkia, sillä ne ovat suurin osa piilossa pienessä kasvipuskassa :mrgreen:
Kuinka suuri mahdollisuus on, että joku poikasista säilyisi hengissä aikuiseksi asti?
Niin suloisia ovat että! Ja niin pieniä... :D
Lisää kuvia
amanda
Senior Member
Senior Member

Joulutonttu kirjoitti:
Miten kauan kestää että ruskuaispussi on kulunut loppuun, ja mitä ruokaa voisin antaa poikasille ensimmäisinä päivinä? Artemiaa?
Kai artemiaa myydään jo heti "syöttökunnossa"? Onko artemia niin pientä että sitä voi tarjota niin pienille poikasille?
Ruskuaispussi kestää pari päivää, sen jälkeen poikaset tarvitsevat säännöllisesti ruokaa monta kertaa päivässä. JBL:llä on valmista nestemäistä artemiaa, mutta helppo sitä on itsekin kasvattaa. Artemia on tarpeeksi pienta monnisenpoikasille.

Veteen sössättyä kananmunankeltuaistakin voi antaa silloin tällöin, mutta se sotkee todella paljon, eli ainoaksi ruoaksi siitä ei ole. Meillä keltuainen on sunnuntai-herkku. [;)]

Vakaat vesiolot ja massu täyteen artemiaa, niin eiköhän suurin osa poikasista selviä. :)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Annetaanko keltuainen keitettynä ja murennetaan siitä aina pieni pala joka pudotetaan akvaarioon?
Poikaset näyttävät pirteiltä, ja kun olen vaihtanut purkista vettä, ne villiintyvät aina hirveästi :D
Ruskuaispussi ei näytä yhtään pienemmältä kuin eilenkään... :roll:
Huomenissa käyn ostamassa niille ruokaa, käykö näin aluksi pelkkä poikasille tarkoitettu kuiva ruoka?
Lisää kuvia
amanda
Senior Member
Senior Member

^ Keltuainen annetaan keitettynä. Itse olen sotkenut sen kupissa pieneen vesitilkkaan, ja sitten pienellä lasten lääkeruiskulla ruiskuttanut seoksen poikasparveen. Mutta kuten jo mainitsin, se sotkee todella paljon.

Kyllä se kuiva ruokakin käy, varmista vain että se menee pohjalle eikä jää killumaan pinnalle, mistä poikaset eivät siihen ylety.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kuivan poikasruuan voi murentaa pieneen vesitilkkaan ja antaa liota n. 10 minuuttia ja vasta sitten kaataa poikashäkkiin. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Mulla on akvassa 12 kuparimonnista (6 albiinoa ja 6 tavallista). Olivat eilen kuteneet ja keräsin illalla munia karkkirasiaan joka kelluu akvaarion kulmassa. Karkkirasian reunoilla on reikiä jotta vesi vaihtuu.. Lämpötila akvassa on 25-26 astetta eli koska voin odottaa kuoriutumista, 3-7 päivää, vai?? Kuinka kauan mun täytyy pitää poikasia karkkirasiassa, jos haluan niistä mahdollisimman monen selviävän??
Kuinka suuri todennäköisyys poikasilla on kuoritutua ja selviytyä?? Jos monniset kutevat lähipäivinä lisää niin voinko laittaa munat samaan rasiaan noiden aikaisempien kanssa??
Aina on joku joka valittaa...
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kävimme eilen akvaarioliikkeessä, ja myyjä väitti ettei niin pienille poikasille ole kuivaa ruokaa. Myyjä sanoi että poikaset ei selviä kuin pelkällä artemialla, ja kaupitteli sellaista 15g pussia kuivattua artemiaa, joka pitäisi itse kasvattaa. Kun sanoin, ettemme kyllä ala sellaista kasvattaa myyjä sanoi, että itse voisi myös kasvattaa likoeläimiä laittamalla purkkiin akvaariovettä ja esim. banaaninkuoren, ja kun vesi muuttuu sameaksi se on täynnä likoeläimiä ja purkista otetaan pienellä ruiskulla tippa vettä ja tiputetaan poikasille. Ja poikasten pitäisi syödä sitä hyvällä halulla.
Voiko noin kasvattaa likoeläimiä? Myyjä väitti kivenkovaan, että oli itse kasvattanut ruokaa kalanpoikasilleen (olisiko sitten ollut jonkun ahvenen poikaset) juuri tuolla tavalla.
Voiko tuolla tavalla sitten kasvattaa monnisenpoikasille ruokaa? Kokeiluni vesi on nyt muuttunut hieman sameaksi, olisikohan sitten niitä likoeläimiä... :roll: Jos tuo ei toimi, ei meillä ole monnisenpoikasille ruokaa! Apua! :cry:

Onko tavallista, että poikaset makaavat pohjalla liikkumatta, vain evät liikkuvat hiukan? :frown:
Mutta kun niihin näyttää taskulampulla, ne alkavat vipeltää ja viuhtoa pitkin karkkipurkin pohjaa! :roll:
Niillä ei enää ruskuaispussia melkein laisinkaan, alkavatkohan pian syödä?
Mistä tiedän että ne alkavat etsiä ruokaa, kun ne vain köllöttävät pohjalla? :?

----------------

Moi rottinkiwailer!
Meillä poikasten kuoriutumiseen meni n.24 asteessa noin kolme päivää. Kyllä luulen että voit turvallisesti laittaa kudun samaan poikasten kanssa. [;)]
Itse olen pitänyt niitä karkkirasiassa jo pari päivää, mutta vaihdan siitä vettä pari ( ehkä n.4) kertaa päivässä. Vettä olen vaihtanut, vaikka tein rasian reunoihin nuppineulalla pieniä reikiä, koska vesi ei niistä rei`istä vaihdu kovinkaa paljon. :)

Omasta puolesta vielä kysyttävää;
Oman karkkipurkkini pinnalla on alkanut hyppiä pieniä "kirppuja", eli pikkiriikkisiä ötököitä, joita olen yrittänyt pyydystää samalla kun vaihdan poikasilta vettä. Onko tietoa mitä ne ovat ja ovatko poistettavissa? :frown:
kiitoksia :D
Lisää kuvia
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä niitä likoeläimiä tuolla tavalla kasvatetaan. Minulla ainakin on Seran mikropan-poikasruokaa. Voi tavallisia hiutaleitakin hienontaa paperin välissä vaikka lusikalla, liottaa sitten veteen ja kaataa poikasille.
Ilman artemian syöttämistä omista kupari & kupari-albiinopoikasista kasvaa isoiksi noin 10%:a että ei mikään suuri saldo.

Kuoriutuminen kestää 3 - 7 vuorokautta. Ei kannata heittää munia pois, niitä kuoriutuu peräkkäisinä päivinä.
Kyllä ne poikaset makoilevat pohjalla ja liikkuvat kun purkkia/poikashäkkiä heiluttelee tai näyttää valolla.
Viola & eläintarhantynkä
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Eli voiko artemian korvata likoeläimillä?
Pitääkö vesi kiehauttaa ja jäähdyttää ennen kuin siihen tekee viljelmän?
Kun poikaset alkavat etsiä ruokaa, alkavatko ne liikkua enemmän pohjalla? :roll:
Lisää kuvia
amanda
Senior Member
Senior Member

rottinkiwailer kirjoitti: Kuinka kauan mun täytyy pitää poikasia karkkirasiassa, jos haluan niistä mahdollisimman monen selviävän??
Kuinka suuri todennäköisyys poikasilla on kuoritutua ja selviytyä?? Jos monniset kutevat lähipäivinä lisää niin voinko laittaa munat samaan rasiaan noiden aikaisempien kanssa??
Riippuu muusta kalastosta, kauanko niitä poikasia täytyy kasvattaa. Minä laskin poikaset isoon akvaan noin sentin mittaisina, ja kyllä ne siellä pärjäsivät avainten kanssa. Viimeaikoina olen myynyt poikaset pois, liikakansoitus kun uhkaa. :|

Kerään usein parin viikon munat samaan kippoon, mutta isompien poikasten kanssa ei kannata munia enään samaan laittaa. Minulla kävi kerran niin, että poikaspurkissa odotti uutta kotia kolme viimeistä poikasta yhdestä erästä. Tyhmänä keräsin sinne munia, ja nämä sankarit sitten pokkana söivät ne kaikki. Oma vika se oli, täydellisesti, siksi se niin paljon harmittaakin. [;)]
Joulutonttu kirjoitti:Oman karkkipurkkini pinnalla on alkanut hyppiä pieniä "kirppuja", eli pikkiriikkisiä ötököitä, joita olen yrittänyt pyydystää samalla kun vaihdan poikasilta vettä. Onko tietoa mitä ne ovat ja ovatko poistettavissa? Frown
Meillä tulee niitä samoja ötököitä. Tuskin ne mitään vaarallisia ovat, olen laittanut niitä isoon akvaan ja ahvenet syövät niitä hyvällä ruokahalulla. Elävää ravintoa. :)
rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Oliva kuteneet lisää ja laitoin tänään munat samaan karkkirasiaan eilisten munien kanssa.. Nyt odotan innolla koska alkavat kuoritua.. :) Oliko se niin että ne munat jotka menevät valkoiseksi, ovat suutareita eli pilalla?? Kuinka suuria poikaiset ovat suurin piirtein kuukauden ikäisenä??
Aina on joku joka valittaa...
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

rottinkiwailer kirjoitti:Oliko se niin että ne munat jotka menevät valkoiseksi, ovat suutareita eli pilalla?
Oli. Nypi ne valkoiset munat pois samantien vettä pilaamasta, voivat myös homehtua ja home leviää terveisiinkin muniin. Joskus neuvotaan käyttämään homeenestoon metyleenisineä.
rottinkiwailer kirjoitti:Kuinka suuria poikaiset ovat suurin piirtein kuukauden ikäisenä?
Riippuu ihan siitä ruokinnan määrästä, poikasia pitää ruokkia lähes koko ajan jotta kasvavat [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”