Valaisimen rakentaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Valaisimen rakentaminen

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minulla on ollut projektina jo pidemmän aikaa parin valaisimen rakentaminen. Itseasiassa viime keväänä tein jo kaksi valaisinta (tai siis koteloa) mutta vasta nyt tein ne todellakin valmiiksi pintekäsittelyineen jne.

Oheisesta linkistä löytyy kuvia ja vähän juttua rakentamisesta. Päivitän vielä myöhemmin sivuille kuvia toisenlaisista arcadian sähkösysteemeistä, kunhan saan tehtyä viimeisen, kaksiputkisen valaisimenvalmiiksi.

http://doriani.100free.com/projekti%20valaisin.html
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Hieno ja siitähän tuli ihan "aidon" näköinen. Paljonko tuli tarvikkeet maksamaan?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eikö tuohon viemäriputkeen tartu kontaktimuovi? Tavallisen muovipäällysteisen valasimenhan saa ainakin vaihtamaan väriä kontaktimuovilla ja ratkaisu on ikuinen, minulla ei ainakaan ole alkanut 5-7 vuodessakaan kupruilla tai tummua nuo kolme valaisinta jotka olen päällystänyt valkoisiksi. Helmi-maalipinta sen sijaan tummui minulla kuumetessaan jo muutamissa vuosissa.

Miten sait sahattua noin siististi?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

maisu kirjoitti:Eikö tuohon viemäriputkeen tartu kontaktimuovi? Tavallisen muovipäällysteisen valasimenhan saa ainakin vaihtamaan väriä kontaktimuovilla ja ratkaisu on ikuinen, minulla ei ainakaan ole alkanut 5-7 vuodessakaan kupruilla tai tummua nuo kolme valaisinta jotka olen päällystänyt valkoisiksi. Maalipinta sen sijaan tummui kuumetessaan jo muutamissa vuosissa.
_Saattaisi_ pysyä, kokeilin laittaa ihan normaalia kirkasta muovia mutta oli niin "irtoavan" tuntuinen että päätin laittaa maalipinnan.

Maalin sävyvalinta meni vaan hiukan pieleen, maalikaupassa yritin etsiä mahdollisimman saman sävyistä maalia kun nuo altaan kehykset, mutta pieleen meni arpominen. Pitäisi olla allas mukana siellä kaupassa :roll:

Muoviputket olenn saanut ilmaiseksi, mutta vertailun vuoksi, 2 metrine pätkä tota samaista putkea masaa 35-40 euroa.
Muut tarvikkeet, folioineen ja teippeileen maksoi kahteen metrin pituiseen valaisimeen ja yhteen vajaa 2-mertiseen (kaksiputkinen) noin 110 euroa. Arcadian systeemeistä 2 on ostettu käytettynä yht. 50 euroa, itävallasita tlasin 2 kpl, mitkä oli 22,90 euroa/kpl.

Sahauksesta, nuo lyhyemmät valaisimet on sahattu aiemin sellaisella konella, mikä lie nimeltään, pitkä taas on sahattu ihna tavalisella sahalla tässä olohuoneessa.... Viivan vedin ja sitä pitkin sahasin :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”